Regeling vervallen per 02-05-2013

Aanbestedingsprotocol Gemeente Sittard-Geleen 2010

Geldend van 15-10-2010 t/m 01-05-2013

Intitulé

Aanbestedingsprotocol Gemeente Sittard-Geleen 2010

Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Sittard-Geleen;

Gelet op art. 26 van de financiële verordening van de Gemeente Sittard-Geleen ter uitvoering van artikel 212 van de Gemeentewet en het Organisatiebesluit van de Gemeente Sittard-Geleen;

OVERWEGENDE:

dat de Gemeente Sittard-Geleen als professionele opdrachtgever op integere en doelmatige wijze opdrachten wil verlenen door te handelen binnen de kaders van het inkoopbeleid, in de geest van de uitgangspunten van dit protocol en binnen de kaders van wet- en regelgeving.

Besluit:

vast te stellen de gewijzigde interne regels van de Gemeente Sittard-Geleen voor de aanbesteding van leveringen, diensten en werken (het aanbestedingsprotocol gemeente Sittard-Geleen) en gelijktijdig in te trekken het aanbestedingsprotocol gemeente Sittard-Geleen zoals vastgesteld op 17 juni 2008 (in werkingtreding 1 oktober 2008).

§ 1 BEGRIPSBEPALINGEN

ARTIKEL 1 DEFINITIES

  • a.

    Aanbesteden

    De uitnodiging aan twee of meer ondernemers om deel te nemen aan een procedure, met als doel het verkrijgen van een aanbod (offertes, inschrijvingen) voor de uitvoering van een opdracht.

  • b.

    Aanbestedingsdocument

    De beschrijving van de aanbestedingsprocedure, het Programma van Eisen van het werk, de dienst of levering en het concept van de overeenkomst. Ook wel genoemd: Offerteaanvraag, Bestek.

  • c.

    Aanvraag tot Deelneming

    Het verzoek van een gegadigde om te worden geselecteerd als inschrijver.

  • d.

    BAO

    Besluit Aanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten, besluit van 16 juli 2005, Stb. 408.

  • e.

    Dienst

    Een dienst heeft betrekking op het uitvoeren van werkzaamheden (dienstverlening). In bijlage II van het BAO is een overzicht opgenomen van wat onder diensten wordt verstaan.

  • f.

    Duurzaam inkopen

    Het toepassen van milieu- én sociale aspecten in het inkoopproces zodanig dat dit leidt tot een daadwerkelijke levering van een product, dienst of werk dat voldoet aan de gestelde milieu én sociale aspecten.

  • g.

    Enkelvoudige uitnodiging

    Een wijze van marktbenadering waarbij slechts één ondernemer gevraagd wordt om een inschrijving (offerte) in te dienen.

  • h.

    Europese aanbesteding

    Aanbesteden met toepassing van het BAO.

  • i.

    Gegadigde

    Een natuurlijke of rechtspersoon die zich aanmeldt middels een aanvraag tot deelneming met het verzoek tot inschrijving te worden uitgenodigd.

  • j.

    Geschiktheidseisen

    Eisen van kwalitatieve aard waaraan de gegadigde, respectievelijk de inschrijver moet voldoen om voor inschrijving op of de gunning van een opdracht in aanmerking te kunnen komen.

  • k.

    Gunningscriteria

    Criteria op basis waarvan de inschrijvingen worden beoordeeld ter bepaling van de inschrijving die voor gunning van de opdracht in aanmerking komt.

  • l.

    Inkoop

    Alle handelingen waar een externe factuur tegenover staat.

  • m.

    Inkoopbeleid

    Geeft de beleidsuitgangspunten aan waar alle bij het inkoopproces betrokken medewerkers rekening mee moeten houden.

  • n.

    Inkooppakket

    Een samenhangend geheel van producten en/of diensten en/of werken.

  • o.

    Inschrijver

    Een natuurlijke of rechtspersoon die door middel van een inschrijving aanbiedt de opdracht uit te voeren.

