Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR197849
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR197849/3
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening ombudscommissie Simpelveld
Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2014
Intitulé
Verordening bezwaarschriften- en ombudscommissie SimpelveldDe raad, het college en de burgemeester van de gemeente Simpelveld;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
gelet op hoofdstuk IVc van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de hoofdstukken 6 en 7 (bezwaar) en op hoofdstuk 9 (klachtbehandeling) van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten vast te stellen de volgende verordening:
Hoofdstuk 1 Commissie
Artikel 1:1 instelling en taak commissie
Er is een gemeentelijke ombudscommissie wier taak bestaat uit de behandeling van schriftelijke verzoeken om een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.
Artikel 1:2 Samenstelling en zittingsduur
-
1. De commissie bestaat uit ten minste drie leden en een aantal plaatsvervangende leden
-
2. Op voordracht van het college benoemt de raad de leden en plaatsvervangende leden voor de duur van zes jaar.
-
3. De raad benoemt uit de leden de voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter
-
4. De voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Simpelveld.
-
5. Op de commissie en ieder lid afzonderlijk zijn de artikelen 81q, derde en vierde lid, 81r, 81s, 81t en 81v van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 1:3 Secretaris
-
1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
-
2. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
Artikel 1:4 Niet deelneming aan behandeling
De voorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een klacht, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Hoofdstuk 2 Procedure behandeling bezwaarschriften
Artikel 2:1 Ingediend bezwaarschrift
-
[vervallen.]
Artikel 2:2 Geen bevoegdheid
[vervallen.]
Artikel 2:3 Uitoefening bevoegdheden
[vervallen.]
Artikel 2:4 Vooronderzoek
-
De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
Artikel 2:5 Hoorzitting
-
[vervallen.]
Artikel 2:6 Uitnodiging hoorzitting
-
[vervallen.]
Artikel 2:7 Quorum
[vervallen.]
Artikel 2:8 Openbaarheid zitting
-
[vervallen.]
Artikel 2:9 Schriftelijke verslaglegging
-
[vervallen.]
Artikel 2:10 Nader onderzoek
-
[vervallen.]
Artikel 2:11 Raadkamer en advies
-
[vervallen.]
Artikel 2:12 Uitbrengen advies en verdaging
-
[vervallen.]
Hoofdstuk 3 Procedure klachtbehandeling
Artikel 3:1 Procedure klachtbehandeling
-
1. Een ieder heeft het recht de ombudscommissie schriftelijk te verzoeken een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.
-
2. Het onderzoek en de behandeling van de klacht vindt plaats volgens het bepaalde in hoofdstuk 9, titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3:2 Bemiddeling
-
1. De commissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.
-
2. De commissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.
Artikel 3:3 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift
-
1. De commissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.
-
2. Indien de commissie een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.
Artikel 3:4 Klacht over de bezwarencommissie
[vervallen.]
Hoofdstuk 4 Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 4:1 Evaluatie en jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen van de gemeente schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
Artikel 4:2 Intrekking oude regeling
De Verordening commissie bezwaarschriften en externe klachtbehandeling wordt ingetrokken.
Artikel 4:3 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening bezwaarschriften- en ombudscommissie".
Artikel 4:4 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 12 juli 2012.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl