Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR286353
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR286353/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
GBA privacyreglement gemeente Someren 2012
Geldend van 07-03-2012 t/m 31-12-2020
Intitulé
GBA privacyreglement gemeente Someren 2012Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren;
gelet op de wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de verordening GBA van 27 januari 2010;
besluit:
vast te stellen het navolgende Privacyreglement GBA 2012 regelende de binnengemeentelijke verstrekkingen en de verstrekking aan zogenaamde vrije derden als bedoeld in artikel 100 van de wet GBA als uitvloeisel van de Verordening GBA.
Artikel 1 Begripsomschrijving
Dit reglement verstaat onder:
- a.
wet:
-
de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening:
-
de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d 27 januari 2010;
- c.
Besluit:
-
het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
verantwoordelijke:
-
het college van burgemeester en wethouders;
- e.
basisadministratie:
-
de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente als bedoeld in artikel 2 van de wet;
- f.
GBA-V:
-
de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
- g.
beheerder:
-
een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- h.
bewerker:
-
degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;
- i.
ingeschrevene:
-
degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- j.
binnengemeentelijke afnemer:
-
binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
- k.
authentiek gegeven:
-
een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
- 1.
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd afdeling Burger en Bestuur.
- 2.
Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de gemeente Asten.
- 3.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.
- a.
Artikel 3. Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
- 1.
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
- a.
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het team Publiekszaken;
- b.
de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente Someren;
- c.
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
- a.
- 2.
De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
- 3.
Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6. Verbanden met andere gemeentelijke registraties
- 1.
Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
- 2.
De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 7. Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9. Terugmeldplicht
- 1.
Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, gemeentelijke basisadministraties persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
- 2.
De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;
- 3.
De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit.
- 4.
In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
Artikel 10. Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan.
Artikel 11. Slotbepaling
- 1.
Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente Someren 2012”.
- 2.
Het reglement treed de dag na bekendmaking in werking, waarmee het Privacyreglement GBA van 26 maart 2003 vervalt.
Ondertekening
BIJLAGE 1
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Someren hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Afdeling Burger en Bestuur, team Publiekszaken zelf |
Wet GBA, Kieswet, Burgerlijk Wetboek deel 1, Besluit burgerlijke stand, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Paspoortwet, Rijkswet voor het wegverkeer, regelgeving rijbewij-zen, Vreemdelingenwet en overige wetgeving gerelateerd aan per-soongegevens. Bijzondere wetten |
Alle gegevens op de persoonslijst Aangehaakte gegevens Verwijsgegevens |
Team Algemene zaken en Vergunningen |
Bijzondere wetten |
NAW |
Afdeling Bedrijfsvoering, team Belastingen |
Art 216 Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ-verordening |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens. |
Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling, team Sociale Zaken |
WWB, Wet inburgering nieuwkomers, Art 2 Wet voorzieningen gehandicapten en Verordening voorziening gehandicapten gemeente Someren. |
Persoonsgegevens inclusief ouder- huwelijks- en kindgegevens, gerelateerden, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, reisdocumentgegevens en verblijfstitel. |
Afdeling Bedrijfvoering, team I&A |
Wet GBA, toekomstig Wet BRP, Waarborging van een juiste werking van het gehele systeem. |
Toegang tot alle facetten van het systeem benodigd om de juiste werking te kunnen waarborgen. |
Afdeling Realisatie Beheer en Onderhoud, |
Wet Ruimtelijke Ordening |
NAW |
Afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en en Milieu |
Wet Ruimtelijke Ordening |
NAW |
Afdeling Bedrijfsvoering, team Financiën |
|
NAW |
Afdeling Bedrijfsvoering, team Facilitaire dienstverlening |
|
NAW |
Afdeling Bedrijfsvoering, team P&O |
|
NAW |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Bijlage 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Afdeling maatschappelijke Ontwikkeling, Team Welzijn |
Bijhouden van leerlingenadministratie en verwijsindex risicojeugdigen. |
mutaties m.b.t. leerplichtigen, peroons- inschrijvin- en verblijfplaatsgegevens |
Afdeling Burger en Bestuur, Bestuurssecretariaat |
Jubilea en decoraties. |
Persoons- huwelijk- kind- en verblijfplaatsgegevens. |
Bijlage 3
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
BRS / Gegevensmakelaar |
Ontsluiting van gegevens uit de basisregistraties t.b.v.de mid- en frontofficesystemen, om te kunnen voldoen aan de regel éénmaal verstrekken en multifunctioneel gebruiken. |
NAW, aanvullende- en verwijsgegevens. Afhankelijk van zaak waarin gegevens nodig zijn. |
Bijlage 4
Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP) www.cbpweb.nl |
Ter uitvoering van de opgedragen taken en er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang! Advies: toestemming burger vragen. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: - Maatschappelijke dienstverlening - Algemene/geestelijke gezondheidszorg - Kinderopvang - Jeugdwelzijnswerk - Ouderenzorg - Gehandicaptenzorg - Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte berde) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Inburgeringsbureaus (niet gemeentelijk) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Onderwijsinstellingen (zie onderstaande tekst bij ‘Scholen’) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ouderenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Reclassering/verslaafdenzorg |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vakorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Bijlage 5
Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.
Organisatieonderdeel |
Gegevens |
Afdeling Burger en Bestuur |
Alle door hen gebruikte gegevens |
Afdeling Maatschappelijke ontwikkeling |
Alle door hen gebruikte gegevens |
Afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu |
Alle door hen gebruikte gegevens |
Afdeling Realisatie Beheer en Onderhoud |
Alle door hen gebruikte gegevens |
Afdeling Bedrijfsvoering |
Alle door hen gebruikte gegevens |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl