LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN tot onderverdeling en nadere uitwerking van het Ministerie van Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid

Geldend van 10-10-2010 t/m heden

Intitulé

LANDSBESLUIT, HOUDENDE ALGEMENE MAATREGELEN tot onderverdeling en nadere uitwerking van het Ministerie van Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid

HOOFDSTUK I: taken

Artikel 1

Het Ministerie van Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid heeft ten minste de volgende algemene taken:

  • a.

    de voorbereiding van beleid met betrekking tot aangelegenheden welke de desbetreffende ministerie raken;

  • b.

    de voorbereiding van wet- en regelgeving met betrekking tot aangelegenheden welke de desbetreffende ministerie raken;

  • c.

    de coördinatie en uitvoering van hetgeen bij of krachtens wettelijke regeling aan de desbetreffende ministerie in het bijzonder is opgedragen of geacht moet worden daartoe te behoren;

  • d.

    de coördinatie en uitvoering van hetgeen krachtens medeondertekening valt onder de verantwoordelijkheid van de bewindspersoon die verantwoordelijk is voor de desbetreffende ministerie;

  • e.

    het monitoren, controleren en evalueren van het beleid en de uitvoering hiervan door de afdelingen en uitvoerende organisaties. In dit kader wordt gekeken naar de effectiviteit en efficiëntie van beleid.

Artikel 2

Onverminderd artikel 1 heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid de volgende hoofdtaken:

  • a.

    voorbereiding van wet- en regelgeving inzake volksgezondheid, gezondheidszorg, sociale zaken, en arbeid;

  • b.

    de beleidsadvisering inzake volksgezondheid, gezondheidszorg, sociale ontwikkeling en arbeid in de ruimste zin van het woord;

  • c.

    het toezicht op de uitvoering en de kwaliteit van de volksgezondheid, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden;

  • d.

    het monitoren, controleren en evalueren van het beleid inzake volksgezondheid, gezondheidszorg en sociale ontwikkeling en arbeid;

  • e.

    het beheren van registratie systemen alsmede het onderzoeken en monitoren van de gezondheidstoestand en sociale leefomstandigheden van de ingezetenen, de werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden;

  • f.

    de zorg voor de ontwikkeling van en toezicht op het ziektekosten- en sociale verzekeringstelsel;

  • g.

    de zorg voor de ontwikkeling van en toezicht op het aanbod van sociale en gezondheidszorg voorzieningen;

  • h.

    de zorg voor de ontwikkeling van en toezicht op gezonde arbeidsomstandigheden;

  • i.

    de zorg voor en coördinatie van volksgezondheid aspecten, geneeskundige hulpverlening en bevolkingszorg bij rampen;

  • j.

    de zorg voor effectieve informatievoorziening inzake het beleid en de programma’s van het ministerie;

  • k.

    de zorg voor de volksontwikkeling, buurt- en opbouwwerk;

  • l.

    de zorg voor arbeidsbemiddeling, evenals het verstrekken van tewerkstellingsvergunningen.

HOOFDSTUK II: onderverdeling

Artikel 3

  • 1. Er is een stafbureau ter ondersteuning van de secretaris-generaal.

  • 2. Onverminderd de algemene taak, genoemd in het eerste lid, is het strafbureau belast met:

    • a.

      het zorg dragen voor de beheersing van ziektekosten in algemene zin;

    • b.

      het uitvoeren van ziektekostenregelingen voor ambtenaren en PP-kaarthouders, en onverzekerden;

    • c.

      het zorg dragen voor de uitvoering van de taken van de bedrijfsgezondheidsdienst;

    • d.

      de zorg voor en coördinatie van volksgezondheidaspecten, geneeskundige hulpverlening en bevolkingszorg bij rampen;

    • e.

      algemene aandachtsgebieden en programma’s die binnen het ministerie afdeling- of dienstoverstijgend zijn.

Artikel 4

Het Ministerie van Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid bestaat naast een stafbureau ter ondersteuning van de Secretaris-Generaal bij al diens taken en verantwoordelijkheden, uit de volgende afdelingen en uitvoerende organisaties:

  • a.

    afdelingen:

  • i.

    de afdeling Volksgezondheid;

  • ii.

    de afdeling Sociale Ontwikkeling;

  • iii.

    de afdeling Arbeid,

  • b.

    uitvoerende organisaties:

  • i.

    Inspectiedienst Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid;

  • ii.

    Sociale Dienst;

  • iii.

    Dienst Ambulance Hulpverlening;

  • iv.

    Dienst Collectieve Preventie;

  • v.

    Dienst Volksontwikkeling, Gezin en Humanitaire zaken;

  • vi.

    Dienst Arbeidszaken.

Artikel 5

Het formatieplan, alsmede functiebeschrijvingen van het gehele Ministerie van Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid worden beschreven in bijlage 1: Functieboek VSA, en vormen een integraal onderdeel van dit besluit.

Artikel 6

  • 1. Het hoofd van een afdeling is belast met de leiding van de afdeling en is de eerstverantwoordelijke voor het functioneren van de afdeling.

  • 2. Het afdelingshoofd neemt bij de uitvoering van deze taak de door de secretaris-generaal gegeven aanwijzingen in acht.

  • 3. Het afdelingshoofd rapporteert over de uitvoering van de dagelijkse managementtaken aan de secretaris-generaal.

  • 4. Het afdelingshoofd heeft voor wat betreft de totstandkoming van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering een informatieplicht ten aanzien van de secretaris-generaal.

  • 5. Het afdelingshoofd neemt kennis van alle inkomende stukken.

  • 6. Alle uitgaande adviezen worden door het afdelingshoofd ondertekend.

  • 7. Het afdelingshoofd brengt diens bevindingen, alsmede alle gewichtige voorvallen, de belangen van de afdeling betreffende ten spoedigste ter kennis van de secretaris-generaal.

  • 8. De secretaris-generaal wijst op aanbeveling van het afdelingshoofd een plaatsvervangend afdelingshoofd aan.

Artikel 7

  • 1. Het hoofd van een sectie is belast met een verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de sectie.

  • 2. Het sectiehoofd neemt bij de uitvoering van de taak bedoeld in het eerste lid, de aanwijzingen van het afdelingshoofd in acht.

  • 3. Het sectiehoofd is voor de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, verantwoording verschuldigd aan het afdelingshoofd.

  • 4. Het sectiehoofd neemt kennis van alle inkomende stukken de sectie betreffende.

  • 5. Alle uitgaande stukken van de sectie worden door het sectiehoofd ondertekend en ter accordering en ondertekening voorgelegd aan het afdelingshoofd.

  • 6. Het sectiehoofd brengt diens bevindingen, alsmede alle gewichtige voorvallen, de belangen van de sectie of afdeling betreffende ten spoedigste ter kennis van het afdelingshoofd.

Artikel 8

  • 1. Het afdelingshoofd draagt zorg voor het stafoverleg met de sectiehoofden en ziet toe op het doen plaatsvinden van werkoverleg binnen de secties.

  • 2. Het afdelingshoofd legt de Administratieve Organisatie voor de afdeling en de overige werkinstructies voor het personeel schriftelijk vast.

  • 3. Het afdelingshoofd brengt de Administratieve Organisatie en werkinstructies, als bedoeld onder lid 2, onverwijld ter kennis van de secretaris-generaal.

  • 4. Het afdelingshoofd ziet al dan niet door tussenkomst van het sectiehoofd op gepaste wijze toe op het gedrag en de wijze van dienstvervulling van het personeel werkzaam bij de afdeling.

Artikel 9

  • 1. Het afdelingshoofd brengt jaarlijks vóór 15 januari schriftelijk verslag uit aan de secretaris-generaal betreffende de werkzaamheden die door de afdeling in het voorafgaande jaar zijn uitgevoerd en van andere vermeldenswaardige zaken die in aanmerking komen voor opneming in het jaarverslag van het ministerie. Ter verwezenlijking van de doelstellingen van het ministerie is de afdeling verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het zorgdragen voor en evaluatie van beleid, wet- en regelgeving inzake de volksgezondheid en de gezondheidszorg;

    • b.

      het zorgdragen voor en evaluatie van beleid, wet- en regelgeving inzake financieringskaders voor de gezondheidszorg;

    • c.

      het bevorderen, (doen) verrichten en aansturen van epidemiologisch onderzoek en surveillance, waaronder het bijhouden van mortaliteit en morbiditeit (van infectieziekten, NCD’s (Non-Communicable diseases) en risicofactoren) statistieken en het monitoren van de gezondheidstoestand van de bevolking, alsmede beleidsondersteunend en evaluatief onderzoek en planningsactiviteiten met betrekking tot de volksgezondheid en de gezondheidszorg;

    • d.

      het behartigen van de belangen op het gebied van de volksgezondheid en de gezondheidszorg van in Koninkrijks-, internationaal en regionaal verband;

    • e.

      het ondersteunen bij de coördinatie en uitvoering van volksgezondheidaspecten, geneeskundige hulpverlening en bevolkingszorg bij rampen;

    • f.

      het ontwikkelen van beleid, wet- en regelgeving voor specifieke doelgroepen;

    • g.

      het bevorderen van de gezondheidstoestand van de bevolking in het algemeen en specifieke doelgroepen in het bijzonder;

    • h.

      het voorbereiden van en adviseren over gezondheidszorgbeleid en deelbeleid voor specifieke doelgroepen;

    • i.

      het bevorderen van de totstandkoming en de instandhouding van de spreiding, kwantiteit en kwaliteit van de gezondheidszorgvoorzieningen en daarin de bestuursorganen ondersteunen.

  • 2. De afdeling is niet onderverdeeld in secties.

Artikel 10

  • 1. Het diensthoofd van een uitvoerende organisatie is belast met de leiding van de dienst en is de eindverantwoordelijke voor het functioneren van de dienst.

  • 2. Het diensthoofd sluit jaarlijks een managementovereenkomst af met de secretaris-generaal waarin de kwaliteit en kwantiteit van de te leveren diensten worden vastgelegd alsmede de financiële en beleidskaders waarbinnen deze gerealiseerd moeten worden.

  • 3. Het diensthoofd neemt bij de uitvoering van deze taak de aanwijzingen en werkprocessen ten aanzien financiën, personeel, facilitaire zaken en ICT in acht.

  • 4. Het diensthoofd neemt op basis van een overeenkomst ondersteunende diensten af van de Dienst Middelen en Ondersteuning (DMO) met betrekking tot: personeel en organisatie, automatisering, archief- en informatievoorziening en facilitaire zaken.

  • 5. De artikelen 7, 8 en 9 zijn van overeenkomstige toepassing op uitvoerende diensten.

  • 6. Het diensthoofd verleent medewerking aan eventuele onderzoeken naar het functioneren van de dienst door een inspectiedienst of andere instanties door de secretaris-generaal aangewezen.

HOOFDSTUK III: Doelstellingen en taken per afdeling of dienst

Artikel 11 Afdeling volksgezondheid

  • 1. Ter verwezenlijking van de doelstellingen van het ministerie is de afdeling verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het zorgdragen voor en evaluatie van beleid, wet- en regelgeving inzake de volksgezondheid en de gezondheidszorg;

    • b.

      het zorgdragen voor en evaluatie van beleid, wet- en regelgeving inzake financieringskaders voor de gezondheidszorg;

    • c.

      het bevorderen, (doen) verrichten en aansturen van epidemiologisch onderzoek en surveillance, waaronder het bijhouden van mortaliteit en morbiditeit (van infectieziekten, NCD’s (Non-Communicable diseases) en risicofactoren) statistieken en het monitoren van de gezondheidstoestand van de bevolking, alsmede beleidsondersteunend en evaluatief onderzoek en planningsactiviteiten met betrekking tot de volksgezondheid en de gezondheidszorg;

    • d.

      het behartigen van de belangen op het gebied van de volksgezondheid en de gezondheidszorg van in Koninkrijks-, internationaal en regionaal verband;

    • e.

