Beleidsregel verplaatste markten Sittard-Geleen 2011

Geldend van 05-05-2011 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel verplaatste markten Sittard-Geleen 2011

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen;

gelet op artikel 160 eerst lid onder h van de Gemeentewet en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de Marktverordening Sittard-Geleen 2007,

gezien het advies van de Marktadviescommissie van 11/18 april 2011,

overwegende dat:

  • -

    in het kader van de Kwaliteitsimpuls voor de binnensteden, wordt gewerkt aan een optimaal economisch functioneren van de binnenstad en verbeteren van inrichting en beheer, gericht op de consument;

  • -

    de marktterreinen in de gemeente Sittard-Geleen worden gebruikt voor een veelvoud aan functies, evenementen en andere activiteiten, waarbij naast consumenten, ook ondernemers (horeca, vast en ambulant), organisatoren, centrummanagement en de gemeente betrokken zijn;

  • -

    ook andere evenementen op de marktpleinen een plek moeten kunnen vinden om de binnensteden leefbaar en bruisend te houden;

  • -

    gezocht is naar verbeteringsmogelijkheden voor het afstemmen van marktlocaties en opbouw en openingstijden van de diverse evenementen zoals carnaval, kermis, oktoberfeest en andere grootschalige festiviteiten;

  • -

    voor het inkorten van evenementen (opbouw en afbreken) buiten markttijden de grenzen zijn bereikt;

  • -

    de alternatieven voor het verplaatsen van de markten weliswaar beperkt zijn, doch dat het nog steeds mogelijk is om middels verkeersregulerende maatregelen alternatieve marktterreinen te vinden voor het verplaatsen van de markten;

  • -

    het voor een evenwichtige afstemming van de verschillende functies op de marktpleinen gewenst is een beleidsregel vast te stellen voor het verplaatsen van de markten.

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende

“Beleidsregel verplaatste markten Sittard-Geleen 2011”:

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. De begripsbepalingen uit de Marktverordening Sittard-Geleen 2007 zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel.

  • 2. Marktdagen, marktterreinen en openingstijden zoals hierin vastgelegd zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2 Verplaatsingsbeleid

  • 1. Het college kan een markt of een gedeelte hiervan verplaatsen naar daarvoor aangewezen alternatieve locaties. Indien de desbetreffende locatie niet beschikbaar is, wordt een alternatief terrein aangewezen.

  • 2. Per markt wordt het aantal verplaatsingen bepaald op:

    a.

    Donderdagmarkt Sittard:

    7 maal;

    b.

    Zaterdagmarkt Sittard:

    7 maal;

    c.

    Donderdagmarkt Geleen:

    2 maal;

    d.

    Zaterdagmarkt Geleen:

    2 maal;

    e.

    Woensdagmarkt Born:

    2 maal;

    f.

    Dinsdagmarkt Grevenbicht:

    2 maal;

  • 3. Twee maal per jaar, uiterlijk op 1 mei en 1 november besluit het college wanneer een markt in het daaropvolgende halfjaar wordt verplaatst.

Artikel 3 Dringende redenen

  • 1. Het college kan, in aanvulling op de verplaatsing als bedoeld in artikel 2, op grond van dringende redenen, zoals vermeld in artikel 1.2 van de Marktverordening, bepalen dat:

    • a.

      een markt tijdelijk zal plaats vinden op een andere dag of een andere plaats;

    • b.

      andere begin- en eindtijden gelden;

    • c.

      een andere standplaats wordt aangewezen;

    • d.

      de verkoop later zal beginnen of vroeger zal eindigen dan wel

    • e.

      een markt op een aangewezen dag in het geheel niet zal plaats vinden.

  • 2. Onder dringende redenen wordt in dit verband in ieder geval verstaan:

    • a.

      dat een marktterrein niet beschikbaar is voor de markt vanwege het verrichten van bestratings- of rioleringswerkzaamheden of door aldaar te houden bovenregionale evenementen met een grote promotionele waarde voor de stad;

    • b.

      redenen van openbare orde en/of veiligheid die het noodzakelijk maken een markt in zijn geheel niet door te laten gaan of andere begin- en eindtijden te hanteren.

Artikel 4 Standplaatsen

  • 1. Toegang tot de verplaatste markten hebben enkel degenen die een vergunning hebben voor een vaste standplaats op de betreffende markt.

  • 2. Vaste standplaatshouders worden zo mogelijk in de nabijheid geplaatst van andere standhouders bij wie zij ook op de reguliere marktdag staan.

  • 3. Het indelingsplan zal na overleg met de marktadviescommissie door het college worden vastgesteld.

  • 4. De Marktverordening Sittard-Geleen 2007 blijft onverkort van toepassing.

Artikel 5 Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangeduid als: Beleidsregel verplaatste markten Sittard-Geleen 2011.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag nadat deze is bekendgemaakt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 april 2011.

Burgmeester en wethouders van Sittard-Geleen,

Burgemeester,
drs. G.J.M.Cox
Secretaris,
mr. J.H.J.Höppener

Toelichting Beleidsregel verplaatste markten Sittard-Geleen 2011

Inleiding

Het gemeentebestuur van Sittard-Geleen zoekt naar mogelijkheden om flexibeler te kunnen inspelen op de vraag naar meer evenementen en activiteiten in de stad. Onze marktpleinen zijn openbare ruimten, die bij uitstek bedoeld en geschikt zijn voor publiek gebruik. Meervoudig en multifunctioneel gebruik van de markt wordt beperkt door de huidige Marktverordening Sittard-Geleen 2007. Om de markten werkelijk multifunctioneel te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om nu te komen tot een beleidsregel verplaatste markten. Daarin wordt voor iedereen duidelijk vastgelegd voor welke evenementen en activiteiten de (waren)markten moeten wijken, inclusief de frequentie en aard van de evenementen. Daarbij is het voor alle partners van belang om vaste uitwijklocaties voor de markt aan te wijzen en te publiceren. Als tegenhanger dient bij alle evenementen en kermissen in de vergunning/verpachting te worden vastgelegd wanneer het marktterrein beschikbaar is voor opbouwen tot en met afbreken.

Markten, kermis en evenementen

De markten zijn een belangrijke publiekstrekker voor de stad, echter de belangstelling van consumenten en kooplieden is tanende. De gemeente Sittard-Geleen zet daarom in op een forse Kwaliteitsimpuls van de binnensteden. Onderdeel van de Kwaliteitsimpulsvoor de markten is maximale flexibiliteit voor gebruik van de markten voor evenementen en festiviteiten.

De kermissen in Sittard-Geleen zijn, evenals de markt, een eeuwenoude traditie. Geleen heeft de grootste kermis en Sittard heeft zijn Oktoberfeesten en de St. Rosakermis. Voor de kermissen geldt een exploitatie op de diverse pleinen met verplaatsing van de markt. Gezien de tradities heeft dit nimmer tot discussies geleid. In Geleen zijn in overleg met de marktkooplieden alternatieve marktlocaties aangewezen, waar de vaste kooplieden hun nering kunnen drijven.

De historische binnenstad van Sittard kent een intensieve bebouwing met veel nauwe straten en steegjes en heeft helaas weinig pleinen die geschikt zijn voor dergelijke grootschalige evenementen. Hiervoor wordt veelal uitgeweken naar de schootsvelden, maar ook daar rukken de bouwplannen op. De historische Markt is van oudsher en bij uitstek het decor voor publieksevenementen als carnaval, kermis, zomerfestival en winterfestival. Met enige regelmaat wordt gevraagd voor gebruik van de Sittardse Markt als entourage voor TV-opnames, concerten en andere promotionele evenementen.

In de vigerende Marktverordening zijn, naast de reguliere zon- en feestdagen, drie evenementen met name genoemd, waarvoor de markt wordt verplaatst: voorjaarskermis, St. Rosakermis en Oktoberfeesten (van opbouwen t/m afbreken). In overleg met de Marktadviescommissie is de voorjaarskermis ingeruild tegen de zaterdagmarkt voor carnaval (Kanon van het balkon). Eens per jaar is dit een vast agendapunt in de Marktadviescommissie. Alle belanghebbenden worden zodra mogelijk op de hoogte gesteld van een voorgenomen verplaatsingsbesluit.

De marktkooplieden verenigd in de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) hechten er veel waarde aan dat deze afspraken overeind blijven. Uit onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, Adviescommissie Markt Straat en Rivierhandel (HBD/MSR) blijkt dat marktverplaatsingen ten behoeve van evenementen leidt tot omzetderving (tot 30 %) bij de marktkooplieden, omdat vaste klanten hen dan minder goed kunnen vinden. Verplaatsingen kunnen in de huidige economische situatie funest zijn voor individuele marktkooplieden, aldus HBD/MSR.

