Regeling vervallen per 01-01-2010

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2009

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

De raad van de gemeente Stadskanaal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 november 2008, nr. R 6641;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009.

Artikel 1 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 2 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst wordt aangevraagd.

Artikel 3 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen ter verkrijging van:

  • a.

    attestatiën de vita, strekkende tot betaling van lijfrente en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, provincies, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen;

  • b.

    verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 4 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Artikel 6 Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

  • a.

    mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan: op het moment van het uitreiken van de kennisgeving;

  • c.

    toegezonden wordt: binnen twee weken na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 7 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend voor de leges, genoemd in de tarieventabel onder hoofdstukken 1, 2 en 3, de onderdelen 3.1.1.1 tot en met 3.1.1.3, 3.1.4 tot en met 3.4, hoofdstuk 3A, de onderdelen 3A.1.1.1 tot en met 3A.1.1.3 en de hoofdstukken 6 tot en met 10.

Artikel 8 Teruggaaf

Gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 10 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening Stadskanaal 2008", vastgesteld op 17 december 2007, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De genoemde verordening is eveneens van toepassing op de tussen de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing en de datum van inwerkingtreding van deze verordening plaatsvindende belastbare feiten, voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 4.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2009.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening Stadskanaal 2009".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 15 december 2008.
De raad
de raadsgriffier, de voorzitter,

Tarieventabel, behorende bij de "Legesverordening Stadskanaal 2009", vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2008, nr. R 6641

 

Tarief in euro

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

FOTOKOPIEEN EN LICHTDRUKKEN

1.1.1

een fotokopie van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, van elke gekopieerde zijde, ongeacht het aantal op die zijde gekopieerde stukken

0,10

1.1.1.2

een gewaarmerkte fotokopie van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per gekopieerde zijde

2,50

1.1.1.3

een lichtdruk van een tekening of een kaart

5,00

OVERIGE VERGUNNINGEN ENZ.

1.1.2

elke andere vergunning, ontheffing enz. voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

5,00

RAPPORTEN, NOTA'S ENZ.

1.1.3.1

een exemplaar van een rapport, nota of gemeentelijk plan, bestaande uit 15 pagina's of minder, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

7,50

1.1.3.2

een exemplaar van een rapport, nota of gemeentelijk plan, bestaande uit meer dan 15 pagina's, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

7,50

te vermeerderen met 0,05 voor elke pagina boven het aantal van 15 pagina's

 

HOOFDSTUK 2 BESTUURSSTUKKEN

FINANCIËLE STUKKEN

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.1.1

een exemplaar van de gemeentebegroting

25,50

2.1.2

een exemplaar van de gemeenterekening

25,50

BOUWVERORDENING

2.4.1

een exemplaar van de Bouwverordening met de toelichting daarop

45,50

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

2.4.2

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

20,50

HOOFDSTUK 3 BURGERLIJKE STAND

HUWELIJKSVOLTREKKING

3.1

Het tarief bedraagt:

 

3.1.1

voor het voltrekken van een huwelijk of voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in het bijzijn van genodigden

 

3.1.1.1

in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van de tijden, genoemd in artikel 7 van het "Reglement burgerlijke stand"

199,00

3.1.1.2

in Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

344,30

op vrijdag

412,50

op zaterdag

531,60

3.1.1.3

op een andere locatie dan het gemeentehuis en Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

344,30

op vrijdag

412,50

op zaterdag

531,60

3.1.2

voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder de aanwezigheid van genodigden

23,00

3.1.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

TROUWBOEKJE

3.1.3.1

een trouwboekje bij een huwelijksvoltrekking

36,50

3.1.3.2

een duplicaat-trouwboekje

48,00

3.1.4.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

VERKLARING HUWELIJKSBEVOEGDHEID

3.1.4.1.

een verklaring van huwelijksbevoegdheid

20,00

UITTREKSELS EN KOPIE-AKTEN

3.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

3.2.1

een gewaarmerkt uittreksel uit of afschrift van de registers van de burgerlijke stand

11,10

NASPORINGEN

3.4

Het tarief bedraagt:

 

3.4.1

voor het van gemeentewege doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand en het voormalige bevolkingsregister voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

15,00

3.4.2

voor het maken van een kopie van de op microfiches vastgelegde akten van de burgerlijke stand en van het op microfiches vastgelegde archief van het persoonsregister

0,50

HOOFDSTUK 3A GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

3A.1

Het tarief bedraagt:

 

GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

3A.1.1

voor een geregistreerd partnerschap of voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in het bijzijn van genodigden

 

3A.1.1.1

in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van de tijden, genoemd in artikel 7 van het "Reglement burgerlijke stand"

199,00

3A.1.1.2

in Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

344,30

op vrijdag

412,50

op zaterdag

531,60

3A.1.1.3

op een andere locatie dan het gemeentehuis en Huize Ter Marse

 

op maandag tot en met donderdag

344,30

op vrijdag

412,50

op zaterdag

531,60

3A.1.2

voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap zonder de aanwezigheid van genodigden

23,00

3A.1.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

PARTNERSCHAPSBOEKJE

3A.1.3.1

een partnerschapsboekje bij een geregistreerd partnerschap

36,50

3A.1.3.2

een duplicaat-partnerschapsboekje

48,00

3A.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

UITTREKSELS EN KOPIE-AKTEN

3A.2.1

een gewaarmerkt uittreksel uit of afschrift van het register geregistreerd partnerschap

11,10

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van het onderdeel 4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) moet worden geraadpleegd.

 

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

 

4.2.1.1

indien deze gegevens door de aanvrager worden afgehaald, per verstrekking

7,50

4.2.1.2

indien deze gegevens, ongeacht de wijze waarop, worden toegezonden, per verstrekking

8,50

4.2.1.3

indien de aanvraag en betaling via digitale weg geschiedt, per verstrekking

6,50

4.2.2

tot het maken van een eenmalige selectie van verstrekkingen:

 

voor de eerste 100 verstrekkingen of gedeelte daarvan

103,50

voor elke volgende 100 verstrekkingen of gedeelte daarvan

14,50

4.2.3

tot het verstrekken van een afschrift van een persoonslijst:

 

4.2.3.1

indien dit door de aanvrager wordt afgehaald

16,00

4.2.3.2

indien dit wordt toegezonden

17,00

4.2.4

tot het op papier verstrekken van gegevens uit de GBA aan afnemers en bijzondere derden, per verstrekking

2,25

4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.3.1

tot het verstrekken van een gezinsuittreksel uit de GBA:

 

4.3.1.1

indien dit door de aanvrager wordt afgehaald

7,50

4.3.1.2

indien dit, ongeacht de wijze waarop, wordt toegezonden

8,50

4.3.1.3

indien de aanvraag op digitale wijze plaatsvindt en het uittreksel daarna door de aanvrager wordt afgehaald

6,50

4.3.1.4

indien de aanvraag op digitale wijze plaatsvindt en het uittreksel, ongeacht de wijze waarop, wordt toegezonden

7,50

4.3.2

tot het verstrekken van een internationaal afschrift uit de GBA:

 

4.3.2.1

indien dit door de aanvrager wordt afgehaald

16,00

4.3.2.2

indien dit, ongeacht de wijze waarop, wordt toegezonden

17,00

HOOFDSTUK 5 DIVERSE STUKKEN BURGERZAKEN

5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:

 

LEGALISATIE HANDTEKENING

5.1.1

afgeven van een legalisatie van een handtekening

7,50

REISDOCUMENTEN

5.1.4.1

verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

48,00

5.1.4.2

verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 5.1.4.1 (zakenpaspoort)

54,00

5.1.4.3

verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

48,00

5.1.4.4

bijschrijven van een kind gelijktijdig bij de afgifte van een paspoort

8,50

5.1.4.5

bijschrijven van een kind in een eerder afgegeven paspoort

18,00

5.1.4.6

verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

41,00

5.1.4.7

verstrekken van een reisdocument, indien aan de aanvrager eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met

12,50

5.1.4.8

voor het volgen van een spoedprocedure voor het afgeven van een reisdocument, wordt per reisdocument (inclusief bijschrijving kinderen) een toeslag geheven van

