LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, tot vaststelling van voorschriften betreffende het beheer van het Fonds Ziektekosten Overheidsgepensioneerden

Geldend van 10-10-2010 t/m heden

Intitulé

LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN, tot vaststelling van voorschriften betreffende het beheer van het Fonds Ziektekosten Overheidsgepensioneerden

Artikel 1

Het beheer betreffende het Fonds Ziektekosten Overheidsgepensioneerden, verder te noemen: het Fonds, wordt beheerst door de hierna volgende regels.

Artikel 2

  • 1. De Directeur van het Uitvoeringsorgaan Sociale en Ziektekosten Verzekeringen voert het algemeen beheer van het Fonds en draagt in die hoedanigheid de titel van Directeur van het Fonds Ziektekosten Overheidsgepensioneerden. Bij belet, afwezigheid of ontstentenis wordt de directeur vervangen door een door hem aan te wijzen lid van de directie van het Uitvoeringsorgaan Sociale en Ziektekosten Verzekeringen.

  • 2. Voor het door de Directeur van het Fonds Ziektekosten Overheidsgepensioneerden, verder te noemen: de Directeur, te voeren algemeen beheer van het Fonds gelden de door de Minister van Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid, hierna te noemen: de minister, vastgestelde of nader vast te stellen dienstvoorschriften voor de Directeur.

  • 3. De Directeur of degene die hem vervangt, vertegenwoordigt het Fonds in en buiten rechte.

Artikel 3

  • 1. In de personeelsbehoefte van het Fonds wordt voor zover nodig voorzien door de minister, op voordracht van de Directeur.

  • 2. Het inkomen en de andere uitgaven voortvloeiende uit de voor het personeel geldende aanspraken komen ten laste van het Fonds.

  • 3. De bezoldiging en de overige aanspraken komen overeen met die geldende voor gelijkwaardig personeel in dienst van Sint Maarten.

Artikel 4

  • 1. Het toezicht op het door de Directeur te voeren algemeen beheer van het Fonds wordt uitgeoefend door de Raad van Commissarissen.

  • 2. De financiële controle wordt door de Raad van Commissarissen opgedragen aan een volledig bevoegd particulier accountant, die haar ten laste van het Fonds uitvoert.

Artikel 5

  • 1. De Raad van Commissarissen bestaat uit zeven leden die bij landsbesluit worden benoemd, geschorst en ontslagen. Zij worden benoemd voor de tijd van vier jaren en kunnen onmiddellijk na afloop daarvan opnieuw worden benoemd.

  • 2. Twee commissarissen worden benoemd op voordracht van de Centrale Commissie voor Georganiseerd Overleg in Ambtenarenzaken en twee commissarissen op voordracht van de Pensioners Association.

  • 3. Aan de commissaris die langer dan zes achtereenvolgende maanden buiten Sint Maarten verblijft, wordt eervol ontslag verleend.

Artikel 6

[vervallen]

Artikel 7

[vervallen]

Artikel 8

De commissarissen moeten lid zijn van het Fonds.

Artikel 9

  • 1. De Raad van Commissarissen, verder te noemen: de Raad, kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. Alle stukken uitgaande van de Raad worden ondertekend door de voorzitter of bij verhindering, afwezigheid of ontstentenis van deze door de plaatsvervangende voorzitter.

Artikel 10

Zowel de Raad als iedere commissaris afzonderlijk zijn bevoegd aan de Directeur inlichtingen te vragen, die zij voor de vervulling van hun taak behoeven, en inzage te nemen van alle boeken en bescheiden betreffende het Fonds.

Artikel 11

De Raad vergadert in de regel eenmaal in een kwartaal met een minimum van twee vergaderingen in het kalenderjaar en verder telkens, wanneer het door de voorzitter, door twee commissarissen, of de Directeur nodig wordt geoordeeld. De vergaderingen worden in de regel door de Directeur of diens plaatsvervanger bijgewoond.

Artikel 12

  • 1. De uitnodigingsbrieven tot de vergaderingen zullen het juiste tijdstip waarop en de plaats waar zij gehouden zullen worden, aangeven en verder een korte opgave inhouden van de te behandelen punten.

  • 2. Deze brieven worden ten minste twee weken vóór het tijdstip van de vergadering door de zorg van de Directeur verzonden. In buitengewone gevallen kan een korter tijdvak worden genomen.

