Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641350
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641350/1
Regeling vervallen per 10-11-2021
Besluit van het clusterhoofd Participatiebedrijf van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent het verlenen van ondermandaat aan de coördinator Financiën van het team Ondersteuning
Geldend van 01-07-2020 t/m 09-11-2021
Intitulé
Besluit van het clusterhoofd Participatiebedrijf van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent het verlenen van ondermandaat aan de coördinator Financiën van het team OndersteuningHet clusterhoofd Participatiebedrijf,
Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II
(hierna: Mandaatbesluit);
Gezien:
- –
het Besturings- en Managementconcept, waarin de besturings- en managementfilosofie van de gemeente Sittard-Geleen is beschreven;
- –
het Organisatiebesluit gemeente Sittard-Geleen, waarin de structuur van de organisatie, alsmede taken van de organisatiedelen zijn uitgewerkt en vastgelegd;
- –
de Budgetregeling gemeente Sittard-Geleen, waarin budgetten aan taken en functies worden toegekend;
- –
het P&C-besluit gemeente Sittard-Geleen, waarin sturing, beheersing, verantwoording en controle is vastgelegd;
Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het clusterhoofd Participatiebedrijf, conform het bepaalde in artikel 3 van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II, gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;
BESLUIT:
Artikel 1. Ondermandaat
De coördinator Financiën, alsmede diens plaatsvervanger, heeft binnen de door het clusterhoofd Participatiebedrijf gegeven instructies, de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen -alsmede het afdoen van stukken betreffende alle aangelegenheden die behoren tot het taakveld van het team op grond van het Organisatiebesluit, en is uit dien hoofde gerechtigd verplichtingen met -financiële- consequenties aan te gaan en uitgaven goed te keuren, conform de Budgetregeling en in overeenstemming met het gemeentelijke Inkoop- en aanbestedingsbeleid, tenzij bij wet anders is bepaald.
Artikel 2. Beperkingen ondermandaat
-
1. Met betrekking tot het in artikel 1 verleende ondermandaat is nader bepaald dat geen ondermandaat wordt verleend:
- •
voor het verstrekken van opdrachten dan wel het aangaan van financiële verplichtingen, die het bedrag van € 10.000,- exclusief BTW te boven gaan;
- •
-
2. Met betrekking tot het in artikel 1 verleende ondermandaat is nader bepaald dat ondermandaat wordt verleend na inhoudelijk afstemming met het clusterhoofd Participatiebedrijf:
- •
bij besluiten en beslissingen op bezwaarschriften met een hoog financieel risico waarbij het gaat om een bedrag van meer dan € 10.000,-;
- •
Artikel 3. Beperking ondertekeningsmandaat
In afwijking van artikel 1 is, nadat door de raad en college besloten is geld te lenen, de ondertekeningsbevoegdheid van leningovereenkomsten opgedragen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Artikel 4. Besluiten met verderstrekkende financiële consequenties
Voor zover voorgenomen besluiten en/of overeenkomsten (contracten) met financiële consequenties niet passen binnen de daartoe door het bestuursorgaan vastgestelde budgetten met daaraan gekoppelde prestaties en/of resultaten, is instemming van dat bestuursorgaan vereist.
Artikel 5. Ondertekening*)
De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:
“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,
“namens deze,”
gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,
de handtekening van deze (onder)gemandateerde,
en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde.
*)Team ondersteuning is een team van de cluster Participatiebedrijf en voert tevens werkzaamheden uit voor de cluster Sociale Zaken. In de uitgaande correspondentie wordt dit opgenomen
Artikel 6. Afwezigheid/ontstentenis
In geval van afwezigheid of ontstentenis van de (onder)gemandateerde functionaris, wordt deze door de teammanager vervangen
Artikel 7. Verantwoording
De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:
- •
Regulier overleg tussen teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris;
- •
Ad hoc overleg tussen teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris (bij spoedeisende zaken).
Artikel 8. Bekendmaking, inwerkingtreding en intrekking
-
1. Bekendmaking vindt plaats door publicatie in het elektronisch gemeenteblad en op internet.
-
2. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2020.
Toelichting artikel 3 en 4
Artikel 3
Uitgangspunt van de Gemeentewet is dat het college zelf ondertekent (dat wil zeggen: burgemeester en secretaris) als zij zelf een besluit genomen heeft (artikel 59a Gemeentewet).
Dit uitgangspunt is niet van toepassing indien het college besloten heeft gebruik te maken van de mogelijkheid van ondertekeningsmandaat op grond van artikel 59a, tweede lid, Gemeentewet.
Voor het ondertekenen van leenovereenkomsten is het altijd het bestuursorgaan dat hiertoe beslist; om niet de overeenkomst persé op het bestuurlijke niveau te -moeten- laten ondertekenen is hier gebruik gemaakt van deze ondertekeningsmandaatmogelijkheid.
Artikel 4
Indien er geen financiële dekking (in relatie tot beschreven prestaties/resultaten) is, kan van het mandaat geen gebruik kan maken, dan nadat het bestuursorgaan daarmee expliciet ingestemd heeft. Artikel 3 is daarmee in feite een expliciete onderstreping van de in het mandaat gemaakte koppeling met de budgetregeling.
Ondertekening
Sittard-Geleen, 09-06-2020
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,
Namens deze(n),
Clusterhoofd Participatiebedrijf plv,
J.A.M. Heesen
Goedkeuring:
Voor akkoord
Sittard-Geleen,
De gemeentesecretaris van Sittard-Geleen,
Mr. G.J.C. Kusters
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl