Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Geldend van 23-12-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Someren;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ‘dag’:

  • de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘kalenderweek’:

  • maandag tot en met zondag;

  • c.

    ‘kalenderjaar’:

  • de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of van wege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingwet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1.

    De “Gewijzigde Legesverordening 2010” van 29 september 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan.

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2011’.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
de raadsgriffier, de voorzitter,
J. Laurens Janse-Oostdijk A.P.M. Veltman

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

zaterdag, zondag en erkende christelijke dagen, en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten

€650,00

1.1.1.2

maandag, dinsdag en woensdag

€225,00

1.1.1.3

donderdag en vrijdag

€325,00

1.1.2

De tarieven zoals bepaald in 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3 zijn eveneens van toepassing terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 , Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.3.1

zaterdag, zondag en erkende christelijke dagen, en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten

€650,00

1.1.3.2

maandag, dinsdag en woensdag

€225,00

1.1.3.3

donderdag en vrijdag

€325,00

1.1.4.1

De tarieven zoals bepaald in 1.1.3.1, 1.1.3.2 en 1.1.3.3 zijn eveneens van toepassing voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 , Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

1.1.4.2

De tarieven zoals bepaald in 1.1.1.1, 1.1.1.2, 1.1.1.3, 1.1.3.1, 1.1.3.2 en 1.1.3.3 worden vermeerderd indien gekozen wordt voor een externe locatie met:

€100,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€15,00

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€25,00

1.1.5.3

Voor het verstrekken van een duplikaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering of een luxe uitvoering zijn de tarieven genoemd in 1.1.5.1 en 1.1.5.2 van overeenkomstige toepassing.

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, ongeacht het resultaat van die naspeuring, voor ieder daaraan besteed kwartier

€13,30

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€21,50

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€9,20

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€43,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€45,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€21,40

1.2.5

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een vermissing, voor het opmaken van een verklaring van deze vermissing, vermeerderd met een bedrag van

€25,00

1.2.6

Het bepaalde onder 1.2.5 is niet van toepassing indien het vermiste reisdocument 11 jaar of ouder is op het moment van de aanvraag van een nieuw reisdocument

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

1.3.1.1

- voor een periode van 5 jaar of meer

€46,00

1.3.1.2

- voor een periode tot 5 jaar

€28,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€33,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€7,50

1.4.2.2

voor het verrichten van een nasporing in het persoonskaartenarchief, ongeacht het resultaat van die opsporing, per kwartier of gedeelte daarvan

€13,30

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn genomen in de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens (aangehaakte gegevens).

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van (aangehaakte) persoonsgegevens: per verstrekking

€7,50

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een geselecteerde computeruitdraai uit de gemeentelijke basisadministratie (panden- en personenregister) per doorvoer

€54,85

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie: - voor één persoon

€7,50

1.4.7

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€2,27

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€7,50

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€0,23

 

met een maximum per bericht van

€4,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€4,50

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de programmabegroting, de bijbehorende bijlagen en het investeringsprogramma (met uitzondering van de onder 1.7.1.2 genoemde stukken)

€30,60

1.7.1.2

een exemplaar van de productenbegroting, de bijbehorende bijlagen en het investeringsprogramma

€43,85

1.7.1.3

een exemplaar van het (financieel) jaarverslag met de bijbehorende bijlagen

€71,10

1.7.1.4

een exemplaar van het burgerjaarverslag

€10,90

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een exemplaar van de agenda van een raadsvergadering met de daarbij behorende voorstellen per exemplaar indien het exemplaar van de agenda van de raadsvergadering met de bijbehorende voorstellen per post moet worden bezorgd, worden de kosten verhoogd met

€6,35 €2,70

1.7.2.1.2

een exemplaar van de agenda van de vergadering van een raadscommissie met de daarbij behorende stukken per exemplaar indien het exemplaar van de agenda van de raadscommissievergadering met de bijbehorende stukken per post moet worden bezorgd, worden de kosten verhoogd met

€6,35 €2,70

1.7.2.2

tot het toezenden van:

1.7.2.2.1

een verslag van een raadsvergadering, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom

€7,60

1.7.2.2.2

verslag van de raadscommissievergadering, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom

€7,60

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.1.1

op een agenda van een raadscommissievergadering met de daarbij behorende stukken (voorstellen en conceptbesluiten), met een bezorgingabonnement