      het ondersteunen bij de coördinatie en uitvoering van volksgezondheidsaspecten, geneeskundige hulpverlening en bevolkingszorg bij rampen;

    • f.

      het ontwikkelen van beleid, wet- en regelgeving voor specifieke doelgroepen;

    • g.

      het bevorderen van de gezondheidstoestand van de bevolking in het algemeen en specifieke doelgroepen in het bijzonder;

    • h.

      het voorbereiden van en adviseren over gezondheidszorgbeleid en deelbeleid voor specifieke doelgroepen;

    • i.

      het bevorderen van de totstandkoming en de instandhouding van de spreiding, kwantiteit en kwaliteit van de gezondheidszorgvoorzieningen en daarin de bestuursorganen ondersteunen.

  • 2. De afdeling is niet onderverdeeld in secties.

Artikel 12 Afdeling Sociale Ontwikkeling

  • 1. Ter verwezenlijking van de doelstelling van het ministerie is de afdeling verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het zorgdragen voor beleidskaders, wettelijke grondslagen en een financieringsstelsel op het gebied van de sociale zekerheid, sociale voorzieningen en volksontwikkeling, alsmede het toezicht hierop;

    • b.

      het zorgdragen en bevorderen van de totstandkoming van sociaal maatschappelijk gezonde wijken;

    • c.

      het behartigen van de belangen op het gebied van gezins en humanitaire aangelegenheden van in Koninkrijks-, internationaal en regionaal verband;

    • d.

      het zorgdragen voor een vangnet en coördinatie met betrekking tot materiële en immateriële hulpverlening gericht op individuen, gezinnen en groepen;

    • e.

      het ontwikkelen en stimuleren van maatschappelijke dienstverlening in eerste-, tweede en derde lijn ten behoeve van crisis hulp, assessment counseling en behandeling;

    • f.

      het doen van onderzoeken het zorgdragen voor de totstandkoming van registratie systemen en statistieken op het gebied van sociale leefomstandigheden, sociale zekerheid en voorzieningen, alsmede humanitaire en gezinsaangelegenheden;

    • g.

      het stimuleren van armoede bestrijding met een wijkgerichte aanpak van problemen op het gebied van wonen, werken, onderwijs, gezondheid en ontspanning;

    • h.

      het zorgdragen voor de bevordering, integratie en verbetering van de sociale positie van groepen die in een achterstandsituatie verkeren door het ontwikkelen en coördineren van een integraal en samenhangend beleid dat gericht is op een gelijkwaardige participatiegraad van mannen, vrouwen, jongeren, gehandicapten, ouderen en migranten;

    • i.

      het voeren van een gericht beleid voor risicogroepen zoals verslaafden, daklozen, ex-gedetineerden, werklozen;

    • j.

      het ondersteunen bij de coördinatie en uitvoering van bevolkingszorg bij rampen;

    • k.

      het bevorderen van het welzijn en gelijkheid van alle leden van de samenleving door middel van volksontwikkeling;

    • l.

      het opbouwen en onderhouden van de volksontwikkelinginfrastructuur (via NGO) in het veld.

  • 2. De afdeling is niet onderverdeeld in secties.

Artikel 13 Afdeling Arbeid

  • 1. Ter verwezenlijking van de doelstellingen van het ministerie is de afdeling verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het zorgdragen voor beleid, wet- en regelgeving inzake werkgelegenheid, en het toezicht op de uitvoering hiervan;

    • b.

      het zorgdragen voor beleid, wet- en regelgeving inzake de arbeidsmarkt, waaronder de gezonde arbeidsverhoudingen, arbeidsrust, optimale arbeidsomstandigheden, het optimaal doen functioneren van de arbeidsmarkt en het scheppen van de organisatorische en financiële kaders hiervoor, alsmede toezicht op de uitvoering hiervan;

    • c.

      het zorgdragen voor beleid, wet- en regelgeving inzake arbeid, en het toezicht op de uitvoering hiervan;

    • d.

      het behartigen van de belangen in Koninkrijksverband en het onderhouden van de relatie met internationale en regionale arbeidsorganisaties. Tevens het verzorgen van rapportages ten behoeve van internationale en regionale arbeidsorganisaties;

    • e.

      het zorgdragen voor beleid, wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, -veiligheid, -bemiddeling en –voorzieningen;

    • f.

      het zorgdragen voor arbeidsmarktonderzoek;

    • g.

      het opstellen van statistieken en rapportages met betrekking tot de arbeidsmarkt.