  • p.

    Inschrijving

    Het aanbod van een inschrijver om een opdracht uit te voeren (offerte, aanbieding).

  • q.

    Levering

    Een levering heeft betrekking op de aankoop, leasing, huur of huurkoop, met of zonder koopoptie, van producten of de levering van producten en zijdelings betrekking heeft op werkzaamheden voor het aanbrengen en installeren van die levering.

  • r.

    Onderhandse aanbesteding

    Een wijze van marktbenadering waarbij meerdere ondernemers gevraagd worden om een inschrijving (offerte) in te dienen.

  • s.

    Ondernemer

    Aannemer, leverancier of dienstverlener.

  • t.

    Opdrachtwaarde

    De geraamde waarde van de opdracht exclusief omzetbelasting.

  • u.

    Openbare aanbesteding

    Een wijze van marktbenadering waarbij de markt via een openbare aankondiging opgeroepen wordt om inschrijvingen in te dienen, op basis van een beschikbaar te stellen aanbestedingsdocument.

  • v.

    Perceel

    Een afgebakend onderdeel van de Opdracht waarop kan worden ingeschreven.

  • w.

    Subsidie

    Financiële steun van de gemeente Sittard-Geleen aan een derde.

  • x.

    Uitsluitingsgronden

    De criteria overeenkomstig het BAO op basis waarvan een gegadigde of inschrijver, bij niet voldoen aan deze criteria, niet voor gunning van de opdracht in aanmerking komt.

  • y.

    Werk

Het product van een geheel van bouwkundige of civieltechnische werken dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

§ 2 WERKINGSBEREIK, UITGANGSPUNTEN & BEVOEGDHEDEN

ARTIKEL 2 WERKINGSBEREIK

  • 2.1 Het gemeentelijk aanbestedingsprotocol is van toepassing op opdrachten voor werken, leveringen en diensten door of namens de Gemeente Sittard-Geleen verstrekt.

  • 2.2 De Gemeente Sittard-Geleen kan bij het verstrekken van subsidies aan derden, als voorwaarde stellen dat deze derde het gemeentelijk aanbestedingsprotocol toepast bij opdrachten die in het kader van de subsidie worden verstrekt.

  • 2.3 Het gemeentelijk aanbestedingsprotocol is niet van toepassing op opdrachten waarop hogere wet- of regelgeving van toepassing is.

  • 2.4 Indien een subsidieverstrekker voor het verkrijgen van een subsidie, aan de Gemeente Sittard-Geleen nadere eisen stelt ten aanzien van het aanbesteden van opdrachten die in het kader van de subsidie worden verstrekt, gaan de eisen van de subsidieverstrekker voor het gemeentelijk aanbestedingsprotocol.

  • 2.5 Het gemeentelijk aanbestedingsprotocol is overeenkomstig artikel 15 BAO, a. t/m f. en artikel 17 BAO niet van toepassing voor de hierin vermelde diensten.

  • 2.6 Afwijken van enige regel in dit protocol is – indien elders niet anders bepaald - enkel mogelijk indien een belang van de Gemeente Sittard-Geleen zulks vordert en het college van B&W daarmee voorafgaand aan de voorgenomen afwijking heeft ingestemd.

  • 2.7 Het voorstel aan het college van B&W om af te mogen wijken dient vergezeld te gaan van het advies van het bureau inkoopservices zoals bedoeld in artikel 5 lid 4 van dit protocol.

ARTIKEL 3 UITGANGSPUNTEN

  • 3.1 Bij het aanbesteden worden de algemene beginselen van behoorlijk aanbesteden in acht genomen:

    • a.

      Transparantie; De gemeente waarborgt een transparante aanbestedingsprocedure door middel van een passende mate van openbaarheid.

    • b.

      Objectiviteit; Voor het selecteren van gegadigden en het gunnen van opdrachten worden objectieve criteria gebruikt.

    • c.

      Non-discriminatie; Gegadigden/inschrijvers worden op gelijke en niet discriminerende wijze behandeld.

    • d.

      Proportionaliteit; De eisen die aan een gegadigde/inschrijver of een inschrijving worden gesteld staan in redelijke verhouding tot de te verstrekken opdracht.

  • 3.2 Bij het aanbesteden worden de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht genomen, in het bijzonder; het gelijkheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel, het motiveringsbeginsel, het vertrouwensbeginsel en het ‘fair play’ beginsel.

  • 3.3 Bij het aanbesteden worden de administratieve lasten voor gegadigden/inschrijvers zoveel als mogelijk beperkt.

  • 3.4 Bij het bepalen van de aan de gegadigde/inschrijver te stellen eisen wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de mogelijkheid voor het midden- en kleinbedrijf om deel te nemen aan een aanbesteding.

  • 3.5 Bij het aanbesteden staat het verkrijgen van het beste product tegen de beste prijs/kwaliteitsverhouding voorop.

ARTIKEL 4 BEVOEGDHEDEN

  • 4.1 De bevoegdheid tot het verstrekken van opdrachten is geregeld in het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2007.

  • 4.2 Het aanbesteden van een opdracht maakt integraal deel uit van de bevoegdheid tot het verstrekken van een opdracht.

§ 3 BUREAU INKOOPSERVICES

ARTIKEL 5 ADVISERING EN DIENSTVERLENING

  • 5.1 Het bureau inkoopservices brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over inkopen en aanbestedingen.

  • 5.2 Het bureau inkoopservices brengt advies uit ten aanzien van:

    • a.

      Een melding van een opdracht zoals bedoeld in artikel 13 lid 1 van dit protocol.

    • b.

      Het voldoen van de aanbestedingsdocumenten aan de uitgangspunten van het inkoopbeleid en de regels van het aanbestedingsprotocol;

    • c.

      De te voeren inkoopstrategie;

    • d.

      De wijze van aanbesteden;

    • e.

      Het resultaat van de aanbesteding c.q. het gunningadvies.

  • 5.3 Van de adviezen zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel kan slechts worden afgeweken op basis van een besluit van het bevoegde afdelingshoofd. Voorstellen daartoe aan het bevoegde afdelingshoofd, gaan vergezeld van een advies van het bureau inkoopservices.

  • 5.4 Het bureau inkoopservices adviseert het college van B&W over de verzoeken aan het college zoals bedoeld in artikel 2 lid 7 van dit protocol.

  • 5.5 Het bureau inkoopservices analyseert de inkooppakketten van de organisatie en identificeert op basis van deze analyse besparings- en/of verbeterpotentieel.

  • 5.6 Op basis van deze identificatie van het besparings- en/of verbeterpotentieel doet het bureau inkoopservices voorstellen aan organisatieonderdelen inzake te behalen besparingen of te realiseren verbeteringen door de organisatieonderdelen.

  • 5.7 Het bureau inkoopservices ondersteunt organisatieonderdelen bij het inkopen c.q. aanbesteden.

  • 5.8 Het bureau inkoopservices wijst de beschikbare inkoopondersteuning toe op basis van de ontvangen verzoeken tot ondersteuning. Daarbij is de volgorde van ontvangst van de verzoeken bepalend voor de toewijzing van de ondersteuning.

  • 5.9 Het is de verantwoordelijkheid van het organisatieonderdeel dat ondersteuning wenst om dit zo vroeg mogelijk te melden zodat de gevraagde ondersteuning gepland en geleverd kan worden.

  • 5.10 Het monitoren van de uitvoering door het maken van managementrapportages aan de hand van de ontvangen meldformulieren (artikel 13) en de ontvangen verantwoordingsformulieren (artikel 15). Maandelijks worden een aantal rapportages ter beschikking gesteld aan o.a. het afdelingshoofd IS. Het betreft de volgende rapportages:

    • -

      afwijkingen (art. 2.6 en 2.7);

    • -

      Meldingen > € 5.000,- < € 10.000,-, dit is een tijdelijke maatregel tot 31-12-2010; - Meldingen > € 10.000,- (art. 13);

    • -

      Verantwoordingsformulier (art. 15).

§ 4 AANBESTEDEN

ARTIKEL 6 BEPALEN TOE TE PASSEN AANBESTEDINGSPROCEDURE

  • 6.1 Voor het bepalen van de toe te passen aanbestedingsprocedure moet de opdrachtwaarde (exclusief BTW) geraamd worden overeenkomstig de bepaling van artikel 9 BAO.

  • 6.2 Voor een gemengde opdracht (leveringen en/of diensten en/of werken) bepaald dat deel dat in waarde het grootste is of er sprake is van een werk, dienst of levering.

  • 6.3 Op basis van de overeenkomstig lid 1 van dit artikel geraamde opdrachtwaarde dient de navolgende aanbestedingsprocedure gevolgd te worden:

    Werken

    Opdrachtwaarde

    Aanbestedingsprocedure

    Bijzonderheden

    Vanaf de bij verordening van de Europese Commissie vastgestelde toepassings-drempel voor Werken1

    Europese aanbesteding

    Het BAO is van toepassing.

    € 300.000 < de bij verordening van de Europese Commissie vastgestelde toepassings-drempel voor Werken

    Openbare aanbesteding (evt. met voorafgaande selectie).

    Indien met voorafgaande selectie: minimaal 5 aanbieders dienen geselecteerd te worden.

    € 50.000 < € 300.000

    Onderhandse aanbesteding bij minimaal 3 bedrijven.

    Minimaal 1 van de bedrijven is bij voorkeur gevestigd in de gemeente Sittard-Geleen.

    < € 50.000

    Enkelvoudige uitnodiging.

    Het bedrijf is bij voorkeur gevestigd in de gemeente Sittard-Geleen.

    Leveringen & diensten

    Vanaf de bij verordening van de Europese Commissie vastgestelde toepassings-drempel voor Leveringen en Diensten2

    Europese aanbesteding

    Het BAO is van toepassing.

    € 100.000 < de bij verordening van de Europese Commissie vastgestelde toepassings-drempel voor Leveringen en Diensten

    Openbare aanbesteding (evt. met voorafgaande selectie).

    Indien met voorafgaande selectie: minimaal 5 aanbieders dienen geselecteerd te worden.

    € 15.000 < € 100.000

    Onderhandse aanbesteding bij minimaal 3 bedrijven.

    Minimaal een van de bedrijven is bij voorkeur gevestigd in de gemeente Sittard-Geleen

    < € 15.000

    Enkelvoudige uitnodiging.

    Het bedrijf is bij voorkeur gevestigd in de gemeente Sittard-Geleen.

  • 6.4 Bij onderhandse aanbestedingen wordt minimaal een bedrijf uit de gemeente Sittard-Geleen uitgenodigd tot inschrijving voor zover er bedrijven in de gemeente Sittard-Geleen gevestigd zijn die aan de gestelde geschiktheidseisen kunnen voldoen.

  • 6.5 Kan aan lid 4 van dit artikel niet worden voldaan, dan wordt daarvan met opgave van redenen melding gemaakt in het inkoopdossier.

  • 6.6 Het is toegestaan in percelen aan te besteden met toepassing van de voor het totaal van deze percelen bepaalde aanbestedingsprocedure.

  • 6.7 Bij een enkelvoudige uitnodiging wordt een bedrijf uit de gemeente Sittard-Geleen uitgenodigd, voor zover er een bedrijf in de gemeente Sittard-Geleen gevestigd is dat aan de gestelde geschiktheidseisen kan voldoen.

