Regeling vervallen per 01-01-2010

Regeling van de Minister van Toerisme, Economische Zaken, Verkeer en Telecommunicatie van de 16e december 2015, houdende nadere bepalingen betreffende de betaling van de loonkosten alsmede sociale voorzieningen van casinocontroleurs door de casino’s

Geldend van 01-02-2016 t/m 31-12-2009

Intitulé

Regeling van de Minister van Toerisme, Economische Zaken, Verkeer en Telecommunicatie van de 16e december 2015, houdende nadere bepalingen betreffende de betaling van de loonkosten alsmede sociale voorzieningen van casinocontroleurs door de casino’s

DE MINISTER VAN TOERISME, ECONOMISCHE ZAKEN, VERKEER EN TELECOMMUNICATIE

In overweging genomen hebbende:

dat krachtens artikel 2, derde lid, van het Landsbesluit, houdende algemene maatregelen, ter uitvoering van artikelen 4 en 5 van de Landsverordening speelvergunningsrecht hazardspelen, de loonkosten alsmede sociale voorzieningen van casinocontroleurs dienen te worden betaald door de casino’s;

dat enkele casino’s sinds 2005 nalatig zijn gebleven om de loonkosten en de sociale voorzieningen van casinocontroleurs te vergoeden;

dat de rechter bij vonnis van 16 januari 2007 heeft uitgesproken dat wegens het ontbreken van een wettelijke regeling, waarin het tarief van de vergoeding voor casinocontroleurs is vastgelegd, de vergoeding niet via dwangschrift kan worden geïncasseerd;

dat het derhalve noodzakelijk is om het innen van deze vergoedingen krachtens een wettelijke voorschrift vast te stellen.

Gelet op artikel 4 van het Landsbesluit, houdende algemene maatregelen, ter uitvoering van artikelen 4 en 5 van de Landsverordening speelvergunningsrecht hazardspelen (A.B. 2013, GT no. 93);  

BESLUIT:

Artikel 1

De betaling van de loonkosten alsmede sociale voorzieningen van de casinocontroleurs door de casino’s, als bedoeld in artikel 2, derde lid van het Landsbesluit, houdende algemene maatregelen, ter uitvoering van de artikelen 4 en 5 van de Landsverordening speelvergunningsrecht hazardspelen wordt per publieke ingang van een casino bepaald op:

  • a.

    NAƒ 16.984,54 per maand gedurende het jaar 2015;

  • b.

    NAƒ 16.614,86 per maand gedurende het jaar 2014;

  • c.

    NAƒ 16.245,15 per maand gedurende het jaar 2013;

  • d.

    NAƒ 15.875,52 per maand gedurende het jaar 2012;

  • e.

    NAƒ 15.505,88 per maand gedurende het jaar 2011;

  • f.

    NAƒ 15.136,15 per maand gedurende het jaar 2010.

Artikel 2

De bedragen genoemd in artikel 1, onderdeel a worden jaarlijks verhoogd met 5%.

Artikel 3

  • 1. Een vergunninghouder, als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Landsverordening hazardspelen welke een casino exploiteert, is slechts toegestaan een maximum van drie ingangen open te stellen voor het publiek.

  • 2. Een vergunninghouder als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Landsverordening hazardspelen welke een casino exploiteert, dient voorafgaand aan het openen dan wel sluiten van een extra ingang voor het publiek schriftelijke toestemming te krijgen van de Minister van Toerisme, Economische Zaken, Verkeer en Telecommunicatie.

  • 3. Toestemming als bedoeld in het tweede lid kan slechts eenmaal per jaar worden verzocht.

Artikel 4

  • 1. Deze regeling treedt, zodra deze in het Afkondigingsblad is geplaatst, in werking met ingang van de eerste dag van de zevende week na de datum van bekrachtiging.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, treedt deze regeling:

    • a.

      in werking met ingang van de eerste dag van de derde week na de beslissing van het Constitutioneel Hof indien de Ombudsman een zaak aanhangig heeft gemaakt als bedoeld in artikel 127, derde lid, van de Staatsregeling; of,

    • b.

      niet in werking indien het Constitutioneel Hof oordeelt dat deze regeling niet verenigbaar is  met de Staatsregeling.