€81,05

1.7.3.1.2

op de toezending van het verslag van de raadsvergaderingen, bestaande uit een beslutenlijst en een cd-rom per vergadering

€68,30

1.7.3.1.3

op de toezending van het verslag van de raadscommissievergaderingen, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom van de raadscommissievergaderingen

€68,30

1.7.4

Indien een abonnement, als bedoeld in 1.7.3 wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief vastgesteld over zoveel twaalfde gedeelten als na de aanvang van de belastingplicht nog volle kalendermaanden nog overblijven

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

Tot het verlenen van bijstand bij het raadplegen van kadastrale gegevens voor elk kwartier of gedeelte daarvan, al dan niet gepaard gaande met de afgifte van een afdruk uit deze kadastrale stukken.

€12,65

1.8.1.2

Vermeerderd met het tarief voor het raadplegen van on-line informatie via de kadastrale balie van de actuele gegevens van het Kadaster. De vooraf aan de aanvrager kenbaar te maken tarieven zijn of worden door het Kadaster vastgesteld.

1.8.1.3

Tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€25,30

1.8.1.4

het verstrekken van een taxatieverslag en/of afschrift van een beschikking/aanslagbiljet gemeentelijke belastingen in het kader van de Wet waardering onroerende zaken, niet zijnde ten behoeve van bezwaar- en beroepsprocedures.

€5,25

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€5,50

1.8.3

Indien de gegevens in dit hoofdstuk per post of per fax worden toegezonden, worden de kosten verhoogd met

€2,70

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag conform het gestelde in: Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent gedrag voor natuurlijke en rechtspersonen

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€7,50

1.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.3.1

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of document

€7,50

1.9.3.2

Tot het verzenden van een gelegaliseerd stuk, als bedoeld in 1.9.3.1

€8,15

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€13,30

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 

 

op A-4 formaat

€0,50

 

op A-3 formaat

€1,00

 

op A-2 formaat

€2,00

 

op A-1 formaat

€5,00

 

op A-0 formaat

€10,00

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€5,25

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek opvragen van digitale bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier

€13,30

Hoofdstukken 11, 12, 13 niet van toepassing

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen, overige standplaatsen en venten

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 6 van de Marktverordening Someren 2005

€5,25

1.14.2

het verstrekken van een standplaatsvergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening

€5,25

1.14.3

het verstrekken van een ventvergunning, met een geldigheidsduur van:

1.14.3.1

één dag of een gedeelte daarvan

€5,25

1.14.3.2

één kalenderweek of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één dag

€10,90

1.14.3.3

één kalendermaand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één kalenderweek

€27,15

1.14.3.4

één kalenderjaar of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één kalendermaand

€82,65

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€5,25

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€226,50

1.16.1.2

voor twee speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€226,50

en voor de tweede speelautomaat

€136,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€5,50

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking

€2,80

Hoofdstuk 18 Vergunningverlening nutsbedrijven en instemmingsbesluit telecom-aanbieders voor de uniforme aanpak voor het hebben, (ver)leggen en onderhouden van kabels en leidingen voor gemeenten, die deel uitmaken van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Aanpassing conform SRE voorstel

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.18.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van het instemmingsbesluit omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen:

€339,04

1.18.1.1

indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker-, en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, wordt er per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,63

1.18.1.2

indien de onder 1.18.1.1 vermelde werkzaamheden worden verricht in/op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijk terrein: per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,08

 

Voor het overige wordt verwezen naar punt 18.1. Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidlocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen gebieden waar geen infrastructuur aanwezig is.

 

1.18.1.3

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de telecom-aanbieders: a. kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd;

 

 

b. tussen 25 meter en 100 meter (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.1)

€169,52

 

en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.1.1)

€0,82

 

c. groter dan 100 meter wordt verwezen naar het bedrag genoemd in punt 1.18.1.

 

1.18.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in de APV, artikel 2.1.5.2. en het Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

€339,04

1.18.2.1

indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker-, en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en degelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,63

1.18.2 .2

indien de onder 1.18.2.1 vermelde werkzaamheden worden verricht in/op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijk terrein: per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,08

 

Voor het overige wordt verwezen naar punt 1.18.2. Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidlocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen gebieden waar geen infrastructuur aanwezig is.

 

1.18.2.3

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de nutsbedrijven (gas, water, elektra):

 

 

a. kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd;

 

 

b. tussen 25 meter en 100 meter (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.2)

€169,52

 

en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag in punt 1.18.2.1)

€0,82

 

c. groter dan 100 meter wordt verwezen naar het bedrag genoemd in punt 1.18.2.

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer - geen tariefswijziging

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een ontheffing voor langzaam verkeer zonder kenteken, als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€31,00

1.19.2

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€16,00

Hoofdstuk 20 Diversen

Artikel

Omschrijving

Bedrag

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

-

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,05

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

-

-

per pagina

 

 

op A-4 formaat

€ 0,50

 

op A-3 formaat

€ 1,00

 

op A-2 formaat

€ 3,00

 

op A-1 formaat

€ 5,00

 

op A-0 formaat

€10,00

1.20.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van computeruitdraaien van gegevens, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina op A-4 formaat

-

1.20.1.4

kaarten en tekeningen al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

-

-

per kaart of tekening op papier van A4-formaat

€ 0,50

 

per kaart of tekening op papier van A4-formaat

€ 1,00

 

per kaart of tekening op papier van A4-formaat

€ 3,00

 

per kaart of tekening op papier van A4-formaat

€ 5,00

 

per kaart of tekening op papier van A4-formaat

€10,00

1.20.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 5,25

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,25

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een plattegrond van de gemeente

€ 2,15

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek opvragen van digitale bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 13,30

1.20.5

Bij verzending per post van de in dit hoofdstuk gevraagde stukken worden de leges verhoogd met

€ 2,70

1.20.6.1

De in deze legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om beschikkingen worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene, en er sprake is van een toets als bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (BIBOB) verhoogd met

€ 900,00

1.20.6.2

Indien de toets als bedoeld in artikel 1.20.6.1 ook een advies behoeft van het landelijk bureau BIBOB als bedoeld in artikel 9 Wet BIBOB, dan wordt het tarief in artikel 1.20.6.1 verhoogd met

€ 500,00

1.20.7

Het tarief voor het aanvragen van een nieuwe hondenpenning in geval van verlies of in ongerede geraken van de penning, bedraagt

€ 5,00

1.20.8

Voor het op verzoek toekennen van een huisnummer, het laten vervallen van een huisnummer of wijzigen van een huisnummer bedraagt het tarief:

€ 50,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

Bij het bepalen van de hoogte van de bouwkosten wordt uitgegaan van de actuele prijzen per eenheid zoals die jaarlijks worden vastgesteld door het ROEB (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht) en bij deze tarieventabel als bijlage zijn opgenomen. Indien de bouwkosten niet kunnen worden bepaald aan de hand van het hiervoor genoemde ROEB-overzicht, wordt onder bouwkosten verstaan: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

Niet van toepassing

 

2.1.1.4

Wabo:

 

 

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 200,00

2.2.2

de leges zoals vermeld bij 2.2.1 worden bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project in mindering gebracht op de leges zoals vermeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

-

2.3.1

Bouwactiviteiten

-

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

-

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten € 15.000 of minder bedragen:

€ 329,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 15.001 tot en met € 25.000 bedragen: voor elk geheel bedrag van € 1.000 boven € 15.000; vermeerderd met

€ 329,00 € 25,00

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 25.001 tot en met € 45.000 bedragen: voor elk geheel bedrag van € 1.000 boven € 45.000; vermeerderd met

€ 539,00 € 21,00

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 45.001 tot en met 90.000 bedragen: voor elk geheel bedrag van € 1.000 boven € 90.000; vermeerderd met

€ 879,00 € 18,00

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 90.001 tot en met € 300.000 bedragen: voor elk geheel bedrag van € 1.000 boven € 90.000; vermeerderd met

€ 1509,00 € 15,00

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten € 300.001 of meer bedragen: voor elk geheel bedrag van € 1.000 boven € 300.000; vermeerderd met

€ 4239,00 € 12,50

-

Achteraf ingediende aanvraag

-

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit verhoogd met;

50 % met een max van € 3000,00

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

€ 600,00

-

Beoordeling bodemrapport

-

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

-

2.3.1.4.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 350,00

2.3.1.4.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 350,00

-

Beoordeling aanvullende c.q. gewijzigde gegevens

-

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende of gewijzigde gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al is vergund minimaal: (indien er sprake is van extra bouwkosten worden deze conform artikel 2.3.1 in rekening gebracht)

€ 100,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

-

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 274,00

-

Beoordeling bodemrapport

-

2.3.2.2

Onderdeel 2.3.1.4.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.4 zelf toepassing vindt.

-

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2:

-

2.3.3.1

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking): (3.6 wro)

€ 421,00

naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.2

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking, 3.23 wro):

€ 521,00

-

naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

-

2.3.3.3

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken:

€ 421,00

2.3.3.4

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening wordt toegepast (buitenplanse afwijking; projectbesluit ):

€4.630,00

 

naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

-

2.3.3.5

indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking): (3.22wro)

€ 521,00

naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

-

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening gegeven regels is afgeweken:

€4.630,00

-

naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

-

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur gegeven regels is afgeweken:

€4.630,00

-

naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

-

2.3.3.8

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van een voorbereidingsbesluit is afgeweken:

€ 421,00

-

naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;

-

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

-

2.3.4.1

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking): (3.6 wro)

€ 421,00

2.3.4.2

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking) (3.23 wro)

€ 521,00

2.3.4.3

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking, projectbesluit):

€4.630,00

2.3.4.4

indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking); (3.22 wro)

€ 521,00

2.3.4.5

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken:

€ 421,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde of vijfde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening, onderscheidenlijk provinciale verklaring gegeven regels is afgeweken:

€ 421,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde of vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur, onderscheidenlijk ministeriële verklaring gegeven regels is afgeweken:

€ 421,00

2.3.4.8

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van een voorbereidingsbesluit is afgeweken:

€ 421,00

 

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid - verhoging conform inflatiecijfer 1,2%

 

2.3.5

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 162,00

2.3.5.1

Het onder 2.3.5 genoemde bedrag wordt verhoogd met een toeslag als hieronder aangegeven voor een bouwwerk, waarop de vergunning betrekking heeft.

 

2.3.5.2

De verhoging, als bedoeld onder 2.3.5.1 bedraagt:

-

2.3.5.3

voor een inrichting met een oppervlakte tot en met 500 m² per m²

€ 1,12

2.3.5.4

voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 500 m² tot en met 2.000 m², verhoogd met: per m² boven de 500m²

€ 560,00 € 0,43

2.3.5.5

voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 2.001 m² tot en met 5.000 m², verhoogd met: per m² boven de 2.000 m²

€1.205,00 € 0,11

2.3.5.6

voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 5.001 m² tot en met 50.000 m², verhoogd met: per m² boven de 5.000 m²

€1.535,00 € 0,03

2.2.5.7

voor een inrichting met een oppervlakte van meer dan 50.001 m², verhoogd met: per m² boven de 50.000 m²

€2.885,00 € 0,02

2.3.5.8

Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een inrichting met een tijdelijk karakter, zoals een tent e.d., bedragen de leges 5% van de onder 2.3.5 en 2.3.5.2 berekende bedragen.

-

2.3.5.9

Indien een aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk met een beperkte instandhoudingtermijn van maximaal 5 jaar, is 50% van de onder 2.3.5 en 2.3.5.2 berekende bedragen verschuldigd.

-

2.3.5.10

Indien een aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting, wordt de verhoging als bedoeld onder 2.3.5.2, uitsluitend berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

-

2.3.5.11

Indien een aanvraag betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, is 50% van het overeenkomstig 2.3.5 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 2.3.5.2 berekende bedrag, verschuldigd.

-

2.3.5.12

Indien een aanvraag betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting, worden de leges berekend als bedoeld in het vorige lid, met dien verstande dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigd gedeelte.

-

2.3.5.13

Voor een kennisgeving van het besluit tot opheffing van het staken van het gebruik van een gebouw ingevolge artikel 17 van de Woningwet en/of strijdig gebruik van een inrichting ingevolge de Brandbeveili-gingsverordening Someren 1993, is 25% van het overeenkomstig 2.3.5 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 2.3.5.2 berekende bedrag, verschuldigd, met dien verstande, dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte.

-

2.3.5.14

Het tarief voor het overdragen van een vergunning naar een andere gebruiker bedraagt

€ 40,25

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

-

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:

-

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument:

€ 29,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 29,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 29,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

-

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 190,00

2.3.7.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk waarvoor ingevolge een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 190,00

-

Beoordeling bodemrapport

-

2.3.7.3

Onderdeel 2.3.1.4 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 en 2.3.7.2 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.4. of 2.3.4. zelf toepassing vinden.