  • 6.8 In de navolgende gevallen is het toegestaan om - met inachtneming van artikel 6.7 - een opdracht enkelvoudig aan te besteden:

    • a.

      wanneer, in het kader van een openbare aanbesteding, een aanbesteding met voorafgaande selectie of een onderhandse procedure geen of geen geschikte inschrijvingen of aanmeldingen tot deelname zijn ingediend, mits de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht niet wezenlijk worden gewijzigd.

    • b.

      wanneer een overheidsopdracht om technische of artistieke redenen of om redenen van bescherming van uitsluitende rechten slechts aan een bepaalde ondernemer kan worden toevertrouwd.

    • c.

      wegens redenen van dwingende spoed, als gevolg van gebeurtenissen die niet konden worden voorzien en die niet aan de gemeente Sittard-Geleen toe te rekenen zijn.

  • 6.9 In de navolgende gevallen is het toegestaan om een opdracht voor leveringen enkelvoudig aan te besteden:

    voor door de oorspronkelijke leverancier te verrichten aanvullende leveringen die:

    • a.

      bestemd zijn voor gedeeltelijke vernieuwing van leveringen of installaties voor courant gebruik, of;

    • b.

      voor de uitbreiding van bestaande leveringen of installaties,

    wanneer verandering van leverancier de gemeente Sittard-Geleen ertoe zou verplichten apparatuur aan te schaffen met andere technische eigenschappen, zodat onverenigbaarheid ontstaat of zich bij gebruik en onderhoud onevenredige technische moeilijkheden voordoen, mits de looptijd van deze opdrachten voor leveringen en nabestellingen niet langer is dan drie jaar en het totale bedrag voor de aanvullende opdracht niet hoger is dan 50 % van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.

  • 6.10 In de navolgende gevallen is het toegestaan om een opdracht voor werken of diensten enkelvoudig aan te besteden:

    voor aanvullende werken of diensten die noch in het oorspronkelijk gegunde ontwerp, noch in een oorspronkelijk gegunde opdracht waren opgenomen en die technisch of economisch niet los van de oorspronkelijke opdracht kunnen worden uitgevoerd, onder de volgende cumulatieve voorwaarden:

    1ste de aanvullende werken of diensten zijn ten gevolge van een onvoorziene omstandigheid noodzakelijk geworden;

    2de de gunning geschiedt aan de opdrachtnemer die de oorspronkelijke opdracht uitvoert, en;

    3 de het totale bedrag voor de aanvullende opdracht niet hoger is dan 50 % van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.

ARTIKEL 7 BIJZONDERE DOELGROEPEN

  • 7.1 De gemeente Sittard-Geleen kan de deelneming aan een aanbestedingsprocedure voorbehouden aan sociale werkvoorzieningen zoals nader omschreven in artikel 19 BAO.

  • 7.2 Indien het voorbehoud zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt gemaakt, wordt dit voorbehoud in de aankondiging van aanbesteding nadrukkelijk vermeld.

  • 7.3 Een beslissing inzake het toepassen van het voorbehoud zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt in het inkoopdossier vastgelegd.

  • 7.4 De gemeente Sittard-Geleen kan bij een aanbesteding nadere voorwaarden stellen aan inschrijvers inzake het inzetten van personen uit specifieke doelgroepen (zoals langdurige werkzoekenden, jongeren en arbeidsgehandicapten) in het kader van de te verwerven opdracht.

  • 7.5 Het college kan ter uitvoering van lid 4 van dit artikel nadere regels opstellen.

ARTIKEL 8 DUURZAAM INKOPEN

  • 8.1 In haar streven naar een duurzame bedrijfsvoering neemt de gemeente Sittard-Geleen bij haar aanbestedingen duurzaamheidseisen op in haar aanbestedingen, voor zover objectieve criteria zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel ontwikkeld en gepubliceerd zijn.

  • 8.2 De gemeente gebruikt bij voorkeur de milieu en sociale criteria voor productgroepen, ontwikkeld door Agentschap NL (voorheen SenterNovem) in het kader van het programma Duurzame Bedrijfsvoering Overheden van het Ministerie van VROM.

