Regeling vervallen per 07-04-2021

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Staphorst 2020-2021

Geldend van 07-10-2020 t/m 06-04-2021

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Staphorst 2020-2021

De raad van de gemeente Staphorst;

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters d.d. 18 september 2020, waarvan de motivering onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit;

gelet op de artikelen 61, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelezen de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 29 september 2017’;

BESLUIT:

tot vaststelling van de ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Staphorst 2020-2021’, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, d.d. 11 maart 2015

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Overijssel;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van Staphorst;

  • d.

    de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester.

Artikel 2 - Taak van de commissie

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 3 - Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties uit de raad.

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3. De commissie kiest een voorzitter uit haar midden.

Artikel 4 - Adviseurs

  • 1. Eén wethouder, als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders, wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de vertrouwenscommissie.

  • 3. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 - Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3. De secretaris en plaatsvervangend secretaris zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 6 - Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 4. De commissie vergadert niet indien niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 7 - Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen.

  • 4. De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 5. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de adviseurs, de secretaris en plaatsvervangend secretaris van de commissie.

Artikel 8 - Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en de Commissaris. Het verslag van bevindingen bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de vertrouwenscommissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      een gemotiveerde concept aanbeveling van twee personen.

  • 2. De bevindingen, bedoeld in lid 1, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 3. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 4. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

Artikel 9 - Gesprekken met de kandidaten

  • 1. De secretaris nodigt, namens de voorzitter, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 10 - Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 11 - Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel10, alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. Van de overbrenging wordt een verklaring van overbrenging volgens artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van met toepassing van artikel 15, lid 1, sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid.

  • 3. De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van kandidaten worden onmiddellijk na het in het eerste lid bedoelde tijdstip aan betrokkenen teruggezonden.

  • 4. Alle overige aan de commissie verstrekte bescheiden of alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk na het in het eerste lid bedoelde tijdstip door de leden bij de secretaris ter vernietiging ingeleverd.

  • 5. De in het vierde lid bedoelde bescheiden worden door de secretaris terstond vernietigd.

Artikel 12 - Contactpersoon

De voorzitter van de commissie vertegenwoordigt de commissie en treedt op als contactpersoon en woordvoerder.

Artikel 13 - Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 14 - Inwerkingtreding en vervaldatum

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Artikel 15 - Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Staphorst 2020-2021’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst van 29 september 2020

, voorzitter

, griffier