Regeling vervallen per 01-12-2017

Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017

Geldend van 29-03-2017 t/m 30-11-2017 met terugwerkende kracht vanaf 24-03-2017

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017

De raad van de gemeente Simpelveld;

Gelezen het voorstel van het Presidium van 21 februari 2017;

Gelet op de artikelen 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149  van de Gemeentewet, artikel 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

Gelet op de de circulaire ‘Circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgermeester’ d.d. 1 februari 2017 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; 

b e s l u i t :

  • I.

    In te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester van Simpelveld;

  • II.

    Vast te stellen de navolgende Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester;

  • II.

    De Commissaris van de Koning in de provincie Limburg van dit besluit in kennis te stellen.

  

Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Limburg;

  • c.

    commissie: de vertrouwenscommissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van deze verordening;

  • d.

    raad: de raad van de gemeente Simpelveld;

  • e.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Simpelveld;

  • f.

    aanbeveling: de schriftelijk verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester in 2017 voor te bereiden.

  • 2. De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van onder andere de profielschets uit 2011 en de gevoerde functioneringsgesprekken.

  • 3. De commissie brengt over haar oordeel een schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Dit verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling.

  • 4. Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de Minister d.d. 1 februari 2017 in acht.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:

    • -

      de heer H.A.J. Clignet;

    • -

      de heer R.P.T.F. Erkens;

    • -

      de heer J.J.H. Ernes;

    • -

      de heer G. Hollands;

    • -

      de heer J.J. Wings.

  • 2. De functie van voorzitter van de commissie wordt bekleed door de plaatsvervangend voorzitter van de raad, de heer R.P.T.F. Erkens. Plaatsvervangend voorzitter is de heer H.A.J. Clignet.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Het lidmaatschap is persoonlijk.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie. De griffier wordt daarin zo nodig bijgestaan door haar plaatsvervanger, de gemeentesecretaris, die in de commissie fungeert als tweede secretaris.

  • 2. De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 3. De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of gesprek.

  • 3. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 4. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 5. De commissie, haar leden en de (tweede) secretaris verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 3.

  • 6. De commissie, noch de gemeenteraad, zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 7. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 3. De commissie vergadert niet als niet ten minste drie leden aanwezig zijn.

  • 4. De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 7 Verslag en stemmen

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

      en heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

    • c.

      het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.

  • 2. Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van de stemmen vastgesteld. De commissie streeft naar uniformiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad gebracht.

Artikel 8 Overleg tussen de commissie en de Burgemeester

  • 1. Alvorens de commissie het verslag van haar bevindingen naar de raad stuurt, bespreekt ze het concept met de burgemeester (herbenoemingsgesprek).

  • 2. Indien ter zake van zijn functioneren in het gesprek, bedoeld in het tweede lid, afspraken met de burgemeester zijn gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad gemeld.

  • 3. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, schriftelijk zijn zienswijze over het verslag geven. Op dit stuk is geheimhouding van toepassing.

Artikel 9 Communicatie en correspondentie

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken van de commissie worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’, aan de voorzitter gericht en door de secretaris bewaard.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en geheim’, door de secretaris verzonden, zonder tussenkomst van derden.

  • 4. De secretaris bewaart de stukken aan en van de commissie op kantoor in een afgesloten ruimte, totdat de uiteindelijke archivering plaatsvindt.

Artikel 10 Ontbinden van commissie

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de Minister een besluit is genomen op de aanbeveling door de raad.

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 3. Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub. a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldend voor een periode van 75 jaar.

  • 4. Alle overige bescheiden en kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de Minister d.d. 1 februari 2017 niet voorziet, beslist de commissie bij meerderheid van stemmen.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De verordening wordt aangehaald als ”Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming burgemeester 2017”.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking, werkt terug tot 24 maart 2017 en vervalt op de dag, bedoeld in artikel 11.

  • 3. Onverminderd het bepaalde in het tweede lid blijft de geheimhouding, bedoelt in artikel 5, gelden na het vervallen van deze verordening.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 23 maart 2017,
de griffier, de plaatsvervangend voorzitter,
mw. mr. G.G.J. Dupont dhr. R.J.J. Ridderbeek