Regeling vervallen per 16-01-2014

reglement klachtencommissie woonruimteverdeling

Geldend van 08-03-2007 t/m 15-01-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2007

Intitulé

Reglement klachtencommissie woonruimteverdeling

Inhoud reglement

ARTIKEL 1 BEGRIPPEN

In dit reglement wordt verstaan onder:

Deelnemers: a. Gemeente Tiel b. Woningcorporatie SCW-Tiel en c. SVT;

Stichtingen: de Woningcorporatie SCW-Tiel en de SVT (Stichting Volkshuisvesting Tiel);

Besturen : de besturen van de Stichtingen;

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel;

Commissie: de klachtencommissie als bedoeld in artikel 4 lid 2 Huisvestingswet;

Klager: degene die een klacht heeft ingediend;

Klacht: een van een klager afkomstig schriftelijk stuk, gericht aan de commissie, waaruit blijkt dat de klager zich niet kan verenigen met een handeling, dan wel het nalaten van een handeling van de stichtingen of van door de stichtingen bij hun werkzaamheden ingeschakelde personen, waardoor klager geacht kan worden rechtstreeks in zijn belang te zijn getroffen;

Beklaagde : de betrokkene tegen wie een klacht gericht is;

Overeenkomst: de op basis van het convenant tussen partijen vastgestelde uitvoeringsregeling tot verdeling van woonruimte.

ARTIKEL 2 INDIENEN VAN EEN KLACHT

  • 1. Een ieder die bij de uitvoering van de overeenkomst rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan binnen 6 weken na de dag waarop het besluit van het bestuur is bekendgemaakt een klacht indienen bij de commissie;

  • 2. Klachten die rechtstreeks worden ingediend bij de deelnemers worden door hen terstond ter behandeling doorgestuurd naar de klachtencommissie. De klager wordt hiervan op de hoogte gesteld.

ARTIKEL 3 TAAK VAN DE KLACHTENCOMMISSIE

De commissie brengt naar aanleiding van een aan haar voorgelegde klacht, binnen acht weken, een bindend advies uit aan de betrokkenen.

ARTIKEL 4 SAMENSTELLING EN BENOEMING

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter, 2 leden en een plaatsvervangend lid.

  • 2. De leden van de commissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college. Benoeming geschiedt na overleg met de SCW en de SVT.

  • 3. Van lidmaatschap zijn uitgesloten:

    • a.

      Bestuursleden van de stichting.

    • b.

      Medewerkers van de stichting.

    • c.

      Raadsleden, collegeleden en/of medewerkers van de gemeente Tiel.

ARTIKEL 5 SECRETARIAAT

Het college wijst een secretaris en een of meer plaatsvervangers aan.

ARTIKEL 6 ZITTINGSDUUR

De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar; zij kunnen slechts één keer worden herbenoemd.

ARTIKEL 7 BEËINDIGING LIDMAATSCHAP

Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

  • 1.

    het verstrijken van de benoemingstermijn als bedoeld in artikel 6;

  • 2.

    ontslag op eigen verzoek;

  • 3.

    overlijden of blijvende ongeschiktheid door ziekte of gebreken;

  • 4.

    aanvaarding van een ambt of een betrekking die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie;

  • 5.

    een daartoe strekkend besluit van het college dat met redenen omkleed moet zijn.

ARTIKEL 8 BEVOEGDHEID

  • 1. De commissie kan alleen klachten in behandeling nemen als zij betrekking hebben op de uitvoering van de overeenkomst;

  • 2. Klachten die betrekking hebben op een voorstel tot verhoging van de huurprijs zoals bedoeld in Hoofdstuk III, afdeling 3 van de Huurprijzenwet woonruimte, vallen buiten de bevoegdheid van de commissie;

  • 3. Indien naar het oordeel van de commissie voor een klacht een wettelijk geregelde voorziening open staat, verwijst zij klager onverwijld naar de volgens haar bevoegde instantie, onder doorzending van de klacht.

  • 4. Klachten waarover reeds het oordeel is gevraagd van een instantie met een wettelijk opgedragen geschillenbeslechtende taak, neemt de commissie niet in behandeling. Wanneer een klacht reeds in behandeling is, zal de behandeling worden gestaakt. De commissie stelt de klager en de beklaagde hiervan op de hoogte.

  • 5. De commissie is niet bevoegd een klacht in behandeling te nemen waarover zij al eerder een uitspraak heeft gedaan, tenzij nieuwe feiten of omstandigheden bekend zijn geworden.

ARTIKEL 9 AANVULLING GEGEVENS

  • 1. Klachten dienen schriftelijk ingediend te worden, voorzien van naam en adres van de klager, met een omschrijving van de gedraging of beslissing waarover men klaagt.

  • 2. Indien niet wordt voldaan aan het gestelde in het eerste lid stelt de commissie de klager in de gelegenheid binnen 2 weken, zijn klacht aan te vullen.

  • 3. De commissie kan de klager niet-ontvankelijk verklaren als hij, na hem daartoe in de gelegenheid gesteld te hebben, niet heeft voldaan aan de in lid 1 genoemde voorwaarden.

  • 4. De beslissing tot niet-ontvankelijk verklaring wordt zo mogelijk per omgaande gegeven, maar in ieder geval binnen 4 weken na ontvangst van de klacht, dan wel binnen 4 weken na de datum waarop klager zijn klacht had kunnen aanvullen, c.q. heeft aangevuld.

ARTIKEL 10 NIET-DEELNEMING AAN DE BEHANDELING

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een klacht, indien hun onpartijdigheid daarbij in het geding kan zijn.

ARTIKEL 11 VOORBEREIDING MONDELINGE BEHANDELING

  • 1. De klager krijgt per omgaande een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van de klacht en separaat een uitnodiging voor een hoorzitting, als bedoeld in artikel 12 lid 2, indien op zeer korte termijn een beslissing nodig is.

  • 2. Aan beklaagde wordt door de commissie terstond een afschrift van de klacht gezonden. De beklaagde wordt door de commissie in de gelegenheid gesteld direct of in het uiterste geval binnen 4 weken na verzending van de klacht aan hem hierop te reageren.

  • 3. De commissie zendt een afschrift van de reactie van de beklaagde aan de klager.

  • 4. De commissie behandelt mondeling in een vergadering de klacht binnen 6 weken na ontvangst, of zoveel eerder als de klacht een spoedeisend karakter heeft.

  • 5. De commissie nodigt de klager en de beklaagde zo spoedig mogelijk uit om de klacht mondeling toe te lichten. Tussen de uitnodiging en de datum van vergadering ligt minimaal acht dagen.

ARTIKEL 12 BEHANDELING

  • 1. De behandeling is niet openbaar, tenzij de commissie anders besluit;

  • 2. De voorzitter bepaalt de orde van de zitting;

  • 3. De klager en beklaagde worden in de gelegenheid gesteld een mondelinge toelichting te geven. De voorzitter kan hiervoor een tijdslimiet stellen;

  • 4. De klager en de beklaagde kunnen zich laten bijstaan dan wel laten vertegenwoordigen. Vertegenwoordiging is slechts mogelijk met een schriftelijke machtiging, tenzij de vertegenwoordiging advocaat of procureur is;

  • 5. De commissie kan een mondelinge behandeling achterwege laten en de klacht ongegrond verklaren als aanstonds duidelijk is dat de klager niet rechtstreeks in zijn belang is getroffen;

  • 6. Indien de commissie een nader onderzoek noodzakelijk acht, kan zij besluiten de behandeling op een nader te bepalen tijdstip voort te zetten. De betrokkenen worden hierover geïnformeerd.

ARTIKEL 13 DE BESLUITVORMING

  • 1. De besluitvorming vindt plaats in een besloten vergadering;

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen.

  • 3. Ieder lid stemt zonder last of ruggespraak.

  • 4. De beslissing strekt tot bindend advies en wordt met redenen omkleed.

  • 5. De beslissing wordt uitgebracht en verzonden aan alle betrokkenen, waaronder de klager en beklaagde, binnen 2 weken nadat de mondelinge behandeling dan wel het in artikel 12 lid 5 genoemde nadere onderzoek gesloten dan wel afgesloten is of zo mogelijk terstond als het belang van de klager dit vereist.

  • 6. De beslissing wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

  • 7. Elk der betrokkenen kan tot 4 weken na de dagtekening van de beslissing de commissie verzoeken een kennelijke schrijffout in de beslissing te herstellen.

  • 8. Heeft de commissie nagelaten te beslissen over een of meer zaken die aan haar oordeel waren onderworpen, dan kan een betrokkene, tot vier weken na de dagtekening van de beslissing, de commissie verzoeken een aanvullende beslissing te geven.

  • 9. De in de leden 7 en 8 bedoelde verzoeken dienen schriftelijk in bij de voorzitter van de commissie te worden ingediend. Een kopie van dit verzoek wordt door het secretariaat van de commissie rechtstreeks aan de andere betrokken gestuurd. Deze betrokkenen hebben de gelegenheid binnen 4 weken dagen na ontvangst van dit verzoek schriftelijk van hun opvattingen omtrent dit verzoek te doen blijken. Het secretariaat van de commissie stuurt een kopie van een eventuele reactie aan de verzoeker.

  • 10. Indien de commissie tot herstel of verbetering over gaat, dan wordt deze wijziging door de commissie in een apart stuk vermeld, dat geacht wordt deel uit te maken van het bindend advies.

  • 11. Voordat de commissie beslist op het verzoek tot een aanvullende beslissing, stelt het partijen in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 12. Een aanvullende beslissing geldt als een beslissing als bedoeld in lid 4.

  • 13. Wijst de commissie het verzoek tot het herstel, verbetering of aanvulling van een beslissing af, dan deelt het secretariaat van de commissie dit aan betrokkenen mede namens de commissie.

ARTIKEL 14 VERANTWOORDING

  • 1. De commissie brengt jaarlijks aan de deelnemers schriftelijk verslag uit.

  • 2. Het verslag is op verzoek ook voor derden verkrijgbaar.

ARTIKEL 15 NIET GEREGELDE SITUATIES

In die gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 16 Vaststelling en wijziging reglement

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement Klachtencommissie Woonruimte verdeling" en treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2007.

  • 2. Dit reglement kan worden gewijzigd door het college nadat de besturen van de stichtingen in de gelegenheid zijn gesteld zich hierover uit te spreken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 1 maart 2007