Regeling vervallen per 09-09-2014

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie

Geldend van 20-10-2005 t/m 08-09-2014

Intitulé

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie

                        GBA-Beheersregeling GEMEENTE TEXELAldus vastgesteld door de directie van de gemeente Texel

Datum                  : 20 oktober 2005 

Functie                 : adjunct-directeur Naam                    : B. NouwenHandtekening     :gelet op het bepaalde in artikel 14, lid 1, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het GBA-privacyreglement;              DE BEHEERSREGELING VOOR DE GEMEENTELIJKE                 BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb 1994, 494);

  • b.

    autorisatie: het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.

  • c.

    de verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de basis-administratie, zijnde Burgemeester en Wethouders;

  • d.

    de beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;

  • e.

    informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de gemeentelijke basisadministratie, de ontwikkeling van kwaliteits-procedures, beveiligingsprocedures, verstrekkingsprocedures en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • f.

    gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • g.

    applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden en ondersteunen van het GBA-toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

  • h.

    privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het gegevens verzamelen, gegevens verwerken en de informatievoorziening;

  • i.

    gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels GidaB opnemen in een gegevensbestand;

  • j.

    aangehaakt gegeven: het gegeven dat niet behoort tot de limitatief bij de wet opgesomde gegevens of tot de gegevens die bij of krachtens het Besluit Bevolkingsboekhouding waren voorgeschreven voor opname in de bevolkingsregisters en toch is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie Texel;

  • k.

    GidaB: de software die worden gebruikt om de gemeentelijke basisadministratie in te richten en bij te houden.

  • l.

    procedure: de voorgeschreven wijze waarop een activiteit moet worden uitgevoerd;

  • m.

    kwaliteitsproef: een controle op de inhoud van gegevens.

  • n.

    persoonslijst: een verzameling van gegevenselementen verdeeld over categorieën die betrekking hebben op een ingeschrevene.

  • o.

    periodieke gegevensverstrekking: verstrekking van gegevens op basis van een besluit van de minister, waarmee op bepaalde momenten over een in het besluit aangeduide groep personen, uitgewisseld over het GBA-netwerk of via een daartoe door de minister aangewezen alternatief medium.

  • p.

    brondocumenten: documenten waaraan overeenkomstig de wet gegevens mogen worden ontleend die in aanmerking komen voor opname in de gemeentelijke basisadministratie op een daarvoor bestemde persoonslijst.

  • q.

    netwerkverkeer: de gegevensuitwisseling tussen de basisadministraties onderling en de afnemer, via de daartoe aangewezen datanet 1-lijn.

  • r.

    actualisering: verfrissing van gegevens op de persoonslijst aan de hand van brondocumenten middels een voorgeschreven procedure

  • s.

    categorie: een bundeling van gegevenselementen op de persoonslijst onder een bepaald onderwerp: persoon, vader, moeder, verblijfplaats etc.

  • t.

    foutverslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten.

  • u.

    foutenlijst: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie van Texel bevinden.

  • v.

    handleiding GIDAB: gebruikerhandleiding van het GBA-toepassingssysteem.

  • w.

    variabele uitvoer: toepassing binnen de GBA-programmatuur, waarmee gegevens kunnen worden geselecteerd en met elkaar kunnen worden vergeleken.

  • x.

    autorisatie: het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon/afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden.

  • y.

    uitwijkregeling: regeling vastgesteld door de verantwoordelijke, hetgeen voorziet in mogelijkheden om kritische bedrijfsprocessen buiten het gemeentehuis voort te zetten, ingeval de voorzieningen in het gemeentehuis niet bruikbaar zijn.

  • z.

    reconstructiemaatregelen: het geheel van activiteiten dat is gericht op het operationeel krijgen van een kritisch bedrijfsproces in een andere locatie dan het gemeentehuis.

  • back-up: kopie van gegevensbestanden opgeslagen op een ander medium dan de originele gegevensbestanden.

  • medewerkers burgerzaken: alle medewerkers van de cluster Burgerzaken die onder leiding van de clustercoördinator Burgerzaken werkzaam zijn.

Artikel 2 De beheersfuncties

  • 1 De beheerder van de gemeentelijke basisadministratie is de clustercoördinator Burgerzaken; in deze hoedanigheid is hij tevens de functionaris die het informatiebeheer uitvoert.

