Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR314461
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR314461/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Directiestatuut UW Samenwerking
Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2018
Intitulé
Directiestatuut UW SamenwerkingDirectiestatuut UW Samenwerking
Het algemeen bestuur van UW Samenwerking;
Gelet op de artikelen 13, 16 en 19 van de Gemeenschappelijke Regeling UW Samenwerking;
Gezien het Inrichtingsplan UW Samenwerking en de Organisatieverordening UW Samenwerking;
Overwegende, dat artikel 19 van de Gemeenschappelijke Regeling vereist, dat de taken en bevoegdheden van de algemeen directeur in een directiestatuut worden vastgelegd;
Besluit het volgende directiestatuut vast te stellen:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit statuut wordt verstaan onder:
De regelingDe Gemeenschappelijke Regeling UW Samenwerking
De bestuursorganenBurgemeesters, colleges van burgemeester en wethouders, raden en commissies van de in de regeling samenwerkende gemeenten
CollegeCollege van burgemeester en wethouders van een van de in de regeling samenwerkende gemeenten
Gemeentesecretaris Een gemeentesecretaris van een van de in de regeling samenwerkende gemeenten of zijn vervanger
Het Algemeen BestuurHet Algemeen Bestuur als bedoeld in artikel 7 van de regeling
Het Dagelijks BestuurHet Dagelijks Bestuur als bedoeld in artikel 11 van de regeling
De voorzitterDe voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur als bedoeld in artikel 15 van de regeling
De algemeen directeurDe algemeen directeur als bedoeld in artikel 18 van de regeling
Het directie-overlegHet overleg van de algemeen directeur, de directeur Strategie en de directeur Dienstverlening en de gemeentesecretarissen van de in de regeling samenwerkende gemeenten
De organisatieDe UW-werkorganisatie als bedoeld in de regeling
De secretarisDe secretaris zoals bedoeld in artikel 16 van de regeling
Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden van de algemeen directeur
1.Algemeen Directeur
De algemeen directeur stuurt de organisatie aan en heeft daardoor de eindverantwoordelijkheid voor:
- a.
De kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de bestuursorganen;
- b.
Het tijdig en toereikend voorzien van de bestuursorganen van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;
- c.
De planning van de activiteiten en de uitvoering daarvan met inachtneming van het door de bestuursorganen ter zake vastgestelde beleid;
- d.
De juridische en financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid van beleid en beheer en de doeltreffendheid van beleid en beheer van de organisatie;
- e.
De voorbereiding en uitvoering van de begroting alsmede de verantwoording daarover;
- f.
De inrichting van de organisatie volgens het inrichtingsplan UW Samenwerking waarin de uitgangspunten voor een procesgerichte regie-organisatie zijn opgenomen.
- 2.
Secretaris van het algemeen en dagelijks bestuur:
- 2.
De algemeen directeur vervult de functie van secretaris van het Algemeen en Dagelijks Bestuur. Als zodanig is hij verantwoordelijk voor:
- a.
adequate informatievoorziening aan de leden van die besturen;
- b.
tijdige en gedegen advisering;
- c.
snel en adequaat verloop van de voorbereiding van de besluitvorming;
- d.
tijdige en correcte uitvoering van de besluiten;
- e.
het bijhouden van een presentielijst, het vastleggen van de genomen besluiten en het openbaar maken daarvan.
3.Voorzitter van het directie-overleg
3. De algemeen directeur is voorzitter van het directie-overleg. In geval er binnen het directie-overleg geen unanimiteit is, neemt hij als eindverantwoordelijke een beslissing.
Artikel 3 Directie-overleg
In het directie-overleg vinden de volgende werkzaamheden plaats:
- a.
Voorbereiden van de collegevergaderingen
- b.
Op verzoek van (een van) de gemeentesecretarissen zorgen voor de nodige informatie voor colleges
- c.
Bespreken van de besluitvorming van colleges en raden en zorgen voor uitvoering
- d.
Bewaken van de planning van activiteiten
- e.
Bevorderen van de afstemming tussen bestuursorganen en ambtelijke organisatie
- f.
Bespreken van (ambtelijke) vertegenwoordiging bij samenwerkingsverbanden
Artikel 4 Bevoegdheden
De bevoegdheden van de algemeen directeur worden geregeld in een afzonderlijke mandaatregeling, die door het dagelijks bestuur wordt vastgesteld. In die regeling wordt verwezen naar een mandaatregister, waarin de bevoegdheden specifiek worden beschreven.
Artikel 5 Informatieplicht
Onverminderd het bepaalde in artikel 19, lid 8 van de regeling informeert de algemeen directeur het Dagelijks Bestuur actief, tijdig en adequaat over de ontwikkeling van de organisatie.
Artikel 6 Geschillen en afwijkingen
- 1.
Het Dagelijks Bestuur oordeelt en beslist over eventuele geschillen naar aanleiding van de uitvoering en toepassing van dit statuut.
- 2.
Het Dagelijks Bestuur kan besluiten tot incidentele afwijking van dit statuut na afstemming met de algemeen directeur.
- 3.
Indien een besluit wordt genomen op grond van het eerste en/of tweede lid, wordt het Algemeen Bestuur hierover geïnformeerd.
Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.
- 2.
Dit besluit kan worden aangehaald als “Directiestatuut UW Samenwerking”.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur d.d. 17 december 2013,
De secretaris, De voorzitter,
J.van Delden E.L. Jansen BA
- a.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl