Regeling vervallen per 01-01-2021

Nevenwerkzaamheden

Geldend van 30-07-2019 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 21-11-2018

Intitulé

Nevenwerkzaamheden

Regeling Nevenwerkzaamheden

Deze regeling geldt voor de Gemeente Boxmeer en de Gemeente Sint Anthonis.

Inhoudsopgave

  • Artikel 1 Begripsbepaling

  • Artikel 2 Nevenwerkzaamheden

  • Artikel 3 Openbaarmaking nevenfuncties

  • Artikel 4 Registratie en openbaarmaking

  • Artikel 5 Besluit werkgever

  • Artikel 6 Onvoorziene gevallen

  • Artikel 7 Inwerkingtreding

  • Bijlage: Formulier opgave nevenwerkzaamheden

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Medewerker:

    De werknemer met een aanstelling of arbeidsovereenkomst naar Burgerlijk Recht op grond van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO en de personen die anderszins in dienst van de gemeente werkzaamheden verrichten.

  • b.

    Nevenwerkzaamheden:

    Alle al dan niet betaalde werkzaamheden die de medewerker buiten zijn functie bij de gemeente voor zichzelf of voor derden verricht.

  • c.

    Registratie:

    De registratie van nevenwerkzaamheden zoals bedoeld in artikel 15:1e lid 2 CAR-UWO.

Artikel 2 Nevenwerkzaamheden

Lid 1

Het is de medewerker overeenkomstig artikel 15:1e lid 3 CAR-UWO verboden nevenwerkzaamheden te verrichten, waardoor de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

Lid 2

De medewerker maakt melding van de nevenwerkzaamheden (of de beëindiging daarvan) op grond van artikel 15:1e, lid 1 van de CAR-UWO via “Mijn P&O”. Een nieuwe medewerker maakt, middels het ontvangen formulier “Melding nevenwerkzaamheden” melding van eventuele nevenwerkzaamheden.

Lid 3

De medewerker is verplicht om zich te houden aan de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit. In deze wetten zijn bepalingen opgenomen over het maximale aantal werkuren per dag en per week. Tevens zijn er regels vastgesteld over verplichte rusttijden.

Artikel 3 Openbaarmaking nevenfuncties

Lid 1

Van medewerkers werkzaam in de volgende functie worden de nevenwerkzaamheden openbaar gemaakt:

  • Gemeentesecretaris/algemeen directeur

  • Sectorhoofden

  • Leidinggevenden

De gemeentesecretaris kan bij separaat besluit bepalen dat de nevenwerkzaamheden van andere ambtenaren die integriteitsgevoelige functies vervullen eveneens openbaar worden gemaakt.

Lid 2

De volgende gegevens worden openbaar gemaakt:

  • de hoofdfunctie van de medewerker

  • de nevenwerkzaamheden en de organisatie waarbinnen deze verricht worden

  • de eventuele aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen of voorwaarden

  • de ingangsdatum van de nevenwerkzaamheden

Lid 3

De volgende gegevens worden in ieder geval niet openbaar gemaakt:

Persoonsnaam van de medewerker.

Lid 4

De nevenwerkzaamheden worden openbaar gemaakt door ter inzage legging in het gemeentehuis en door plaatsing in het register nevenwerkzaamheden op de website van de gemeente.

Artikel 4 Registratie en openbaarmaking

De registratie van nevenwerkzaamheden vindt plaats door opname in het personeelsinformatiesysteem.

Jaarlijks worden de medewerkers via Intranet verzocht om de gegevens te controleren en indien van toepassing wijzigingen door te geven.

Artikel 5 Besluit werkgever

Lid 1

Indien de werkgever van mening is dat de geregistreerde nevenwerkzaamheden in strijd zijn met artikel 15:1e CAR-UWO ontvangt de medewerker een gemotiveerd besluit over een verbod op deze nevenwerkzaamheden.

Lid 2

De medewerker beëindigt na een besluit zoals genoemd in lid 1 met onmiddellijke ingang de nevenwerkzaamheden.

Lid 3

De werkgever kan de nevenwerkzaamheden alleen verbieden indien door het verrichten van de werkzaamheden of het uitoefenen van het bedrijf de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met de functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd.

Lid 4

De werkgever kan in plaats van het gestelde in lid 1 nadere afspraken maken met de medewerker of beperkingen opleggen aan de medewerker, zodanig dat de mogelijkheid van belangenverstrengeling zich niet meer voordoet.

Lid 5

Bij voortzetting van verboden nevenwerkzaamheden kan een disciplinaire straf worden opgelegd, op grond van hoofdstuk 16 van de CAR-UWO.

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Lid 1

Deze regeling kan worden aangehaald als de “ Regeling nevenwerkzaamheden gemeenten Sint Anthonis en Boxmeer”.

Lid 2

Deze regeling treedt in werking met ingang van 21 november 2018.

Lid 3

Vanaf de inwerkingtredingdatum van deze regeling vervalt de regeling “Procedure melding en registratie nevenfuncties ambtenaren d.d. 27 juli 2004” van de gemeente Boxmeer en “Opgave van financiële belangen en nevenfuncties als bedoeld in de Gedragscode ambtelijke integriteit” vastgesteld door het college van Sint Anthonis d.d. 2-11-2004.

Ondertekening