  • 2 De informatiebeheerder wijst een functionaris aan die wordt belast met het applicatiebeheer en voorziet daarbij tevens in diens vervanging; de aanwijzing maakt als bijlage 1 onderdeel uit van deze regeling.

  • 3 De informatiebeheerder wijst een functionaris aan die wordt belast met het gegevensbeheer en voorziet daarbij tevens in diens vervanging; de aanwijzing maakt als bijlage 1 onderdeel uit van deze regeling.

  • 4 De informatiebeheerder wijst een functionaris aan die wordt belast met het privacybeheer en voorziet daarbij tevens in diens vervanging; de aanwijzing maakt als bijlage 1 onderdeel uit van deze regeling.

  • 5 De informatiebeheerder wijst in overleg met het afdelingshoofd Publiekszaken een functionaris aan die wordt belast met het systeembeheer en voorziet daarbij tevens in diens vervanging; de aanwijzing maakt als bijlage 2 onderdeel uit van deze regeling.

  • 6 De informatiebeheerder wijst minimaal vier functionarissen aan die worden belast met de gegevensverwerking; de aanwijzingen maken als bijlage 2 onderdeel uit van deze regeling.

  • 7 Geen inhoud aanwezig van lid

Artikel 3 Reikwijdte van de beheersregeling

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden de gemeentelijke basisadministratie en de in de gemeentelijk basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming Persoonsgegevens vallen. 

Hoofdstuk 2 HET INFORMATIEBEHEER

Artikel 4 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

  • 1 De informatiebeheerder ziet toe op de naleving van de in deze regeling opgenomen bepalingen alsmede op een juiste uitvoering van de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, alsmede de beveiliging van de gemeentelijke basisadministratie.

  • 2 De informatiebeheerder voorziet jaarlijks in een planning van de beheersactiviteiten.

  • 3 De informatiebeheerder beslist inzake de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van GidaB. Hij ziet er op toe dat alle in de bijlage 1 genoemde functionarissen op de hoogte zijn gesteld van deze installatie en ziet er op toe dat de gevolgen van deze installatie bij deze functionarissen bekend zijn.

  • 4 De informatiebeheerder neemt namens de verantwoordelijke deel aan buitengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke basisadministratie aangaan of hij voorziet in zijn vertegenwoordiging.

  • 5 De informatiebeheerder voorziet in de administratieve beheersprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet is in voorzien.

  • 6 De informatiebeheerder kan de bij deze regeling behorende bijlagen wijzigen of aanvullen. De wijziging/aanvulling is voor een ieder direct raadpleegbaar.

  • 7 De informatiebeheerder neemt namens de verantwoordelijke de beslissingen op aangiften en/of verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan, voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien.

Artikel 5 Plichten

  • 1 Door of namens de informatiebeheerder wordt het gemeentebestuur (de verantwoordelijke) advies verstrekt op de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie, te weten:- persoonsinformatievoorziening;- beveiliging;- privacy;- gegevenskwaliteit.

  • 2 De informatiebeheerder geeft tweemaal per jaar aan het afdelingshoofd Publiekszaken inzicht over de voortgang van de in het vorige artikel onder lid 2 genoemde planning.

  • 3 De informatiebeheerder stelt het gemeentebestuur (de verantwoordelijke) jaarlijks in kennis van de in het vorige artikel onder lid 6 bedoelde wijziging/ aanvulling van de bij deze regeling behorende bijlagen.

  • 4 De informatiebeheerder stelt de verantwoordelijke jaarlijks in kennis van de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 7, lid 4, bedoelde kwaliteitssteekproef.

  • 5 Minimaal éénmaal per zes maanden organiseert de informatiebeheerder een overleg tussen hem, de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder en de privacybeheerder. De deelname van de systeembeheerder is facultatief; deze beheerder ontvangt wel de agenda en het verslag van het overleg. 

Hoofdstuk 3 HET GEGEVENSBEHEER

Artikel 6 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

  • 1 De gegevensbeheerder is, namens de informatiebeheerder, verantwoordelijk voor de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke basisadministratie.

  • 2 Vanuit de in het vorige lid bedoelde verantwoordelijkheid is de gegevensbeheerder bevoegd de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van GBA-gegevens. Deze aanwijzingen mogen niet strijdig zijn met de door of bij de wet gestelde regels.

  • 3 De gegevensbeheerder behandelt verzoeken als bedoeld in artikel 81 en 82 van de wet en heeft het toezicht op de afhandeling van verzoeken overeenkomstig artikel 102, 12 lid, van de wet.

  • 4 De gegevensbeheerder toetst aan de hand van artikel 36 van de wet en in overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand belast met de huwelijksvoorbereiding, de waarde die aan overlegde brondocumenten kan worden toegekend.

  • 5 De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor een juiste archivering van brondocumenten: vanuit deze verantwoordelijkheid kan hij de gegevensverwerkers op dit punt aanwijzingen geven.

  • 6 De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor het onderzoek naar woon- en/of briefadressen. Hij kan hieromtrent de medewerker van de cluster Burgerzaken, die is belast met het onderzoek aanwijzingen geven. Deze aanwijzingen kunnen niet strijdig zijn met de bepalingen die in bijlage 3 van deze regeling zijn opgenomen.

  • 7 De gegevensbeheerder behandelt - behoudens de periodieke gegevensverstrekking - het netwerkverkeer; hij kan hiertoe ook een gegevensverwerker, genoemd in Bijlage 1, aanwijzen. De behandeling vindt plaats volgens de in de handleiding GIDAB, deel III, sectie II, beschreven procedures.

  • 8 De gegevensbeheerder verzorgt, namens de informatiebeheerder, de communicatie met de afnemers en andere houders van gemeentelijke basisadministraties met betrekking tot gegevensvraagstukken en netwerkverkeer.

  • 9 De gegevensbeheerder kan één of meerdere gegevensverwerkers aanwijzing geven hem te doen bijstaan in de in artikel 7, lid 1, genoemde controlewerkzaamheden.

  • 10 De gegevensbeheerder is bevoegd gegevensverwerkers aan te wijzen die, namens het gemeentebestuur, de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaringen mogen afnemen.

Artikel 7 Plichten

  • 1

    • a.

      De gegevensbeheerder controleert dagelijks de bijzondere actualiseringen en de actualiseringen in de categorie 8 van de persoonslijst voor zover deze laatste actualisering leidt tot een uitschrijving uit de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Texel.

    • b.

      De gegevensbeheerder ziet er op toe dat de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten, worden afgehandeld.

    • c.

      Van bijzondere gebeurtenissen voortvloeiend uit de plichten genoemd onder de leden 1a. en 1b. houdt de gegevensbeheerder een logboek bij.

  • 2 Van stagnatie bij de in het vorige lid bedoelde controlewerkzaamheden doet de gegevensbeheerder direct mededeling aan de informatiebeheerder.

  • 3 De gegevensbeheerder start minimaal éénmaal per maand de foutenlijst, overeenkomstig de procedure die hiertoe is opgenomen in de handleiding GIDAB.Van de geconstateerde fouten stelt hij de informatiebeheerder in kennis. Hij ziet toe op een juiste correctie van deze fouten. Middels een cyclus die ten hoogste drie maanden duurt en 4 maal per jaar wordt gehaald, worden de GBA-gegevens tevens gecontroleerd op juistheid door gebruikmaking van het middel variabele uitvoer. Van de geconstateerde fouten stelt hij de informatiebeheerder op de hoogte. Hij ziet toe op een juiste correctie van deze fouten.

  • 4 Eenmaal in de 6 maanden verricht de gegevensbeheerder een kwaliteitssteekproef op het bestand van persoonslijsten van ingezetenen.

  • 5 De gegevensbeheerder zie toe op een tijdige schoning van de via het GBA-netwerk ontvangen berichten die zijn afgehandeld.

Hoofdstuk 4 HET APPLICATIEBEHEER

Artikel 8 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

  • 1 De applicatiebeheerder behandelt verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie en kent in overleg met de privacybeheerder het autorisatieniveau van de raadpleging toe.

  • 2 De applicatiebeheerder kent in overleg met de informatiebeheerder de autorisatieniveaus van actualiseringen toe aan de gegevensverwerkers.

  • 3 De applicatiebeheerder beoordeelt de gevolgen van de installatie van nieuwe en/of gewijzigde versies van GidaB.

  • 4 De applicatiebeheerder kan de informatiebeheerder, de gegevensbeheerder, de privacybeheerder, de systeembeheerder, de gegevensverwerker, alsmede het personeel van de afdelingen die direct toegang hebben tot de basisadministratie aanwijzingen geven met betrekking tot het gebruik van GidaB. Hij kan met betrekking tot het gebruik gedragsregels opstellen en interne opleidingen ontwikkelen.

  • 5 De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de vormgeving en inhoud van documenten die rechtstreeks aan de gemeentelijke basisadministratie worden ontleend.

  • 6 De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de afhandeling van verzoeken omtrent statistische gegevens voor zover deze niet tot een persoon zijn te herleiden.

  • 7 De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van de GBA-tabellen en GIDAB-tabellen; voor de uitvoering van deze taak kan hij één of meer gegevensverwerkers aanwijzen om hem bij deze taak te assisteren.

  • 8 De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de minister en de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van artikel 5, lid 1, van het "GBA-privacyreglement" of op basis van een besluit van het gemeentebestuur overeenkomstig artikel 5, lid 3, van het GBA-privacyreglement.

Artikel 9 Plichten

  • 1 De applicatiebeheerder houdt een verzameling bij van de autorisaties die overeenkomstig artikel 8, lid 1 en 2, zijn toegekend.

  • 2 De applicatiebeheerder verstrekt voorlichting aan de gegevensverwerkers met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van GidaB.

  • 3 De applicatiebeheerder stelt overeenkomstig de voorschriften die krachtens de wet zijn gesteld de minister in kennis van de installatie van gewijzigde of nieuwe versies van GidaB, een afschrift van de kennisgeving wordt de informatiebeheerder ter hand gesteld.

  • 4 De uitwisseling van periodieke gegevensverstrekking op basis van een autorisatiebesluit van de minister, verstrekking anders dan over het netwerk, geschiedt uitsluitend overeenkomstig de bij wet gestelde beveiligingsvoorschriften. Voor wat betreft de systematische verstrekking van gegevens op grond van het "GBA-privacy-reglement" handelt de applicatiebeheerder, voor zover mogelijk, overeenkomstig deze beveiligingsvoorschriften.

  • 5 De applicatiebeheerder maakt éénmaal per drie maanden een planning van de op basis van het autorisatiebesluit van de minister te verstrekken periodieke gegevensverstrekking. Van deze planning stelt hij zijn vervanger en de informatiebeheerder op de hoogte. Bij een te verwachten afwezigheid van de applicatiebeheerder laat deze een werkinstructie achter voor zijn vervanger.

  • 6 De applicatiebeheerder verzorgt - na overleg met de systeembeheerder - de communicatie bij storingen in de hard- en/of software. De applicatiebeheerder stelt direct de informatiebeheerder van de storing op de hoogte.

  • 7 Van bijzondere gebeurtenissen die voortvloeien uit de bevoegdheid, zoals genoemd in artikel 8, lid 8, van de applicatiebeheerder, houdt de applicatiebeheerder een logboek bij.

  • 8 De applicatiebeheerder verzorgt het testen en evalueren van nieuwe versies van GidaB.

  • 9 De applicatiebeheerder ziet er op toe dat alle wachtwoorden die noodzakelijk voor de toegang tot GidaB en daarmee tot de verschillende processen, correct worden opgeslagen.

  • 10 De applicatiebeheerder verzamelt alle problemen en klachten die bij het gebruik van het GBA-toepassingssysteem ontstaan, en tracht, door inschakeling van de systeembeheerder, voor een oplossing te zorgen. 

Hoofdstuk 5 HET PRIVACYBEHEER

Artikel 10 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

  • 1 De privacybeheerder heeft het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het "GBA-privacyreglement", alsmede de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

  • 2 De privacybeheerder kan op grond van het in het vorige lid genoemde toezicht, de medewerkers van de cluster Burgerzaken aanwijzingen geven.

  • 3 De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriften-procedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de GBA-wet en regelgeving.

  • 4 De privacybeheerder heeft het algehele toezicht op de naleving van de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet.

  • 5 De privacybeheerder heeft het toezicht op de be- en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA.