41,00

5.1.4.9

voor het volgen van een spoedprocedure voor het bijschrijven van een kind in een eerder afgegeven paspoort, wordt per bijschrijving een toeslag geheven van

19,50

5.1.4.10

aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in 5.1.4.1, 5.1.4.2 en 5.1.4.3

9,00

RIJBEWIJZEN

5.1.5.1

afgeven van, vernieuwen van of omwisselen van een rijbewijs

33,00

5.1.5.2

afgeven van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

7,50

5.1.5.3

afgeven van een formulier voor een eigen verklaring betreffende lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen, waarvoor een rijbewijs is vereist

2,25

5.1.5.4

afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd afgegeven, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met

12,50

5.1.5.5

het tarief, genoemd in onderdeel 5.1.5.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

30,00

HOOFDSTUK 6 BOUWVERGUNNINGEN E.A.

6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

SCHETSPLAN / REGULIERE BOUWVERGUNNING / LICHTE BOUWVERGUNNING / 1e FASE BOUWVERGUNNING / 2e FASE BOUWVERGUNNING / PRINCIPE-UITSPRAAK BESTEMMINGSPLAN

6.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning of een lichte bouwvergunning, indien de bouwkosten:

 

a. niet meer bedragen dan € 2.500,00

104,00

b. meer dan € 2.500,00 bedragen, maar minder dan of gelijk aan € 100.000,00

104,00

vermeerderd met voor elke € 500,00 boven € 2.500,00

9,86

c. meer bedragen dan € 100.000,00

2.026,70

vermeerderd met voor elke € 500,00 boven € 100.000,00

5,86

6.1.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een 1e fase bouwvergunning, 40% van het tarief, als vermeld onder 6.1.1

 

6.1.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een 2e fase bouwvergunning, 70% van het tarief, als vermeld onder 6.1.1

 

6.1.4

een schetsplan en een principe-uitspraak

50,50

6.1.5

indien het schetsplan en/of de principe-uitspraak navolging krijgt in de vorm als bedoeld in 6.1.1 of 6.1.2 wordt het geheven legesbedrag verrekend met de verschuldigde leges zoals vastgelegd in 6.1.1 of 6.1.2

 

GERINGE AFWIJKING / INTREKKEN / BEPALING BOUWKOSTEN

6.2.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen met een geringe afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds vergunning is verleend, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag, dat verschuldigd is door toepassing van het tarief, als vermeld onder 6.1.1, 6.1.2 of 6.1.3 met dien verstande, dat zij nooit minder zullen bedragen dan

89,50

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat in feite van een nieuw bouwplan dient te worden gesproken.

 

6.2.2

Indien een aanvraag, als bedoeld onder 6.1.1, 6.1.2, 6.1.3 of 6.2.1 wordt ingetrokken voordat hierop onherroepelijk is beslist, wordt op aanvraag een teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

 

6.2.3

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (U.A.V.), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

VERKLARINGEN / ONTHEFFINGEN / WRO PROCEDURES

6.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van:

 

6.3.1

een aanvraag tot afgifte van een verklaring, dat voor een bouwplan geen bouwvergunning is vereist

31,50

6.3.2

een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning

31,50

6.3.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, onder a van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning)

150,50

6.3.5

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder c van de Wet ruimtelijke ordeningof artikel 50, derde lid, onder a van de Woningwet, wordt het overeenkomstig 6.1.1 en 6.1.2 berekende bedrag verhoogd met

86,00

6.3.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c van de Wet ruimtelijke ordening, of artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning als bedoeld in 6.2.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4 bedraagt het tarief

86,00

6.3.7

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van de artikelen 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid, onder b van de Woningwet, wordt het overeenkomstig 6.1.1 en 6.1.2 berekende bedrag verhoogd met

329,50

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in de artikelen 3.22 of 3.23, van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid, onder b, van de Woningwet, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een vergunning als bedoeld in 6.2.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4 bedraagt het tarief

329,50

6.3.8

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van de artikelen 3.6, eerste lid, onder a, 3.6, eerste lid, onder b, 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig 6.1.1 of 6.1.2 berekende bedrag verhoogd met:

