Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR96679
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR96679/1
Verordening Gemeentelijke Ombudsman Soest
Geldend van 18-05-2011 t/m heden
Intitulé
Verordening Gemeentelijke Ombudsman SoestDe raad van de Gemeente Soest;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 10 januari 2011, nr. RV 11-12;
gelet op de artikelen 81p en 81 w van de Gemeentewet
b e s l u i t:
vast te stellen de
Verordening gemeentelijke ombudsman Soest
Artikel 1 Instelling ombudsman
Er is een gemeentelijke ombudsman en er is een plaatsvervangende ombudsman.
Artikel 2 Zittingsduur
-
1. Conform het bepaalde in artikel 81q, eerste lid van de Gemeentewet wordt de ombudsman en zijn vervanger benoemd voor een periode van 6 jaar.
-
2. De ombudsman en de plaatsvervangende ombudsman kan eenmaal worden herbenoemd.
Artikel 3 Financiële middelen
De ombudsman en zijn vervanger ontvangen een vergoeding voor zijn werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten:
·Jaarlijks een vaste vergoeding van € 750,-- .
Daarnaast wordt er een tegemoetkoming in de kosten uitgekeerd varierend van:
- ·
€ 150,-- per daadwerkelijke inschakeling (totaal onderzoek + verslag)
- ·
€ 50,-- per vooronderzoek dat niet leidt tot een daadwerkelijke inschakeling
Tevens verschaft de raad de ombudsman voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van zijn werkzaamheden. Te denken is aan een tegemoetkoming van de kosten voor lidmaatschap, symposium, congres en reiskosten
Het vergoeden van de gemaakte kosten per afgehandelde zaak zal geschieden achteraf op basis van declaratie, inclusief bijlages
De tarieven van de beloning worden jaarlijks geindexeerd volgens de consumenten prijs index (CPI algemeen)
Artikel 4 Bemiddeling
-
· De ombudsman kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.
-
· De ombudsman brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.
Artikel 5 Werkinstructie
Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.
Artikel 6 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift
De procedure zoals beschreven in titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing.
Artikel 7 Het verslag
De ombudsman zendt jaarlijk een verslag van zijn werkzaamheden aan de Gemeenteraad en aan het College.
Artikel 8 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking op 17 maart 2011.
-
2. Met ingang van de in lid 1 genoemde datum, vervalt de Verordening gemeentelijke ombudsman, zoals deze is vastgesteld in de raad van 23 juni 2005.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke ombudsman Soest.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 maart 2011
de voorzitter, de griffier,
A.Noordergraaf M. van Vliet
Bijlage 1: Behoorlijkheidsvereisten
1. discriminatieverbod
Norm
Het verbod op discriminatie houdt in dat een bestuursorgaan geen onderscheid mag maken
naar politieke gezindheid, godsdienst, levensovertuiging, ras, geslacht of op welke grond dan
ook.
2. brief- en telefoongeheim
Norm
Het brief- en telefoongeheim houdt in dat bestuursorganen alleen in wettelijk vastgelegde
gevallen kennis mogen nemen van de inhoud van brieven en telefoongesprekken van burgers.
3. huisrecht
Norm
Het huisrecht houdt in dat het binnentreden van een woning tegen de wil van de bewoner
alleen is toegestaan in de gevallen bij of krachtens de wet bepaald. Het binnentreden van een
woning zonder wettelijke machtiging of toestemming van de bewoner is alleen toegestaan
indien een ernstig gevaar dreigt voor de veiligheid van personen of goederen.
4. privacy - eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer
Norm
Het recht op privacy houdt in dat het bestuursorgaan de persoonlijke levenssfeer van haar
burgers eerbiedigt, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen.
5. verbod van onrechtmatige vrijheidsontneming
Norm
Een bestuursorgaan mag niemand zijn vrijheid ontnemen, buiten de bij of krachtens de wet
bepaalde gevallen.
6. overige grondrechten
7. verbod van misbruik van bevoegdheid (détournement de pouvoir)
Norm
Het verbod van misbruik van bevoegdheid houdt in dat een bestuursorgaan zijn bevoegdheid
niet gebruikt voor een ander doel dan waartoe die bevoegdheid is gegeven.
8. redelijkheid
Norm
Het redelijkheidsvereiste houdt in dat het bestuursorgaan bij elk handelen (rechtshandelingen
en feitelijke handelingen) alle relevante feiten en omstandigheden tegen elkaar afweegt. De
uitkomst van die belangenafweging mag niet onredelijk zijn.
9. evenredigheid
Norm
Het evenredigheidsvereiste houdt in dat bestuursorganen voor het bereiken van een doel
een middel aanwenden dat voor betrokkenen niet onnodig bezwarend is en dat in evenredige
verhouding staat tot dat doel.
