Regeling vervallen per 01-10-2010

Submandaat afdeling Dienstverlening teamleider vergunningen

Geldend van 04-02-2010 t/m 30-09-2010

Intitulé

Afdeling Dienstverlening Team Vergunningen

Submandaatbesluit

Het hoofd van de afdeling Dienstverlening, J.A.M. Heesen

Gelet op de geconsolideerde eerste wijziging van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007 (hierna: Mandaatbesluit);

Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het hoofd van de afdeling Dienstverlening gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;

BESLUIT:

Artikel 1. Ondermandaat

  • 1. De adviseur innovatie/organisatieadviseur, tijdelijk waarnemend teamleider Vergunningen, heeft mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit en het afdoen van daarmee verband houdende stukken betreffende de volgende aangelegenheden

    • ·

      besluiten die gebaseerd zijn op de wet- en regelgeving waarmee het team in zijn of haar taken en bevoegdheden is belast waarbij besluiten omtrent ‘Parkeerservice/-beheer’ (productbegroting; product 6126 Parkeren) tijdelijk van deze bevoegdheid zijn uitgesloten;

    • ·

      voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie van eenvoudige en uitvoerende aard;

    • ·

      het op uitnodiging van de voorzitter van de vaste commissie van advies voor de bezwaar- en beroepschriften vertegenwoordigen van het verwerend orgaan tijdens de hoorzitting en het opstellen van een verweerschrift als bedoeld in de ‘Verordening commissie bezwaarschriften Sittard-Geleen’’;

    • ·

      aanschaffen van goederen en diensten, kantoorartikelen en specifieke software producten en bijbehorende diensten, inclusief het akkoord tot betaling van facturen. De bevoegdheid tot het geven van opdrachten geldt tot een bedrag van € 25.000,- exclusief BTW en dient in overeenstemming te zijn met het gemeentelijk aanbestedings- en inkoopbeleid, de productbudgetten en het werkterrein van het team;

    • ·

      fiatteren van betaal- en inningsopdrachten;

    • ·

      aangifte van bedreiging, mishandeling en vernielingen bij de politie;

    • ·

      opleggen van een gebouwverbod;

    • ·

      verlenen van verlof, adv en kort buitengewoon verlof;

    • ·

      invullen van de formulieren ziek- en herstelmeldingen;

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties reis- en verblijfkosten (overeenkomstig het Reisbesluit);

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties autokosten (overeenkomstig de Regeling autokostenvergoeding Gemeente Sittard-Geleen);

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties studiekosten voorzover opgenomen in een goedgekeurd opleidingsplan;

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van zwangerschaps- bevallingsverlof;

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van ouderschapsverlof;

    • ·

      afhandelen van klachten als bedoeld in de gemeentelijke klachtenregeling behalve als de klacht betrekking heeft op een gedraging van het bestuursorgaan zelf dan wel de voorzitter of een lid ervan (artikel 9 lid 2 Awb);

    • ·

      het doen van openbare bekendmakingen/kennisgevingen ten aanzien van krachtens mandaat genomen c.q. voorgenomen besluiten;

    • ·

      beslissingen op bezwaarschriften als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht tenzij het primaire besluit is genomen door de teamleider Vergunningen;

    • ·

      verlangen van schriftelijke machtiging (artikel 2:1 lid 2 Awb);

    • ·

      doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan, het daarvan mededeling doen aan de afzender en waar nodig terugzenden van geschriften aan de afzender (artikel 2:3 Awb);

    • ·

      stellen van een termijn aan een adviseur (art.3:6 Awb);

    • ·

      vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (artikel 4:4 Awb);

    • ·

      besluiten tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag (artikel 3:18 leden 1 en 2 Awb juncto artikel 4:5 Awb);

    • ·

      afwijzen van een herhaalde aanvraag (artikel 4:6 Awb);

    • ·

      in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (artikel 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12 Awb);

    • ·

      stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (artikel 4:14 Awb);

    • ·

      (onverwijld) mededeling doen aan het orgaan waarbij het bezwaar of beroep aanhangig is van het intrekken of wijzigen van het bestreden besluit dan wel het besluit na bezwaar en beroep tegen het niet nemen van een besluit conform artikel 6:20 Awb (artikel 6:18 lid 2 en lid 4 Awb, artikel 6:20 lid 3 en 5 Awb; Hoofdstuk 6 Awb ‘Algemene bepalingen over bezwaar en beroep’);

    Algemene plaatselijke verordening (Apv)

    • ·

      beslissen op aanvragen voor een vergunning/ontheffing en wijzigen/weigeren/intrekken van een vergunning/ontheffing als bedoeld in de volgende artikelen van de vigerende Algemene plaatselijke verordening (Apv):

      • -

        2:2 Optochten

      • -

        2:3 Kennisgeving betogingen, samenkomsten en vergaderingen op openbare plaatsen

      • -

        2:6 Beperking aanbieden e.d. van geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen

      • -

        2:7 Feest, muziek en wedstrijd e.d.