Ondertekening

Deze regeling wordt met de toelichting in het Afkondigingsblad geplaatst.
de zestiende december 2015
De Minister van Toerisme, Economische Zaken, Verkeer en Telecommunicatie
Uitgegeven de zesde januari 2016
De minister van Algemene Zaken
Namens deze,
Hoofd afdeling Juridische Zaken & Wetgeving

TOELICHTING

Algemeen deel

Artikel 2 van het Landsbesluit, houdende algemene maatregelen, ter uitvoering van de artikelen 4 en 5 van de Landsverordening speelvergunningsrecht hazardspelen  (hierna te noemen: het uitvoeringslandsbesluit) bepaalt dat ten behoeve van de controle van casino’s casinocontroleurs worden aangesteld. Hun taak is in de praktijk vooral om de toegang tot de casino’s te controleren. Daarbij richt de controle zich op het weren van minderjarigen en ook van ingezetenen die bovenmatig een casino bezoeken.

Ook bepaalt dit artikel dat de loonkosten en de sociale voorzieningen van de casinocontroleurs dienen te worden betaald door de casino’s. Daartoe dient het hoofd van de afdeling Financiën maandelijks een aanslag ter invordering aan de Ontvanger te zenden.

In de zaak tussen Atlantis casino en het Land, vorderde Atlantis een verklaring voor recht dat de Ontvanger ten onrechte gebruik maakte van de bevoegdheden op grond van de Landsverordening houdende regeling van de invordering van belastingen, bijdragen en vergoedingen door middel van dwangschriften alsmede van de rechtspleging inzake belastingen, bijdragen en vergoedingen. De stelling van de casino eigenaar was dat wegens het ontbreken van een wettelijke regeling, waarin het tarief van de vergoeding voor casinocontroleurs is vastgesteld, de vergoeding niet via dwangschrift kon worden geïncasseerd. Bij vonnis van het Gerecht in eerste aanleg van 16 januari 2007 is Atlantis in het gelijkgesteld. Hiermee kwam vast te staan dat de invordering van vergoedingen voor casinocontroleurs slechts mogelijk was via het civiele recht, wegens het ontbreken van een administratieve basis voor invordering door de afdeling Financiën.

Met de invoering van de Gaming Control Board zal de invordering van voornoemde vergoedingen nader geregeld worden. In anticipatie op de invoering van de Gaming Control Board, acht de regering het wenselijk dat in de tussentijd een wettelijke basis voor de administratieve invordering van de loonkosten en de sociale voorzieningen van casinocontroleurs wordt vastgelegd op grond van het uitvoeringsbesluit. De onderhavige ministeriële regeling zal leiden tot een meer efficiënte vorm van het innen van voornoemde vergoedingen.

Artikel 4 van het uitvoeringslandsbesluit geeft de Minister van Toerisme, Economische Zaken, Verkeer en Telecommunicatie de bevoegdheid om nadere regels vast te stellen ter uitvoering daarvan. Op grond van deze bevoegdheid is in deze ministeriële regeling het tarief van de gemiddelde loonkosten en de gemiddelde sociale voorzieningen voor een casinocontroleur alsnog vastgesteld.

Financiële paragraaf

De financiële gevolgen voor de Landskas zijn dat de achterstallige rekeningen door de niet betalende casino’s ten bedrage van NAƒ 12.5 miljoen spoedig zullen worden ingevorderd en betaald. De casino’s zullen voortaan hun rekeningen blijven betalen, hetgeen jaarlijks ongeveer NAƒ 3,500,000,- voor de Landskas opbrengt.

Voorafgaand aan deze ministeriële regeling zijn bij wijze van voorlopige aanslag facturen voor de vergoedingen voor casinocontroleurs verstuurd aan de casino’s. De afgelopen jaren heeft een deel van de casino’s de vergoedingen voor casinocontroleurs niet en een ander deel wél voldaan. Bij de vaststelling van het tarief van de gemiddelde loonkosten en de gemiddelde sociale voorzieningen voor een casinocontroleur, is gebleken dat bij de voorlopige aanslagen een bedrag is gefactureerd dat lager bleek dan de daadwerkelijke kosten voor Sint Maarten.

Casino’s die de facturen niet hebben voldaan, zullen volledig worden aangesproken op openstaande vorderingen. Terugvordering van bedragen vóór 2010 is, gelet op de staatsrechtelijke wijzigingen binnen de Nederlandse Antillen, niet mogelijk. Het is derhalve mogelijk dat dit zal kunnen leiden tot voordeel voor de niet-betalende casino’s.

Naheffing van het eigenlijke bedrag dat de casino’s hadden moeten betalen en welk bedrag is weergegeven in deze ministeriële regeling, zou betekenen dat met terugwerkende kracht financiële gevolgen worden geschapen. Na afweging van de belangen met betrekking tot de invordering van deze gelden, acht de regering het echter niet wenselijk dat ook de wel-betalende casino’s worden aangesproken op de nog openstaande vorderingen, zoals deze zijn bepaald in de onderhavige regeling. Er is daarom gekozen om slechts de reeds verzonden facturen te innen bij de niet-betalende casino’s. Betaling van de voorlopige aanslag als aangegeven op de facturen die tot op het moment van inwerkingtreding van deze regeling zijn verzonden, zal dus afdoende worden geacht. Na inwerkingtreding zullen de bedragen zoals aangegeven in deze regeling van kracht zijn. Deze ministeriële regeling brengt verder geen verandering in de systematiek van verzending van de facturen die het hoofd van de afdeling Financiën en de Ontvanger ook in het verleden hebben gehanteerd.

Artikelsgewijs deel

Artikel 1

De kosten voor de casinocontroleurs zijn bepaald per ingang die een casino heeft opengesteld voor het publiek. De berekening van de kosten per deur sluiten aan bij het vigerende beleid “Rules of the Game”, waarin is bepaald dat elke voor het publiek toegankelijke ingang bemand dient te worden door een casinocontroleur.

In de berekening zijn de gemiddelde maandelijkse loonkosten van een casinocontroleur, alsmede de daarbij behorende sociale lasten meegewogen. Verder is uitgegaan van twee diensten per ingang per dag, dit komt er op neer dat 720 werkdagen (twee maal een werkjaar) vergoed dienen te worden. Zoals hieronder in de tabel uiteen is gezet, heeft een casinocontroller effectief 238 werkdagen, hetgeen inhoudt dat voor het publiek toegankelijke ingang, 3,03 maal (namelijk 720 gedeeld door 238) de maandelijkse vergoeding voor casinocontroleurs dient te worden voldaan om het jaarlijks te bemannen. Tenslotte is een marge van 3% doorberekend voor eventuele betaling van overuren.

Jaar

LOONKOSTEN

SOCIALE LASTEN

TOTAL

Gemiddelde kosten per Casino Controller ( Maandelijks)

2015

4.342,64

1.108,18

5.450,81

2014

4.246,69

1.085,48

5.332,17

2013

4.150,74

1.062,78

5.213,52

2012

4.054,80

1.040,10

5.094,90

2011

3.958,86

1.017,41

4.976,27

2010

3.862,89

994,72

4.857,61

 

1 controller (werkdagen)

260

vakantie dagen

22

totaal werkdagen (8uur)

238

1 deur (16 uur) per dag

 2 shifts

1 deur per jaar (360 dagen) x 2 shifts

720

controllers per deur / per jaar

3.03

 

Maandelijks per deur

Jaar

per deur

(+3% add factor)

Jaarlijks per deur

de totale omzet @ 17 deuren

2015

16,489.85

16,984.54

203,814.51

3,464,846.63

2014

16,130.93

16,614.86

199,378.34

3,389,431.70

2013

15,771.99

16,245.15

194,941.78

3,314,010.23

2012

15,413.13

15,875.52

190,506.27

3,238,606.66

2011

15,054.25

15,505.88

186,070.54

3,163,199.11

2010

14,695.29

15,136.15

181,633.80

3,087,774.56

Totale Omzet

19,657,868.88

Artikel 2

Aangezien de kosten voor levensonderhoud, alsmede de inflatie voor de toekomst in ogenschouw dient te worden genomen, voorziet deze regeling in een jaarlijkse aanpassing van het bedrag dat door de casino’s dient te worden voldaan. Een optelling van deze factoren leidt tot een gerechtvaardigde aanpassing van 5% per jaar.

Artikel 3

Gelet op de wisselingen in het toeristenseizoen, hebben casino’s behoefte aan een wisselend aantal publieke ingangen. Om goed toezicht te kunnen houden op het benodigde aantal casinocontroleurs en de toezichtstaken van de casinocontroleurs te kunnen waarborgen, voorziet deze regeling in een maximum aantal publieke ingangen welke een casino mag hanteren. Verder is in het kader van het voorgaande bepaald dat casino’s voorafgaand aan het openen dan wel sluiten van een nieuwe ingang, schriftelijke toestemming behoeft van de Minister.

Gelet op de administratieve last die het openen dan wel sluiten van een nieuwe ingang met zich meebrengt, heeft de regering besloten dat een dergelijk verzoek slechts eenmaal per jaar mag worden gedaan.

Artikel 4

Dit artikel regelt de inwerkingtreding.

De Minister van Toerisme, Economische Zaken,  Verkeer en Telecommunicatie