Reglement Burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen 2018

Geldend van 01-01-2018 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen,

gezien het besluit van de raad d.d. 8 november 2017.

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit burgerlijke stand 1994

besluit vast te stellen:

het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen 2018, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de locaties waar rechtsfeiten worden voltrokken en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Hoofdstuk 1. Algemeen

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Sittard-Geleen of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3, Boek 1, Burgerlijk Wetboek;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Sittard-Geleen of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3, Boek 1, Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: het gehele grondgebied van de gemeente Sittard-Geleen (alle locaties);

  • f.

    bijzonder huis: locatie waar rechtsfeiten kunnen worden voltrokken in geval van een behoorlijk bewezen wettig beletsel (artikel 64, Boek 1, Burgerlijk Wetboek);

  • g.

    permanente locatie: Stadswinkel Geleen en Stadskantoor Sittard;

  • h.

    overige locatie: locatie binnen het grondgebied van de gemeente Sittard-Geleen buiten de permanente locatie en het bijzonder huis, mits wordt voldaan aan de voorwaarden in artikel 6 en 7 van dit reglement;

  • i.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap, een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • j.

    budgetverbintenis: een huwelijk, geregistreerd partnerschap of een omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap tegen gereduceerd tarief.

Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

  • 1. Het college benoemt:

    • a.

      ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Sittard-Geleen;

    • b.

      ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      buitengewoon ambtenaren in dienst van de gemeente Sittard-Geleen.

  • 2. Het college kan tevens tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      burgemeester en wethouders;

    • b.

      (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming nog niet is verlopen, voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit in de gemeente Sittard-Geleen;

    • c.

      derden die niet benoemd zijn tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit in de gemeente Sittard-Geleen. De voltrekking van het rechtsfeit vindt plaats in aanwezigheid van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder c.

  • 3. Lid 2 is niet van toepassing voor de voltrekking van rechtsfeiten als genoemd in artikel 9 en artikel 10.

  • 4. Lid 2, onder b en c, is niet van toepassing indien er sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 62, lid 2, Boek 1, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 3 Benoemingsduur, bezoldiging en voorwaarden

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente en hij werkzaamheden verricht bij het team dat met de uitvoering van de werkzaamheden als bedoeld in het reglement, is belast.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. Deze benoeming betreft maximaal de periode gedurende het tijdvak hetwelk de burgemeester of wethouder in dienst zal zijn van de gemeente én hij werkzaamheden verricht als burgemeester of wethouder.

  • 4. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 onder b geschiedt pas nadat het aanstaande bruidspaar of de aanstaande geregistreerde partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt uiterlijk 6 weken vóór de voltrekking van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen. Bij het verzoek dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd. Bovendien dient er een verklaring waaruit blijkt dat hij actief rechtsfeiten voltrekt in een gemeente te worden overgelegd. De benoeming geldt voor de voltrekking van één rechtsfeit. De voltrekking vindt onbezoldigd plaats.

  • 5. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 2 onder c geschiedt pas nadat het aanstaande bruidspaar of de aanstaande geregistreerde partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt uiterlijk 4 maanden vóór de voltrekking van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen. Na het verzoek dient een positieve Verklaring omtrent Gedrag te worden overgelegd. Een bewijs van de beëdiging bij de rechtbank tot wier rechtsgebied de gemeente Sittard-Geleen behoort dient uiterlijk 1 week voor de huwelijksvoltrekking overgelegd te worden. De benoeming geldt voor de voltrekking van één rechtsfeit. De voltrekking vindt onbezoldigd plaats.

  • 6. Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de inwerkingtreding van dit reglement worden geëerbiedigd.

  • 7. De rechtspositie van de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand is geregeld de rechtspositieregeling voor de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen.

Hoofdstuk 2. Locaties voor het voltrekken van rechtsfeiten

Artikel 4. Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekken rechtsfeiten in het gemeentehuis, waaronder de permanente locatie, het bijzonder huis en de overige locatie.

Artikel 5. Permanente locatie

De permanente locatie voor de voltrekking van een rechtsfeit is daar waar de Stadswinkel te Geleen en het Stadskantoor te Sittard van de gemeente Sittard-Geleen is gevestigd. De locatie moet voor een ieder toegankelijk zijn (ook voor gehandicapten).

Artikel 6. Overige locatie

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan het gebruik van een overige locatie zoals bedoeld in artikel 1 onder h afwijzen:

    • a.

      om redenen van openbare orde, veiligheid en/of strijd met de goede zeden;

    • b.

      wet- of regelgeving het beschikbaar stellen belemmert;

    • c.

      een procedure loopt die betrekking heeft op de beschikbaarheid van de locatie.