      • -

        2:9 Straatartiest

      • -

        2:10 Het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan

      • -

        2:25 Evenement

      • -

        2:28 Exploitatievergunning horecabedrijf

      • -

        2:28a Beslistermijn

      • -

        2:28b Weigeringsgronden

      • -

        2:28c Intrekkingsgronden

      • -

        2:39 Speelgelegenheden

      • -

        2:56 Alarminstallaties

      • -

        2:72 Ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen

      • -

        2:73 Bezigen van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling

      • -

        3:4 Vergunningplicht seksinrichtingen, straatprostitutie, sekswinkels en dergelijke

      • -

        3:7a Intrekking van de vergunning

      • -

        4:6 Overige geluidhinder

      • -

        Afdeling 3 Het bewaren van houtopstanden(artikel 4:10 t/m 4:12 n) o.a. kapverbod, noodkap)

      • -

        4:15 Verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame

      • -

        5:13 Inzameling van geld of goederen

      • -

        5:23 Organiseren van een snuffelmarkt

      • -

        5:34 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken

    Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (‘Gebruiksbesluit’ voor ‘bestaande –en nieuwbouw’)

    Gebruiksvergunning (paragraaf 2.11)

    • ·

      beslissen op een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit;

    • ·

      het mededelen dat de beslissing op een aanvraag wordt verdaagd als bedoeld in artikel 2.11.3 van het Gebruiksbesluit;

    • ·

      het verbinden van voorwaarden aan de gebruiksvergunning indien deze noodzakelijk zijn voor het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, brandgevaar en ongevallen bij brand als bedoeld in artikel 2.11.4 van het Gebruiksbesluit;

    • ·

      besluit tot weigering van de gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.5 van het Gebruiksbesluit;

    • ·

      besluit tot wijzigen dan wel intrekken van de verleende gebruiksvergunning nadat de vergunninghouder zijn zienswijze naar voren heeft gebracht als bedoeld in artikel 2.11.6 van het Gebruiksbesluit;

    Gebruiksmelding (paragraaf 2.12)

    • ·

      het zenden of uitreiken van een bewijs van ontvangst (afhandeling gebruiksmelding) als bedoeld in artikel 2.12.3 van het Gebruiksbesluit;

    • ·

      het verbinden van nadere voorwaarden na een gebruiksmelding als bedoeld in artikel 2.12.1, eerste lid, onderdeel b van het Gebruiksbesluit (artikel 2.12.4 Gebruikersbesluit);

    • ·

      het wijzigen van nadere voorwaarden gebruiksmelding als bedoeld in artikel 2.12.5 Gebruiksbesluit;

    Brandbeveiligingsverordening (gebruiksvergunningen van ‘niet-bouwwerken’)

    • ·

      beslissen op een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in de vigerende Brandbeveiligingsverordening;

    • ·

      het verbinden van voorwaarden aan de gebruiksvergunning als bedoeld in de vigerende Brandbeveiligingsverordening in het belang van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • ·

      het verbinden van nieuwe voorwaarden aan de gebruiksvergunning en gestelde voorwaarden wijzigen of intrekken, indien het belang waarvoor de gebruiksvergunning is verleend dit vereist op grond van een verandering van inzichten of verandering van de omstandigheden gelegen buiten de inrichting, opgetreden na het verlenen van de gebruiksvergunning als bedoeld in de vigerende Brandbeveiligingsverordening;

    • ·

      besluit tot het weigeren van de gebruiksvergunning als bedoeld in de vigerende Brandbeveiligingsverordening, indien de in de aanvraag vermelde wijze van gebruik van de inrichting niet brandveilig is en door het stellen van voorschriften ook niet kan worden bereikt.

    Wet milieubeheer

    • ·

      beslissen op aanvragen om een vergunning ingevolge de artikelen 8.1 en 8.4 van de Wet milieubeheer;

    • ·

      beslissen op meldingen ingevolge artikel 8.19 van de Wet milieubeheer;

    • ·

      beslissen tot het ambtshalve wijzigen en (gedeeltelijk) intrekken van een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer, zoals bedoeld in de artikelen 8.22, 8.23 en 8.25 van de Wet milieubeheer;

    • ·

      beslissen op verzoeken van derden tot het wijzigen en (gedeeltelijk) intrekken van een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer, zoals bedoeld in de artikelen 8.23 en 8.25 van de Wet milieubeheer;