De markten zijn een brandpunt in de bruisende stedelijke centra. Bedrijven en winkels, maar ook de horeca roepen om meer bezoekers. De vaste ondernemers en horeca rond de Markt, de bezoekers en de consumenten hebben profijt van meer grootschalige evenementen op de Markt. Meer activiteiten trekken meer bezoekers en dat betekent meer consumenten, voor de stad, de horeca en de markt. De Horecaondernemers Markt Sittard (HMS) pleiten reeds geruime tijd voor meer activiteiten en evenementen op de Markt.

In de afgelopen jaren is gezamenlijk met de evenementencoördinator van de gemeente gezocht naar verbeteringsmogelijkheden door het afstemmen van opbouw en openingstijden en afbreken van evenementen op de Markt. Intussen zijn de grenzen voor het inkorten van evenementen (opbouw en afbreken) buiten de reguliere markttijden bereikt. Ook de alternatieve locaties voor het houden van markten zijn beperkt, maar met afdoende verkeersregulerende maatregelen zijn deze alternatieve marktterreinen nog steeds beschikbaar.

De vraag om marktverplaatsingen betreft:

  • 1.

    Voor Geleen en Born worden de weekmarkten verplaatst voor de kermis en enkele evenementen.

  • 2.

    Voor Sittard betreft het de verplaatsingen van de donderdag- en zaterdagmarkt voor:

    • a.

      Carnaval: scholierencarnaval op vrijdag en Kanon van het balkon op zaterdag, met opbouw vanaf woensdag;

    • b.

      St. Rosakermis;

    • c.

      Oktoberfeest;

    • d.

      Een meerdaags muziekfestival in de zomer;

    • e.

      Een winterfestival “Wentjerdruim” in week 50 t/m 52.

Voor Sittard resulteert dit in minimaal 7 donderdagen èn zaterdagen waarop de markt moet worden verplaatst; voor de andere markten betreft dit minimaal 2 verplaatsingen.

In de Marktadviescommissie, in de betreffende marktwerkgroepen en met de andere betrokkenen is uitgebreid overleg gevoerd over (tijdelijke) extra marktverplaatsingen ten behoeve van een meerdaags zomer- en winterevenement. Landelijk is 30 % van de kooplieden afwezig bij een verzette markt. Met carnaval, met kermis of Kerstmis, zijn diverse kooplieden gewend om vakantie te nemen. Door de geringe aanwezigheid wordt de verplaatste markt veel kleiner van opzet. Eerder is hiervoor een soort schikkingsvoorstel aangeboden, waarbij marktkooplieden een vergoeding krijgen voor hun verplaatsing of voor het wegblijven - als er geen plek is - en de gemeente kan deze kosten niet doorbelasten aan de organisatoren. Sterker nog publieksevenementen vragen zelfs een gemeentelijke bijdrage o.a. voor de stadsreiniging e.d.

De openbare ruimte is van en voor iedereen, maar bij uitbreiding van evenementen op de Markt botsen de belangen van de marktondernemers met die van de omliggende horeca/ondernemers. De gemeente wenst beide partijen te faciliteren, maar wenst niet op te treden als scherprechter tussen de gerechtvaardigde belangen van beide partijen. Ambulante handel en evenementen - zoals de kermis - horen in en bij de stedelijke centra. Belangrijk is dat de positie van de weekmarkten en de evenementen op elkaar en op de te realiseren kwaliteitsverbetering van de centra wordt afgestemd.

Het gebruik van de openbare ruimte is een voorrecht, een privilege, en is daarom aan vergunningen met rechten en plichten verbonden. Op dit moment lijkt het alsof het voorrecht is doorgeschoten tot een voorkeursrecht voor een groep gebruikers, waardoor de andere gebruikers worden benadeeld. Bij het niet doorgaan van evenementen lopen de organisator en de horeca omzet mis en verplaatsing van de markt leidt tot omzetverliezen voor de marktkooplieden. Het omzetrisico behoort bij de ondernemers en zeker niet bij de gemeente, die alleen belang heeft bij het faciliteren van goed ondernemerschap. Gemeente en marktgebruikers dragen wel gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en de uitstraling van de markten bij elke vergund gebruik.

Kortom bij vragen over meervoudig gebruik van de Markt laat het gemeentebestuur zich enkel leiden door het algemeen belang en niet door individuele belangen. Het draait daarbij om de KWALITEITSVRAAG: Wat is de meerwaarde van het evenement of de activiteit voor de inwoners, het plein, de omgeving, de stad etc.?

Werkgroep Evenementen onder Centrummanagement

Bij uitbreiding van het aantal evenementen op de Markt botsen de belangen van de marktondernemers met die van de omliggende horeca/ondernemers. De gemeente verleent haar medewerking aan evenementen die daaraan voldoen en voldoende draagvlak krijgen bij de betrokken partijen. Hiervoor is een betere communicatie tussen de markt en de horeca (terrassen) noodzakelijk. Dit doel kan worden bereikt door:

  • 1.

    De Werkgroep Evenementen, gevormd door (Horeca) ondernemers en de evenementen coördinator/organisator, onder leiding van de Centrummanager. In de werkgroep wordt een afvaardiging van de marktkooplieden opgenomen en hier worden alle ideeën en aanvragen uitgewerkt, waarbij gebruik als markt in het geding kan komen.

  • 2.

    Een vertegenwoordiging van de marktkooplieden treedt toe tot de Stichting Centrummanagement, en adviseert zo indirect ook de Horecaondernemers Markt Sittard en

  • 3.

    De Marktadviescommissie met vertegenwoordigers van de standplaatshouders wordt verbreed en aangevuld met vertegenwoordigers van de (horeca) ondernemers en consumenten.

De Marktadviescommissie is een adviescommissie aan burgemeester en wethouders. In de vergadering van 11-04-2011 heeft de commissie een negatief advies uitgebracht over de beleidsregel verplaatste markten. De commissie attendeert erop dat de koopman forse omzetverliezen lijdt bij een verplaatste markt en is van mening dat het opbouwen van evenementen - evenals in het verleden - kan beginnen na de reguliere donderdagmarkt, eventueel in de nachtelijke uren. In de vergadering van 18-04-2011 heeft de commissie alsnog ingestemd met verplaatsing van de zaterdagmarkten.

Het privilege van het gebruik van de Markt ligt bij de markt.

Met de Marktadviescommissie wordt verder gesproken over de opstelling van de verplaatste markten en overige maatregelen om mogelijke omzetderving te beperken.

Artikelgewijze toelichting

Aanhef en grondslag

Artikel 160 eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet regelt de overheveling van de gemeentewettelijke bestuursbevoegdheden aan het college. Hieronder valt thans de bevoegdheid om jaarmarkten of gewone marktdagen in te stellen, af te schaffen of te veranderen.

Artikel 1.2.2 van de marktverordening Sittard-Geleen 2007 regelt dat het college op grond van dringende redenen en na overleg met de marktcommissie, in afwijking van het eerste lid, kan bepalen dat de markt tijdelijk zal plaatsvinden: op een andere dag, op een andere tijd of op een andere plaats.

Op grond van de vigerende marktverordening (Artikel 1.5) is het college bevoegd nadere regels te stellen betreffende het bepaalde in deze verordening. Het college heeft daarbij de keuze tussen nadere regels of meer flexibele beleidsregels.

Artikel 1 begripsbepalingen

Deze sluiten aan op de bestaande Marktverordening Sittard-Geleen 2007.

Artikel 2 Verplaatsingenbeleid

Hierin worden de bekende en geplande evenementen opgesomd.

Voor Sittard resulteert dit in minimaal 7 donderdagen èn zaterdagen waarop de markt moet worden verplaatst; voor de andere markten betreft dit 2 verplaatsingen.

In lid 3 wordt geregeld dat de feitelijke verplaatsingen twee maal per jaar worden vastgesteld. Insteek is dit als vast agendapunt in de Marktadviescommissie te bespreken. Alle belanghebbenden worden daarna op de hoogte gesteld van een voorgenomen verplaatsingsbesluit.

Artikel 3. Dringende redenen

Dit artikel biedt de mogelijkheid om in te spelen op een niet gepland evenement met grote promotionele waarde. Hieronder worden verstaan: beeldbepalende en aandachttrekkende evenementen die de identiteit versterken of identiteitdrager voor de stad zijn. Hierbij kan ook worden gedacht aan een TV-uitzending of aan een grootschalige huldiging of herdenking.

De in artikel 3 genoemde dringende redenen dienen het doorgaan van de markt (op de vaste dag, tijd of plaats) praktisch onmogelijk te maken. Opheffing in plaats van verplaatsing van de markt wordt uiteraard alleen overwogen als verplaatsing absoluut niet mogelijk blijkt.

Artikel 4 standplaatsen

Hierin wordt geregeld wie standplaats mogen innemen op een verplaatste markt.

Artikel 5 citeertitel

Behoeft geen toelichting

Artikel 6 Inwerkingtreding

Regelt inwerkingtreding na publicatie als informatie voor alle belanghebbenden.

Tegen een beleidsregel is geen bezwaar en beroep mogelijk.

Besluiten met de data waarop en de evenementen waarvoor de markt wordt verplaatst, zijn besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en voor bezwaar en beroep vatbaar.