Regeling vervallen per 20-07-2021

Landsverordening Ombudsman

Geldend van 10-10-2010 t/m 19-07-2021

Intitulé

Landsverordening Ombudsman

§ 1. Algemene bepaling

Artikel 1

  • 1. In deze landsverordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

    • a.

      ombudsman: de ombudsman, bedoeld in artikel 2, eerste lid;

    • b.

      orgaan: een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 2, eerste lid, aanhef, van de Landsverordening administratieve rechtspraak;

    • c.

      ambtenaar: een ieder die in dienst van het Land werkzaam is;

    • d.

      gedraging: een handelen of nalaten door een orgaan in een bepaalde aangelegenheid;

    • e.

      klacht: een uiting van ongenoegen over een gedraging;

    • f.

      klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend overeenkomstig artikel 12, eerste lid.

  • 2. Een gedraging van een ambtenaar of van een lid van een orgaan verricht in de uitoefening van zijn functie of ambt wordt aangemerkt als een gedraging van dat orgaan.

§ 2. Benoeming, schorsing en ontslag van de Ombudsman

Artikel 2

  • 1. De ombudsman wordt door de Staten benoemd voor een termijn van zeven jaar. Bij de benoeming slaan de Staten acht op een aanbeveling, daartoe in gezamenlijk overleg opgemaakt door de vice-voorzitter van de Raad van Advies, de President van het Gemeenschappelijk Hof van Justitie en de voorzitter van de Algemene Rekenkamer en bevattende de namen van ten minste twee personen, als het dienstig zal oordelen.

  • 2. De ombudsman is slechts een maal voor een tweede termijn benoembaar.

Artikel 3

Om tot ombudsman te kunnen worden benoemd moet men de Nederlandse nationaliteit bezitten en ingezetene zijn van Sint Maarten.

Artikel 4

  • 1. De ombudsman kan niet tegelijk zijn:

    • a.

      lid van de Raad van Advies;

    • b.

      lid van de Algemene Rekenkamer;

    • c.

      minister;

    • d.

      gevolmachtigde minister;

    • e.

      actief dienend ambtenaar;

    • f.

      lid van de rechterlijke macht;

    • g.

      procureur-generaal of advocaat-generaal bij het Gemeenschappelijk Hof van Justitie;

    • h.

      lid van de Staten;

    • i.

      advocaat of notaris.

  • 2. Met ambtenaar, bedoeld in het eerste lid, onder e, worden voor de toepassing van dit artikel gelijkgesteld zij die in dienst zijn van het landsbestuur op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam zijn.

  • 3. De ombudsman mag overigens geen nevenfunctie aanvaarden, waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op een goede vervulling van zijn ambt of op de handhaving van zijn onpartijdigheid en onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin. Indien de ombudsman een nevenfunctie wenst te aanvaarden, doet hij hiervan vooraf mededeling aan de Staten.

  • 4. Alvorens zijn ambt te aanvaarden, legt degene die is aangesteld als ombudsman in handen van de voorzitter van de Staten af:

    • a.

      de eed of belofte dat hij tot het verkrijgen van zijn benoeming aan niemand iets heeft gegeven of beloofd, noch zal geven of beloven, alsmede dat hij van niemand enige belofte, gunst of geschenk zal aannemen om in zijn ambt iets te doen of na te laten;

    • b.

      de eed of belofte van trouw aan de Staatsregeling.

Artikel 5

  • 1. De Staten ontslaan de ombudsman:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij het bereiken van de leeftijd van zeventig jaar;

    • c.

      wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      bij de aanvaarding van een van de functies als bedoeld in artikel 4, eerste lid;

    • f.

      bij het verlies van het Nederlanderschap;

    • g.

      bij het verlies van het ingezetenschap van Sint Maarten.