  • 2. De afdeling is niet onderverdeeld in secties.

Artikel 14 Inspectiedienst Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid

  • 1. De algemene doelstelling van de dienst is: het op efficiënte en effectieve wijze uitoefenen van toezicht op de volksgezondheid, gezondheidszorg, geneesmiddelenvoorziening, voedselveiligheid, kinderopvangcentra, andere sociale voorzieningen en arbeidsomstandigheden, zowel op collectief als individueel niveau ten einde een kwalitatief hoog niveau van volksgezondheid, gezondheid en veiligheid van de burgers te bevorderen en te beschermen. Deze taak wordt in onafhankelijkheid verricht en hierover wordt aan het ministerie en overige betrokkenen gerapporteerd en geadviseerd.

  • 2. Ter verwezenlijking van de doelstelling is de dienstverantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het houden van toezicht op de naleving van wettelijke regelingen en de opsporing van overtredingen op het gebied van de volksgezondheid (gezondheidsbescherming, gezondheidsbevordering en ziektepreventie), een en ander voor zover de ambtenaren van de inspectie daarmede zijn belast bij of krachtens wettelijk voorschrift;

    • b.

      het houden van toezicht op de naleving van wettelijke regelingen en de opsporing van overtredingen op het gebied van de gezondheidszorg, de medische en paramedische beroepsuitoefening en de sociale voorzieningen, een en ander voor zover de ambtenaren van de inspectie daarmede zijn belast bij of krachtens wettelijk voorschrift;

    • c.

      het houden van toezicht op de naleving van wettelijke regelingen en de opsporing van overtredingen op het gebied van de geneesmiddelenvoorziening, de handel in geneesmiddelen en aanverwante producten en de uitoefening van de artsenbereidkunde (beroepsuitoefening), een en ander voor zover de ambtenaren van de inspectie daarmede zijn belast bij of krachtens wettelijk voorschrift;

    • d.

      het houden van toezicht op de naleving van wettelijke regelingen en de opsporing van overtredingen op het gebied van voedselveiligheid, drinkwater, bestrijdingsmiddelen en radioactieve straling een en ander voor zover de ambtenaren van de inspectie daarmede zijn belast bij of krachtens wettelijk voorschrift;

    • e.

      het houden van toezicht op de naleving van wettelijke regelingen en de opsporing van overtredingen op het gebied van kinderopvangcentra en andere sociale voorzieningen, een en ander voor zover de ambtenaren van de inspectie daarmede zijn belast bij of krachtens wettelijk voorschrift;

    • f.

      het bijdragen aan de internationale samenwerking in de strijd tegen de illegale handel in verdovende middelen en psychotrope stoffen en chemicaliën;

    • g.

      het aannemen, onderzoeken en behandelen van klachten en de melding van calamiteiten;

    • h.

      het aandragen van aandachtspunten voor beleid, wet- en regelgeving op het gebied van de inspectie volksgezondheid;

    • i.

      advies uitbrengen aan het ministerie ten behoeve van nationale beleidsplanning en concipiëring van nieuwe wettelijke regelingen;

    • j.

      het gevraagd en ongevraagd rapporteren aan en adviseren van de minister over volksgezondheidsaangelegenheden in de ruimste zin;

    • k.

      registratie van medische beroepsbeoefenaren, apotheken en instellingen en advisering omtrent toelating;

    • l.

      het zorgdragen voor voorlichting en communicatie (handhavingscommunicatie) met betrekking tot toezicht en inspectie;

    • m.

      het uitvoeren van arbeidscontrole, arbeids- en veiligheidsinpectie;

    • n.

      het uitvoeren van controle op de naleving van erkende normen en regelgeving ter zake arbeid;

    • o.

      het effectief controleren op gepast gebruik van arbeidsvoorzieningen en regelgevingen;

    • p.

      het uitvoeren van controle op de naleving van erkende normen en regelgeving inzake arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden.

  • 3. De dienst is niet onderverdeeld in secties.

Artikel 15 Sociale Dienst

  • 1. De algemene doelstelling van de dienst is: het zorgdragen voor een effectieve en kwalitatieve invulling van de maatschappelijke dienstverlening op het gebied van financiële bijstand, kosteloze rechtsbijstand, sociale programma’s en counseling.

  • 2. Ter verwezenlijking van de doelstelling is de dienst verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      de beoordeling, toekenning en controle van financiële en rechtskundige bijstand;

    • b.

      het aandragen van aandachtspunten voor beleid, wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheid, sociale voorzieningen en sociale dienst;

    • c.

      het verstrekken van sociale uitkeringen;

    • d.

      het opzetten en beheren van eerste en tweede lijn activiteiten op het gebied van maatschappelijke diensten;

    • e.

      het verstrekken van crisis hulpverlening door middel van 24 uurbereikbaarheidsdienst;

    • f.

      het verrichten van assessment counseling;

    • g.

      het uitvoeren van preventieve en curatieve taken voor individuen, gezinnen en risico groepen;

    • h.

      het doorverwijzen naar derde lijn instanties;

    • i.

      het uitbrengen van rapportages op het gebied van materiële en immateriële hulpverlening.

  • 3. De dienst is niet onderverdeeld in secties.

Artikel 16 Dienst Ambulance Hulpverlening

  • 1. De algemene doelstelling van de dienst is: het verzorgen van effectieve, tijdige en kwalitatieve hulpverlening bij ongelukken, zieken- en gewondenvervoer, grootschalige ongevallen en rampen.

    Ter verwezenlijking van de doelstelling is de dienst verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het zorgdragen voor het zieken- en ongevallenvervoer in spoed- en niet-spoedeisende gevallen;

    • b.

      het aandragen van aandachtspunten voor beleid, wet- en regelgeving op het gebied van ambulance hulpverlening;

    • c.

      het zorgdragen voor de kwaliteitsbewaking op het gebied van ambulance hulpverlening;

    • d.

      het effectief bedienen van de meldkamer ten behoeve van de ambulance hulpverlening;

    • e.

      het ondersteunen bij de coördinatie en uitvoering van paramedische hulpverlening bij ongevallen en rampen;

    • f.

      het zorgdragen voor de financiële administratie ten behoeve van de ambulance hulpverlening.

  • 2. De dienst is niet onderverdeeld in secties.

Artikel 17 Dienst Collectieve Preventie

  • 1. De algemene doelstellingen van de dienst zijn:

    • a.

      het bevorderen van de gezondheidstoestand van de bevolking in het algemeen en specifieke doelgroepen in het bijzonder;

    • b.

      het voorkomen, vroegtijdig opsporen en bestrijden en registreren van (infectie) ziekten, ontwikkelingsstoornissen en aandoeningen;

    • c.

      het uitvoeren van collectieve preventie onder meer middels ziektepreventie en gezondheidsbevordering.

  • 2. Ter verwezenlijking van de doelstelling is de dienst verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het zorgdragen voor het registreren, bestrijden en vroegtijdig opsporen van ziekten, ontwikkelingsstoornissen en aandoeningen;

    • b.

      het zorgdragen voor een collectieve preventie onder meer middels gezondheidsvoorlichting en –opvoeding;

    • c.

      het analyseren en rapporteren van gegevens t.b.v. epidemiologie en infectieziektebestrijding;

    • d.

      het verzamelen, registreren, analyseren en rapporteren van gegevens t.b.v. epidemiologie en infectieziektebestrijding;

    • e.

      het bestrijden van infectieziekten SOA/AIDS;

    • f.

      het ondersteunen van en in samenwerking uitvoering geven aan doelgroepenbeleid;

    • g.

      het uitvoeren van gezondheidsbevorderende programma’s;

    • h.

      het periodiek controleren van zuigelingen, kleuters en schoolgaande kinderen;

    • i.

      het uitvoeren van preventie- en voorlichtingsprogramma’s;

    • j.

      het ontwikkelen en uitvoeren van het Jeugtandheelkundig programma;

    • k.

      het ontwikkelen en uitvoeren van het immunisatie programma;

    • l.

      het aandragen van aandachtspunten voor beleid, wet- en regelgeving op het gebied van collectieve preventie.