    • ·

      beslissen op aanvragen en verzoeken van vergunninghouders tot het wijzigen en (gedeeltelijk) intrekken van een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer, zoals bedoeld in de artikelen 8.24 en 8.26 van de Wet milieubeheer;

    • ·

      beslissen op aanvragen tot het kunnen treffen van andere maatregelen, zoals bedoeld in artikel 8.40a van de Wet milieubeheer;

    • ·

      stellen, aanvullen, wijzigen en intrekken van voorschriften, zoals bedoeld in artikel 8.42 van de Wet milieubeheer;

    • ·

      beslissen op aanvragen om een ontheffing ingevolge artikel 10.63 van de Wet milieubeheer voor het verbranden van afvalstoffen buiten een inrichting;

    • ·

      uitbrengen van adviezen en naar voren brengen van zienswijzen over ontwerp-beschikkingen van andere bestuursorganen op aanvragen om een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer en ontwerp-beschikkingen van andere bestuursorganen tot het wijzigen en (gedeeltelijk) intrekken van een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer;

    • ·

      uitvoeren van de procedurevoorschriften met betrekking tot besluiten ingevolge de Wet milieubeheer;

    Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer

    • ·

      sturen van een kopie van meldingen aan andere bestuursorganen, zoals bedoeld in artikel 1.10 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer;

    • ·

      besluiten dat het overleggen van een rapport van een akoestisch onderzoek (niet) nodig is, zoals bedoeld in artikel 1.11 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer;

    • ·

      vragen van gegevens over stoffen en preparaten en producten, waarin stoffen of preparaten zijn verwerkt, zoals bedoeld in artikel 1.15 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer;

    • ·

      aanwijzen van activiteiten, zoals bedoeld in artikel 4.113 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer;

    • ·

      uitvoeren van de procedurevoorschriften met betrekking tot meldingen ingevolge het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer;

    Besluit landbouw milieubeheer

    • ·

      besluiten dat het overleggen van een rapport van een akoestisch onderzoek nodig is, zoals bedoeld in artikel 7 van het Besluit landbouw milieubeheer;

    • ·

      besluiten dat het overleggen van een rapport naar de nulsituatie van de bodem nodig is, zoals bedoeld in artikel 7 van het Besluit landbouw milieubeheer;

    • ·

      uitvoeren van de procedurevoorschriften met betrekking tot meldingen ingevolge het Besluit landbouw milieubeheer;

    Wet verontreiniging oppervlaktewateren

    • ·

      uitbrengen van adviezen over aanvragen om een vergunning ingevolge de Wet verontreiniging oppervlaktewateren en ontwerp-beschikkingen op aanvragen om een vergunning ingevolge de Wet verontreiniging oppervlaktewateren, zoals bedoeld in artikel 7b van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren;

    Wet vervoer gevaarlijke stoffen

    • ·

      beslissen op aanvragen om een ontheffing ingevolge artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen over andere dan de aangewezen en aangeduide wegen en weggedeelten voor het laden en lossen van die stoffen;

    • ·

      uitvoeren van de procedurevoorschriften met betrekking tot besluiten ingevolge de Wet vervoer gevaarlijke stoffen;

    Europese overeenkomst betreffende het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg (ADR)

    • ·

      beslissen op aanvragen om bijzondere toestemming ingevolge voorschrift 7.5.11 onder CV1 van de ADR voor het laden en lossen van gevaarlijke stoffen op een voor het publiek toegankelijke plaats binnen een bebouwde kom;

    • ·

      uitvoeren van de procedurevoorschriften met betrekking tot besluiten ingevolge de ADR;

    Bouwen

    • ·

      beslissen omtrent het verlenen van vergunningen, vrijstellingen/ontheffingen op grond van de Woningwet, de Bouwverordening, het Bouwbesluit;

    • ·

      beslissen omtrent aanvragen om vergunningen, vrijstellingen/ontheffingen op grond van het ‘Uitvoeringsbeleid Reclame, uitstal en terrassen gemeente Sittard-Geleen’ vastgesteld door de Raad op 3 april 2008;

    • ·

      beslissen omtrent het overschrijven van een bouwvergunning op naam van een derde op grond van de Bouwverordening respectievelijk de Woningwet;

    • ·

      beslissen omtrent het verlenen van vrijstelling als bedoeld in artikel 15, 17 en 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

    • ·

      beslissen omtrent het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, lid 1 en onder c, 3.22 en 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening;

    • ·

      beslissen omtrent principe-aanvragen en schetsplannen alsmede de toepassing van voorschriften met betrekking tot bouwaangelegenheden;

    • ·

      Verdagen van de beslissing op een aanvraag om bouwvergunning.