-

2.3.7.4

Asbesthoudende materialen

-

 

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.7.1 of 2.3.7.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 100,00

-

Aanleggen of veranderen weg

-

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

nihil

2.3.9

Uitweg/inrit

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening of een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

nihil

2.3.10

Kappen

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 44,00

2.3.10a.1

Handelsreclame

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.15 van de Algemene plaatselijk verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

€ 76,90

2.3.10b.2

Indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handels-reclame bedoeld in artikel 2.2, en eerste lid onder h van de Wabo:

€ 76,90

2.3.11

Opslag van roerende zaken

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

-

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 100,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 100,00

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

-

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 150,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 150,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 240,00

2.3.14

Andere activiteiten

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

-

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 220,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 220,00

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;

€ 220,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

-

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

-

-

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

-

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

-

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

-

2.3.16

Advies

-

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

-

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

-

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

-

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

-

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven wordt aangesloten bij de in titel 2 van toepassing zijnde tarieven:

-

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

-

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

-

Hoofdstuk 4 Vermindering

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

-

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

-

-

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Indien de aanvraag wordt ingetrokken voor het verlenen van de vergunning bedraagt de teruggaaf:

60 %

-

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

-

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

-

-

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag om intrekking is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

-

-

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

-

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot f gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 50,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 100,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€4630,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Artikel

Omschrijving

Bedrag

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 29,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Artikel

Omschrijiving

Bedrag

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 220,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Artikel

Omschrijving

Bedrag

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€109,75

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€5,25

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een horeca exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening.

€5,25

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten, Zie ook titel 1 hoofdstuk 14

Artikel

Omschrijving

Bedrag

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening

€5,25

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening

€5,25

Hoofdstuk 3 Brandveiligheid

Artikel

Omschrijving

Bedrag

3.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

3.3.1.1

een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken (gebruiksbesluit)

€162,00

3.3.2

Het onder 3.3.1.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de bedragen genoemd in 3.3.3 indien en voor zover deze op de inrichting, waarop de vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.

3.3.3

De verhoging, als bedoeld onder 3.3.2, bedraagt:

3.3.3.1

voor een inrichting met een oppervlakte tot en met 500 m² per m²

€1,12

3.3.3.2

voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 501 m² tot en met 2.000 m², verhoogd met:

€560,00

 

per m² boven de 500m²

€0,43

3.3.3.3

voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 2.001 m² tot en met 5.000 m², verhoogd met:

€1.205,00

 

per m² boven de 2.000 m²

€0,11

3.3.3.4

voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 5.001 m² tot en met 50.000 m², verhoogd met:

€1.535,00

 

per m² boven de 5.000 m²

€0,03

3.3.3.5

voor een inrichting met een oppervlakte van meer dan 50.001 m², verhoogd met:

€2.885,00

 

per m² boven de 50.000 m²

€0,02

3.3.4

Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een inrichting met een tijdelijk karakter, zoals een tent e.d., bedragen de leges 5% van de onder 3.3.1.1 en 3.3.3 berekende bedragen.

3.3.5

Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een bouwwerk met een beperkte instandhoudingtermijn van maximaal 5 jaar, is 50% van de onder 3.3.1.1 en 3.3.3 berekende bedragen verschuldigd.

3.3.6

Indien een aanvraag om een gebruiksvergunning betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting, wordt de verhoging als bedoeld onder 3.3.3, uitsluitend berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

3.6.7

Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, is 50% van het overeenkomstig 3.3.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 3.3.3 berekende bedrag, verschuldigd.

3.3.8

Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting, worden de leges berekend als bedoeld in het vorige lid, met dien verstande dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigd gedeelte.

3.3.9

Voor een kennisgeving van het besluit tot opheffing van het staken van het gebruik van een gebouw ingevolge artikel 17 van de Woningwet en/of strijdig gebruik van een inrichting ingevolge de Brandbeveiligingsverordening Someren 1993, is 25% van het overeenkomstig 3.3.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 3.3.3 berekende bedrag, verschuldigd, met dien verstande, dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte.

3.3.10

Het tarief voor het overdragen van een gebruiksvergunning naar een andere gebruiker bedraagt

€40,75

Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Artikel

Omschrijving

Bedrag

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€5,25

Bijlagen

ROEB-tabel.pdf (versie geldig sinds: 01-03-2011; PDF-bestand; grootte: 174.09 kB)