  • 2. De Staten kunnen de ombudsman, de Raad van Advies gehoord, ontslag verlenen:

    • a.

      wanneer hij uit hoofde van ziekten of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;

    • b.

      wanneer zich een omstandigheid als bedoeld in artikel 4, derde lid, zich voordoet.

Artikel 6

  • 1. De ombudsman wordt geschorst:

    • a.

      indien hij zich in voorlopige hechtenis bevindt;

    • b.

      indien tegen hem een gerechtelijk vooronderzoek terzake van een misdrijf is ingesteld;

    • c.

      wanneer hij bij niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      wanneer hij bij niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 2. De ombudsman kan worden geschorst indien er een ander ernstig vermoeden is voor het bestaan van feiten of omstandigheden die tot ontslag, anders dan in de gevallen als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdelen a en b, of artikel 5, tweede lid, zouden kunnen leiden.

Artikel 7

Indien het voornemen bestaat de ombudsfunctionaris te schorsen of te ontslaan, anders dan in de gevallen bedoeld in artikel 5, onderdelen a en b, wordt hij in de gelegenheid gesteld hierover zijn mening kenbaar te maken.

§ 3 Rechtspositie van de Ombudsman

Artikel 8

  • 1. De ombudsman geniet een jaarlijkse bezoldiging gelijk aan schaal 17 van de bezoldiging die geldt voor ambtenaren. De bezoldiging wordt geïndexeerd gelijk de bezoldiging van ambtenaren.

  • 2. De ombudsman geniet een toelage voor representatie van zes percent van zijn bezoldiging.

Artikel 9

  • 1. Alle wettelijke regelingen welke voor ambtenaren gelden en betrekking hebben op:

    • a.

      verlof;

    • b.

      de vakantieuitkering;

    • c.

      de tegemoetkoming in de kosten van geneeskundige behandeling of verpleging;

    • d.

      het pensioen;

    • e.

      de uitkering bij hun overlijden, en het pensioen van hun nagelaten betrekkingen zijn, voor zover hierin niet bij deze landsverordening is voorzien, op de ombudsman van toepassing.

  • 2. Voor de toepassing van de regelingen, bedoeld in het eerste lid, wordt de ombudsman gelijkgesteld met een ambtenaar in de hoogste schaal en trede ingevolge de regeling voor de bezoldiging van ambtenaren.

  • 3. De ombudsman kan, op voordracht van de Staten worden opgenomen in regelingen, welke geen wettelijke regelingen zijn als bedoeld in het eerste lid en niet algemeen voor ambtenaren gelden.

Artikel 10

Bij reglement van de Staten kan een onkostenvergoeding aan de ombudsman worden toegekend voor het gebruik van een eigen mobiele telefoon of een eigen motorvoertuig, of kan anderszins worden voorzien in telefoon of motorvoertuig ten behoeve van de uitoefening van zijn taak.

§ 4 Bureau Ombudsman

Artikel 12

  • 1. Er is een Bureau Ombudsman. De begroting en de financiële verslaglegging van dit bureau maken deel uit van de begroting, onderscheidenlijk rekening van de algemene dienst van het Land.

  • 2. De Staten stellen de ombudsman, in overeenstemming met hem en de betrokken minister, alle faciliteiten beschikbaar, die noodzakelijk zijn voor de goede en onafhankelijke uitoefening van zijn ambt.

  • 3. De ombudsman stelt de werkwijze en de inrichting van het bureau vast.

  • 4. Bij reglement van de Staten worden, na overleg met de ombudsman, en met inachtneming van de rechtspositieregelingen van het Land, bedoeld in het vijfde lid, de kwantiteit en de kwaliteit van de formatie van het bureau vastgesteld. Het reglement wordt geplaatst in het Afkondigingsblad.

  • 5. Op het personeel van het bureau zijn de rechtspostieregelingen van het Land van toepassing. Voor de toepassing van de rechtspositieregelingen treedt de ombudsman op als bevoegd gezag.

  • 6. De ombudsman kan een of meer van zijn bevoegdheden aan een of meer medewerkers van zijn bureau mandateren.

  • 7. Benoeming, bevordering, schorsing en ontslag van het personeel van het bureau geschiedt bij landsbesluit op voordracht van de ombudsman.

Artikel 13

De ombudsman en het personeel van het bureau zijn wat de taakuitoefening betreft niet ondergeschikt aan een orgaan.

Artikel 14

  • 1. De Staten benoemen uit een voordracht van de ombudsman, zo mogelijk uit het personeel van het bureau van de ombudsman, een ombudsman-plaatsvervanger, die bij afwezigheid van de ombudsman zijn ambt kan waarnemen. De benoeming van een ombudsman-plaatsvervanger geschiedt voor de duur van de ambtstermijn van de ombudsman op wiens voordracht deze is benoemd.

  • 2. Indien de ombudsman voor het einde van zijn ambtstermijn overlijdt of ingevolge artikel 5 wordt ontslagen, voorzien de Staten zo spoedig mogelijk in de waarneming van het ambt van de ombudsman, totdat een nieuwe ombudsman in functie treedt.

  • 3. Op de ombudsman-plaatsvervanger is toepasselijk al hetgeen in deze landsverordening omtrent de ombudsman is bepaald, met uitzondering van artikel 2.

§ 3. De klachtenprocedure

Artikel 15

  • 1. Een ieder heeft het recht bij de ombudsman een klacht in te dienen. De ombudsman gaat na of de klager het orgaan en, indien van toepassing, de ambtenaar, in kennis heeft gesteld van de klacht en deze de gelegenheid heeft gegeven daarop te reageren.

  • 2. Een klacht wordt schriftelijk ingediend en bevat:

    • a.

      de naam en het adres van de klager;

    • b.

      een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de gedraging waartegen de klacht zich richt;

    • c.

      de aanduiding van het orgaan en, indien van toepassing, zo mogelijk van de ambtenaar tegen wie de klacht zich richt;

    • d.

      een omschrijving waar, wanneer en jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;

    • e.

      de reden waarom de klager zich door de gedraging voelt getroffen;

    • f.

      dagtekening.

  • 3. Indien de klager dit wenst, verleent het bureau van de ombudsman hem medewerking bij het op schrift stellen van zijn klacht.

  • 4. De klager ontvangt na indiening van zijn klacht een schriftelijk bericht van ontvangst van de ombudsman.

Artikel 16

  • 1. De ombudsman onderzoekt de ingediende klachten.

  • 2. De ombudsman kan gedurende het onderzoek de klager en het orgaan voorstellen doen om onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 3. De ombudsman spreekt het oordeel uit of de gedraging, geheel of gedeeltelijk, wel of niet behoorlijk was.

  • 4. In afwijking van het derde lid spreekt de ombudsfunctionaris geen oordeel uit, indien het onderzoek de ombudsman tot de conclusie brengt, dat het onvoldoende zekerheid verschaft over de feitelijke toedracht van de gedraging waartegen de klacht zich richt.

  • 5. De ombudsman kan ook eigener beweging een onderzoek instellen naar gedragingen, indien de ombudsman vermoedt, dat deze gedragingen niet behoorlijk zijn. De bepalingen in deze landsverordening met betrekking tot ingediende klachten zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 6. De ombudsman kan aan een orgaan aanbevelingen doen om maatregelen te nemen. Het orgaan deelt de ombudsman mede of en op welke wijze aan de aanbevelingen gevolg is gegeven. Het orgaan motiveert het niet overnemen of afwijken van de aanbevelingen.

Artikel 17

  • 1. De ombudsman is niet bevoegd een onderzoek als bedoeld in artikel 15 in te stellen of voort te zetten:

    • a.

      indien de aangelegenheid behoort tot het algemeen beleid van een orgaan;

    • b.

      betreffende algemeen verbindende voorschriften;

    • c.

      indien ten aanzien van de gedraging een administratiefrechtelijke, een burgerrechtelijke of een strafrechtelijke procedure loopt of een administratiefrechtelijke uitspraak is gedaan.

  • 2. De ombudsman is niet verplicht een onderzoek als bedoeld in artikel 15 in te stellen of voort te zetten, indien:

    • a.

      op het moment van de indiening van de klacht een jaar is verstreken na de gedraging;

    • b.

      de klacht niet voldoet aan de vereisten, bedoeld in artikel 15, tweede lid;

    • c.

      de klacht kennelijk ongegrond is;

    • d.

      het belang van de klager of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;

    • e.

      de klager een ander is dan degene jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;

    • f.

      een klacht, dezelfde gedraging betreffende, bij hem in behandeling is of – behalve indien een nieuw feit of een nieuwe omstandigheid bekend is geworden en zulks tot een ander oordeel over bedoelde gedraging zou hebben kunnen leiden – door hem is afgedaan;

    • g.

      ten aanzien van de gedraging voor de klager een administratiefrechtelijke voorziening heeft opengestaan en hij daarvan geen gebruik heeft gemaakt;

    • h.

      indien ten aanzien van de gedraging een klacht bij een orgaan als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene landsverordening bestuursrecht is ingediend, en daarop nog niet is beslist.

  • 3. Indien de ombudsman op grond van het eerste of het tweede lid geen of geen verder onderzoek instelt, doet hij daarvan met opgave van redenen zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan de klager, het betrokken orgaan en, indien van toepassing, de betrokken ambtenaar.

  • 4. De ombudsman geeft aan een ieder die daarom verzoekt, afschrift of uittreksel van de mededeling, bedoeld in het derde lid. Met betrekking tot de daarvoor in rekening te brengen vergoedingen is het Besluit openbaarheid van bestuur van overeenkomstige toepassing.

  • 5. Indien ten aanzien van de gedraging, naar het oordeel van de ombudsman, voor de klager een administratiefrechtelijke, een burgerrechtelijke of een strafrechtelijke voorziening open staat, stelt hij de klager daarvan zo spoedig mogelijk in kennis.

Artikel 18

  • 1. De ombudsman stelt het desbetreffende orgaan en, indien van toepassing, de ambtenaar in kennis van de klacht. De klager, het orgaan en, indien van toepassing, de ambtenaar worden in de gelegenheid gesteld schriftelijk dan wel mondeling en al dan niet in aanwezigheid van elkaar – een en ander ter beoordeling van de ombudsman – hun standpunt toe te lichten. Van een mondelinge toelichting wordt een verslag gemaakt.

  • 2. De ombudsman kan, indien zulks ter beoordeling van een klacht noodzakelijk wordt geacht, ook anderen in de gelegenheid stellen van een klacht kennis te nemen en daaromtrent schriftelijk een verklaring af te leggen.

  • 3. De betrokkenen, bedoeld in het eerste en tweede lid, kunnen zich ter behartiging van hun belangen laten bijstaan of laten vertegenwoordigen door een gemachtigde. De gemachtigde legt hiertoe een schriftelijke machtiging over van degene die hij vertegenwoordigt, tenzij hij advocaat is of verschijnt in aanwezigheid van degene die hij vertegenwoordigt.

Artikel 19

  • 1. De ombudsman is bevoegd bij het desbetreffende orgaan en, indien van toepassing, bij de ambtenaar, alsmede bij de klager, alsmede bij ambtenaren als deskundige of getuige alle inlichtingen te vragen dan wel bescheiden op te vragen of in te zien die een aangelegenheid betreffen waarop het onderzoek betrekking heeft.

  • 2. De betrokkenen, bedoeld in het eerste lid, zijn, behoudens het derde en het vierde lid, verplicht binnen een door de ombudsman gestelde termijn te voldoen aan een verzoek als bedoeld in het eerste lid.