  • 6 De privacybeheerder kan - ongevraagd - advies uitbrengen over alle GBA-procedures en producten waarbij de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

  • 7 De privacybeheerder kan voor de afhandeling van verzoekschriften om gegevensverstrekking als bedoeld in artikel 11, lid 1, één of meerdere medewerkers van de cluster Burgerzaken aanwijzen.

Artikel 11 Plichten

  • 1 De privacybeheerder behandelt alle verzoekschriften die op basis van artikel 79, 103 en 104 van de wet worden ontvangen.

  • 2 De privacybeheerder draagt zorg voor het feitelijke beheer van het "openbare register", zoals genoemd in artikel 8, lid 2, van het GBA-privacyreglement. 

Hoofdstuk 6 HET SYSTEEMBEHEER

Artikel 12 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

  • 1 De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van en de ondersteuning bij het gebruik van GidaB.

  • 2 De systeembeheerder is bevoegd direct maatregelen te treffen als de continuïteit van GidaB of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is, mits achteraf rapportage plaatsvindt aan de informatiebeheerder.

  • 3 De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de fysieke beveiliging van GidaB.

  • 4 De systeembeheerder is verantwoordelijk voor een zo optimaal mogelijk gebruik van de toegangsbeveiligingen tot GidaB.

  • 5 De systeembeheerder is bevoegd aanwijzingen te geven met betrekking tot:- beheer toepassingssysteem;- beheer van bestanden.

  • 6 De systeembeheerder is bevoegd de beschikbaarheidstijden van GidaB - in overleg met de informatiebeheerder en applicatiebeheerder - vast te stellen.

  • 7 De in de vorige leden genoemde bevoegdheden - behoudens de bevoegdheid genoemd in lid 2 - worden door de systeembeheerder gebruikt, na overleg met zijn afdelingshoofd.

Artikel 13 Plichten

  • 1 Van de GBA-gegevensbestanden maakt de systeembeheerder dagelijks minimaal één back-up, welke dagelijks worden ondergebracht in een daartoe uitgeruste brandveilige kluis.

  • 2 Installatie van gewijzigde of nieuwe versies van GidaB geschiedt niet eerder dan dat daartoe instemming is verkregen van de applicatiebeheerder. Na verkregen instemming geschiedt de installatie zo spoedig mogelijk. Van stagnaties bij het installatieproces stelt de systeembeheerder de informatiebeheerder direct op de hoogte.

  • 3 In geval van storingen binnen GidaB lost de systeembeheerder het probleem zo spoedig mogelijk op of schakelt voor een oplossing een derde in.

  • 4 De systeembeheerder zorgt voor een beschikbaarheid van GidaB overeenkomstig de daarover op basis van artikel 12, lid 2, gemaakte afspraken.

  • 5 De systeembeheerder stelt de informatiebeheerder op de hoogte van personele wisselingen inzake de systeembeheerdersfunctie of de vervanging hierin. 

Hoofdstuk 7 DE GEGEVENSVERWERKING

Artikel 14 Toezicht, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

  • 1 De gegevensverwerker is verantwoordelijk voor het verzamelen van gegevens.

  • 2 De gegevensverwerker is, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd, verantwoordelijk voor het verwerken van de gegevens overeenkomstig de krachtens de wet, middels het "Logisch Ontwerp, Handleiding uitvoeringsprocedures" voorgeschreven wijze, alsmede de daarop in de Handleiding GIDAB beschreven toepassing.

  • 3 De gegevensverwerker is verantwoordelijk voor de archivering van de brondocumenten op grond waarvan hij de gegevens heeft verwerkt.

  • 4 De gegevensverwerker ziet er op toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waarin bij of krachtens de wet geen ontleningstatus is gegeven.

  • 5 De gegevensverwerker is bevoegd de verwerking van gegevens aan te houden, voorover hij twijfels heeft over de ontleningswaarde in de zin van de wet. Van deze aanhouding stelt hij de gegevensbeheerder in kennis.

Artikel 15 Plichten

  • 1 Nadat de gegevens zijn verzameld worden zij binnen 5 werkdagen overeenkomstig artikel 14, lid 2, verwerkt, tenzij er overeenkomstig artikel 14, lid 5, twijfels zijn over de ontleningswaarde. Van overtreding van de hier bedoelde verwerkingstermijn wordt mededeling gedaan aan de gegevensbeheerder.

