Regeling vervallen per 12-01-2024

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Tiel 2020)

Geldend van 15-10-2020 t/m 11-01-2024

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Tiel 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel;

Gelet op:

  • De artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen (BRP)

  • De Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG

  • De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Tiel 2014

Besluit:

vast te stellen het volgende reglement:

Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Tiel 2020

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe

  • 1. Gelet op artikel 3.8 Wet BRP en gelet op artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de Basisregistratie Personen van de gemeente Tiel aan organen van de gemeente Tiel/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe worden verstrekt, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de wettelijke taken.

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen, ad hoc verstrekkingen, spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3. De organen van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe aan wie gegevens worden verstrekt, de categorieën van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen 1 en 2.

  • 4. Via een automatische koppeling worden gegevens vanuit de BRP verstrekt aan het gegevensmagazijn van de Enterprise Service Bus (ESB). Vanuit het gegevensmagazijn van de ESB worden gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van wettelijke taken verstrekt aan de aangesloten applicaties. Bijlage 3 bevat een overzicht van de applicaties die op deze manier gegevens ontvangen vanuit de ESB.

Artikel 2: Terugmeldplicht

  • 1. Een medewerker van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 3: Protocolplicht

  • 1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 Wet BRP.

  • 2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 25 mei 2018.

  • 2. Het Reglement basisregistratie personen van de gemeente Tiel (Reglement BRP 2014) wordt ingetrokken.

  • 3. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Tiel 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel in de vergadering van 6 oktober 2020.

De secretaris,

C. Rijnberg a.i.

De burgemeester,

ir. J. Beenakker

Bijlage 1

Lijst van organen van de gemeente Tiel/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Tiel.

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Tiel/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe hebben rechtstreeks toegang tot de BRP voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke en overige taken. Men heeft slechts inzage in de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze wettelijke taken en overige taken. Overige taken hebben betrekking op beleidsmatige taken van de gemeente Tiel.

Afdeling/team

Wettelijke kader/taken

Gegevensset BRP

Team Publiekszaken

Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Vreemdelingenwet, Algemene Wet Bestuursrecht, Paspoortwet, Paspoortbesluit, PUN en wet- en regelgeving rijbewijzen. Wet op de Lijkbezorging, Heffingsverordening lijkbezorgingsrechten, Beheerverordening begraafplaats. Besluit administratieve bepalingen wegverkeer, Wegenverkeerswetgeving, Parkeerverordening. Drank- en horecawet, Wet Bibob. Gemeentewet, Algemene plaatselijke verordening en diverse Bijzondere wetten.

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Ontvangst

Wet BRP, Paspoortwet en PUN, wet- en regelgeving rijbewijzen, Boek 5 BW / Besluit gevonden voorwerpen, Bel- en herstellijn, Klachtenregeling gemeente Tiel.

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Regie op Samenleving

Verordening leerlingenvervoer

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Maatschappelijke ondersteuning

WMO, WMO-verordening Tiel

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Maatschappelijke ondersteuning

Participatiewet, Verordening Tegenprestatie

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Beleid en Team Regie

Inburgeringswet

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Gezin, onderwijs en zorg

Leerplichtwet, Jeugdwet

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe

  • Informatiebeheer

  • Financiën

  • P&O

  • Juridisch

  • IM/ICT

Archiefwet, WOB, Wet BAG, Invorderingswet, Artikel 216 Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek, Cao Gemeenten, Algemene Wet Bestuursrecht, Wet Bibob, Klachtenregeling gemeente Tiel, financieel beheer en financieel advies.

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Beleid

Gemeentewet, Wet OKE, Onderwijsachterstanden-beleid 2018-2021

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Communicatie

Kabinetstaken

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Vergunningen

WABO, WRO, Woningwet, Wet Milieubeheer, BOR, Algemene wet bestuursrecht, Burgerlijke Wetboek, boek 7 Wegenverkeerswetgeving, Verordening “Toekomst bestendig Wonen Gelderland” gemeente Tiel, Erfgoedwet, gemeentelijke erfgoedverordening

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Financiële ondersteuning

Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, minimabeleid

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

Team Vastgoed

Project restgroen

Alle persoonsgegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle organen van de gemeente Tiel/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe beschikken hooguit over een beperkt gedeeltelijk inzagerecht.

Bijlage 2

Lijst van organen van de gemeente Tiel/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe waaraan ad hoc of door middel van een selectie gegevens worden verstrekt uit de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Tiel.

Afdeling/team

Taak/doel

Gegevensset

Wettelijk kader

Team Publiekszaken

Naturalisatie- ceremonie

BSN, NAW-gegevens

Rijkswet op het Nederlanderschap

 

Gehandicapten- Parkeerkaart

NAW-gegevens, BSN, geboortedatum, geslacht, overlijdensdatum

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

 

Openbare orde en veiligheid

NAW-gegevens

Gemeentewet

Team Maatschappelijke ondersteuning

Maatschappelijke zorg

NAW-gegevens

Participatiewet, WMO, Verordening Tegenprestatie

Team Communicatie

Het verzenden/over- brengen van gelukwensen voor jubilea

NAW-gegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens

Lokale taak

 

Koninklijke onderscheidingen

NAW-gegevens

Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau

 

Gericht aanschrijven doelgroep

NAW-gegevens

Lokaal beleid

Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs)

Voltrekken van huwelijken/registreren van partnerschappen

NAW-gegevens aanstaande bruidsparen/partners, datum huwelijk/partnerschap

Burgerlijk Wetboek

Team Vergunningen

Ruimtelijke ordening en omgevingsvergunning

NAW-gegevens

WABO, WRO, Woningwet, Wet Milieubeheer, BOR, Algemene wet bestuursrecht, Burgerlijke Wetboek, Wegenverkeerswet

Schouwburg Agnietenhof

Gericht aanschrijven van doelgroep cultureel evenement

NAW-gegevens

Lokaal beleid

Team Beleid

Welzijnsbeleid

NAW-gegevens, geboortedatum

Lokaal beleid

 

Voor- en vroegschoolse educatiebeleid

NAW-gegevens, geboortedatum

Wet OKE, Onderwijs- achterstandenbeleid

 

Maatschappelijke gezondheid

NAW-gegevens

Lokaal beleid

 

Huisvesting

Adresgegevens, geslacht en geboortejaar

Lokaal beleid

Team ondersteuning

Aanschrijven doelgroep taal- ontwikkelingsproject

NAW-gegevens en geslacht

Lokaal beleid

Bijlage 3

Lijst van applicaties van de gemeente Tiel waaraan via een koppeling met ESB persoonsgegevens worden verstrekt.

Registratie

Categorie van personen

Gegevensset

Wettelijk kader

Key2Begraven

Overledenen en rechthebbenden

Persoonsgegevens, Verblijfplaatsgegevens, Overlijdensgegevens, Verwijsgegevens

Wet op de Lijkbezorging, art. 28 Beheerverordening begraafplaats, Heffingsverordening lijkbezorgingsrechten

GWS/Suite4SR

Burgers met zorgvraag, aanvragers uitkering, aanvragers bijzondere bijstand

Persoonsgegevens, Huwelijksgegevens, Verblijfplaatsgegevens, Overlijdensgegevens, Verwijsgegevens, Kindgegevens, Verblijfstitelgegevens

WMO, WMO-verordening, Jeugdwet, Participatiewet, Verordening Tegenprestatie

Jeugd Volg Systeem (JVS)

Jongeren van 0 t/m 23 jaar, hun ouders en/of voogden/verzorgers, hun kinderen, hun broers en zussen, bewoners op hetzelfde adres

Persoonsgegevens, Oudergegevens, Verblijfplaatsgegevens, Verwijsgegevens, Kindgegevens, Gezagsverhouding

Leerplichtwet

Key2Financiën

Debiteuren, crediteuren

Persoonsgegevens, Verblijfplaatsgegevens, Overlijdensgegevens, Verwijsgegevens

Gemeentewet, Invorderingswet

Permit

Aanvragers parkeervergunning

Persoonsgegevens, Verblijfplaatsgegevens, Verwijsgegevens

Parkeerverordening, Wegenverkeerswet

Bijlage 4

Aangehaakte gegevens

  • Voorletter(s) van de persoon, ouder(s), partner en kinderen

  • Burgerlijke staat

  • Wijk-/buurtcode

  • Stemdistrict

  • Interne aantekeningen

  • Telefoonnummers

  • E-mailadressen

In deze bijlage is een opsomming opgenomen van alle gegevens die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens maken geen onderdeel uit van de persoonsgegevens die voorkomen in de BRP.

