Regeling vervallen per 31-03-2018

Verordening tegemoetkoming raadsfracties 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 30-03-2018

Intitulé

Verordening tegemoetkoming raadsfracties 2011

De raad van de gemeente Tilburg;

  • -

    gezien het voorstel van het presidium;

  • -

    gelet op de Gemeentewet;

Besluit:

Vast te stellen de Verordening tegemoetkoming raadsfracties 2011, luidende als volgt:

Artikel 1 Recht op financiële vergoeding

  • 1. De in de raad vertegenwoordigde raadsfracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 5.265,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 1.215,- per raadszetel.

  • 2. Voor de toepassing van het bepaalde in deze verordening worden als een fractie

    beschouwd de leden van de raad, gekozen op eenzelfde lijst, zoals deze heeft gediend

    voor de verkiezing van de raad.

    Een lid, gekozen als enige op een lijst, zoals deze voor de verkiezing van de raad heeft

    gediend, wordt mede als een fractie aangemerkt.

  • 3. Het bepaalde in lid 2 leidt uitzondering indien:

    • a.

      één of meer leden van een zittende fractie als zelfstandige, nieuwe fractie gaat / gaan optreden;

    • b.

      twee of meer fracties als één fractie gaan optreden;

    • c.

      één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie.

      Alsdan wordt met de gewijzigde situatie rekening gehouden, met ingang van de dag

      wwaarop de wijziging is ingegaan en hiervan schriftelijk mededeling is gedaan aan de

      voorzitter van de raad. Vanaf het moment van wijziging worden de vergoedingen voor de betrokken fracties opnieuw vastgesteld, overeenkomstig de maatstaf zoals die geldt op grond van de leden 1 en lid 2.

Artikel 2 Besteding financiële vergoeding

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet worden gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de raadsleden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden dan wel de hierop gebaseerde gemeentelijke verordeningen toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raads- en commissieleden voor zover deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Artikel 3 Uitbetaling

  • 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkoming wordt ieder jaar in de maand januari aan de raadsfractie uitgekeerd, op een afzonderlijke voor dit doel bestemde bankrekening.

  • 2. In het jaar waarin de zittingsperiode van de raad eindigt, wordt de vergoeding in gedeelten uitgekeerd in verhouding tot de lopende en de nieuwe zittingsperiode van de raad.

Artikel 4 Verantwoording en Controle

  • 1.

    Elke raadsfractie legt jaarlijks vóór 1 april aan het presidium verantwoording af over de inkomsten en de uitgaven, onder overlegging van een financieel verslag met vermelding van begin- en eindsaldo, waarbij de bestedingen worden ingedeeld in de volgende kostencategorieën.

    Automatisering

    Fractieondersteuning

    Informatie en communicatie

    Reiskosten

    Representatie

    Scholing

    Secretariaat

    Vergaderkosten

    Overige kosten

  • 2.

    Elke raadsfractie publiceert jaarlijks vóór 1 april het in lid 1 bedoelde overzicht op de eigen website.

  • 3.

    Het presidium kan nadere regels stellen over de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan deze verantwoordingsplicht.

Artikel 5 Terugbetalingsverplichting

  • 1. Indien een fractie ophoudt te bestaan, is de betreffende fractie gehouden om het restant-bedrag dat deze fractie nog aan fractievergoeding onder zich heeft, aan de gemeente terug te betalen.

  • 2. Indien op grond van artikel 1, lid 3, de vergoeding op een lager bedrag wordt vastgesteld, is de betreffende fractie gehouden het te veel betaalde aan de gemeente terug te betalen.

  • 3. Indien het presidium op basis van de verantwoording en controle geen goedkeuring geeft aan bepaalde bestedingen, kan dit leiden tot (gedeeltelijke) terugvordering van de tegemoetkoming.

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1. Het college is, belast met de uitvoering van deze verordening. Indien naar het oordeel van het college daar aanleiding voor is, treedt het college vooraf in overleg met het presidium.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011.

  • 3. Op het tijdstip bedoeld in lid 3 vervalt de Verordening tegemoetkoming raadsfractie 2004.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening tegemoetkoming raadsfracties 2011".

Toelichting bij de verordening tegemoetkoming raadsfracties 2010

Artikelgewijze toelichting:

Artikel 1

De tegemoetkoming in de kosten van raadsfracties bestaat uit twee elementen.

In de verordening is rekening gehouden met de vorming van nieuwe raadsfracties als gevolg van afsplitsingen of samengaan van fracties, of wanneer een raadslid zich wil aansluiten bij een andere fractie.

Artikel 2

Wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning wordt de fractie enige mate van vrijheid gelaten. Minimumvoorwaarde is dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Daartoe is in artikel 4 een aantal kostencategorieën vastgelegd.

In artikel 2 is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet mag worden gebruikt. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk aanvullen met de bijdrage voor de fractieondersteuning.

Artikel 3

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 4

In dit artikel is een aantal kostencategorieën vastgelegd, om inzicht te krijgen in de besteding van de fractievergoeding, teneinde de controle daarop te vergemakkelijken.

Deze opsomming is niet limitatief bedoeld. Dat blijkt ook uit de categorie "overige kosten". De fracties hebben vrijheid om de tegemoetkoming, binnen het doel van de regeling, te besteden.

Uit oogpunt van verantwoording en controle is vastgelegd dat de fracties jaarlijks een financieel verantwoordingsverslag aan het presidium moeten overleggen.

Het presidium kan, als daar aanleiding voor is, een diepergaand onderzoek instellen en kan zo nodig goedkeuring onthouden aan bepaalde bestedingen. Dat kan leiden tot een terugbetalingsverplichting.

Op deze manier maakt de beoordeling onderdeel uit van het bedrijfsproces en valt daarmee tevens onder het bereik van de reguliere accountantscontrole. De accountant beoordeelt of aan de bepalingen van de verordening wordt voldaan.

Artikel 5

In dit artikel is geregeld in welke gevallen terugbetaling moet plaatsvinden van de fractievergoeding of een deel daarvan.

Artikel 6

In beginsel is het college steeds belast met de uitvoering van verordeningen.

Inmiddels is een uitvoeringspraktijk ontstaan, waarbij het presidium materieel belast is met operationele aangelegenheden van de raad en raadscommissies. Het presidium is echter geen formeel bestuursorgaan. De uitvoering van de verordening kan dan ook niet bij het presidium worden neergelegd.

Om die reden is vastgelegd dat het college formeel belast is met de uitvoering van de verordening, maar, als daar aanleiding voor is, in overleg treedt met het presidium.

De operationele uitvoering berust in de praktijk bij de raadsgriffie.

De nieuwe verordening treedt per 1 januari 2011 in werking. De verantwoording over het jaar 2010 valt dus onder de werkingssfeer van de nieuwe verordening.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 oktober 2010.

de griffier,

de voorzitter,