Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de coronacompensatie (Beleidsregel coronacompensatie Tubbergen)

Geldend van 25-02-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de coronacompensatie (Beleidsregel coronacompensatie Tubbergen)

Het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen besluit;

gelet op de artikelen 2 en 3 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Tubbergen 2018;

gelet op de ontvangen Rijksgelden voor lokale culturele organisaties, vrijwilligersorganisaties jeugd, buurt en dorpshuizen;

vast te stellen de Beleidsregel coronacompensatie Tubbergen.

Hoofdstuk 1 Algemene begripsbepaling

Artikel 1.1 Begripsbepaling

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    ASV: de Algemene Subsidieverordening Gemeente Tubbergen 2018;

  • 2.

    Vrijwilligersorganisaties: in de gemeente Tubbergen gevestigde verenigingen en stichtingen met een rechtspersoonlijkheid die in hoofdzaak worden gerund door vrijwilligers. De organisaties worden geclusterd in:

    • a.

      Lokale culturele organisatie: een organisatie die haar kernactiviteiten ontleent aan één of meerdere kunst- en cultuurdisciplines, zoals bijvoorbeeld zang-, toneel- en muziek;

    • b.

      Kulturhus, MFA, dorpshuis en dorpshuiskamer: is een stichting met de doelstelling: het beheer en exploitatie van een Kulturhus, MFA, dorpshuis en/of dorpshuiskamer in stand te houden. En ruimte biedt aan voornamelijk maatschappelijke organisaties, verenigingen, gezelschappen en bewoners uit het dorp, de kern of een buurtschap, die activiteiten willen organiseren;

    • c.

      Lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd: private, maatschappelijke jeugd- en jongerenorganisaties gevestigd in Tubbergen die vallen onder een van de volgende categorieën: scoutinggroepen, jeugd- en jongerenwerk, kindervakantiewerk en jeugdkampen.

  • 3.

    Netto schade: het exploitatietekort van een organisatie in de periode 15 maart 2020 t/m 31 december 2020, voor zover dat wordt veroorzaakt door de COVID-19 maatregelen die door de rijksoverheid zijn getroffen. De netto schade wordt alleen als zodanig aangemerkt als is aangetoond dat zo veel als mogelijk kostenbesparingen zijn doorgevoerd en dat de aangepaste exploitatie erop gericht is om aanbod en keten zoveel als mogelijk in leven te houden.

  • 4.

    Exploitatietekort: het negatieve exploitatieresultaat uit de jaarrekening over de schadeperiode. Dit wordt gecorrigeerd met een al eventueel begroot exploitatietekort plus het deel van het exploitatietekort dat niet het gevolg is van de COVID-19 maatregelen.

  • 5.

    Lidmaatschap: het deel uitmaken van of behoren tot een vereniging/club of een andere zekere kring met de daarmee gepaard gaande voordelen en verplichtingen. Redelijkerwijs kan vanuit een gezamenlijk belang worden verwacht dat de (financiële) verplichtingen die gepaard gaan met een lidmaatschap en/of (periodieke) inschrijving in stand worden gehouden, ondanks het eventuele tijdelijk wegvallen van de hiertoe behorende voordelen.

  • 6.

    Uitkeringen en tegemoetkomingen: hieronder wordt in het bijzonder – maar niet uitsluitend – de volgende regelingen verstaan:

    • a.

      tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW1 en NOW2);

    • b.

      tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA);

    • c.

      tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties (TVSO) ;

    • d.

      tegemoetkoming amateursportorganisaties (TASO);

    • e.

      tegemoetkoming vaste lasten (TVL);

    • f.

      steunregelingen in verband met Covid-19 van de Provincie Overijssel, waarop organisaties rechtstreeks een beroep (hebben) kunnen doen.

Artikel 1.2 Doelstelling

Het bieden van een eenmalige financiële bijdrage voor het compenseren van de geleden netto schade ten gevolge van COVID-19. Door middel van deze eenmalige financiële bijdrage wordt getracht de lokale vrijwilligersinfrastructuur te borgen. Het beschikbare budget is met name bedoeld om (acute) liquiditeitsproblematiek te voorkomen.

Artikel 1.3 Reikwijdte

  • 1. De regeling is van toepassing op vrijwilligersorganisaties die statutair gevestigd zijn in de gemeente Tubbergen.

  • 2. Uitgesloten zijn organisaties die hun aanvraag niet vóór 1 april 2021 hebben ingediend.

Artikel 1.4 Schadecompensatie

  • 1. De schadeperiode is de periode gelegen tussen 15 maart 2020 en 31 december 2020.

  • 2. De netto schade als gevolg van de COVID-19 maatregelen wordt als volgt berekend:

    • a.

      het exploitatietekort als gevolg van de COVID-19 maatregelen in de bovengenoemde schadeperiode ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Gederfde horeca-inkomsten en inkomsten uit lidmaatschappen zijn hiervan uitgezonderd;

    • b.

      na aftrek van alle uitkeringen en tegemoetkomingen, die de aanvrager van derden ter compensatie van de netto schade door COVID-19 heeft ontvangen of zal ontvangen.

  • 3. Voor lokale culturele organisaties is er voor 2021 een extra bedrag beschikbaar gesteld vanuit het Rijk. Lokale culturele organisaties kunnen bij het indienen van hun aanvraag ook een beroep doen op een tegemoetkoming voor 2021.

