Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Smallingerland houdende regels omtrent de klankbordgesprekken van de burgemeester en de gemeenteraad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Smallingerland)

Geldend van 18-09-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Smallingerland houdende regels omtrent de klankbordgesprekken van de burgemeester en de gemeenteraad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Smallingerland)

De raad van de gemeente Smallingerland;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 21 april 2020;

gelet op het bepaalde in artikel 84, 147 en 149 van de Gemeentewet;

gezien de 'Handreiking burgemeesters: Benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid' van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, uitgave mei 2016;

gezien de "Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester' van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, uitgave oktober 2017;

B E S L U I T :

vast te stellen de

Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Smallingerland

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: klankbordgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: een commissie die namens de raad de gesprekken voert;

  • c.

    commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Fryslân;

  • d.

    ambtsperiode: de periode waarvoor de burgemeester is benoemd;

  • e.

    betrokkenen: een ieder die inhoudelijk betrokken is of wordt bij een vergadering.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1. De raad stelt aan het begin van een nieuwe raadsperiode een commissie in die periodiek gesprekken voert met de burgemeester.

  • 2. De commissie voert tijdens de ambtsperiode elk jaar een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 3. Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 4. De verslagen van de gesprekken wegen mee bij het oordeel over een herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit vier fractievoorzitters.

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3. De commissiesamenstelling geldt voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

Artikel 4 Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De commissie wijst uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek, waarborgt het open en lerende karakter van het gesprek, waakt voor politiek geladen bijdragen en let op de verdeling van de spreektijd.

  • 3. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 4. De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.

Artikel 5 Procedure en tijdschema

  • 1. De griffier agendeert en organiseert de gesprekken.

  • 2. De reguliere gesprekken worden gevoerd tenminste vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris met de burgemeester heeft.

  • 3. De griffier onderhoudt de contacten met het kabinet van de commissaris.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie legt bij klankbordgesprekken in elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikelen 7, eerste lid, en 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4. De commissie treft, met inachtneming van artikel 10 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5. De commissie en de raad zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en op de personen bij wie overeenkomstig artikel 7 van deze verordening informatie is ingewonnen.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

  • 1. De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het verslag van het voorgaande gesprek in te zien.

  • 2. De leden van de commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. In samenspraak met de burgemeester kan in de voorbereiding door leden van de commissie worden gesproken met een of meer leden van het college, raadsleden, samenwerkingspartners op het gebied van OOV, de gemeentesecretaris en de griffier. Van ieder gesprek wordt een verslag opgemaakt, dat als inbreng dient bij het klankbordgesprek.

  • 4. Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

  • 5. Betrokkenen die niet in staat zijn een gesprek bij te wonen, delen dit tijdig aan de griffier meer.

  • 6. Bij verhindering van twee of meer leden van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 8 Het gesprek

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3. Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4. Tijdens het gesprek komen de volgende elementen aan bod:

    • a.

      terugblik op gemaakte afspraken voorgaand gesprek;

    • b.

      reflectie op profielschets/ rollen burgemeester;

    • c.

      reflectie op rollen gemeenteraad;

    • d.

      toekomstverkenning;

    • e.

      gemeentelijke ontwikkelingen;

    • f.

      gevolgen van ontwikkelingen voor invulling ambt burgemeester/ gemeenteraad;

    • g.

      afspraken.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1. Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm opgesteld en door de voorzitter en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2. Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 4. Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.

  • 5. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 van deze verordening wordt het vastgestelde verslag op verzoek van de burgemeester en/ of de gemeenteraad vertrouwelijk ter inzage gelegd voor de gemeenteraad.

Artikel 10 Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijk archivering van de stukken waaronder het origineel van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle stukken die betrekking hebben op het functioneren van de burgemeester door de griffier vernietigd.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad gemeente Smallingerland.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 september 2020

griffier

G.J. Fokkema

voorzitter

J. Rijpstra