    Monumenten

    • ·

      Beslissen omtrent het verlenen van vergunningen op grond van de Monumentenwet;

    • ·

      Voor gezien en akkoord tekenen van declaraties in het kader van het besluit Rijkssubsidiëring restauratie Monumenten of de Verordening Instandhouding Onroerend Cultuurgoed 2001.

    Openbare orde en veiligheid

    • ·

      beslissen op aanvragen voor een vergunning, en ontheffing en wijzigen/intrekken van een vergunning op grond van:

      • -

        artikel 3 Drank- en Horecawet (exploiteren horecabedrijf)

      • -

        artikel 31 Drank- en Horecawet (intrekken vergunning)

      • -

        artikel 35 Drank- en Horecawet (verstrekken zwak-alcoholhoudende drank)

      • -

        artikel 3 Speelautomatenverordening (exploiteren speelautomatenhal)

      • -

        artikel 30 b Wet op de Kansspelen (aanwezig hebben van speelautomaten)

      • -

        artikel 7 c Wet op de Kansspelen (houden van kienbijeenkomsten)

    Straatnamen

    • ·

      ·toekennen van straatnamen ingevolge de Algemene Plaatselijke verordening;

    Aanlegvergunning

    • ·

      beslissen op aanvragen voor een aanlegvergunning als bedoeld in de Wet op de Ruimtelijke Ordening

    Leegstandswet

    • ·

      verlenen van een vergunning tot het aangaan van een overeenkomst van huur en verhuur als bedoeld in artikel 15 en 16 (huurprijs) van de Leegstandswet;

    • ·

      beslissen op een verzoek tot verlenging van een vergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandswet;

    tenzij bij wet anders is bepaald of de aard van die bevoegdheid zich in een specifiek geval daartegen verzet.

  • 2. De “vakspecialist A, B, C, D” en de ‘beleidsondersteuner C’ van het team Vergunningen heeft mandaat ten aanzien van de volgende aangelegenheden

    • ·

      voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie van eenvoudige en uitvoerende aard;

    • ·

      verzoeken om informatie inzake bouwaangelegenheden afhandelen;

    tenzij bij wet anders is bepaald of de aard van die bevoegdheid zich in een specifiek geval daartegen verzet.

  • 3. De “vakspecialist B + unitcoördinator” van het team Vergunningen heeft mandaat ten aanzien van de volgende aangelegenheden

    • ·

      voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie van eenvoudige en uitvoerende aard;

    • ·

      verlenen van verlof, adv;

    • ·

      invullen van de formulieren ziek- en herstelmeldingen;

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties reis- en verblijfkosten (overeenkomstig het Reisbesluit);

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties autokosten (overeenkomstig de Regeling autokostenvergoeding Gemeente Sittard-Geleen);

    tenzij bij wet anders is bepaald of de aard van die bevoegdheid zich in een specifiek geval daartegen verzet.

  • 4. Het afdelingshoofd kan ten aanzien van de uitoefening van het mandaat nadere richtlijnen geven.

Artikel 2. Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,

“namens deze,”

gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde*),

de handtekening van deze (onder)gemandateerde,

en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde (L.C.M. Dujardin).

Artikel 3. Afwezigheid/ontstentenis

In geval van afwezigheid of ontstentenis van de (onder)gemandateerde functionaris, wordt deze door teamleider Belastingen of het afdelingshoofd vervangen. De waarnemend teamleider Vergunningen vervangt de unitcoördinator van het team vergunningen.

Artikel 4. Verantwoording

De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:

  • ·

    Voorjaars- en najaarsrapportages

  • ·

    Afdelingsrapportages

  • ·

    Jaarrekening

  • ·

    (Meerjaren-) Begroting

  • ·

    Regulier overleg tussen afdelingshoofd en waarnemend teamleider / unitcoördinator / vakspecialist A B C D

  • ·

    Ad hoc overleg tussen afdelingshoofd en waarnemend teamleider / unitcoördinator / vakspecialist A B C D (bij spoedeisende zaken)

  • ·

    Managementinformatie (maandelijks)

Artikel 5. Intrekking

Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het eerder vastgestelde submandaat tussen het afdelingshoofd Dienstverlening en de tijdelijk waarnemend teamleider Vergunningen ingetrokken.

Artikel 6. Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag van bekendmaking.

  • 2. Bekendmaking vindt plaats door publicatie in “De Trompetter”, op het intranet en de internetsite van de gemeente Sittard-Geleen.

Ondertekening

Sittard-Geleen, 14-01-2010
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,
Namens deze(n),
Het hoofd van de afdeling Dienstverlening
J.A.M. Heesen
Goedkeuring:
Voor akkoord
Sittard-Geleen,
De waarnemend gemeentesecretaris van Sittard-Geleen,
J.H.J. Höppener

Noot
*)

bij waarneming: waarnemend Teamleider Vergunningen