Regeling vervallen per 21-06-2018

Reglement van de interne bezwarencommissie

Geldend van 23-01-2010 t/m 20-06-2018

Intitulé

Reglement van de interne bezwarencommissie van de gemeente Tiel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 van de Verordening op de bezwarencommissie 2001;

besluit vast te stellen het volgende reglement:

Reglement van de interne bezwarencommissie

van de gemeente Tiel

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de commissie: de interne bezwarencommissie als bedoeld in artikel 2;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel;

  • c.

    besluiten op het gebied van sociale zaken: besluiten op grond van de WWB, WIJ, IOAW, IOAZ en de WMO, die betrekking hebben op werk en inkomen en op maatschappelijke ondersteuning;

  • d.

    WWB: Wet Werk en Bijstand;

  • e.

    WIJ: Wet investeren in jongeren;

  • f.

    IOAW: Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • g.

    IOAZ: Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • h.

    WMO: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • i.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Instelling en taken commissie

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van het college op het gebied van sociale zaken.

  • 2. De commissie heeft tot taak het horen van de bezwaarde en het uitbrengen van een advies aan het college over de te nemen beslissing op het bezwaar.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

  • 2. De voorzitter van de commissie is de wethouder sociale zaken. Bij verhindering voorziet de voorzitter in zijn vervanging.

  • 3. De leden van de commissie zijn ambtenaar van de gemeente Tiel, werkzaam bij de productgroep Algemene juridische zaken van de afdeling Bestuur en Communicatie.

  • 4. Een van de leden treedt tevens op als secretaris van de commissie.

Artikel 4 Bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van dit reglement uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid [opvragen machtiging];

  • b.

    artikel 6:6 [bieden hersteltermijn in geval van verzuim];

  • c.

    6:14 [verzenden ontvangstbevestiging];

  • d.

    6:15 [doorzenden naar bevoegd orgaan];

  • e.

    artikel 6:17 [toezenden stukken aan gemachtigde tijdens de behandeling door de commissie];

  • f.

    7:2 [verzenden uitnodiging hoorzitting];

  • g.

    7:9 [gelegenheid geven tot horen na nieuwe feiten of omstandigheden];

  • h.

    7:10 lid 3 [verdagen beslistermijn].

Artikel 5 Onderzoek

  • 1. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter van de commissie kan uit eigen beweging bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig daartoe uitnodigen op de hoorzitting te verschijnen.

Artikel 6 Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waar de bezwaarde in de gelegenheid wordt gesteld te worden gehoord.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3. Voor de hoorzitting wordt een vertegenwoordiger van het college uitgenodigd, die werkzaam is bij de vakafdeling waar het in bezwaar bestreden besluit is voorbereid.

  • 4. De voorzitter nodigt de bezwaarde en de vertegenwoordiger van het college ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit. In bijzondere omstandigheden kan de voorzitter afwijken van deze termijn.

  • 5. Bij de uitnodiging voor de hoorzitting ontvangen bezwaarde en de vertegenwoordiger van het college een afschrift van de op de zaak betrekking hebbende stukken.

Artikel 7 Quorum

Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat ten minste de voorzitter en het lid dat tevens optreedt als secretaris aanwezig zijn.

Artikel 8 Hoorzitting en verslag

  • 1. Het horen vindt achter gesloten deuren plaats.

  • 2. Van het horen wordt een verslag gemaakt, dat aan het advies wordt gehecht.

  • 3. Het verslag vermeldt de namens van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 4. Het verslag bevat een zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder ter hoorzitting is voorgevallen.

  • 5. Het verslag verwijst naar de tijdens de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 6. Het verslag wordt door de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 9 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 3. De commissie brengt schriftelijk en gemotiveerd advies uit aan het college. Het advies omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op bezwaar.

  • 4. Het advies wordt door de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 10 Jaarverslag en overleg

  • 1. De commissie brengt jaarlijks schriftelijk verslag van haar werkzaamheden uit aan het college.

  • 2. Minstens eenmaal per jaar vindt overleg plaats tussen de commissie, het college en de manager van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg over de werkzaamheden van de commissie.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag bekendmaking ervan.

Artikel 12 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement interne bezwarencommissie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college op 7 januari 2010.
De burgemeester, De secretaris,

Toelichting

voorgeschiedenis

Op 19 juli 2001 is de Verordening op de commissie van bezwaar en beroep vastgesteld (laatstelijk gewijzigd op 20 mei 2009, Gemeenteblad 2009, nummer 1.11). Deze verordening regelt de instelling, samenstelling, taken en bevoegdheden van een externe bezwarenadvies-commissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In artikel 2 van deze verordening is bepaald dat de externe commissie niet bevoegd is beslissingen op bezwaar voor te bereiden op het gebied van sociale zekerheid. Hiervoor is gekozen op basis van een evaluatie van de tot dan toe bestaande feitelijke situatie, waarin sprake was van een informele, interne commissie voor de behandeling van bezwaarschriften op het gebied van sociale zaken.

Sindsdien is zo'n informele, interne commissie blijven functioneren voor de behandeling van bezwaarschriften tegen besluiten van het college op grond van (kortweg) de bijstandswetgeving en de WVG/WMO.

Naar aanleiding van de jaarverslagen van de interne commissie over de jaren 2007 en 2008 zijn de ervaringen met de interne bezwarencommissie geëvalueerd tijdens periodiek overleg tussen de afdeling Werk, Inkomen en Zorg en de commissie. Geconcludeerd werd dat de behandeling van bezwaarschriften door de interne commissie voldoet en dat er behoefte is aan het formaliseren van de status en de werkwijze van de interne commissie.

Daarvoor is dit reglement opgesteld. Het regelt de instelling en taken (artikel 2), samenstelling (artikel 3), bevoegdheden (artikel 4 en 5) en werkwijze (artikel 6 tot en met 10) van de commissie.

juridisch kader

Op grond van de Awb kan de belanghebbende bezwaar maken tegen een besluit waar hij het niet mee eens is. Bezwaar moet worden gemaakt het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Voor de besluiten op het gebied van sociale zaken geldt, dat dat het college van burgemeester en wethouders is. Het college dient naar aanleiding van een bezwaarschrift het bestreden besluit te heroverwegen. Indien die heroverweging daar aanleiding toe geeft, herroept het college het bestreden besluit en neemt het voor zover nodig in de plaats daarvan een nieuw besluit.

In de hoofdstukken 6 en 7 van de Awb zijn bepalingen opgenomen over de bezwaarprocedure. Hoe een bestuursorgaan de heroverweging naar aanleiding van een bezwaarschrift organiseert, is daar niet voorgeschreven. Een bestuursorgaan kan ten behoeve van de heroverweging een externe commissie instellen die adviseert over te nemen beslissing op bezwaar. Er is sprake van een externe commissie als de voorzitter van de commissie geen deel uitmaakt van en niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan. Indien gekozen wordt voor het instellen van een externe bezwaaradviescommissie, dan heeft dat op grond van de Awb bepaalde gevolgen voor de bezwaarprocedure (bijvoorbeeld dat het horen geschiedt door de commissie en dat de beslistermijn wordt verlengd).

De Awb schrijft niet voor dat een externe bezwaaradviescommissie wordt ingesteld in het kader van de bezwaarprocedure. De heroverweging die leidt tot een beslissing op bezwaar kan ook op andere manieren georganiseerd worden. Zo kunnen het horen van de bezwaarde en de inhoudelijke voorbereiding van de beslissing op bezwaar worden opgedragen aan ambtenaren van de betreffende vakafdeling of aan ambtenaren van de afdeling algemene en juridische zaken. Ook het instellen van een interne bezwaaradviescommissie behoort tot de mogelijkheden. Voor wat betreft de sociale zaken heeft het college voor deze variant gekozen.

het reglement

De keuze van het college om zich bij de heroverweging van besluiten op het gebied van sociale zaken te laten adviseren door een interne commissie wordt in dit reglement formeel vastgelegd. In artikel 2 wordt een commissie in het leven geroepen die belast is met het horen van de bezwaarde en met het uitbrengen van advies aan het college over de te nemen beslissing op bezwaar. Dat het een interne commissie is blijkt uit artikel 3. Zowel de voorzitter als de leden maken deel uit van het college dan wel werken onder verantwoordelijkheid van het college.

Voor het overige wijkt het reglement niet af van de regeling die in de Verordening op de commissie van bezwaar en beroep is neergelegd voor de externe bezwarencommissie. Beoogd is voor wat betreft het horen, het onderzoek, de verslaglegging en de wijze van adviseren op dezelfde manier te werk te gaan. De desbetreffende artikelen van het reglement spreken voor zich.