Regeling vervallen per 01-03-2009

Beleidsregels afdoening vergunningaanvragen evenementen op basis van artikel 2.2.2 APV

Geldend van 05-11-2008 t/m 28-02-2009

Intitulé

Beleidsregels afdoening vergunningaanvragen evenementen op basis van artikel 2.2.2 APV

De burgemeester van de gemeente Steenwijkerland;

overwegende dat:

  • -

    organisatoren van evenementen en burgers over de mogelijkheden voor het organiseren van een evenement in de openbare ruimte van de gemeente moeten worden geïnformeerd;

  • -

    het in verband met een efficiënte en duidelijke afdoening van evenementenvergunningen gewenst is over te gaan tot vaststelling van beleidsregels, waarmee bij het nemen van beschikkingen op vergunningaanvragen rekening wordt gehouden;

  • -

    ernstige c.q. onduldbare overlast als gevolg van evenementen zoveel mogelijk moet worden voorkomen;

gelet op artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2001 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t:

vast te stellen “Beleidsregels voor het afhandelen van vergunningaanvragen voor evenementen ”.

BELEIDSREGELS AFDOENING VERGUNNINGAANVRAGEN EVENEMENTEN OP BASIS VAN ARTIKEL 2.2.2 APV

Artikel 1 Indienen aanvraag

  • 1) De vergunning voor een evenement moet tijdig worden aangevraagd. Van een tijdige indiening is in ieder geval geen sprake als de aanvraag niet tenminste drie weken voor de aanvang van het evenement wordt ingediend.

  • 2) Evenementen die vallen onder categorie C en nieuwe evenementen moeten in ieder geval minimaal acht weken voor de aanvang van het evenement zijn ingediend. Afhankelijk van de te volgen voorbereidings- en besluitvormingsprocedure kan een langere aanvraagtermijn noodzakelijk zijn.

  • 3) Te laat ingediende aanvragen kunnen buiten behandeling worden gelaten.

  • 4) Een vergunning moet worden aangevraagd op een daarvoor beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

Artikel 2 Vergunninghouder

De vergunning wordt uitsluitend aan natuurlijke personen of rechtspersonen verleend.

Artikel 3 Beoordelen aanvragen

  • 1) Aanvragen voor evenementen worden met de organisatoren doorgesproken en mogelijke problemen worden bekeken. Zonodig wordt de aanvraag voor advies voorgelegd aan politie, brandweer e.d.

  • 2) Aanvragen voor evenementen, die nieuw of grootschalig zijn of anderszins een grote impact hebben op de omgeving, kunnen worden gepubliceerd in de Steenwijkerland Expres om belanghebbenden vooraf te informeren en de mogelijkheid te bieden hun zienswijze te geven.

  • 3) Tijdens de beoordeling van een aanvraag wordt met overlastaspecten zoveel mogelijk rekening gehouden door het verbinden van voorschriften aan de vergunning. In de artikelen 4 en 5 wordt duidelijk gemaakt welke voorschriften aan een vergunning worden verbonden.

  • 4) Overlastaspecten zijn niet altijd te voorzien. Vaak worden tijdens of na afloop van een evenement klachten ontvangen. Indien hier ten tijde van het evenement geen adequaat antwoord op is, dan zal hierover met de organisatoren na afloop worden gesproken. Bij een volgende vergunningaanvraag zullen de overlastaspecten nadrukkelijk bij de beoordeling worden betrokken.

  • 5) Wanneer verschillende organisatoren op eenzelfde dag evenementen plannen, die elkaar kunnen hinderen of beperken, kunnen de evenementen niet tegelijkertijd plaatsvinden.

    Voor de beoordeling welk evenement voorrang geniet zijn achtereenvolgens bepalend:

    • ·

      mate van onderling overleg tussen de organisatoren;

    • ·

      de opgebouwde rechten, doordat een evenement al jaren plaatsvindt;

    • ·

      de positieve dan wel negatieve ervaringen in voorgaande jaren;

    • ·

      het tijdstip waarop de aanvragen zijn ontvangen.

Artikel 4 Categorie-indeling evenementen

Categorie A: weinig overlast

Categorie B: matige overlast

Categorie C: veel overlast

Activiteiten die:

-veelal overdag plaatsvinden; eindtijdstip voor 23.00 uur

-meestal kleinschalig

-akoestisch of laag geluidsniveau

voorbeelden:

-braderie

-manifestatie zonder live muziek

-wandeltocht

-wielerspektakel; avondvierdaagse

Activiteiten:

-met mechanisch versterkte muziek die overdag en ’s avonds plaatsvinden

-gedragen door de bevolking

-op locaties in wijken en dorpen

voorbeelden:

-dorps-, buurt-, wijk- en straatfeesten

-gondelvaarten en corso’s

Activiteiten:

-zeer luidruchtige evenementen met mechanisch versterkte muziek

-geluidsproductie tot (ver) buiten plaats evenement hoorbaar

-eindtijdstip na 23.00 uur

-in beperkte mate gedragen door de bevolking

-vaak meerdaagse evenementen

-grote publieke belangstelling

voorbeelden:

-Midweekfeesten

-Dicky Woodstockfestival

-Kermis

-Biebfeest

-Hooifeest

-Beachparty’s

-JPS-feest

-Stonehenge-festival

Artikel 5 Normering/voorschriften per categorie

Categorie A: weinig overlast

Categorie B: matige overlast

Categorie C: veel overlast

normen:

Normen:

Normen:

-eindtijdstip evenement (inclusief afbreken)

-eindtijdstip muziek:

·afhankelijk van aanvraag, doch uiterlijk 02.00 uur

·24.00 uur op dagen waarop geen vrije dag volgt

-eindtijdstip tappen: een halfuur na het einde van de muziek

-eindtijdstip muziek:

·24.00 uur

·01.00 uur op dagen waarop een vrije dag volgt

·later eindtijdstip mogelijk bij bestaande evenementen

-eindtijdstip tappen: een halfuur na het einde van de muziek

-zonodig opstelling podia en geluidsboxen

-geen concrete geluidsnormen

-grens voor geluidshinder ligt bij 75 dB(A) op gevel omliggende woningen

·een hogere geluidsbelasting dan 75 dB(A) tot maximaal 85 dB(A) alleen toegestaan in situaties waarbij sprake is van maatschappelijk draagvlak en van een bestaand, vaak jarenlang bekend evenement

-onbeperkt in aantal

-opstelling podium en geluidsboxen

-opstelling attracties, podia, tenten, geluidsboxen

-informeren direct omwonenden over het evenement

-locatiekeuze (bij voorkeur):

·binnenstad Steenwijk: Markt

·evenemententerrein in: Vollenhove, Blokzijl, Ossenzijl, Sint Jansklooster en Wanneperveen

·overig: geschikte locatie in overleg

Promotie- en degradatieregeling:

Op basis van de hoogte van de geluidsproductie of op basis van de totale hinder van een evenement, met andere woorden de zwaarte van een evenement, zijn evenementen ingedeeld in de A-, B- of C-categorie. Deze indeling is niet statisch. Blijkt een evenement in de praktijk meer overlast te veroorzaken dan aanvankelijk werd verondersteld, dan kan het voor een volgend jaar worden ingedeeld bij een zwaardere categorie.

Glaswerk

In principe wordt plastic glaswerk voorgeschreven bij alle categorie B en C evenementen in onze gemeente en die evenementen, waarover de evenementenwerkgroep als zodanig heeft geadviseerd.

Beveiliging

Ten aanzien van beveiliging bij evenementen geldt, dat op basis van het programma van het evenement de politie of evenementenwerkgroep kan adviseren, dat het noodzakelijk is, dat beveiliging door de organisator wordt ingehuurd (eindverantwoordelijkheid voor Openbare Orde is politie).

Artikel 6 Locaties waar evenementen plaatsvinden in de gemeente Steenwijkerland

Locaties waar evenementen worden georganiseerd

Gebruiksfrequentie Categorie C

Gebruiksfrequentie Categorie A of B

Binnenstad Steenwijk

-Evenemententerrein Markt

-Oosterpoort

-Buzeterrein

-Scholestraat t.h.v. de Bieb

-Steenwijkerdiep

Steenwijk

-Overige terreinen in wijken

Midweekfeesten: 6 woensdagen (juli en augustus)

Nacht van Steenwijk: (augustus)

Stonehenge-festival (juli)

Biebfeest ( juni)

Kermis (najaar/zomer)

De grens van hinderbelasting voor de omgeving is in de binnenstad met het huidige aantal evenementen in de periode juli en augustus bereikt.

