Regeling vervallen per 12-02-2015

Ondermandaat aan de teammanager handhaving.

Geldend van 28-11-2013 t/m 11-02-2015

Intitulé

Ondermandaatbesluit

Het hoofd Dienstverlening, A.J.S. Daemen

Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II (hierna: Mandaatbesluit);

Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het hoofd van de Cluster Dienstverlening gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan haar gemandateerde bevoegdheden;

BESLUIT:

Artikel 1. Ondermandaat

  • 1. De teammanager Handhaving heeft mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit en het afdoen van daarmee verband houdende stukken betreffende de volgende aangelegenheden:

    • ·

      besluiten die gebaseerd zijn op de wet- en regelgeving waarmee het team in zijn of haar taken en bevoegdheden is belast alsmede daarmede gelijkgestelde privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen;

    • ·

      het voeren van rechtsgedingen en het nemen van besluiten, ter voorbereiding, voorkoming of beëindiging van bestuursrechtelijke procedures en het instellen van alle rechtsmiddelen in alle instanties zowel eisend als verwerend alsmede het verlenen van een machtiging ter vertegenwoordiging van (een orgaan van) de gemeente in rechtsgedingen alsmede het voeren van verweer;

    • ·

      aanschaffen van goederen en diensten, kantoorartikelen en specifieke software producten en bijbehorende diensten, inclusief het akkoord tot betaling van facturen. De bevoegdheid tot het geven van opdrachten geldt tot een bedrag van € 25.000,- exclusief BTW en dient in overeenstemming te zijn met het gemeentelijk aanbestedings- en inkoopbeleid, de productbudgetten en het werkterrein van het team;

    • ·

      aangifte van bedreiging, mishandeling en vernieling te doen bij de politie;

    • ·

      opleggen van een gebouwverbod;

    • ·

      verlenen van verlof, adv en kort buitengewoon verlof;

    • ·

      invullen van de formulieren ziek- en herstelmeldingen;

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties reis- en verblijfkosten (overeenkomstig het Reisbesluit);

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties autokosten (overeenkomstig de Regeling autokostenvergoeding Gemeente Sittard-Geleen);

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties overuren (overeenkomstig de vigerende Arbeidsvoorwaardenregeling en vigerende Bezoldigingsreglement van de gemeente Sittard-Geleen);

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties onregelmatigheidstoelage (overeenkomstig de vigerende Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Sittard-Geleen);

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van declaraties studiekosten voorzover opgenomen in een goedgekeurd opleidingsplan;

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van zwangerschaps- bevallingsverlof;

    • ·

      voor gezien en akkoord tekenen van ouderschapsverlof;

    • ·

      afhandelen van klachten als bedoeld in de gemeentelijke klachtenregeling behalve als de klacht betrekking heeft op een gedraging van een ambtenaar, het bestuursorgaan zelfdan wel de voorzitter of een lid ervan (artikel 9 Awb);

    • ·

      het doen van openbare bekendmakingen/kennisgevingen ten aanzien van krachtens mandaat genomen c.q. voorgenomen besluiten;

    • ·

      fiatteren van betaal- en inningsopdrachten;

    • ·

      verlangen van schriftelijke machtiging (artikel 2:1 lid 2 Awb);

    • ·

      doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan, het daarvan mededeling doen aan de afzender en waar nodig terugzenden van geschriften aan de afzender (artikel 2:3 Awb);

    • ·

      stellen van een termijn aan een adviseur (artikel 3:6 Awb);

    • ·

      vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (artikel 4:4 Awb)

    • ·

      besluiten tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag (artikel 4:5 Awb);

    • ·

      afwijzen van een herhaalde aanvraag (artikel 4:6 Awb);

    • ·

      in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (artikel 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12 Awb);

    • ·

      stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (artikel 4:14 Awb);

    • ·

      (onverwijld) mededeling doen aan het orgaan waarbij het bezwaar of beroep aanhangig is van het intrekken of wijzigen van het bestreden besluit dan wel het besluit na bezwaar en beroep tegen het niet nemen van een besluit conform artikel 6:20 Awb (artikel 6:18 lid 2 en lid 4 Awb, artikel 6:20 lid 3 en 5 Awb; Hoofdstuk 6 Awb ‘Algemene bepalingen over bezwaar en beroep’);

    • ·

      het besluiten tot oplegging van een (preventieve) last onder bestuursdwang of van een ( preventieve) last onder dwangsom op grond van artikel 125 Gemeentewet, juncto artikel 5:21 respectievelijk 5:32 Awb

    • ·

      het geheel of gedeeltelijk intrekking van een vergunning of ontheffing bij constatering van een overtreding van de wet- en regelgeving waarmee het team in zijn of haar taken en bevoegdheden is belast;

    • ·

      het besluiten tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:31 Awb;

    • ·

      het geheel of gedeeltelijk intrekken van het handhavingsbesluit;

    • ·

      het besluiten op een verzoek tot handhaving;

    • ·

      het besluiten op een verzoek omtrent de invordering van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 Awb;

    • ·

      het besluiten tot kostenverhaal van bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 5:25 Awb;

    • ·

      het opschorten voor een bepaalde termijn van de begunstigingstermijn van een last onder dwangsom, zoals bedoeld in artikel 5:32a Awb;

    • ·

      Het beslissingen op verzoeken om schadevergoeding;

    tenzij bij wet anders is bepaald.

  • 2. Het hoofd kan ten aanzien van de uitoefening van het mandaat nadere richtlijnen geven.

Artikel 2. Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,

“namens deze(n),”

gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,

de handtekening van deze (onder)gemandateerde,

en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde.

Artikel 3. Afwezigheid/ontstentenis

In geval van afwezigheid of ontstentenis van de (onder)gemandateerde functionaris, wordt deze door een andere aanwezige teammanager of het hoofd vervangen.

Artikel 4. Verantwoording

De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:

  • ·

    Voorjaars- en najaarsrapportages

  • ·

    Afdelingsrapportages

  • ·

    Jaarrekening

  • ·

    (Meerjaren-)Begroting

  • ·

    Regulier overleg tussen hoofd en teammanager

  • ·

    Ad hoc overleg tussen hoofd en teammanager (bij spoedeisende zaken)

  • ·

    Managementinformatie (maandelijks)

Artikel 5. Intrekking

Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het eerder vastgestelde ondermandaat ingetrokken.

Artikel 6. Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag van bekendmaking.

  • 2. Bekendmaking vindt plaats door publicatie in het elektronisch gemeenteblad op de internetsite van de gemeente Sittard-Geleen.

Ondertekening

Sittard-Geleen, 11-11-2013

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,

Namens deze,

Hoofd Dienstverlening

A.J.S. Daemen

Goedkeuring:

Voor akkoord,

De gemeentesecretaris van Sittard-Geleen
J.H.J.Höppener