Regeling vervallen per 01-01-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent sancties voor reparatie uitkering Sanctieregeling reparatie-uitkering gemeente Sittard-Geleen

Geldend van 23-08-2018 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent sancties voor reparatie uitkering Sanctieregeling reparatie-uitkering gemeente Sittard-Geleen

Artikel 1 Werkingssfeer

Deze regeling is van toepassing op de ambtenaar die op grond van hoofdstuk 8 wordt ontslagen. De bevoegdheid tot het nemen van besluiten op grond van deze regeling ligt bij het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    reparatie-uitkering: uitkering die de toegekende WW-uitkering in opbouw en duur aanvult naar het niveau op 31 december 2015;

  • b.

    medewerker: de (gewezen) ambtenaar die recht heeft op werkloosheidsuitkering waarbij het arbeidsurenverlies voortvloeit uit de aanstelling of arbeidsovereenkomst bij de gemeente waaruit de werkloosheid plaatsvindt

  • c.

    re-integratieplan of VWNW-contract: het plan van aanpak waarin de re-integratie-inspanningen van gemeente en de medewerker beschreven staan, die tot doel hebben de re-integratie of bemiddeling van de medewerker te bevorderen;

  • d.

    werkloosheid: werkloosheid als bedoeld in de Werkloosheidswet, waarbij het arbeidsurenverlies voortvloeit uit de aanstelling of arbeidsovereenkomst bij de gemeente waaruit de werkloosheid plaatsvindt;

  • e.

    werkloosheidsuitkering: uitkering op grond van de Werkloosheidswet, welke uitkering voortvloeit uit de aanstelling of arbeidsovereenkomst met de gemeente.

Artikel 3 Grondslag

Deze regeling berust op het artikel 10c:6 CAR UWO.

Artikel 4 Indeling verplichtingen in categorieën

Als verplichtingen van de eerste categorie worden beschouwd verplichtingen die gericht zijn op het stroomlijnen van het administratieve proces.

Als verplichtingen van de tweede categorie worden beschouwd verplichtingen ter opvolging van controlevoorschriften.

Als verplichtingen van derde categorie worden beschouwd de verplichtingen in het kader van re-integratie en werkhervatting.

Als verplichtingen van de vierde categorie worden beschouwd de verplichtingen die gericht zijn op het beperken van het (financiële) risico van de gemeente.

In een nadere regeling wordt uitgewerkt welke verplichtingen in ieder geval onder welke categorie vallen.

Artikel 5 Verplichtingen voor de medewerker

Gedurende, de periode van de reparatie-uitkering, geldt voor de medewerker de verplichtingen die zijn opgenomen in de nadere regeling, bedoeld in de laatste volzin van artikel 4. In het individuele re-integratieplan of VWNW-contract kunnen aanvullende verplichtingen worden opgenomen.

Artikel 6 Weigering van de reparatie-uitkering

De reparatie-uitkering wordt blijvend geheel geweigerd indien het ontslag waaruit het recht voortkomt, is te wijten aan eigen schuld of toedoen van betrokkene.

Artikel 7 Sancties tijdens reparatie-uitkering

Niet naleving van verplichtingen uit de eerste categorie worden gesanctioneerd met een korting op de reparatie-uitkering van 5% gedurende één maand, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 2 procent of ten hoogste 20 procent van het uitkeringsbedrag.

Niet naleving van verplichtingen uit de tweede categorie worden gesanctioneerd met een korting op de reparatie-uitkering van 10% gedurende twee maanden, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 5 procent of ten hoogste 30 procent van het uitkeringsbedrag.

Niet naleving van verplichtingen uit de derde categorie worden gesanctioneerd met een korting op de reparatie-uitkering van 25% gedurende vier maanden, met een mogelijkheid van afwijking tot ten minste 15 procent of ten hoogste 100 procent van het uitkeringsbedrag.

Niet naleving van verplichtingen uit de vierde categorie worden gesanctioneerd met een blijvende gehele weigering van de reparatie-uitkering.

Indien de medewerker binnen 6 maanden tijd tweemaal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van een categorie hoger beschouwd.

Indien de medewerker binnen 6 maanden tijd drie maal zijn verplichtingen niet nakomt, wordt het laatste feit als overtreding van de vierde categorie beschouwd.

Artikel 8 Recidive

Indien aan de medewerker een maatregel is opgelegd en binnen 2 jaar na de bekendmaking daarvan opnieuw dezelfde verplichting niet of niet behoorlijk nakomt, wordt de sanctie voor het nieuwe feit in percentage en tijd verdubbeld, met inachtneming van het bepaalde in de vijfde volzin van artikel 7.