 

a. een basisbedrag van

593,50

b. vermeerderd met

0,65

per m² indien het perceel kleiner of gelijk is aan 1 hectare

 

c. vermeerderd met

6.500,00

en

0,20

per m² indien het perceel groter is dan 1 hectare

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan, als bedoeld in de artikelen 3.6, eerste lid, onder a, 3.6, eerste lid, onder b, 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan, waarvoor een vergunning als bedoeld in 6.2.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is, als bedoeld in 6.3.4. bedraagt het tarief:

 

a. een basisbedrag van

593,50

b. vermeerderd met

0,65

per m² indien het perceel kleiner of gelijk is aan 1 hectare

 

c. vermeerderd met

6.500,00

en

0,20

per m² indien het perceel groter is dan 1 hectare

 

6.3.9

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden, waarvoor een aanlegvergunning of sloopvergunning moet worden verleend, met toepassing van artikel 3.3, onder a, of de artikelen 3.3, onder b, of 3.38 derde lid, onder a, of 3.7, vierde lid, of 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het overeenkomstig 6.3.4 berekende bedrag verhoogd met

329,50

6.3.10

De in de onderdelen 6.1.1, 6.1.2 en 6.1.3 genoemde tarieven worden verdubbeld, indien de vergunning wordt verleend ter opheffing van een illegale situatie (legalisatievergunning).

 

6.3.11

Indien de aanvraag om een bouwvergunning betrekking heeft op (een) te verhuren woning(en) en als op het moment van indiening van de aanvraag bouwvergunning de begrote jaarhuur van de te verhuren woning(en) niet hoger is dan de maximum huurgrens waarbij aanspraak kan worden gemaakt op huurtoeslag, worden geen leges geheven.

 

6.4

Het tarief bedraagt voor het afgeven van:

 

BOUWGRONDVERKLARING

6.4.1

een bouwgrondverklaring als omschreven in artikel 2.1.5.2.C van de Bouwverordening, waarbij die verklaring is gebaseerd op een historisch onderzoek, als omschreven in de NEN 5740 en/of op een bodemonderzoek, als vermeld in de NEN 5740

141,00

6.4.2

Het tarief genoemd onder 6.4.1 wordt verminderd met 25%, indien de onderzoeksgegevens worden aangeleverd in het zogenoemde (digitale) SIKB-importformat.

 

6.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

GEBRUIKSVERGUNNING IN VERBAND MET BRANDVEILIGHEID

6.5.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken

100,00

6.5.1.2

Voor het aanpassen van de gebruiksvergunning in verband met een geringe wijziging aan de inrichting van het bouwwerk bedraagt het tarief

25,00

6.5.1.3

Bij een ingrijpende wijziging en/of uitbreiding van een bestaande inrichting

50,00

6.5.1.4

Voor wijziging in de tenaamstelling van de vergunning bedraagt het tarief

25,00

TIJDELIJKE GEBRUIKSVERGUNNING

6.5.2.1

Een aanvraag tot het verstrekken van een tijdelijke gebruiksvergunning, als bedoeld in artikel 12 van de brandweerwet 1985, juncto artikel 19 van de brandbeveiligingsverordening voor steeds terugkerende evenementen.

25,00

6.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

 

SLOOPVERGUNNING

6.6.1

een aanvraag om een sloopvergunning:

 

 

a. een basisbedrag van

50,00

b. vermeerderd met

0,16

per m³ inhoud van het bouwwerk

 

met een maximum van

2000,00

per sloopaanvraag

 

HOOFDSTUK 7 MILIEU

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent adresgegevens en overige administratieve velden uit het bodeminformatiesysteem en/of het milieu-informatiesysteem:

 

straat-huisnr-letter-toev-aand-wijk-buurt-postcode-woonplaats

per record

€ 0,31

extra veld bij adresrecord

per record

€ 0,10

extra tabel bij adresrecord

per record

€ 0,21

7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

een dump van het bodeminformatiesysteem

per dump

€ 1.027,50

een dump van het milieu-informatiesysteem

per dump

€ 1.027,50

na afname van een dump verstrekking updategegevens hiervan

per update

€ 103,00

HOOFDSTUK 8 BIJZONDERE WETGEVING

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

VERKEER EN VERVOER

8.1.1.1

een ontheffing of vergunning krachtens de Wegenverkeerswetgeving

17,50

8.1.1.2

een ontheffing voor voertuigen genoemd in hoofdstuk 5, afdelingen 7, 8 en 14 van het Voertuigreglement, eventueel in verbinding met een ontheffing ex artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

39,50

WINKELTIJDENWET

8.1.2

een verklaring, een ontheffing of een vrijstelling van voorschriften, gegeven bij of krachtens de Winkeltijdenwet

23,00

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

8.1.6.1

een vergunning, ontheffing of toestemming als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, uitgezonderd de artikelen 5.2.3.2, 4.3.2, 2.1.5.3 en 3.2.1

17,50

8.1.6.2

een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

 

voor een dag

17,50

voor een week

37,00

voor een maand

73,00

voor een jaar

251,00

een vergunning als bedoeld in artikel 4.3.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

26,00

een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

62,00

8.1.6.4

een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

534,50

DRANK- EN HORECAWET

8.1.8.1

a. een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386)

381,00

b. in afwijking van het in 8.1.8.1 bepaalde bedraagt het tarief, wanneer door de aanvrager met recht een beroep wordt gedaan op artikel 35, lid 2, van de Drank- en Horecawet

33,00

WET OP DE KANSSPELEN

8.1.9.1

een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

 

a. voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat

58,00

b. voor een periode van 12 maanden voor twee speelautomaten

93,00

8.1.9.2

een vergunning als bedoeld in enig ander artikel van de Wet op de Kansspelen

17,50

MARKTVERORDENING

8.1.10.1

een standplaatsvergunning als genoemd in artikel 2.5 van de Verordening Warenmarkten gemeente Stadskanaal

67,50

8.1.10.2

indien een vergunning niet wordt verleend, kan de aanvrager op een wachtlijst worden geplaatst. Het tarief voor plaatsing op de wachtlijst bedraagt per jaar

34,00

TELECOMMUNICATIEWET

8.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 van de Telecommunicatiewet

164,50

8.2.2

Het in 8.2.1 genoemde bedrag wordt:

 

8.2.2.1

indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

23,50

8.2.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

8.2.3

Indien een begroting als bedoeld in 8.2.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

8.2.4

Het tarief bedoeld in onderdeel 8.2.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

HOOFDSTUK 9 GEMEENTEARCHIEF

9.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken, waarbij van de diensten van een gemeenteambtenaar gebruik wordt gemaakt, per kwartier of gedeelte daarvan

15,00

9.2

Onverminderd het bepaalde in 9.1 blijft het tarief genoemd in 1.1.1 van toepassing.

 

HOOFDSTUK 10 KADASTER

10.1

Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de kadastrale leggers, waarbij van de diensten van een gemeenteambtenaar gebruik wordt gemaakt, en/of het daarbij verstrekken van inlichtingen uit die leggers per kwartier of gedeelte daarvan

15,00

10.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

informatie over onroerende zaken en personen:

 

post / fax / balie

internet

hypothecair bericht / uittreksel, per object

€ 10,25

€ 1,95

kadastraal bericht / uittreksel, per object

€ 10,25

€ 1,95

kadastraal bericht / uittreksel, persoon

€ 10,25

€ 1,95

10.3

Onverminderd het bepaalde in de vorige leden, blijft het tarief genoemd in 1.1.1 en 1.1.1.3 van toepassing.

 

10.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van cartografische producten:

 

 

post / fax / balie

internet

uittreksel kadastrale kaart

€ 10,25

€ 1,95

kadastrale kaart in papiervorm, max. AØ

€ 28,10

 

kadastrale kaart in papiervorm, max. A3

€ 10,25

 

10.5

Het tarief bedraagt voor metingen en inlichtingen over de kadastrale grens:

 

voor een grensconstructie, per grens tussen twee percelen, uitvoering uitsluitend door het Kadaster

450,00

voor inlichtingen over de kadastrale grens, aan de balie:

 

per grens tussen twee percelen

24,00

plus voor het geven van toelichtingen, na het eerste kwartier,

 

per kwartier

15,00

voor het splitsen van percelen in het terrein

350,00