Wielerspektakel (augustus)

Kopje Cultuur (september)

Skeelerklim (september)

Straat- en buurtfeesten

Tuk

Zuidveen

Steenwijkerwold

Willemsoord

Eesveen

Wanneperveen

Paasloo

Dorpsfeest

Dorpsfeest

Dorpsfeest

Dorpsfeest

Dorpsfeest

Dorpsfeest

Dorpsfeest

Giethoorn

-Evenemententerrein Bartus Warnesweg

-d’Olde Skoele

-’t Wiede Smits Paviljoen

1

Gondelvaart en tentfeest (augustus)

Punterloop (augustus)

Slag op ’t Wiede: korenfestival (september)

Dwarsgracht

Doake festival (juni), Gondelvaart + volksfeest (feestweek juli/augustus)

Beltschutsloot

Gondelvaart en dorpsfeest (feestweek augustus)

Vollenhove:

-Evenemententerrein Aan Boord

-Buitenhaven

Feestweek met bloemencorso

(augustus)

Blokzijl:

-Evenemententerrein Kanaalweg

-Haven De Kolk

Hooifeest (juli), Beachparty (aug)

Opening vaarseizoen (mei)

Afsluiting vaarseizoen (sept)

Stratenvolleybal (okt)

Kolkloop (aug)

Ringrijderij (aug)

Jaarmarkt (aug)

Zeilrace ( okt)

Kerstmarkt (dec)

Sint Jansklooster

-Evenemententerrein Monnikenweg

Feestweek met bloemencorso (augustus)

Baars

-Weiland Baarsweg

Dicky Woodstockfestival (31 juli, 1 en 2 aug)

Basse

TT demoraces (sep)

Autocross (sep)

Oldemarkt

-feestterrein

Lambertusmarkt

Dorpsfeest (sep)

Skeerleromloop (juli) Weerribbenmarkten (3x in juli /augustus)

Kalenberg

Dorpsfeest met lichttoer (aug)

Scheerwolde

Ponymarkt met dorpsfeest

(aug)

Artikel 7 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels afdoening vergunningaanvragen evenementen”.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2005 en zijn ook van toepassing op lopende aanvragen.

Ondertekening

Steenwijk, 1 april 2004.
De burgemeester voornoemd

Toelichting bij de beleidsregels

Inleiding

In de huidige situatie worden de aanvragen om een evenementenvergunning incidenteel beoordeeld. Afhankelijk van het evenement worden eventueel beperkende voorschriften in de vergunning opgenomen om overlast door het evenement te voorkomen.

Met betrekking tot het aspect geluid is er geen duidelijk toetsingskader voor de akoestische beoordeling van evenementen. Dit is wel wenselijk. Het schept duidelijkheid voor de vergunningverlener, organisator, omwonenden en toezichthouders en handhavers.

Door het vaststellen van beleidsregels bij de vergunningverlening kan een meer beleidsmatige benadering van onder andere de geluidsvoorschriften worden bereikt.

Basis voor normstelling

In de Wet milieubeheer noch in uitvoerende besluiten zijn richtlijnen c.q. voorschriften opgenomen met betrekking tot (openlucht) evenementen. De gemeente is autonoom om middels een vastgestelde verordening hieraan invulling te geven. In de huidige situatie wordt op basis van artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening 2001 (hierna:APV) vergunning verleend voor evenementen. Het staat de burgemeester in beginsel vrij aan de vergunning voorschriften te verbinden. Op basis van een zorgvuldige belangenafweging zullen normen of voorschriften in de vergunning worden opgenomen. De af te wegen belangen zijn het maatschappelijk of cultureel belang versus de openbare orde en overlast voor de woon-/leefomgeving. Met oog voor de sociale en maatschappelijke functie van de horecabranche en het economisch belang daarvan voor de gemeente, moeten ongewenste neveneffecten zoals overlast voorkomen dan wel effectief bestreden worden. Omwonenden zullen een bepaalde mate van hinder moeten accepteren. Hieraan zijn echter grenzen. Met de vaststelling van een categorie-indeling en voorschriften afhankelijk van de categorie over eindtijdstippen en maximum geluidsniveaus wordt beoogd hierin duidelijkheid te scheppen.