Artikel 9 Samenloop

Indien sprake is van het niet nakomen van meer dan één verplichting en het niet nakomen van deze verplichtingen voortkomt uit één oorzaak, wordt slechts één sanctie opgelegd. Wanneer de niet nagekomen verplichtingen behoren tot verschillende categorieën wordt de sanctie voor de hoogste categorie toegepast.

Artikel 10 Gevolgen voor reparatie-uitkering

Wanneer op grond van de Werkloosheidswet een sanctie wordt toegepast op de werkloosheidsuitkering, wordt deze sanctie evenredig toegepast op de reparatie- uitkering, te weten:

  • a.

    In geval van een blijvend gehele weigering van de WW-uitkering, komt de reparatie- uitkering te vervallen;

  • b.

    In geval van een tijdelijk gehele weigering van de WW-uitkering, komt de reparatie-uitkering te vervallen voor de termijn die is opgelegd door het UWV ten aanzien van de weigering;

  • c.

    In geval van tijdelijk gedeeltelijke weigering van de WW-uitkering, komt de reparatie-uitkering te vervallen, waarbij voor de duur en de hoogte van het verval aansluiting wordt gezocht bij de door het UWV op de werkloosheidsuitkering opgelegde sanctie;

  • d.

    In geval van blijvend gedeeltelijke weigering van de WW-uitkering, komt de reparatie-uitkering te vervallen, waarbij voor de duur en de hoogte van het verval aansluiting wordt gezocht bij de door het UWV op de werkloosheidsuitkering opgelegde sanctie.

Artikel 11 Afstemmen sanctie op ernst en verwijtbaarheid

Het percentage van de sanctie wordt verlaagd of verhoogd indien de verminderde of verhoogde ernst of verwijtbaarheid van het niet naleven van de verplichting daartoe aanleiding geeft.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening indien toepassing leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding

De verordening kan worden aangehaald als de ’Sanctieregeling reparatie-uitkering gemeente Sittard-Geleen’ en treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

Ondertekening

Nadere regeling, bedoeld in de laatste volzin van artikel 4

Bij duidelijke afspraken over re-integratie horen ook duidelijke afspraken over naleving ervan. Daartoe dient onderhavig voorstel tot nadere regelgeving. De rechtsgrondslag hiervoor is te vinden in artikel 10c:6 CAR/UWO. Doel hiervan is te voorkomen dat medewerkers hun re-integratieafspraken niet nakomen. Er gaat dus een preventieve werking van uit.

Om te kunnen bepalen welk gedrag gesanctioneerd kan worden, moet duidelijk zijn welke verplichtingen rusten op de medewerker.in het geval deze recht heeft op een reparatie-uitkering zoals bedoeld in hoofdstuk 10c CAR/UWO. De sancties zijn onderverdeeld in categorieën.

Algemene beschrijving categorie

Niet nagekomen verplichting, zoals:

Sanctie

Categorie 1:

Onder deze categorie vallen verplichtingen die gericht zijn op het stroomlijnen van het administratieve proces.

  • De medewerker vraagt toestemming om op vakantie te gaan, zodra hij zijn vakantieplanning weet, maar minimaal 4 weken van tevoren.

  • De medewerker meldt zich op zijn eerste ziektedag ziek volgens de daarvoor geldende interne afspraken.

  • De medewerker informeert de werkgever direct over andere inkomsten dan de WW-uitkering en/of de bovenwettelijke uitkering.

  • De medewerker doet de werkgever direct mededeling van alle wijzigingen die zich in de persoonlijke situatie voordoen en die van belang kunnen zijn voor de beoordeling op aanspraak op en de voortzetting van de uitkering. Hieronder worden in ieder geval begrepen wijzigingen in woonplaats, wijzigingen met betrekking tot gezondheidssituatie en wijzigingen met betrekking tot (neven)werkzaamheden of (neven)inkomsten.

5% korting op de uitkering gedurende een maand

Categorie 2:

Bij deze categorie gaat het om het nakomen van plichten ter

opvolging van controle- voorschriften.

  • De medewerker moet komen op de afspraak om de voortgang van het re-integratieplan of VWNW-contract te bespreken.

  • De medewerker overlegt een kopie van de verlenging van het inschrijvingsbewijs bij het UWV Werkbedrijf.