  • 2. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan het voltrekken van een rechtsfeit weigeren als:

    • a.

      naar zijn mening de locatie op de dag van de voltrekking van het rechtsfeit niet langer geschikt is waardoor zijn en/of de veiligheid van de aanwezigen in het geding komt;

    • b.

      zijn aanwijzingen niet opgevolgd worden.

Artikel 7. Voorwaarden overige locatie

  • 1. Een overige locatie kan met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 lid 1 en 2, beschikbaar gesteld worden voor de voltrekking van rechtsfeiten.

  • 2. De eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de voltrekking van het rechtsfeit om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de voltrekking van het rechtsfeit wordt door de gemeente bepaald. Het schriftelijke of elektronisch verzoek hiertoe wordt 6 weken voor de dag waarop het rechtsfeit plaatsvindt, gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen. De verantwoordelijkheid van de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij de eigenaar, verhuurder en/of beheerder.

  • 3. De locatie moet voor een ieder toegankelijk zijn (ook voor gehandicapten).

  • 4. De openbaarheid moet zijn gewaarborgd.

  • 5. De eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie stemt schriftelijk middels medeondertekening van het aanvraagformulier in, met het gebruik van de gewenste ruimte en de voorwaarden, voor de voltrekking van het rechtsfeit.

  • 6. De eigenaar, verhuurder en/of beheerder maakt afspraken met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand (en aanvragers) over het tijdstip waarop de locatie beschikbaar gesteld wordt voor het voltrekken van het rechtsfeit.

  • 7. Ten behoeve van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zorgt de eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie voor een katheder of tafel, stoelen, verlichting, omkleedgelegenheid, sanitaire voorzieningen en indien nodig voor een microfoon.

  • 8. Tijdens de voltrekking van een rechtsfeit is het niet toegestaan alcohol te nuttigen, te roken, etenswaren te gebruiken, kaarsen te branden en/of andere brandbare voorwerpen aan te steken.

  • 9. Bij de voltrekking van een rechtsfeit in de open lucht dient een verankerde uitwijk aanwezig te zijn in geval van slechte weersomstandigheden en een uitwijk naar een schaduwrijke plek bij extreme hitte.

  • 10. De gemeente is gevrijwaard van eventuele schadeaanspraken als de locatie niet, niet tijdig, dan wel niet volledig beschikbaar is voor de voltrekking van het rechtsfeit. Er bestaat geen gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting en verzorging van de locatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijk vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig voltrekken van het rechtsfeit. Derhalve is de gemeente gevrijwaard voor situaties waarbij het gezelschap op enigerlei wijze schade kan oplopen.

Hoofdstuk 3. Openstelling

Artikel 8. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is van maandag tot en met vrijdag op afspraak geopend voor het publiek. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is voor de voltrekking van een rechtsfeit in een permanente locatie geopend:

    • -

      van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.30 uur; in de trouwzaal van de Stadswinkel Geleen en het Stadskantoor Sittard;

    • -

      op zaterdag tussen 09.00 en 13.30 uur: in de trouwzaal van de Stadswinkel Geleen en het Stadskantoor Sittard;

    • -

      op afspraak aan de balie van de burgerlijke stand voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, indien er buiten de ambtenaar burgerlijk stand en belanghebbenden geen andere aanwezigen zijn.

    • -

      de voltrekking van het rechtsfeit duurt maximaal dertig minuten.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de openstelling samenvalt met een algemeen erkende feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen dat het bureau niet of slechts gedeeltelijk geopend is.

  • 4. Voor de voltrekking van een rechtsfeit op een overige locatie, als bedoeld in artikel 1 onder h van dit reglement, is het bureau van de burgerlijke stand geopend van maandag tot en met zondag (inclusief algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet en andere door het college aangewezen dagen dat het bureau niet of slechts gedeeltelijk geopend is), mits er een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2, lid 1 onder c of artikel 2 lid 2, beschikbaar is. Het tijdstip voor de voltrekking van het rechtsfeit worden in overleg met de eigenaar, beheerder en/of verhuurder én voornoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vastgesteld. De voltrekking van het rechtsfeit duurt maximaal anderhalf uur.

Artikel 9. Wettelijk verplichte uren kosteloze rechtsfeiten

  • 1. Op dinsdag om 09.00 en 09.15 uur vindt de voltrekking van een kosteloos rechtsfeit plaats in een permanente locatie:

    • a.

      in een spreekkamer van de Stadswinkel Geleen (even weken) of in een spreekkamer van het Stadskantoor Sittard (oneven weken):

    • b.

      er zijn maximaal 10 personen aanwezig bij de voltrekking;

    • c.

      het rechtsfeit wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a of c;

    • d.

      de voltrekking van het rechtsfeit duurt maximaal 10 minuten.