Ad Artikel 1 Indienen aanvraag

  • 1)

    In de praktijk gebeurt het nog wel eens dat burgers tot het laatste moment wachten om een vergunning aan te vragen. Om een zorgvuldige voorbereiding van de vergunning te waarborgen is het verstandig om de aanvraag zo vroeg mogelijk in dienen. Van een tijdige indiening is in ieder geval geen sprake als de aanvraag niet tenminste drie weken voor de aanvang van het evenement wordt ingediend.

  • 2)

    Met toepassing van artikel 1.3, tweede lid, APV wordt voor de evenementen die vallen onder categorie C en nieuwe evenementen de aanvraagtermijn verlengd tot 8 weken. Bij meer ingewikkelde aanvragen, waarvoor nader overleg met organisatoren gewenst is, advies van onder andere politie en publicatie vooraf noodzakelijk is, kan een beslissing op de aanvraag soms niet binnen 8 weken worden genomen. De beslistermijn kan dan met 8 weken worden verlengd.

  • 3)

    Een vergunningaanvraag die te laat wordt ingediend, kan buiten behandeling worden gelaten. Het zal van de omstandigheden van het geval afhangen of hieraan uitvoering wordt gegeven.

  • 4)

    Artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht geeft bestuursorganen de bevoegdheid om voor het indienen van aanvragen een formulier vast te stellen. Om te waarborgen dat de essentiële gegevens beschikbaar zijn, waardoor aanvragen ordelijk en efficiënt kunnen worden afgehandeld, heeft de burgemeester een aanvraagformulier vastgesteld.

Ad Artikel 3 Beoordelen aanvragen

  • 4)

    Worden de in een evenementenvergunning opgenomen voorschriften overtreden en onderneemt de vergunninghouder geen actie de overtreding op te heffen, dan zal dit bij de beoordeling van een volgende vergunningaanvraag nadrukkelijk worden betrokken. Dit kan ertoe leiden dat een vroeger eindtijdstip of een zwaardere geluidsnorm wordt opgelegd dan wel de evenementenvergunning voor dat jaar niet wordt verleend.

  • 5)

    Meerdere evenementen op dezelfde dag en in elkaars nabijheid kunnen elkaar hinderen of beperken. Bij hinderen of beperken kan gedacht worden aan muziek die elkaar overstemd, grote toestroom van het publiek, beschikbaarheid van toezichthouders/handhavers, veiligheidsaspecten, zoals bereikbaarheid hulpdiensten.

Ad Artikel 4 Categorie-indeling evenementen

In de regel leveren evenementen in de avonduren meer overlast op dan evenementen die overdag plaatsvinden. Er is er daarom voor gekozen de evenementen in te delen in categorieën afhankelijk van de geluidsbelasting, impact op en het draagvlak van het evenement in de omgeving. Per categorie worden voorschriften aan de vergunning verbonden die ter beperking van mogelijke overlast noodzakelijk zijn. Gekozen is voor een A- (weinig overlast), B- (matige overlast) en C-(veel overlast) categorie, waarbij aan de A-evenementen minder strenge voorschriften verbonden worden dan aan B- of C-evenementen.

Ad Artikel 5 Normering/voorschriften per categorie

Eindtijdstippen

Zou bij het bepalen van de eindtijdstippen de methodiek van de Wet milieubeheer worden gehanteerd, waarbij de nachtperiode ingaat om 23.00 uur, dan zou dit voor de evenementen betekenen dat ze om 23.00 uur moeten eindigen. Dit zou de reeds bestaande, vaak jarenlang bekende evenementen en de aantrekkelijkheid van toekomstige evenementen sterk beperken.

Besloten is daarom bij de bestaande evenementen voorshands de oude eindtijdstippen te handhaven en voor nieuwe evenementen nieuwe eindtijdstippen te bepalen.

Bij het bepalen van de nieuwe eindtijdstippen is een relatie gelegd met de criteria:

  • -

    Slaapverstoring (periode na 23.00 uur);

  • -

    of er een vrije dag volgt op het evenement;

  • -

    draagvlak onder de bevolking/omwonenden.

Er is voor gekozen om van zondag tot en met donderdag een maximumeindtijd van 24.00 uur te hanteren met de mogelijkheid op dagen, waarop een vrije dag volgt, het eindtijdstip te verlengen naar 01.00 uur. Tot een vrije dag wordt gerekend een dag, die in het weekend valt of die valt in een vakantieperiode waarin een groot deel van de beroepsbevolking vrij heeft (bijvoorbeeld de noordelijke bouwvak).

Bij evenementen die een grote promotionele waarde voor Steenwijkerland of een groot draagvlak vanuit de bevolking hebben, kan het eindtijdstip van 01.00 uur ook op doordeweekse dagen overwogen worden.

Het toestaan van een later eindtijdstip bij bestaande evenementen betekent niet, dat hiervoor vaste rechten gelden. Veroorzaken deze evenementen overlast dan zal bij een volgende vergunningaanvraag een vroeger eindtijdstip overwogen worden.

Geluidsnormering

In eerste instantie wordt aansluiting gezocht bij de “hinderkwalificatietabel” uit de Nota Evenementen met een luidruchtig karakter van de Regionale Inspectie Milieuhygiëne Limburg. Hierin worden overlastbegrippen als enige, veel, ernstige, zeer ernstige en onduldbare hinder beschreven als overschrijding van het referentieniveau binnen in de woning. Hierbij is gerelateerd aan “spraakverstaanbaarheid” en “slaapverstoring” in omliggende woningen. Deze rekenmethode betekent echter dat er inzicht moet zijn over de gevelisolatie van omliggende woningen en van de plaats waar het evenement wordt gehouden. In relatie tot de tijdelijkheid van een evenement betekent dit zeer veel werk.

Om aan bovengenoemd bezwaar tegemoet te komen wordt voor een meer praktische werkwijze gekozen. In plaats van normen voor in de woning wordt gebruik gemaakt van normen op de gevels van omliggende woningen.

Wordt de door de Inspectie gehanteerde binnennorm vertaald naar een gevelnorm dan mag de maximale gevelbelasting 75 dB(A) bedragen. Dit betekent dat in Steenwijkerland een aantal traditionele evenementen niet meer door kunnen gaan. Bijvoorbeeld Midweekfeesten op de Markt en Oosterpoort, Dicky Woodstockfestival en de Beachparty Blokzijl. Bij al deze evenementen wordt de 75 dB(A) op de gevels van woningen overschreden. Bij de Midweekfeesten locatie Markt zijn dit de omliggende bovenwoningen, op locatie Oosterpoort de dichtstbijzijnde woningen, bij het Dicky Woodstockfestival enkele dichtstbijzijnde woningen en in Blokzijl de woning vlak naast het evenemententerrein.

Het niet meer door kunnen gaan van deze evenementen roept een directe tegenstrijdigheid op met een gemeente met veel activiteiten in de dorpen en steden, zoals Steenwijkerland. Bovendien met name in de zomervakantieperiode een drukbezochte toeristen- en recreatiegemeente.

Het rigide toepassen van een dergelijke norm, waardoor het aantal evenementen sterk wordt beperkt is niet het doel. Doel is wel het zoveel mogelijk beperken van de overlast.

Voor bestaande, reeds jarenlang bekende evenementen met een groot maatschappelijk draagvlak (zoals de Midweekfeesten in de binnenstad van Steenwijk of in het profiel van de gemeente passende activiteiten) is een geluidsnorm van 85 dB(A) daarom acceptabel.

De extra normering zorgt ervoor dat de burgemeester (vanuit zijn taak van vergunningverlener van evenementen) het gebruik van plastic glaswerk verplichtend kan voorschrijven aan organisatoren van B en C evenementen. Dit alles vanuit het oogpunt dat weggegooid glaswerk risico's meebrengt. Immers, bij valpartijen kan het verwondingen veroorzaken, maar het kan ook als steekwapen worden gebruikt. naast deze risico's zijn extra opruimwerkzaamheden nodig om de glasresten tussen de bestrating te verwijderen. Voor wat betreft de voorgeschreven beveiliging, geldt een relatie met het programma van het evenement (denk hierbij aan risico's rondom bepaalde artiesten, kwalitatieve en kwantitatieve doelgroep die op evenement/artiesten afkomt, verwachte overlast van veelal een B of C evenement). De beveiling moet voldoen aan de eisen zoals opgenomen in de Wet Particuliere beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (WPBR), zie www.justitie.nl/publiek


Noot
1

In de zomerperiode vinden in Giethoorn diverse activiteiten met harde muziek in horecabedrijven plaats. Omdat dan vaak ramen en deuren openstaan dragen deze activiteiten bij aan cumulatie van geluidsoverlast.

De grens van hinderbelasting voor de omgeving is door de cumulatie van festiviteiten in horecabedrijven en evenementen in de periode juli en augustus bereikt.