  • 3. Inlichtingen die betrekking hebben op het beleid, gevoerd onder verantwoordelijkheid van een orgaan, kan de ombudsman slechts inwinnen door tussenkomst van dat orgaan.

  • 4. De betrokkenen, bedoeld in het eerste lid, kunnen zich van verstrekken van inlichtingen verschonen op grond van wettelijke of andere gewichtige redenen. De ombudsman kan ter staving van het beroep op het verschoningsrecht overlegging vragen van daartoe strekkende bewijsstukken.

Artikel 20

  • 1. Alvorens het onderzoek af te ronden en de bevindingen naar aanleiding daarvan in een rapport neer te leggen, stelt de ombudsman het orgaan en, indien van toepassing, de ambtenaar, alsmede de klager, in kennis van zijn voorlopige bevindingen.

  • 2. De ombudsman stelt het orgaan en, indien van toepassing, de ambtenaar, alsmede de klager, in de gelegenheid zich binnen een door hem gestelde termijn over de voorlopige bevindingen uit te laten.

Artikel 21

  • 1. Wanneer het onderzoek is afgesloten stelt de ombudsman een rapport op, waarin hij zijn bevindingen en zijn oordeel, bedoeld in artikel 16, derde lid, of zijn conclusie, bedoeld in artikel 16, vierde lid, weergeeft.

  • 2. De ombudsman zendt het rapport aan de klager, aan het orgaan en, indien van toepassing, aan de ambtenaar en zonodig aan anderen die bij het onderzoek waren betrokken.

  • 3. De ombudsman geeft aan een ieder die daarom verzoekt, afschrift of uittreksel van het rapport, bedoeld in het eerste lid. Met betrekking tot de daarvoor in rekening te brengen vergoedingen is het Besluit openbaarheid van bestuur Sint Maarten van overeenkomstige toepassing. Tevens legt hij het rapport ter inzage bij het bureau van de ombudsman.

  • 4. In de gevallen, bedoeld in het derde lid, wordt de anonimiteit van in het rapport genoemde personen gewaarborgd.

Artikel 22

  • 1. De ombudsman zendt jaarlijks een verslag van zijn werkzaamheden aan de Staten.

  • 2. Hij draagt zorg, dat het verslag openbaar wordt gemaakt en algemeen verkrijgbaar wordt gesteld. Met betrekking tot de daarvoor in rekening te brengen vergoedingen is het Besluit openbaarheid van bestuur van overeenkomstige toepassing. Tevens legt hij het rapport ter inzage bij het bureau van de ombudsman. Artikel 21, vierde lid, is van overeenkomstige toepassing.

  • 3. De ombudsman kan bij het verslag gegevens voegen, die slechts bestemd zijn ter vertrouwelijke kennisneming door de leden van de Staten de organen die het aangaat.

  • 4. De Staten zijn bevoegd de ombudsman op te roepen in een zitting van de Staten te verschijnen om vragen te beantwoorden.

Artikel 23

  • 1. De ombudsman is, al dan niet op verzoek van de Staten, bevoegd dadelijk na het afsluiten van een onderzoek de Staten in te lichten omtrent zijn bevindingen en zijn oordeel.

  • 2. Artikel 22, tweede, derde en vierde lid, zijn van overeenkomstige toepassing.

§ 4. Slotbepalingen

Artikel 24

Een ieder die betrokken is bij de uitvoering van deze wet en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van de gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

Artikel 25

Deze landsverordening wordt aangehaald als: Landsverordening Ombudsman.

Memorie van toelichting Landverordening Ombudsman

Memorie van toelichting Landverordening Ombudsman

Translation of the National Ordinance Ombudsman

Translation of the National Ordinance Ombudsman

Translation of the Explanatory Memorandum of the National Ordinance Ombudsman

Translation of the Explanatory Memorandum of the National Ordinance Ombudsman