  • 3. De dienst is onderverdeeld in de volgende secties:

    • a.

      Algemene Gezondheidszorg (AGZ);

    • b.

      Jeugd Gezondheidszorg (JGZ).

Artikel 18 Dienst Volksontwikkeling, Gezin en Humanitaire zaken

  • 1. De algemene doelstelling van de dienst is: het zorgdragen voor een effectieve en kwalitatief goede dienstverlening op het gebied van volksontwikkeling, gezins- en humanitaire zaken dat voorziet in de wensen en behoeften van de gemeenschap.

  • 2. Ter verwezenlijking van de doelstelling is de dienst verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het door middel van wijkmonitors verzamelen, registreren, analyseren en rapporteren van gegevens over de ontwikkeling van de diverse wijken;

    • b.

      het ondersteunen van en in samenwerking uitvoering geven aan doelgroepenbeleid;

    • c.

      het zorgdragen voor het buurtwerk middels samenwerking met diverse community centers, community councils en andere NGO’s;

    • d.

      het zorgdragen voor het opbouwwerk in de diverse wijken;

    • e.

      het zorgdragen voor volksontwikkelingsprogramma’s door middel van een integrale en wijkgerichte aanpak;

    • f.

      het mede uitvoeren van voorlichtingsprogramma’s;

    • g.

      het zorgdragen voor de bevordering en het versterken van de positie van vrouwen binnen de samenleving door middel van een bureau vrouwenzaken;

    • h.

      het aandragen van aandachtspunten voor beleid, wet- en regelgeving op het gebied van volksontwikkeling, gezin en humanitaire zaken.

  • 3. De dienst is niet onderverdeeld in secties:

Artikel 19 Dienst Arbeidszaken.

  • 1. De algemene doelstellingen van de dienst zijn:

    • a.

      het uitvoeren van het arbeidsmarktbeleid waarmee een eerlijke verdeling van vraag naar en aanbod van arbeid door respectievelijke werkgevers en werkzoekenden gegarandeerd kan worden;

    • b.

      het aanbieden van integrale producten op het gebied van arbeidsbemiddeling alsmede de begeleiding naar de arbeidsmarkt.

  • 2. Ter verwezenlijking van de doelstelling is de dienst verantwoordelijk voor de volgende taken:

    • a.

      het zorgdragen voor arbeidsbemiddeling en plaatsing van arbeidskrachten;

    • b.

      het zorgdragen voor acquisitie van vacatures;

    • c.

      het zorgdragen voor nazorg enerzijds om duurzame plaatsing van de cliënt op de arbeidsmarkt te waarborgen en anderzijds om een mentaliteitsombuiging bij werkgevers te bewerkstellingen;

    • d.

      het uitbrengen van advies inzake vergunningen aan buitenlandse krachten;

    • e.

      het zorgdragen voor het afhandelen van vergunningsaanvragen;

    • f.

      het zorgdragen voor het afhandelen van ontslagvergunningen;

    • g.

      het uitvoeren van het arbeidsmarktbeleid, arbeidsomstandighedenbeleid en arbeidsbemiddelingbeleid;

    • h.

      het registreren van arbeidskrachten en bedrijven;

    • i.

      het afhandelen van ontslagzaken.

  • 3. De dienst is onderverdeeld in de volgende secties:

    • a.

      Arbeidsmarkt;

    • b.

      Vergunningen.

HOOFDSTUK IV: Slotbepalingen

Artikel 20

[vervallen]

Artikel 21

Dit landsbesluit wordt aangehaald als: “Organisatiebesluit Volksgezondheid, Sociale Ontwikkeling en Arbeid”.

Artikel 22

[regelt de inwerkingtreding]