Verordening op de rekenkamercommissie Schouwen-Duiveland 2010

Geldend van 01-12-2010 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2010

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie Schouwen-Duiveland 2010

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

gelezen het voorstel van het fractievoorzitteroverleg van 14 oktober 2010;

gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

besluit:

I in te trekken de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Schouwen-Duiveland 2005, zoals deze is vastgesteld op 25 augustus 2005;

II vast te stellen de volgende Verordening op de rekenkamercommissie Schouwen-Duiveland 2010:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Schouwen-Duiveland.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit een aantal leden dat gelijk is aan het aantal in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties.

Artikel 3 Leden

  • 1. De leden van de rekenkamercommissie zijn de voorzitters van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties.

  • 2. De rekenkamercommissie kiest uit haar midden de voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de secretaris. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

Artikel 4 Secretaris

  • 1. De griffier treedt op als secretaris van de rekenkamercommissie.

  • 2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 5 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De rekenkamercommissie bepaalt met inachtneming van artikel 182 van de wet de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3. De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, voert zij daarvoor gegronde redenen aan.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4. De rekenkamercommissie is verder bevoegd bij de openbare lichamen en gemeenschappelijke organen op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente deelneemt de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van onderzoeken. De leden van de openbare lichamen / gemeenschappelijke organen en de ambtenaren van de gemeenschappelijke regelingen zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 5. De rekenkamercommissie vergadert zo vaak als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 6. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 8. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 9. De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 7 Budget

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen voor de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • b.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 december 2010.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening rekenkamercommissie Schouwen-Duiveland 2010.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 25 november 2010.
griffier, voorzitter,