Regeling vervallen per 31-10-2023

Verordening rekenkamercommissie gemeente Tynaarlo 2015

Geldend van 01-01-2016 t/m 30-10-2023

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie gemeente Tynaarlo 2015

De raad van de gemeente Tynaarlo;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 27 oktober 2015;

gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

besluit :

vast te stellen de

Verordening rekenkamercommissie gemeente Tynaarlo 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: rekenkamercommissie van de gemeente Tynaarlo ;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Tynaarlo

  • f.

    lid: rekenkamercommissielid, niet zijnde raads- of commissielid van de gemeente Tynaarlo, met inachtneming van de overige benoemingsvoorwaarden uit de gemeentewet.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie gemeente Tynaarlo. (RKT)

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit een voorzitter en twee leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de voorzitter in functie en leden van de rekenkamercommissie voor een periode van vijf jaar, zij zijn nadien nog eenmaal voor een periode van vijf jaar benoembaar

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en de ambtelijk secretaris. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende externe lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste externe lid in jaren.

  • 3. Voorafgaand aan de benoeming van de voorzitter en de overige leden van de rekenkamercommissie pleegt de raad overleg met de rekenkamercommissie.

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van de leden is artikel 81g van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Einde lidmaatschap

  • 1. De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien het lid door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamercommissie

  • 1. De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie.

  • 2. Ten aanzien van de vergoedingen alsmede de onkostenvergoedingen van de leden is het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van overeenkomstige toepassing, waarbij de voorzitter driemaal en de leden twee maal het bedrag ontvangen dat is genoemd in tabel IV van dit besluit.

Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden

  • 1. De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen en een tegemoetkoming in de kosten.

  • 2. Voor de vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen geldt artikel 14 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, waarbij de voorzitter driemaal het bedrag en de leden twee maal het bedrag ontvangen dat is genoemd in tabel IV van het besluit.

  • 3. De vergoedingen komen ten laste van het budget van de RKT.

Artikel 8 Reglement van Orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 9 Ambtelijk secretaris

  • 1. De griffier wijst een functionaris aan als ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie in overleg met de rekenkamercommissie.

  • 2. De ambtelijk secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3. De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4. De ambtelijk secretaris, draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers

Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 1.

    Het jaarlijkse onderzoeksprogramma wordt door de RKT ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 2.

    De raad kan de RKT een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek.

Artikel 11 Werkwijze

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de RKT gestelde termijn te verstrekken. Artikel 184 van de Gemeentewet is op de RKT van toepassing.

  • 4. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur  kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8. De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 12 Budget

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 2. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 13 Inwerkingtreding/ Intrekking oude verordening

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2016

  • 2. Gelijktijdig wordt ingetrokken de Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Tynaarlo van 14 juni 2005, sedertdien gewijzigd.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamercommissie gemeente Tynaarlo  

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Tynaarlo van 10 november 2015

De raad voornoemd,

Drs. M.J.F.J. Thijsen, voorzitter

J.L. de Jong, griffier