Regeling vervallen per 01-01-2015

Beleidsregels vergunningenbeleid betaald parkeerlocaties en ontheffingenbeleid parkeerschijfzones binnenstad Steenwijk (parkeerbeleid)

Geldend van 30-12-2008 t/m 31-12-2014

Intitulé

Vergunningenbeleid betaald parkeerlocaties en ontheffingenbeleid parkeerschijfzones binnenstadSteenwijk

Op 25 maart 1998 heeft de gemeenteraad van Steenwijk de parkeernotitie "Gemeente Steenwijk,uitwerking parkeerbeleid binnenstad" vastgesteld, waarin onder andere de invoering van eenparkeerverbodszone, betaald parkeren en de invoering van parkeerschijfzones in de binnenstad vanSteenwijk is opgenomen. Dit alles vloeit voort uit het project Stadsplan 2000, waarvan het basisplan"Steenwijk Stadsplan 2000 een integraal ontwikkelingsplan" op 22 oktober 1996 door de gemeenteraad isvastgesteld.

Uitgangspunt van het parkeerbeleid is dat de aanwezige parkeercapaciteit in de binnenstad van Steenwijkop de tijdstippen die van belang zijn voor het economisch functioneren van de binnenstad van Steenwijkbeter gebruikt worden.

Medio 1999 is door BVA te Raalte het parkeerbeleid geëvalueerd. De raad heeft in zijn vergadering van 13juli 1999 besloten het aantal parkeerschijfzones uit te breiden. Dit, nadat geconstateerd werd dat er eenverdringingseffect is opgetreden, waardoor langparkeerders op de locaties Stationsstraat (tussenLooijersgracht en W. de Zwijgerstraat), Krimweg, J.H. Tromp Meestersstraat (tussen BurgemeesterGoeman Borgesiusstraat en Noordersingel) en Noordersingel/Vrijthof vaak de gehele dag deparkeerplaatsen bezetten. Dit is ongewenst. Op deze locaties zijn parkeerschijfzones ingevoerd. Ook is erverder betaald parkeren ingevoerd op de Kornputsingel en de Neerwoldstraat. Medio 2004 is deherinrichting binnenstad voltooid. Hierdoor zijn enkele veranderingen opgetreden in o.a. deparkeerschijfzone. De parkeerschijfzone voor de Stationsstraat en de Krimweg is komen te vervallen, envoor de volgende locaties is de parkeerschijfzone uitgebreid: zuidzijde van de Willem de Zwijgerstraat eneen gedeelte van de westzijde van de J.H. Tromp Meestersstraat.

Voor bewoners is een vergunningenbeleid voor de betaald parkeerlocaties c.q. een ontheffingenbeleidvoor de parkeerschijfzones ingevoerd. Hierbij moet worden vermeld dat houders van eengehandicaptenparkeerkaart geen gebruik behoeven te maken van de parkeerschijf en derhalveongelimiteerd van de parkeerschijfzones gebruik kunnen maken.

Begin 2008 is aan het Steenwijkerdiep een parkeerverbodzone ingesteld. Hiervoor is gekozen omdat door geparkeerde voertuigen de wegbreedte dusdanig wordt versmald dat het overige verkeer wordt belemmerd.

Ontheffingenbeleid parkeerschijfzones binnenstad Steenwijk

Ontheffingen van het gebruik van de parkeerschijf in de parkeerschijfzones kunnen worden verleend opbasis van artikel 149, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994. Bij besluit van 23 januari 2001,kenmerk 2001/4 is deze bevoegdheid door de raad gedelegeerd aan het college van burgemeester enwethouders. Aan de ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.

Voor wat betreft de parkeerschijfzones gaat het om de volgende parkeerterreinen:

  • -

    Steenwijkerdiep

  • -

    Paardenmarkt (inclusief gedeelte Nicolaas ter Maethstraat)

  • -

    Prinsen Hoven kelder

  • -

    Oosterpoort

Verder gelden er parkeerschijfzones op de volgende wegen (langsparkeren):

J.H. Tromp Meestersstraat (tussen Burgemeester Goeman Borgesiusstraat en Noordersingel), enNoordersingel/Vrijthof en Willem de Zwijgerstraat.