  • De medewerker onderhoudt zijn inschrijving(en) bij: a het UWV Werkbedrijf b het regionale mobiliteitsbureau c de (specifieke) uitzendbureaus d de werving- en selectiebureaus e het re-integratiebureau.

  • De medewerker verschijnt op de afgesproken evaluatiemomenten.

  • De medewerker moet voldoen aan elke oproep om aanwezig te zijn of het beantwoorden van vragen die door de werkgever in verband met het recht op uitkering wordt gesteld.

  • De medewerker meldt de werkgever of het re-integratiebureau tijdig als re-integratieverplichtingen niet (kunnen) worden nagekomen, met vermelding van de reden hiervan.

10% korting op het salaris en de toegekende salaristoela-gen gedurende twee maanden

Categorie 3:

Onder deze categorie verplichtingen valt gedrag dat de re-integratie en werkhervatting bevordert.

  • De medewerker stelt zich niet belemmerend op bij het vinden van werk. Dit houdt concreet in dat de medewerker:

    • a.

      meewerkt aan het wijzigen van het re-integratieplan;

    • b.

      de afspraken zoals deze zijn vastgesteld in het re-integratieplan of VWNW-contract nakomt;

    • c.

      solliciteert op door de werkgever aangereikte functies en zelf actief op zoek gaat naar passende vacatures en hierop solliciteert;

    • d.

      meewerkt en gemotiveerd deelneemt aan noodzakelijk geachte scholing, opleiding en/of activiteiten gericht op inschakeling in de arbeid;

    • e.

      medewerking verleent aan onderzoek over de inhoud, passendheid, voortgang en uitvoering van de re-integratieactiviteiten.

  • De medewerker is verplicht een eigen portfolio bij te houden en deze ter beoordeling mee te nemen naar de evaluatiegesprekken.

  • Wanneer de medewerker gebruik wil maken van re-integratie-instrumenten en/of middelen die niet zijn opgenomen in het re-integratieplan of VWNW-contract dient dit eerst overlegd te worden met de werkgever.

  • De medewerker is verplicht gebruik te maken van de instrumenten en activiteiten van het UWV Werkbedrijf, wanneer de werkgever hiertoe opdraagt.

  • De medewerker doet de werkgever maandelijks schriftelijk opgave van zijn sollicitatieactiviteiten conform de afspraken in het re-integratieplan. De medewerker is verplicht de werkgever in kennis te stellen over het indienen van een verzoek bij UWV voor sollicitatieplichtontheffing of vrijstelling van de sollicitatieplicht.

  • Wanneer een re-integratiebureau/outplacementbureau is ingeschakeld, is de medewerker verplicht informatie te leveren aan het bureau die nodig is voor zijn begeleiding.

  • De medewerker voorkomt voortduring werkloosheid door onvoldoende sollicitatieactiviteiten.

  • De medewerker voorkomt voortduring van de werkloosheid door het stellen van eisen die het aanvaarden of verkrijgen van passende arbeid belemmeren.

  • De medewerker dient mee te werken aan gestelde voorschriften of maatregelen die erop gericht zijn de medewerker in staat te stellen om arbeid te verrichten.

  • De medewerker is verplicht zich tijdens ziekte te blijven inzetten voor zijn re-integratie voor zover de gezondheidstoestand van de medewerker dit toelaat.

25% korting op het salaris en de toegekende salaris-toelagen gedurende vier maanden

Categorie 4:

Onder deze categorie vallen handelingen die gemeente kunnen benadelen

  • De medewerker benadeelt de werkgever niet. Dit houdt concreet in dat:

    • a.

      de medewerker zonder toestemming van zijn werkgever geen (betaald) werk voor zichzelf of derden verricht;

    • b.

      de medewerker niet langer dan is toegestaan met vakantie is;

    • c.

      de medewerker zich tijdens ziekte niet schuldig maakt aan gedragingen die herstel belemmeren;

    • d.

      de medewerker geen onjuiste en/of onvolledige informatie verstrekt over zijn persoonlijke situatie, werkhervatting, vakantieopname en andere zaken die van invloed zijn op het recht op een uitkering op grond van hoofdstuk 10c CAR/UWO;

    • e.

      De medewerker is verplicht passende arbeid te behouden;

    • f.

      De medewerker is verplicht te voorkomen dat hij werkloos is of blijft doordat hij nalaat passende arbeid te aanvaarden of door eigen toedoen geen passende arbeid verkrijgt.

Blijvend gehele weigering van de reparatie- uitkering