  • 8.3 Indien geen milieu en sociale criteria worden toepast, wordt dit met opgave van redenen vastgelegd in het inkoopdossier.

ARTIKEL 9 UITSLUITING, GESCHIKTHEID EN GUNNING

  • 9.1 Voorafgaand aan de publicatie van de aankondiging van aanbesteding of het versturen van een uitnodiging tot inschrijving worden de in de procedure toe te passen uitsluitingsgronden, geschiktheidseisen en gunningscriteria bepaald.

  • 9.2 De uitsluitingsgronden, geschiktheidseisen en gunningscriteria worden in de aankondiging van aanbesteding, de uitnodiging tot inschrijving of het aanbestedingsdocument bekend gemaakt.

  • 9.3 Bij het hanteren van uitsluitingsgronden wordt artikel 45 BAO toegepast.

  • 9.4 De zwaarte van de toegepaste geschiktheidseisen dient steeds in redelijke verhouding tot de te verwerven opdracht te staan (proportionaliteitsbeginsel). Daarbij worden de navolgende uitgangspunten in acht genomen:

    1ste Aan een combinatie worden geen hogere eisen gesteld dan aan een enkele ondernemer.

    2deEen geschiktheidseis met betrekking tot de omzet van een ondernemer in de drie jaren voorafgaand aan de dag van aanbesteding mag per jaar maximaal 300 % van de opdrachtwaarde bedragen voor zover de opdracht binnen 12 maanden uitgevoerd wordt. Terzake een meerjarige opdracht mag de omzeteis niet meer bedragen dan 300 % van de opdrachtwaarde van één opdrachtjaar.

    3 deBij een geschiktheidseis terzake het overleggen van referentieprojecten mogen maximaal 3 referentieprojecten gevraagd worden. De gevraagde waarde van een referentieproject mag maximaal 60 % van de geraamde opdrachtwaarde zijn. De referentieprojecten dienen naar aard, complexiteit en competenties voldoende overeen te komen met de opdracht en dienen niet langer dan 3 jaar voorafgaand aan de datum van aanbesteding opgeleverd te zijn.

  • 9.5 Bij het bepalen van de zwaarte van de geschiktheidseisen wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de mogelijkheden tot inschrijving voor het midden- en kleinbedrijf.

  • 9.6 Gunning van een opdracht geschiedt op basis van de laagste prijs of op basis van de economisch meest voordelige aanbieding waarbij naast de prijs andere gunningscriteria toegepast kunnen worden. Deze kunnen variëren naar de aard van de opdracht zoals onder andere uitvoeringtermijnen, uitvoeringsaspecten, technische aspecten en esthetische aspecten.

  • 9.7 Indien gebruik wordt gemaakt van een beoordelingsmethodiek inzake de selectie van gegadigden en de gunning van de opdracht, dan wordt deze methodiek overeenkomstig lid 2 van dit artikel bekend gemaakt.

ARTIKEL 10 INTEGRITEITSTOETS

  • 10.1 De gemeente Sittard-Geleen kan de integriteit van gegadigden toetsen.

  • 10.2 Bij nationale en Europese aanbestedingen is deze integriteitstoets verplicht.

  • 10.3 Bij enkelvoudige en onderhandse aanbestedingen wordt de integriteit van gegadigden enkel getoetst indien dit wenselijk of noodzakelijk wordt geacht.

  • 10.4 Een gegadigde kan zijn integriteit aantonen door het overleggen van een Verklaring omtrent het gedrag voor Rechtspersonen, die wordt afgegeven door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) van het Ministerie van Justitie. De integriteit van een gegadigde kan op geen andere wijze worden getoetst of aangetoond.

  • 10.5 De Gemeente Sittard-Geleen sluit een gegadigde die geen integriteitsverklaring zoals genoemd in lid 4 van dit artikel kan overleggen, uit van verdere deelname aan een aanbesteding.

  • 10.6 Het college van burgemeester en wethouders kan in geval van een dwingende reden van algemeen belang besluiten geen integriteitstoets toe te passen in de aanbestedingsprocedures zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel.

ARTIKEL 11 PUBLICATIE AANKONDIGINGEN

  • 11.1 De publicatie van de aankondiging van een openbare aanbesteding al dan niet met voorafgaande selectie (Nationaal én Europees) dient altijd te worden geplaatst op de gemeentelijke internetpagina én op www.aanbestedingskalender.nl.

  • 11.2 De aanbestedingsdocumenten worden zoveel als mogelijk digitaal ter beschikking gesteld aan gegadigden door plaatsing van de documenten op www.aanbestedingskalender.nl.

ARTIKEL 12 MOTIVERING EN BEZWAAR

  • 12.1 Bij een niet-openbare aanbesteding (aanbesteding met voorafgaande selectie) wordt van het voornemen tot selectie een mededeling gedaan aan alle gegadigden. Deze mededeling bevat een motivering van de reden(en) waarom gegadigde(n) niet wordt c.q. worden geselecteerd.

  • 12.2 Bij een openbare aanbesteding wordt van het voornemen tot gunning een mededeling gedaan aan alle inschrijvers. Deze mededeling bevat een motivering van de reden(en) waarom de opdracht niet wordt gegund aan de(ze) inschrijver(s).

  • 12.3 De Gemeente Sittard-Geleen gaat bij een niet-openbare procedure niet verder met de inschrijffase en sluit bij een openbare procedure niet eerder een overeenkomst dan nadat een termijn van 15 kalenderdagen na verzending van de in lid 1 en lid 2 van dit artikel bedoelde mededeling is verstreken.

  • 12.4 Een gegadigde die niet voor selectie tot de inschrijffase of een inschrijver die niet voor gunning van de opdracht in aanmerking komt, kan tijdens de in lid 3 van dit artikel genoemde periode bezwaar maken tegen het voornemen de gegadigde niet uit te nodigen tot inschrijving respectievelijk tegen het voornemen de inschrijver de opdracht niet te gunnen.

§ 5 VERANTWOORDING

ARTIKEL 13 MELDING AANBESTEDING

  • 13.1 De aanbesteding van een overeenkomst met een geraamde waarde groter dan € 10.000 moet voorafgaand aan de aanbesteding gemeld worden bij het bureau inkoopservices door het invullen van het meldformulier (bijlage 2).

  • 13.2 De tot het sluiten van de overeenkomst gevolmachtigde manager is verantwoordelijk voor het juist invullen van het meldformulier.

  • 13.3 Het bureau inkoopservices geeft uiterlijk binnen 5 werkdagen na ontvangst van de melding zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel, een inkoopadvies zoals bedoeld in artikel 5 lid 2 sub a t/m d van dit protocol.

  • 13.4 Op dit advies is artikel 5 lid 3 van dit protocol van toepassing.

ARTIKEL 14 INKOOPDOSSIER

  • 14.1 Van een aanbesteding wordt een inkoopdossier bijgehouden.

  • 14.2 De inhoud van een inkoopdossier is in bijlage 1 van dit protocol vastgelegd.

  • 14.3 De tot het sluiten van de overeenkomst gevolmachtigde manager is verantwoordelijk voor het juist en volledig bijhouden van het inkoopdossier.

ARTIKEL 15 VERANTWOORDINGSFORMULIER

  • 15.1 Iedere aanbesteding wordt afgesloten met het invullen het verantwoordingsformulier zoals dit door het college van B&W is vastgesteld (bijlage 2).

  • 15.2 De tot het sluiten van de overeenkomst gevolmachtigde manager is verantwoordelijk voor het juist en volledig invullen van dit formulier.

ARTIKEL 16 CONTRACTBEHEER

  • 16.1 Het college van B&W kan nadere regels opstellen terzake het administreren van aangegane overeenkomsten.

  • 16.2 De voor een aanbesteding verantwoordelijke manager is verantwoordelijk voor het laten registreren van de overeenkomst die uit de aanbesteding voortvloeit.

ARTIKEL 17 P&C / MARAP

  • 17.1 Iedere manager is verantwoordelijk voor de juiste en volledige opgave van de onder eigen verantwoordelijkheid uitgevoerde aanbestedingen in de periodieke managementrapportages overeenkomstig de geldende richtlijnen voor het opstellen van managementrapportages.

  • 17.2 De voor de aanbesteding verantwoordelijke manager stelt het in artikel 14 van dit protocol bedoelde inkoopdossier in het kader van een interne controle/audit of een accountantscontrole, op verzoek beschikbaar.

  • 17.3 De voor de aanbesteding verantwoordelijke manager verstrekt alle gevraagde informatie en gegevens in het kader van een controle zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel.

§ 6 EVALUATIE AANBESTEDINGSPROTOCOL

ARTIKEL 18 WIJZIGEN AANBESTEDINGPROTOCOL

  • 18.1 Het college past dit protocol aan indien dit op grond van nieuwe jurisprudentie, wet- of regelgeving noodzakelijk is.

  • 18.2 Het college past dit protocol aan indien dit op grond van een evaluatie van het inkoopbeleid of aanbestedingsprotocol gewenst is.

  • 18.3 Het college informeert de hiervoor aangewezen commissie over aanpassingen van het aanbestedingsprotocol.

§ 7 INWERKINGTREDING & CITEERTITEL

ARTIKEL 19 INWERKINGTREDING

Het ‘Aanbestedingsprotocol Gemeente Sittard-Geleen 2010’ treedt in werking op 15 oktober 2010.

ARTIKEL 20 CITEERTITEL

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Aanbestedingsprotocol Gemeente Sittard-Geleen 2010’.

Bijlage 1 Inhoud inkoopdossier

• Document dient aanwezig te zijn in dossier.

o Facultatief; indien van toepassing dient document aanwezig te zijn in het dossier.

Procedure

Document

Enkelvoudig

Onderhands

Onderhands

(+)1

Nationaal

Nationaal

(+)1

Europees Openbaar

Europees

Niet-

Openbaar

Informatie aanbesteding

(bijlage 2 protocol; meldformulier)2

Omschrijving / PvE / Bestek

Raming / begroting / budget

Keuze aanbestedingsprocedure en criteria (uitsluiting, selectie en gunning)

B&W besluit bij afwijken van aanbestedingsbeleid

o

o

o

o

o

o

o

Uitnodiging tot mededinging

Publicaties / aankondigingen

Aanmeldingen gegadigden

Selectie gegadigde(n)

Afwijzing gegadigden

Uitnodiging tot inschrijving

Nota van Inlichtingen

Inschrijving(en) / offerte(s)

Besprekingsverslagen / correspondentie.

o

o

o

o

o

o

o

Beoordeling offerte(s)

Proces Verbaal van Aanbesteding

Gunning + afwijzing

Verantwoording aanbesteding

(bijlage 2 protocol; verantwoordingsformulier)

Opdracht / overeenkomst

Verantwoordingsformulier inkoop en aanbesteding

Verantwoordingsformulier inkoop en aanbesteding

Meldformulier inkoop en aanbesteding

Meldformulier inkoop en aanbesteding


Noot
1

Bedrag toepassingsdrempel Werken wordt om de twee jaar door de Europese Commissie aangepast.

Noot
2

Bedrag toepassingsdrempel Leveringen / Diensten wordt om de twee jaar door de Europese Commissie aangepast.

Noot
2

De informatie dient verstrekt te worden bij aanbestedingen met een geraamde waarde groter dan de drempel zoals vermeld in artikel 13 lid 1 van het gemeentelijk aanbestedingsprotocol.