Artikel 10. Budgetverbintenissen

  • 1. Van maandag t/m donderdag wordt tussen 09.00 en 16.15 uur en op vrijdag om 09.00 en 09.30 uur gelegenheid geboden voor de voltrekking van een budgetverbintenis in een permanente locatie:

    • a.

      de voltrekking vindt plaats in de trouwzaal van de Stadswinkel Geleen of het Stadskantoor Sittard;

    • b.

      voltrekking vindt plaats door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a of c;

    • c.

      de voltrekking van het rechtsfeit duurt maximaal 10 minuten.

Artikel 11. Rechtsfeit in een bijzonder huis

  • 1. Van toepassing zijn de openingstijden en de duur zoals genoemd in artikel 8 lid 4;

  • 2. Voorwaarden zoals bepaald in artikel 6 en 7 zijn niet van toepassing.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 12. Leiding van het bureau

De teammanager van het bureau van de burgerlijke stand is belast met de dagelijkse leiding van het bureau burgerlijke stand.

Artikel 13. Afwijkingsbevoegdheid en onvoorziene omstandigheden

  • 1. In bijzondere omstandigheden kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen gemotiveerd van de inhoud van dit reglement afwijken.

  • 2. In situaties waarin de inhoud van dit reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen.

Artikel 14. Slotbepaling en aanhaling reglement

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen 2018.

  • 2. Bij dit Reglement behoort de Toelichting op het Reglement Burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen 2018.

  • 3. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 28 november 2017.

burgemeester

Drs. G.J.M.Cox

gemeentesecretaris

mr. G.J.C.Kusters.

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Sittard-Geleen 2018

Artikelsgewijs:

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit spreekt voor zich. In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven.

Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Dit artikel geeft weer wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). De benoeming geschiedt door het college van burgemeester en wethouders.

Voor de benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens.

Voor de benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan mede zijn een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is.

  • b.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met het voltrekken van rechtsfeiten (conform artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Art 2 lid 2 onder b en c biedt de mogelijkheid een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaam in een andere gemeente of derden (vrienden, familie etc.) te benoemen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit in de gemeente Sittard-Geleen. Van deze mogelijkheid kan geen gebruik worden gemaakt als er sprake is van een rechtsfeit met een spoedeisend belang vanwege gewichtige redenen (artikel 62, lid 2, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Deze situatie doet zich voor bij ernstig zieken. Voltrekking van deze rechtsfeiten vindt plaats binnen enkele dagen. Een benoeming en een beëdiging tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank is dan niet haalbaar.

Artikel 3. Benoemingsduur, bezoldiging en voorwaarden

Benoemingsduur

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Het eerste lid bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente én werkzaam is bij cluster Dienstverlening.

Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd.

Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die in dienst is van de gemeente Sittard-Geleen worden voor de duur van de aanstelling in de hoofdfunctie benoemd, tenzij er termen aanwezig zijn om op een eerder moment anders te besluiten. Bij beëindiging van deze aanstelling wordt er een nieuwe beslissing genomen over de benoeming tot buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

Het derde lid bepaalt dat leden van het college van burgemeester en wethouders in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van burgemeester en wethouders zijn.

Het vierde en vijfde lid geeft aanstaande bruidsparen en aanstaande geregistreerd partners de mogelijkheid voor de voltrekking te kiezen voor een “eigen” buitengewoon ambtenaar van de stand. Dit is niet mogelijk bij een kosteloos rechtsfeit of een budgetverbintenis.

Het zesde lid voorkomt dat Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die voor de inwerkingtreding van deze regeling in dienst zijn van de gemeente opnieuw zouden moeten worden benoemd.

De bevoegdheid tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan de teammanager KCC en Burgerzaken van het cluster Dienstverlening.

Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een rechtsfeit voor één dag aan te wijzen.

Bezoldiging

Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk rechtsfeiten voltrekt voor de gemeente Sittard-Geleen krijgt een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling Sittard-Geleen.

De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

Voorwaarden

Wordt er gekozen voor een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand zoals genoemd in artikel 2, lid 2 onder c dan is er een altijd een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Sittard-Geleen aanwezig. Dit om de kwaliteit en de juridische voltrekking van het rechtsfeit te waarborgen.

Een VOG wordt gevraagd omdat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de voltrekking van het rechtsfeit de gemeente Sittard-Geleen vertegenwoordigt. Hij dient van onbetamelijk gedrag te zijn.

Artikel 4. Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekken rechtsfeiten in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. De gemeenteraad heeft besloten het gehele grondgebied (alle locaties) aan te wijzen als gemeentehuis. Hiertoe behoren de permanente locatie, het bijzonder huis en de overige locatie.