  • 2 Na de verwerking van gegevens heeft de gegevensverwerker de plicht er voor zorg te dragen dat deze verwerking via GidaB direct tot hem herleidbaar is voor wat betreft de navolgende verwerkingsprocedures:- procedure 4.1 Eerste inschrijving vanuit het buitenland;- procedure 4.2 en 4.3 Vervolginschrijving uit het buitenland;- procedure 5.1 en 5.2 Geboorte (met of zonder erkenning);- procedure 5.6 en 5.7 Naamswijziging (geslachts- en voornaam);- procedure 5.8, 5.9, 5.10, 5.11, 5.12, 513 Wijziging familierechtelijke betrekking;- procedure 7.1 tot en met 7.17 Bijzondere Actualiseringen.

  • 3a De gegevensverwerker draagt zorg voor de kennisgeving aan de geregistreerde voor wat betreft de verwerking van:- wijziging van het naamgebruik;- vervolginschrijving, voor zover het betreft een binnengemeentelijke verhuizing en een vervolginschrijving die leidt tot opname in de gemeentelijke basisadministratie van Texel.

  • 3b De gegevensverwerker draagt zorgt voor de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde ingeval van een:- 1e inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie en een- vervolginschrijving uit het buitenland. 

Hoofdstuk 8 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 16 Slotbepaling

De verantwoordelijke beslist in alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet.

Artikel 17 Werkingsgebied

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor:- de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens- de in de gemeentelijke basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Stb. 2000, 302) vallen- de gekende personen.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking de dag nadat zij is afgekondigd.

Artikel 19 Bekendmaking

Bekendmaking van deze beheersregeling geschiedt door de vermelding van haar essentie en de plaats van terinzagelegging in één of meer dag‑, nieuws‑ of huis‑aan‑huisbladen.

Artikel 20 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als "GBA-beheersregeling". 

1

Aanwijzing van beheersfunctionarissenOp grond van artikel 2 van de GBA-beheersregeling wijst het hoofd van de cluster Burgerzaken de navolgende beheersfunctionarissen aan:InformatiebeheerAls informatiebeheerder is aangewezen de beheerder van de GBA, te weten: de clustercoördinator Burgerzaken.Als diens plaatsvervanger wordt aangewezen: mw. J.E.M. Huizinga-van der Wurff.Als beiden niet aanwezig zijn wordt deze taak overgenomen door het afdelingshoofd Publiekszaken.ApplicatiebeheerAls applicatiebeheerder wordt aangewezen, te weten: de clustercoördinator Burgerzaken.Als diens plaatsvervanger wordt aangewezen: mw. J.E.M. Huizinga-van der Wurff.Als beiden niet aanwezig zijn wordt deze taak overgenomen door het afdelingshoofd Publiekszaken.GegevensbeheerAls gegevensbeheerder wordt aangewezen: de clustercoördinator Burgerzaken.Als diens plaatsvervanger wordt aangewezen: mw. J.E.M. Huizinga-van der Wurff.Als beiden niet aanwezig zijn wordt deze taak overgenomen door het afdelingshoofd Publiekszaken.PrivacybeheerAls privacybeheerder wordt aangewezen: de clustercoördinator Burgerzaken.Als diens plaatsvervanger wordt aangewezen: mw. J.E.M. Huizinga-van der WurffAls beiden niet aanwezig zijn wordt deze taak overgenomen door het afdelingshoofd Publiekszaken.SysteembeheerAls senior-systeembeheerder wordt aangewezen: de heer W.S. Oskam.Als diens plaatsvervanger wordt aangewezen: één van de overige systeembeheerders van de gemeente Texel.GegevensverwerkingAls gegevensverwerkers worden in willekeurige volgorde aangewezen:

  • 1.

    Mw. I. Scherpenisse-Jansens

  • 2.

    Mw. J.E.M. Huizinga-van der Wurf

  • 3.

    Mw. C.P.A.M. Witte

  • 4.

    Mw. S.C.M. Mol

  • 5.

    Mw. C.A.M. Witte-Barhorst;

  • 6.

    Mw. S. Pluijlaar

  • 7.

    Dhr. F. Zijp

Genoemde medewerkers zullen optreden als elkaars vervang(st)ers.