Regeling vervallen per 26-01-2023

Verordening op de auditcommissie

Geldend van 01-07-2006 t/m 25-01-2023

Intitulé

Verordening op de auditcommissie

Verordening op de auditcommissie

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    de commissie: de auditcommissie;

  • 2.

    de raad: de gemeenteraad;

  • 3.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • 4.

    de accountant: de in de Controleverordening gemeente Sluis bedoelde accountant die belast is met de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • 5.

    het controleprotocol: de jaarlijkse schriftelijke opdracht van de raad aan de accountant inzake de controle van de jaarrekening. Het controleprotocol bevat concrete kaders voor de reikwijdte van de accountantscontrole, de normstellingen en de door de accountant te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties.

Artikel 2 Doel

  • 1. De commissie heeft als doel ten behoeve van de raad de afstemming te bevorderen van alle activiteiten in de gemeente op het gebied van auditing, financieel beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen de raad, de accountant, het college, de lokale rekenkamer en de ambtelijke organisatie.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3 Taken

  • 1. De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de jaarlijkse voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant voor aanvang van de interimcontrole, met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten, producten of organisatieonderdelen;

    • d.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de interim- en jaarrekening-controle, met de mogelijkheid om (onderwerpen uit) de managementletter door te sturen aan de raad;

    • e.

      een afstemmingsplatform te zijn over de voorgenomen audits door accountant, rekenkamercommissie en college.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit drie leden die door de raad uit zijn midden worden benoemd.

  • 2. Het langstzittende raadslid, dan wel, als de raadsleden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren, is voorzitter van de commissie.

  • 3. Ten hoogste twee vertegenwoordigers van de accountant, de portefeuillehouder financiën, de voorzitter van de Rekenkamercommissie Sluis, de gemeentesecretaris en de financieel controller zijn adviserend lid van de commissie.

  • 4. De leden van de commissie worden benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviserende leden van de commissie.

  • 2. De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 3. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 4. De commissie vergadert in beslotenheid. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de commissie rapporten die via de commissie aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 5. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2006.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening op de auditcommissie 2006".

Nota-toelichting Verordening op de auditcommissie 2006

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze definities sluiten aan bij wat in Sluis gangbaar is en meer specifiek bij onze controle-verordening ex artikel 213 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Doel

De auditcommissie is een overlegplatform en een adviesorgaan. Het gaat om zaken als afstemming van verschillende onderzoeken, overleg over kwaliteitsverbetering van planning & control documenten en de jaarlijkse accountantscontrole. Het is niet de bedoeling met de commissie een nieuw besluitvormend orgaan in het leven te roepen.

Artikel 3 Taken

In dit artikel wordt het werkterrein van de commissie bepaald. Het voorbereiden van de rol van de raad als opdrachtgever van de accountant is daarin expliciet benoemd. De commissie komt tenminste drie keer per jaar bijeen:

  • ter bespreking van de controleaanpak, vóór aanvang van de interimcontrole, jaarlijks omstreeks eind augustus;

  • ter bespreking van de managementletter, jaarlijks omstreeks december;

  • ter bespreking van het rapport van bevindingen, jaarlijks na bespreking met B&W, maar vóór verzending naar het presidium.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

De auditcommissie bestaat volgens de verordening uit drie raadsleden. Die raadsleden hebben zitting namens de gemeenteraad en niet namens hun fractie. Zij worden dan ook door de gemeenteraad gekozen en niet door hun fracties.

Naast de leden kent de auditcommissie ook adviserende leden. De controlerend accountant is voor de commissie de externe deskundige bij uitstek. Rekenkamercommissie en college zijn belangrijke partners van de raad als het gaat om bedrijfsvoering, audits en planning & control. De gemeentesecretaris en de financieel controller zijn adviserend lid uit hoofde van hun betrokkenheid bij de diverse audits.

Artikel 5 Werkwijze

Hoewel de adviserende leden van belang zijn voor het functioneren van de commissie, is de aanwezigheid van alle adviserende leden niet bij alle vergaderingen vereist. De commissie is een platform waarin de deelnemers vrij moeten kunnen overleggen over zaken die de bedrijfsvoering van de gemeente aangaan. Binnen de grenzen die de Wet openbaarheid van bestuur stelt is ruimte om een commissie als de auditcommissie in beslotenheid te laten vergaderen. De verordening voorziet daar dus in.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 7 Citeertitel

Dit atikel behoeft geen nadere toelichting.