Artikel 1.5 Hoogte van de subsidie en verdeelsleutel

Wanneer aan de voorwaarden van deze regeling voldaan wordt, zal in ieder geval een deel van de netto schade gecompenseerd worden. Op basis van het aantal binnengekomen aanvragen en het totaal bedrag aan gevraagde compensatie wordt een verdeelsleutel gemaakt. Met behulp van deze verdeelsleutel wordt het beschikbaar gestelde bedrag verdeeld.

Artikel 1.6 Subsidieplafond

  • 1. Er is een maximum bedrag van € 178.223 beschikbaar gesteld voor het totaal aan aanvragen op grond van deze regeling. Dit bedrag is uitgesplitst naar drie deelplafonds:

    • a.

      voor cultuurinstellingen over het jaar 2020 een deelplafond ter hoogte van € 106.141;

    • b.

      voor cultuurinstellingen over het jaar 2021 een deelplafond ter hoogte van € 50.237;

    • c.

      voor kulturhuizen, MFA’s en dorpshuis(kamers) een deelplafond ter hoogte van € 12.272;

    • d.

      voor lokale vrijwilligersorganisaties voor jeugd een deelplafond van € 9.573.

  • 2. Niet benutte middelen van een deelplafond kunnen worden toegevoegd aan een ander deelplafond.

  • 3. Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt het maximum bedrag volgens een verdeelsleutel over het aantal aanvragen verdeeld.

Hoofdstuk 2: Aanvraag en verstrekking

Artikel 2.1 De aanvraag

  • 1. Er kan van deze regeling gebruik gemaakt worden door alle benodigde gegevens volledig in te vullen via het aanvraagformulier dat via https://www.tubbergen.nl/maatschappelijke-en-vrijwilligersorganisaties te vinden is. Uw aanvraag dient vóór 1 april 2021 bij ons binnen te zijn. Hier zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:

  • 2. Een aanvraag wordt in behandeling genomen indien is bijgevoegd:

    • a.

      een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;

    • b.

      de jaarrekening van 2020 (of van het meest recente afgesloten boekjaar);

    • c.

      de oorspronkelijke begroting van 2020;

    • d.

      een overzicht van de netto schade over de schadeperiode;

    • e.

      een toelichting op deze netto schade, waaruit blijkt welke wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting zijn toe te schrijven aan de COVID-19 maatregelen;

    • f.

      een onderbouwing waaruit blijkt welke maatregelen de aanvrager heeft ondernomen om de netto schade te beperken;

    • g.

      een overzicht van de uitkeringen en tegemoetkomingen, die de aanvrager van derden ter compensatie van de netto schade door COVID-19 heeft ontvangen of zal ontvangen;

    • h.

      een onderbouwing waarom er geen gebruik gemaakt is of waarom de aanvrager geen gebruik heeft kunnen maken van de uitkeringen en tegemoetkomingen;

  • 3. Lokale culturele instellingen die ook een beroep doen op het deelplafond voor 2021 dienen naast de, in artikel 2.1.3 aangegeven, gegevens ook de volgende gegevens bij te voegen:

    • a.

      een begroting van het eerste halfjaar van 2021;

    • b.

      de daarbij verwachte financiële netto schade als gevolg van COVID-19;

    • c.

      een onderbouwing van deze verwachte financiële netto schade;

    • d.

      een onderbouwing hoe zij deze kosten zoveel mogelijk willen beperken.

Artikel 2.2 Beoordeling

  • 1. Na het verstrijken van de aanvraagtermijn, eindigend op 1 april 2021, worden de aanvragen beoordeeld.

Artikel 2.3 Vaststelling en verlening subsidie

  • 1. Het college behoudt zich het recht voor om nadere informatie op te vragen ten behoeve van de verlening.

  • 2. De subsidie als bedoeld in artikel 1.5 wordt direct door het college vastgesteld. Voor de vaststelling van deze subsidie wordt geen verantwoordingsverslag gevraagd.

  • 3. Betaling van het subsidiebedrag vindt plaats zo spoedig mogelijk na verzending van de beschikking.

Artikel 2.4 Weigeringsgronden

  • 1. De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 9 van de ‘Algemene Subsidieverordening gemeente Tubbergen 2018’ genoemde weigeringsgronden in ieder geval worden geweigerd indien de aanvraag niet aan het bepaalde in deze regeling voldoet.

  • 2. Uit de toelichting op de netto schade, bedoeld in artikel 2.1.3 onder f, blijkt dat de aanvrager niet al het redelijkerwijs mogelijke heeft gedaan of nagelaten om de netto schade als gevolg van de COVID-19 maatregelen te beperken.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 3.1 Hardheidsclausule

Het college beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze beleidsregel niet voorziet. Indien, gelet op het doel en de strekking van de regel, de toepassing van de regel kan leiden tot onbillijkheden van overwegende aard in niet precies te voorziene gevallen of groepen van gevallen, is het college bevoegd af te wijken van de regel.

Artikel 3.2 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 3.3 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: “Beleidsregel coronacompensatie Tubbergen”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen gehouden op 16 februari 2021.

Het college van burgemeester en wethouders,

De Burgemeester,

De secretaris,