De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG.

Een afdeling/team van de gemeente Tiel/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe kan voor het uitvoeren van de wettelijke taken/overige taken deze aangehaakte gegevens verstrekt krijgen.

Toelichting algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

Wetgeving

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet BRP. In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP.

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden.

Dit betekent dat in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. De AVG vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Voor de uitvoering van de AVG is in Nederland de Uitvoeringswet AVG ingevoerd.

De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP en de Kieswet van toepassing is.

De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens zijn opgenomen in bijlage 4 van dit reglement.

De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG en vallen niet onder de werking van de Wet BRP.

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

Bevoegdheid college B&W

De wetgever laat het volgens art. 3.8 Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over om regels te stellen voor het binnengemeentelijke gebruik van gegevens uit de basisregistratie personen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.

De gemeenteraad heeft op 17 september 2014 in de ‘Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Tiel 2014’ geregeld de verstrekkingen aan organen van de gemeente Tiel over te laten aan het college van burgemeester en wethouders.

Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van Tiel aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit art. 3.8 Wet BRP.

De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ is te vinden in art. 6 lid 1 sub e AVG.

Deze regeling gaat niet over gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in Hoofdstuk 3, Paragraaf 2, van de Wet BRP.

Gegevens van ‘niet- inwoners’

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Tiel woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Tiel op grond van art. 3.2 Wet BRP. Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke Basisregistratie Personen.

GABA betekent: Gemeente Als Buitengemeentelijke Afnemer. De gegevens die wij ontvangen via deze GABA-aansluiting worden met de Enterprise service bus (ESB) doorgegeven aan gekoppelde applicaties.

Distributie van persoonsgegevens

De medewerkers van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente Tiel zijn ingeschreven via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn, raadplegen of gebruiken zij de BRP.

In bijlage 3 zijn de applicaties opgenomen die via de ESB persoonsgegevens krijgen aangeleverd die zij nodig hebben voor de uitvoering van de wettelijke taken.

Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe

Vanaf 1 januari 2016 werken de gemeenten Culemborg, Geldermalsen (thans gemeente West Betuwe) en Tiel samen op het gebied van bedrijfsvoering. Deze samenwerkingsvorm is bekend onder de naam Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe. Dit betekent dat de medewerkers van de Bedrijfsvoeringsorganisatie toegang hebben tot het gemeentelijk systeem van de BRP van de gemeente Tiel voor de werkzaamheden die zij voor de gemeente Tiel uitvoeren.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling zijn integraal overgenomen van artikel 1.1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, orgaan, derde, ingezetene en ingeschrevene:

  • Basisregistratie: Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit de centrale door het rijk beheerde GBA-V en door de gemeente beheerde GBA-voorzieningen.

  • Orgaan: Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Tiel/ Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep personen (team, afdeling of domein).

  • Derde: Een derde volgens de Wet BRP is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene zelf en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

  • Ingezetene: De ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Tiel.

  • Ingeschrevene: Een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Tiel woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Tiel op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

Zolang de Wet BRP door de gemeente Tiel wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Tiel beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Tiel woonachtig zijn, moet de gemeente Tiel het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht nemen.

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

Artikel 2: Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Wanneer een orgaan van de gemeente/Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 Wet BRP.

Artikel 3: Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom de verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt en de data waarop de gegevens zijn verstrekt. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.

Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten wordt niet geprotocolleerd.

Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Tiel 2020, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 25 mei 2018, de dag waarop de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking is getreden.