10. coulance
Norm
er is ruimte voor coulance in situaties waarbij ten gevolge van vermoedelijke maar onbewezen
fouten van bestuursorganen burgers uitgave in geld of investeringen in tijd hebben gedaan,
zonder dat er sprake is van evident of vermoedelijk onrechtmatig overheidshandelen
11. rechtszekerheid
Dit vereiste omvat twee normen:
- -
gevolg geven aan rechterlijke uitspraken en beslissingen op bezwaar (rechtszekerheidsvereiste)
- -
honoreren van gerechtvaardigde verwachtingen (opgewekt vertrouwen) (vertrouwensbeginsel)
I gevolg geven aan rechterlijke uitspraken
Norm
Het rechtszekerheidsvereiste houdt in dat een bestuursorgaan gevolg geeft aan rechterlijke
uitspraken en beslissingen op bezwaarschriften.
II opgewekt vertrouwen
Norm
Een onderdeel van het rechtszekerheidsvereiste is het vertrouwensbeginsel. Dit houdt in
dat het bestuursorgaan gerechtvaardigde verwachtingen van burgers en organisaties jegens
die overheid nakomt (tenzij wet- of regelgeving zich daartegen verzetten).
12. gelijkheid
Norm
Het gelijkheidsbeginsel houdt in dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld en dat ongelijke
gevallen ongelijk worden behandeld al naar gelang zij van elkaar verschillen.
13. onpartijdigheid/onvooringenomenheid
Norm
Het vereiste van onpartijdigheid/onvooringenomenheid houdt in dat bestuursorganen zich actief
opstellen om iedere vorm van een vooropgezette mening of opvatting te vermijden. Ook
de schijn van partijdigheid moet worden vermeden. Zij dienen zich te richten op objectieve
algemene belangen, dan wel een algemeen uitgezet beleid.
14. hoor en wederhoor
Norm
Het vereiste van hoor en wederhoor houdt in dat het bestuursorgaan bij de voorbereiding
van een handeling of beslissing de betrokken burger in staat stelt te worden gehoord. Zo kan
deze burger voor zijn belangen opkomen. Het vereiste geldt voor primaire en secundaire
besluitvorming en voor de klachtbehandeling.
15. motivering
Norm
Het motiveringsvereiste houdt in dat de motivering op de individuele zaak is toegesneden,
feitelijk juist is, logisch voortvloeit uit het overheidshandelen en kenbaar is.
16. fair play
Norm
Het fair play-vereiste houdt in dat een bestuursorgaan de burger de mogelijkheid geeft zijn
procedurele kansen te benutten.
17. voortvarendheid
Norm
Het vereiste van voortvarendheid houdt in dat een bestuursorgaan slagvaardig en met voldoende
snelheid optreedt.
18. administratieve nauwkeurigheid
Norm
Het vereiste van administratieve nauwkeurigheid houdt in dat bestuursorganen secuur werken.
19. actieve en adequate informatieverstrekking
Norm
Het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking houdt in dat bestuursorganen
burgers tijdig begrijpelijke, juiste en volledige informatie verstrekken.
20. actieve en adequate informatieverwerving
Norm
Het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving houdt in dat bestuursorganen bij
de voorbereiding van hun handelingen de relevante informatie verwerven.
21. adequate organisatorische voorzieningen
Norm
Het vereiste van adequate organisatorische voorzieningen houdt in dat bestuursorganen hun
administratieve beheer en organisatorische functioneren inrichten op een wijze die behoorlijke
dienstverlening aan burgers verzekert.
22. correcte bejegening
I. beleefdheid en fatsoen
Norm
Het vereiste van correcte bejegening houdt in dat bestuursorganen burgers respecteren en
hen beleefd behandelen.
II. dienstbaarheid (eenvoudige hulpvaardigheid)
Norm
Het vereiste van correcte bejegening houdt in dat bestuursorganen zich tegenover burgers
hulpvaardig opstellen.
23. professionaliteit
Norm
Het vereiste van professionaliteit houdt in dat ambtenaren zich jegens burgers professioneel
opstellen.
Bijlage 2: Normen
Het onderscheid behoorlijk/ niet behoorlijk is meestal te grof om recht te doen aan de bevindingen
van het onderzoek. Daarom is gekozen voor een nuancering van het oordeel, die loopt
van ‘adequaat’ tot ‘onbehoorlijk’.
Adequaat
dit is een positieve waardering; er is meer gedaan dan alleen behoorlijk gehandeld
Behoorlijk
er zijn geen behoorlijkheidvereisten geschonden en er is gehandeld zoals redelijkerwijs van de
overheid mag worden verwacht.
Niet onbehoorlijk
er is behoorlijk gehandeld maar voor de burger blijft het een moeilijk te accepteren resultaat.
Na interventie behoorlijk betekent dat na een eenvoudige actie van de ombudsman een correctie
heeft plaatsgevonden en wel voordat de betrokken dienst het verslag van de ombudsman
had gekregen.
Niet behoorlijk, maar gecorrigeerd
de gewraakte gedraging was onbehoorlijk, maar gevolgd door een nieuwe gedraging die wel in
de haak is.
Onzorgvuldig
op zichzelf is er geen grove schending van de regels, maar er moet wel een bestuurlijke correctie
volgen.
Niet behoorlijk
er zijn meer respectievelijk zeer fundamentele vereisten van behoorlijkheid geschonden.
Onbehoorlijk
komt zowel juridisch als taalkundig overeen met ‘niet behoorlijk’ maar wordt alleen bij flagrante
schendingen gehanteerd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl