Regeling vervallen per 01-07-2010

Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren

Geldend van 01-10-2009 t/m 30-06-2010

Intitulé

Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren

De Raad van de gemeente Sittard-Geleen,

Gezien het voorstel van van 10 november 2009, gemeenteblad 2009,

gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet en artikelen 8, eerste lid, onderdeel b, 8a en 18 van de Wet werk en bijstand en de artikelen 12, eerste lid, onderdeel b en c, en 41 Wet investeren in jongeren;

overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aangaande het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik in het kader van de Wet investeren in jongeren;

b e s l u i t :

Vast te stellen de volgende: Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren

Artikel 1. Opdracht college

Burgemeester en wethouders dragen in het kader van de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren, zorg voor het opstellen van een handhavingsplan en voor het vaststellen van regels  voor het terugvorderen en het verhaal van bijstand en van kosten van inkomensvoorzieningen.

Artikel 2. Aanpak

In het in artikel 1 genoemde handhavingsplan komt in ieder geval tot uitdrukking:

  • ·

    de gemeentelijke visie op handhaving;

  • ·

    de aanpak van fraudepreventie;

  • ·

    de aanpak van frauderepressie.

Artikel 3. Slotbepalingen

Deze verordening kan worden aangehaald als:‘Handhavingsverordening Wet Werk en Bijstand en Wet investeren in jongeren’.

Artikel 4. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met teugwerkende kracht vanaf1 oktober 2009, behoudens voor de jongere die op grond van het overgangsrecht ex artikel 86 eerste lid WIJ bijstand ontvangt.

Gelijktijdig wordt hierbij de handhavingsverordening Wet werk en bijstand van 17 februari 2004 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad der gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van 16 december 2009.

De griffier

drs. J. Vis

De voorzitter

drs. G.J.M. Cox

Toelichting

Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking getreden . Doelstelling van deze wet is de duurzame arbeidsparticipatie in regulier werk van jongeren tot 27 jaar. Om dit te bereiken is in de wet een recht op een zogenaamd werkleeraanbod vastgelegd. Het werkleerrecht berust op de uitgangspunt dat jongeren die goed geschoold zijn en over voldoende kwalificaties beschikken gemakkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

De WIJ verplicht gemeenten om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daartoe moeten gemeenten jongeren in beginsel een werkleeraanbod doen. Afgeleide van het werkleeraanbod is een inkomensvoorziening voor jongeren vanaf 18 jaar als de jongere onvoldoende inkomsten heeft. Deze inkomensvoorziening is alleen beschikbaar als het werkleeraanbod wegens in de persoon van de jongere gelegen of niet verwijtbare omstandigheden zijnerzijds geen optie is, dit aanbod onvoldoende inkomsten genereert of er nog geen werkleeraanbod kan worden gedaan. De samenhang tussen het werkleeraanbod enerzijds en de inkomensvoorziening anderzijds is een bepalend element in de WIJ.

In artikel 12, eerste lid, onderdeel c, WIJ is vastgelegd dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de WIJ. Deze bepaling vertoont gelijkenis met artikel 8a WWB , waarin is bepaald dat de gemeenteraad regels dient te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. Het ligt voor de hand bij de vormgeving van de verordening aansluiting te zoeken bij de op 14 juni 2004 vastgestelde Handhavingsverordening Wet werk en bijstand.

Om praktische redenen is er voor gekozen een nieuwe verordening te laten vaststellen en de bestaande WWB-verordening in te trekken. Gelet op de wettelijke verplichting in de WIJ is het namelijk ook wenselijk dat de naam van de wet wordt opgenomen in de naam van de verordening. De tekstuele inhoud van de verordening, de algemene toelichting en de artikelsgewijzetoelichting is zoveel als mogelijk ongewijzigd gelaten.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Hierin wordt burgemeester en wethouders opgedragen zorg te dragen voor een verdere uitwerking door middel van een handhavingsplan en door middel van beleidsregels voor terugvordering en verhaal. De beleidsvisie op het gebied van handhaving in het kader van de WWB met de visie elementen uit het concept Hoogwaardig Handhaven heeft het college vastgesteld in het Handhavingsplan 2004 en wordt via de beleidsplannen werk en inkomen telkens geconcretiseerd.

Artikel 2

In dit artikel wordt beschreven wat het handhavingsplan minimaal dient te bevatten:

de gemeentelijke visie op handhaving; een plan van aanpak met beleidsdoelen/ maatregelen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen (preventie) een plan van aanpak met beleidsdoelen/ maatregelen om niet naleving op te sporen en te bestraffen (repressie).

Artikel 3

Dit artikel geeft de citeertitel van de verordening aan.