Artikel 5. Permanente locatie

In Sittard-Geleen is het mogelijk om een rechtsfeit te voltrekken in de permanente locatie de Stadswinkel Geleen en het Stadskantoor Sittard. Hiermee wordt er conform artikel 63, Boek 1, Burgerlijk Wetboek een bestendig karakter aan het voltrekken van rechtsfeiten gegeven.

Artikel 6. Overige locatie

Bij raadsbesluit is het gehele grondgebied van de gemeente Sittard-Geleen aangewezen als gemeentehuis. Hierdoor is het mogelijk om naast voornoemde permanente en bijzondere locatie op een overige locatie een rechtsfeit te voltrekken. In dit artikel worden de weigeringsgronden genoemd.

Artikel 7.Voorwaarden overige locatie

Het beschikbaar stellen van een overige locatie als gemeentehuis ten behoeve van de voltrekking van rechtsfeiten is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het rechtsfeit wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde, veiligheid en de goede zeden. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij toegankelijk te zijn.

De overeengekomen locatie leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid. Voorts is de gemeente Sittard-Geleen niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de voltrekking van het rechtsfeit in de locatie.

Artikel 8. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau burgerlijke stand is opengesteld voor het publiek (artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). De balies van de Stadwinkel Geleen zijn op afspraak geopend voor het doen van aangiften van geboorte, huwelijk, geregistreerde partnerschappen en overlijden. Buiten de vastgestelde openingstijden is de ambtenaar van de burgerlijke stand niet verplicht tot het opmaken van aktes. Hij is daartoe echter wel bevoegd en dient in het belang der zaak van die bevoegdheid in geval van nood gebruik te maken.

Daarnaast bepaalt lid 2 en 3 de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand voor de voltrekking van rechtsfeiten in een permanente locatie; Stadswinkel Geleen en Stadskantoor Sittard.

Voor de voltrekking van de rechtsfeiten aldaar geldt dat er een gesprek plaatsvindt met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, kan er een keuze worden gemaakt voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, ontvangt het bruidspaar een geschenk van de gemeente en parkeerontheffingen. Het maximaal toegestane aantal van aanwezigen is afhankelijk van de ruimte.

Conform het besluit van de gemeenteraad bepaalt lid 4 de openingstijden van het bureau burgerlijke stand voor de voltrekking van rechtsfeiten op een overige locatie en het bijzonder huis. Het bureau van de burgerlijke stand is hiervoor kort gezegd 7 dagen per week geopend, mits er een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig is. Conform dit lid regelt het bruidspaar met de eigenaar én de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, de locatie en het tijdstip waarop het rechtsfeit wordt voltrokken. Het bruidspaar kan zelf de keuze maken welke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de ceremonie leidt. Het bruidspaar bespreekt met de buitengewoon ambtenaar de wensen met betrekking tot de invulling van de ceremonie.

Artikel 9. Wettelijk verplichte kosteloze rechtsfeiten

In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Een kosteloze voltrekking van een rechtsfeit vindt plaats in een spreekkamer waarbij maximaal 10 personen aanwezig zijn (inclusief getuigen en fotograaf).

Artikel 10. Budgetverbintenissen

Budgetverbintenissen worden voltrokken in de trouwzaal van de Stadswinkel Geleen of in het Stadskantoor Sittard. Het maximaal toegestane aantal aanwezigen is afhankelijk van de ruimte.

Artikel 11. Rechtsfeit in een bijzonder huis.

De wetgever heeft middels artikel 64, boek 1, Burgerlijk Wetboek willen voorzien in bijzondere omstandigheden: indien er zwaarwegende redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook in een bijzonder huis worden verricht. In dit geval dient onder zwaarwegende redenen te worden verstaan ziekte of detentie. Het rechtsfeit wordt voltrokken daar waar de wegens ziekte verhinderde persoon verblijft (een ziekenhuis, thuis) of bij detentie de gevangenis. De ambtenaar van de burgerlijke stand beoordeelt of er sprake is van zwaarwegende redenen.

Artikel 12. Leiding van het bureau

Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de teammanager KCC en Burgerzaken aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand. Hij is hiervoor benoemd en beëdigd tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 13. Afwijkingsbevoegdheid en onvoorziene omstandigheden

Dit reglement is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid opgesteld. Hoe dan ook blijft het mogelijk dat er situaties ontstaan waarin dit reglement niet voorziet of dat er moet worden afgeweken van het hetgeen is vastgesteld in dit reglement. In deze gevallen beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 14. Slotbepaling en aanhaling reglement

Het artikel bepaalt met welke naam het reglement moet worden aangehaald en, wanneer het in werking treedt en dat de onderhavige toelichting uitdrukkelijk onderdeel van het reglement uitmaakt.