Regeling vervallen per 03-06-2015

Verordening Cliëntenplatform Ten Boer

Geldend van 04-10-2012 t/m 02-06-2015

Intitulé

Verordening Cliëntenplatform Ten Boer

DE RAAD VAN DE GEMEENTE TEN BOER:

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 juni 2012,

gelet op artikel 147, eerste lid Gemeentewet en artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop belanghebbenden betrokken worden bij de uitvoering van deze wetten, bij verordening te regelen;

BESLUIT:

Verordening Cliëntenplatform Ten Boer

Artikel 1 Begripsbepaling

Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Cliëntenplatform : het orgaan dat verantwoordelijk is voor het behartigen van belangen als bedoeld in artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB);

  • 2.

    Het college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ten Boer;

  • 3.

    Portefeuillehouder : de wethouder van de gemeente Ten Boer die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de wet- en regelgeving op het terrein van de sociale zekerheid;

  • 4.

    Cliënt : degene die aanspraak maakt of kan maken op voorzieningen op grond van de WWB, waarvan de uitvoering door de gemeente Ten Boer is opgedragen aan de gemeente Groningen.

Artikel 2 Taken

  • 1.

    Het Cliëntenplatform heeft tot taak desgevraagd of uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college ten aanzien van: a. voorstellen tot beleidswijziging, en b. uitvoering van wet- en regelgeving, op het werkterrein van de bijstand en de re-integratie van cliënten.

  • 2.

    Het Cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren over de hiernavolgende onderwerpen: a. individuele klachten, individuele bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele klanten; b. verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is; c. zaken die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van de dienst, tenzij het zaken zijn die cliënten direct of indirect aangaan.

  • 3.

    Door het college wordt alle informatie verschaft, die het Cliëntenplatform nodig heeft voor een goede uitoefening van zijn taak.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het Cliëntenplatform bestaat minimaal uit drie en maximaal uit vijf leden die uit hun midden één lid aanwijzen als voorzitter. Alle leden hebben stemrecht.

  • 2.

    De leden dienen als cliënt of als lid van een maatschappelijke organisatie gericht op het ondersteunen van burgers in een achterstandssituatie, belangstelling te hebben voor het werkterrein van de bijstand en de re-integratie van cliënten.

  • 3.

    Bij de samenstelling van het Cliëntenplatform wordt gestreefd naar deelname aan het Cliëntenplatform door minimaal één lid die ook cliënt is.

Artikel 4 Werving en benoeming

  • 1.

    Het Cliëntenplatform en het college zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het werven van de leden.

  • 2.

    De leden worden benoemd door het college.

  • 3.

    Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in het Cliëntenplatform.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De leden worden benoemd voor een tijdvak van drie jaar.

  • 2.

    De leden kunnen herbenoemd worden voor een zelfde tijdvak of een in het benoemingsbesluit aan te geven korter tijdvak.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde op eigen verzoek ontslag nemen.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt in ieder geval: a. door overlijden van het lid; b. door ontslag tengevolge van disfunctioneren; c. uiterlijk een half jaar nadat hij niet meer is aangewezen op een voorziening van de gemeente Ten Boer op grond van de WWB en hij bij de benoeming als lid aan deze voorwaarde moest voldoen.

Artikel 6 Faciliteiten

Het college stelt aan het Cliëntenplatform zodanige faciliteiten ter beschikking dat het redelijkerwijs in staat kan worden geacht om zijn vertegenwoordigende taak in het kader van de uitvoering van deze verordening te kunnen uitoefenen.

Artikel 7 Geen nadeel

De gemeente Ten Boer garandeert dat de leden van het Cliëntenplatform die daarnaast cliënt zijn, in geen enkel opzicht nadeel zullen ondervinden van hun werkzaamheden voor het Cliëntenplatform .

Artikel 9 Werkwijze en overleg

  • 1.

    Het Cliëntenplatform vergadert tenminste vier keer per jaar.

  • 2.

    Twee keer per jaar vindt overleg plaats met de portefeuillehouder.

  • 3.

    Het Cliëntenplatform kan over gemeenschappelijke onderwerpen contact onderhouden met vergelijkbare cliëntenraden uit andere gemeentes.

  • 4.

    Op verzoek van het Cliëntenplatform kunnen bij de uitvoering van de sociale zekerheid betrokken ambtenaren worden uitgenodigd om de vergadering bij te wonen en daarin uitleg te geven over de uitvoering van de WWB en aanverwante wet- en regelgeving.

  • 5.

    Ten behoeve van het contact met het Cliëntenplatform zal de gemeente Ten Boer zorgdragen voor een contactpersoon.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1.

    De adviezen van het Cliëntenplatform worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van het Cliëntenplatform. Op verzoek kan een minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 2.

    In de vergadering van het Cliëntenplatform heeft ieder lid het recht en de verplichting om per onderwerp één stem uit te brengen.

  • 3.

    Indien geen besluit kan worden genomen bij gebrek aan meerderheid van stemmen, dan wordt het besluit in stemming gebracht op de eerstvolgende vergadering waarin naar verwachting wel een meerderheid kan worden gevonden voor het te nemen besluit.

Artikel 11 Wijziging verordening

Het Cliëntenplatform wordt door het college in de gelegenheid gesteld advies te geven over elke aanvulling, wijziging of intrekking van deze verordening.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op haar bekendmaking.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Cliëntenplatform Ten Boer’.

Toelichting

Op 1 januari 2004 is de Wet werk en bijstand (WWB) in werking getreden. In artikel 47 van de WWB is bepaald dat gemeenten voor 1 januari 2005 een verordening cliëntenparticipatie moeten opstellen. Het doel daarvan is dat er een serieuze inschakeling en betrokkenheid van uitkeringsgerechtigden bij de uitvoering en ook bij de voorbereiding van het beleid plaatsvindt.

Artikel 47 WWB luidt als volgt:

De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • 1.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • 2.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • 3.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

In de verordening moet in ieder geval staan:

  • -

    de manier waarop overleg plaatsvindt

  • -

    de manier waarop onderwerpen op de agenda komen en

  • -

    de manier waarop de informatie die nodig is voor het overleg wordt verstrekt.

Deze verordening voorziet in een zelfstandig cliëntenplatform voor de gemeente Ten Boer. Hiervoor werkten Ten Boer en Bedum op dit vlak samen. Bedum heeft gekozen voor aansluiting bij de cliëntenraad voor de gemeentes Winsum en de Marne.