Gelet op de reden waarvoor de parkeerschijfzones zijn ingesteld, is het duidelijk dat er niet ongelimiteerdontheffingen kunnen worden verstrekt. Voor wat betreft de parkeerterreinen wordt bij het aantal teverstrekken ontheffingen rekening gehouden met de capaciteit van het parkeerterrein en de redelijk af teleggen loopafstand naar een parkeerplaats waar geen beperking in de parkeerduur geldt. Omdat in deSteenwijkse situatie op redelijke loopafstand (maximale afstand van 250 a 300 meter) overal alternatieveparkeergelegenheid aanwezig is waar zonder beperking kan worden geparkeerd, wordt het redelijkgeacht voor de Paardenmarkt maximaal 10% van de parkeercapaciteit te benutten voor het verstrekkenvan ontheffingen (zonder plaatsgarantie). Voor Prinsen Hoven kelder mag hiervoor 15 % benut, voor deWillem de Zwijgerstraat en de J.H. Tromp Meestersstraat 50% en voor het Steenwijkerdiep 25 %. Voor deOosterpoort worden geen ontheffingen verstrekt.

Voor wat betreft het parkeren in de parkeerschijfzone op wegen (langsparkeren) worden de bewonerszonder eigen parkeergelegenheid in de gelegenheid gesteld een ontheffing van het gebruik van deparkeerschijf aan te vragen.

De volgende spelregels inzake het verstrekken van ontheffingen gelden:

Wie komen er in aanmerking voor een ontheffing?

Bewoners die:

. woonachtig zijn op een adres in het aangewezen woongebied (zie tabel), (indien bovenstaandecriterium geen gegadigden oplevert, dan wordt het woongebied met een straal van 100 meteruitgebreid).;

. en in het bezit zijn van een auto waarvan het kenteken gesteld is op naam van de aanvrager/bewoner;

. èn niet beschikken over een eigen parkeerplaats (garage) of een van een derde gehuurde/in gebruikgekregen parkeerplaats (garage) voor deze auto. Per woonadres wordt er maximaal één ontheffingafgegeven.

Waar

Het gebruik van de ontheffing is gebiedsgebonden. De ontheffingen worden uitgegeven voor eenbepaalde locatie nabij het woonadres van de belanghebbende. Met de ontheffing kan dus nietongelimiteerd in elke parkeerschijfzone worden geparkeerd.

Hoeveel

Bij het verstrekken van de ontheffingen wordt uitgegaan van het principe “wie het eerst kom, eerstmaalt”. Zijn er meer aanvragen voor een ontheffing op een bepaalde parkeerlocatie dan het aantalbeschikbare ontheffingen, dan wordt er een wachtlijst aangelegd voor die betreffende parkeerlocatie.

Voor alle duidelijkheid: degenen die een ontheffing hebben gekregen dienen tegen het eind van hetkalenderjaar jaarlijks voor 1 december opnieuw een aanvraag indienen. Doet de houder van de ontheffingdit niet, dan zal de wachtlijst worden aangesproken.

Geldigheidsduur?

De ontheffing geldt voor maximaal een kalenderjaar of een gedeelte daarvan.

Tarief?

Het verstrekken van een ontheffing valt onder de legesverordening en bedraagt momenteel € 32,85.

Wanneer het tarief in de legesverordening wordt aangepast dan zal dit aangepaste tarief in rekeningworden gebracht.

In de navolgende tabel is aangegeven voor welke bewoners/ zakelijk gerechtigden in een bepaaldwoongebied het ontheffingenbeleid geldt.

Parkeerlocatie

Bestemd voor bewoners

Prinsen Hoven kelder

Prinsen Hoven

Paardenmarkt

Woldpromenade en Korte Woldpromenade

Steenwijkerdiep

percelen rondom parkeerlocatie Steenwijkerdiep

Willem de Zwijgerstraat

Willem de Zwijgerstraat

J.H. Tromp Meestersstraat

J.H. Tromp Meestersstraat

Ontheffingenbeleid parkeerverbodzone Steenwijkerdiep

Ontheffingen van het parkeerverbod in de parkeerverbodzone kunnen worden verleend op basis van artikel 149, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994. Bij besluit van 23 januari 2001, kenmerk 2001/4 is deze bevoegdheid door de raad gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Aan de ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.

Er is een parkeerverbodzone aan het Steenwijkerdiep. Gelet op de reden waarom de parkeerverbodzone is ingesteld, is het duidelijk dat er niet ongelimiteerd ontheffingen kunnen worden verstrekt.

Wie komen er in aanmerking voor een ontheffing?

Bewoners die:

  • ·

    woonachtig zijn op een adres dat valt binnen de parkeerverbodzone;

  • ·

    in het bezit zijn van een auto waarvan het kenteken gesteld is op naam van de aanvrager/bewoner;

  • ·

    en niet beschikken over een eigen parkeerplaats (of garage) of een van een derde gehuurde/in gebruik gekregen parkeerplaats (of garage).

Per woonadres wordt maximaal één ontheffing verleend.

Waar

Het gebruik van de ontheffing is gebiedsgebonden. De ontheffingen zijn geldig voor of nabij de woning (binnen een straal van 50 meter).

Geldigheidsduur

De ontheffing geldt voor maximaal een kalenderjaar of een gedeelte daarvan.

Tarief

Het verstrekken van een ontheffing valt onder de legesverordening. Het actuele tarief is in de legesverordening vastgelegd.

Vergunningenbeleid betaald parkeerlocaties binnenstad Steenwijk

Het parkeren van belanghebbenden (vergunninghouders) binnen het gebied waarvoor een betaaldparkeerregiem geldt, zijnde het gebied binnen de stadswallen van Steenwijk, aan de noordoostzijdebegrensd door de Burgemeester Goeman Borgesiusstraat en met de uitbreiding van de Willem deZwijgerstraat en Looijersgracht, vindt op tweeërlei wijze plaats, namelijk:

door het verstrekken van zogenaamde fiscale vergunningen, waarbij belanghebbenden de mogelijkheidhebben om zonder betaling te parkeren op een betaald parkeerterrein indien zij in het bezit zijn van een

hiervoor geldende fiscale vergunning (geen hoge plaatsgarantie, vanwege efficiency is uitwisseling metverschillende gebruikersgroepen hoog);

door het verstrekken van vergunningen aan belanghebbenden in het bezit van een geldige vergunningbinnen een gebied aangeduid met borden E9 (op wegen), zoals opgenomen in bijlage I behorende bij hetReglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hoge plaatsgarantie).

Het parkeren door belanghebbenden (vergunninghouders) binnen het gebied waarvoor betaald parkerengeldt wordt beheerst door de Verordening parkeerbelastingen Steenwijkerland 2004. Aan de vergunning

kunnen voorschriften worden verbonden.

De volgende spelregels gelden voor het verstrekken van parkeervergunningen:

Wie kan er aanvragen?

Voor een bewonersvergunning komen die bewoners in aanmerking die:

. woonachtig zijn op een adres in het aangegeven woongebied (zie tabel) (indien bovenstaandecriterium geen gegadigden oplevert, dan wordt het woongebied met een straal van 100 meteruitgebreid);

. en in het bezit zijn van een auto waarvan het kenteken is gesteld op naam van de aanvrager/bewoner;

. en niet beschikken over een eigen parkeerplaats of een van een derde gehuurde/in gebruik gekregenparkeerplaats voor deze auto. Per woonadres wordt er een maximaal één vergunning uitgegeven.

Voor een zakelijke vergunning komen die ondernemingen in aanmerking die:

. gevestigd zijn op een adres in het aangewezen vestigingsgebied (zie tabel) (indien bovenstaandecriterium geen gegadigden oplevert, dan wordt het woongebied met een straal van 100 meteruitgebreid);

. en niet beschikken over een eigen parkeerplaats of een van een derde gehuurde/in gebruik gekregenparkeerplaats voor de auto;

. en de noodzaak van het parkeren van een auto binnen het gebied voor de bedrijfsvoering dan wel deuitoefening van het beroep kunnen aantonen.

Per zakelijk gerechtigde wordt maximaal een vergunning uitgegeven.

Voor bewoners die tevens ondernemer zijn, zal er maximaal één vergunning worden afgegeven.

Waar?

Het gebruik van vergunningen is gebiedsgebonden. De vergunningen worden uitgegeven voor eenbepaalde locatie nabij het adres van de belanghebbende. Met een vergunning kan dus niet overal in het

reguleringsgebied worden geparkeerd.

Hoeveel?

Bij de invoering van het parkeerbeleid voor de binnenstad van Steenwijk (waaronder het parkeren voorbelanghebbenden) in april 1998 is er, in de parkeernotitie "Gemeente Steenwijk, uitwerking parkeerbeleidbinnenstad", uitgegaan van een maximaal aantal vergunningen voor bepaalde, met name genoemde,betaald parkeerlocaties. Deze aantallen en locaties zouden worden geëvalueerd in de reeds eerderaangeduide parkeerevaluatie welke in de vergadering van de raad op 13 juli 1999 is behandeld. Hierbij is

gebleken dat voldoende in de behoefte aan parkeervergunningen kon worden voorzien. Aanvullendkunnen er in verband met de reconstructie van de Molenstraat zes, in plaats van vijf, vergunningplaatsenvoor bewoners in de Molenstraat worden gerealiseerd. Vanwege het feit, dat de raad op 18 november2003 heeft besloten betaald parkeren in te voeren op de Burgemeester Goeman Borgesiusstraat en eengedeelte van de J.H. Tromp Meestersstraat kunnen er voor bewoners en/of zakelijk gerechtigden drie

vergunningen worden uitgegeven voor de Burgemeester Goeman Borgesiusstraat. Voor de J.H. TrompMeestersstraat worden voor betaald parkeren geen vergunningen uitgegeven omdat het aantalbeschikbare plaatsen voor bezoekers van de binnenstad door vergunninghouders wordt verminderd. Bijhet verstrekken van de vergunningen wordt er uitgegaan van het principe "wie het eerst komt, eerstmaalt". Zijn er meer aanvragen voor een vergunning op een bepaalde parkeerlocatie dan het aantalbeschikbare vergunningen, dan wordt er een wachtlijst aangelegd voor die betreffende parkeerlocatie.

Voor alle duidelijkheid: degenen die een ontheffing of vergunning hebben gekregen zullen tegen het eindvan het kalenderjaar worden aangeschreven met de mededeling, dat de vergunning op 31 december vanhet betreffende jaar verloopt en dat men voor die datum, indien gewenst, een aanvraag voor hetdaaropvolgende jaar moet indienen. Doet de houder van de vergunning dit niet, dan zal de wachtlijstworden aangesproken.

Wanneer?

Voor wat betreft de fiscale vergunningen op de betaald parkeerterreinen zal de vergunning gelden tijdensde werkingsuren van het betaald parkeren, namelijk maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur (op

koopavonden tot 21.00 uur) en zaterdag van 10.00 uur tot 18.00 uur.

Vergunningen aan belanghebbende op vergunningplaatsen welke zijn aangegeven met hetvorengenoemde bord E9 (bijlage I RW 1990) gelden de hele dag.

Geldigheidsduur?

Vergunningen worden voor maximaal een kalenderjaar uitgegeven. De mogelijkheid bestaat omvergunningen ook voor kortere periode aan te schaffen wanneer vergunningplaatsen niet voor een jaarzijn uitgegeven.

Tarief?

Voor zowel bewoners als zakelijk belanghebbenden geldt een eenduidig tarief van € 199,90 per jaar(€ 16,66 per maand) gebaseerd op het principe dat een ieder die, binnen het gebied waarvoor het betaaldparkeerregiem geldt, van dezelfde voorziening gebruik maakt, gelijk moet worden behandeld. Wanneerhet tarief in de Verordening parkeerbelastingen Steenwijkerland 2004 wordt aangepast dan zal ditaangepaste tarief in rekening worden gebracht.

In de navolgende tabel is aangegeven hoeveel vergunningen worden verstrekt op een bepaalde betaaldparkeerlocatie en voor welke bewoners en/of zakelijk gerechtigden in een bepaald woongebied dit geldt.

Parkeerlocatie

Aantal

Bestemd voor parkeerterreinen

terrein Scholestraat (supermarkt De Boer)

3

bewoners/zakelijk gerechtigden Scholestraat

achter ING-bank

10

bewoners/zakelijk gerechtigden (Korte) Woldpromenade, Kalverstraat en Kornputsingel

Wegen

Looijersgracht

3

bewoners Looijersgracht

Molenstraat

6

bewoners Molenstraat

Molenwal*)

8

bewoners/zakelijk gerechtigden Molenwal

Vrouwenstraat

3

bewoners/zakelijk gerechtigden Vrouwenstraat

Willem de Zwijgerstraat

3

bewoners/zakelijk gerechtigden Willem de Zwijgerstraat

*) Bij de Molenwal gold betaald parkeren. In het kader van Stadsplan 2000 zijn hier meer plaatsengekomen, die alleen door ontheffinghouders te bereiken zijn. De situatie voor de gebruikers is luxergeworden, al staan er geen parkeerautomaten. Daarnaast zijn alle parkeerlocaties binnen de grachtbetaald in Steenwijk. Daarom wordt er voor de mensen die vergunning hebben voor deze locatie eenbedrag berekend als was het een betaald parkeren locatie. Daarnaast hebben deze mensen een ontheffingvan een parkeermaatregel nodig. Voor de laatste ontheffing wordt geen leges in rekening gebracht, omdatde gebruikers al een bedrag van € 199,90 in rekening gebracht werd voor het gebruik van eenparkeerplaats, die alleen te bereiken is als er een ontheffing van het inrijverbod verleend is.