Artikel 13

De voorzitter leidt de vergadering en brengt de te behandelen punten ter sprake.

Artikel 14

De Directeur draagt zorg dat er notulen van de vergaderingen worden gemaakt.

Artikel 15

Punten, die in de uitnodigingsbrieven tot de vergadering niet zijn genoemd, mogen slechts in behandeling worden genomen, indien op een voltallige vergadering bij geen van de commissarissen daartegen bezwaar bestaat. Bestaat bezwaar tegen de behandeling, dan kan door de voorzitter, staande de vergadering, het tijdstip voor een volgende bijeenkomst worden vastgesteld.

Artikel 16

  • 1. De jaarlijks door de Directeur op te maken verantwoordingsstukken worden door de Raad van Commissarissen onderzocht.

  • 2. De cijfers in die verantwoordingsstukken worden getoetst aan die, voorkomende in de door de Directeur aangehouden boeken en toelichtende bescheiden.

Artikel 17

  • 1. Indien de Raad van oordeel is, dat tegen de goedkeuring van de verantwoording van de Directeur geen bedenkingen bestaan of de gemaakte bedenkingen door de Directeur bevredigend zijn opgelost, worden de verantwoordingsstukken door de voorzitter gewaarmerkt en door de Directeur gezonden aan de minister.

  • 2. Indien de gemaakte bedenkingen naar het oordeel van de Raad niet door de Directeur zijn opgelost, brengt de Raad deze onder de aandacht van de minister.

Artikel 18

  • 1. De Raad neemt besluiten bij meerderheid van stemmen.

  • 2. Bij staking van stemmen wordt behandeling van de zaak tot een volgende vergadering uitgesteld. Staken de stemmen wederom, dan beslist de voorzitter.

  • 3. Voor een wettig besluit moeten tenminste vier commissarissen op de vergadering aanwezig zijn.

Artikel 19

Elk van de commissarissen ontvangt voor iedere bijgewoonde vergadering een vergoeding van NAf 150,-.

Artikel 20

Ten laste van het Fonds worden de noodzakelijk voor dit fonds gemaakte reis- en verblijfkosten vergoed.

Artikel 21

De Directeur bepaalt, gehoord de Raad, wie namens hem belast zijn met het ontvangen en betalen voor het Fonds.

Artikel 22

De Directeur kan aan de belanghebbenden voorschotten verlenen ter voldoening van kosten van geneeskundige behandeling of verpleging.

Artikel 23

  • 1. De gelden, die voor belegging beschikbaar komen, worden zo spoedig mogelijk op een van de volgende wijzen belegd:

    • 1º.

      in eerste klas obligaties, verhandelbaar op een van de grote wereldbeurzen;

    • 2º.

      in eerste klas aandelen die opgenomen zijn in de officiële noteringen op een van de grote wereldbeurzen;

    • 3º.

      in eerste klas aandelen, die verhandeld worden via de zogenaamde over the counter market;

    • 4º.

      door deelneming in participatie-maatschappijen;

    • 5º.

      in korte termijn deposito's;

    • 6º.

      in instrumenten die naar hun aard daarvoor in aanmerking komen;

    • 7º.

      in Sint Maarten in:

      • -

        industriële, financiële of commerciële projecten;

      • -

        onroerende goederen;

      • -

        deelname in particuliere of overheidsbedrijven.

  • 2. Voor het beleggen van gelden overeenkomstig het bepaalde in het voorgaande lid van dit artikel is de goedkeuring vereist van de Raad.

  • 3. Het aankopen en te gelde maken van effecten, alsmede het bewaren van de geldswaardige papieren, eigendom van het Fonds, geschiedt op de door de Directeur te bepalen wijze, gehoord de Raad.

Artikel 24

Van de uitgaven voor het beheer voor het volgende kalenderjaar wordt door de Directeur ieder jaar een begroting opgemaakt, die na goedkeuring door de Raad aan de minister vóór 1 december wordt aangeboden.

Artikel 25

Dit landsbesluit kan worden aangehaald als: Landsbsluit beheersregels Fonds Ziektekosten Overheidsgepensioneerden.

Artikel 26

[regelt de inwerkingtreding]