Regeling vervallen per 01-09-2015

Regeling flexibele werktijden gemeente Uden

Geldend van 09-03-2011 t/m 31-08-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2011

Intitulé

Regeling flexibele werktijden gemeente Uden

REGELING FLEXIBELE WERKTIJDEN PER 1-3-2011

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Deze regeling geldt voor alle medewerkers in dienst van de gemeente Uden, inclusief gedetacheerde en ingehuurde medewerkers en stagiaires, tenzij anders afgesproken en vastgelegd.

  • 2. De gemeentesecretaris kan, na ruggespraak met het betreffend afdelingshoofd, in bijzondere omstandigheden ontheffing van deze regeling verlenen voor de medewerkers van de ambtelijke organisatie. De griffier kan in bijzondere omstandigheden ontheffing van deze regeling verlenen voor de medewerkers van de griffie.

  • 3. Deze regeling is, voor zover van toepassing, mede gebaseerd op de Arbeidstijdenwet.

Artikel 2 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

Medewerker: de ambtenaar in de zin van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR), alsmede de werknemer als bedoeld in artikel 2:5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Uden (CAR).

Werkperiode: de tijdsperiode waarbinnen de werkzaamheden kunnen worden verricht.

Werkdag: de dag waarop de medewerker arbeid moet verrichten.

Formele arbeidsduur: het aantal uren per week volgens de aanstelling of arbeidsovereenkomst gedurende welke de medewerker arbeid moet verrichten.

Feitelijke arbeidsduur: het aantal werkelijk te werken uren per week of rooster, zoals is afgesproken tussen de organisatie/ leidinggevende en de medewerker.

Bandbreedte: de marges waarbinnen de feitelijke arbeidsduur per week kan fluctueren.

Werktijd: de periode tussen vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de medewerker arbeid moet worden verricht oftewel de tijd waarbinnen een adequate bezetting gewaarborgd dient te worden.

Pauze: een tijdruimte van tenminste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de werktijd wordt onderbroken en de medewerker geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid.

Positief urensaldo: de tijdsduur die de medewerker langer heeft gewerkt dan de overeengekomen feitelijke arbeidsduur.

Negatief urensaldo: de tijdsduur die de medewerker korter heeft gewerkt dan de overeengekomen feitelijke arbeidsduur.

Thuiswerken: Het incidenteel thuis werkzaamheden verrichten.

Telewerken: Telewerken is het flexibiliseren van werk naar plaats en tijd, waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie- en communicatie- technologie.

Artikel 3 Arbeidsduur

  • 1. De formele arbeidsduur van een voltijder bedraagt 36 uren per week.

  • 2. De formele arbeidsduur van een deeltijder bedraagt het aantal uren per week op basis van de aanstelling of arbeidsovereenkomst. Het feitelijk te werken aantal uren wordt op halve uren afgesproken.

Artikel 4 Werktijden en bezetting

  • 1. De medewerkers van het gemeentehuis zijn gedurende de openingstijden van het gemeentehuis zoveel mogelijk (telefonisch) bereikbaar voor externe en interne klanten. De medewerkers bieden de klant actief de mogelijkheid aan tot het maken van een afspraak.

  • 2. De leidinggevenden van alle afdelingen in het gemeentehuis zorgen voor een zodanige personele bezetting tussen 08.30 uur en 17.00 uur van maandag t/m vrijdag dat een adequate dienstverlening kan plaats vinden.

  • 3. Voor de avondopenstelling zorgen de leidinggevenden van het Klant Contact Centrum bij Publiekszaken aanvullend op lid 1 en lid 2 voor een zodanige personele bezetting dat een adequate dienstverlening kan plaats vinden.

  • 4. De leidinggevende van gemeentebodes zorgt voor een zodanige personele bezetting tijdens de openingstijden van het gemeentehuis dat een adequate dienstverlening kan plaats vinden

  • 5. In afwijking van de leden 1 t/m 4 werken de medewerkers van de buitendienst volgens een vast rooster per week.

    • -

      gedurende de wintertijd (van half november tot half februari of begin maart) op maandag tot en met donderdag van 08.00 uur tot 16.30 uur en op vrijdag van 08.00

      uur tot 12.00 uur;

    • -

      gedurende de zomertijd (van half februari of begin maart tot half november) op maandag tot en met donderdag van 07.30 uur tot 16.00 uur en op vrijdag van 07.30

      tot 12.00 uur.

    • -

      de lunchpauze is, onafhankelijk van het seizoen, tussen 12.00 uur en

  • 12. 30 uur.

  • 6. In overleg tussen de gemeentesecretaris en de leidinggevenden is het mogelijk om afwijkende werktijden af te spreken met een medewerker of groepen van medewerkers. Dit dient in het belang te zijn van de organisatie.

Artikel 5 Maximale arbeidstijd en toegestane afwijkingen

  • 1. De werkgever kan in drukke perioden (bij pieken) met instemming van de medewerker de arbeidstijd tijdelijk verhogen tot maximaal 11 uur per dag en tot maximaal 50 uur per week. De voor de medewerker geldende arbeidsduur per jaar (1836 voor een voltijder) mag hierbij niet worden overschreden (artikel 4:1, lid 2 CAR).

  • 2. Per 4 weken en per 16 weken moet de gemiddelde werktijd per week echter dalen. In elke aaneengesloten periode van 4 weken mag men niet meer dan 50 uur gemiddeld per week werken. In elke aaneengesloten periode van 16 weken daalt de maximale gemiddelde arbeidstijd tot 48 uur per week.

  • 3. De werkgever kan de medewerker met een aanstelling van 36 uur per week verzoeken om deze uit te breiden naar 40 uur per week. De medewerker moet instemmen met deze uitbreiding. De uitbreiding vindt plaats gedurende een van te voren af te spreken periode. De formele arbeidsduur blijft gehandhaafd op 36 uur per week. De bepalingen van artikel 2:7a van de CAR-UWO zijn hierop van toepassing.

Artikel 6 Flexibele werktijden en werkroosters

  • 1. Om de flexibiliteit te vergroten gelden er geen verplichte blokken van uren waarbinnen de medewerkers hun werkzaamheden moeten verrichten.

  • 2. De medewerker die een werkweek van 36 uur heeft, wordt de mogelijkheid geboden, met inachtneming van de bepalingen genoemd in artikel 4, om 4 x 9 uur te werken.

  • 3. Om in het kader van het dienstbelang een adequate bezetting te kunnen garanderen, kan, na toestemming van de leidinggevende, op verzoek van de medewerker meer uren per week worden gewerkt dan dat de formele arbeidsduur is. Deze uren worden als compensatie-uren aangemerkt en kunnen als verlofuren worden opgenomen.

  • 4. De medewerkers werkzaam in het gemeentehuis kunnen hun werkzaamheden aanvangen op maandag t/m vrijdag vanaf 7.30 uur en eindigen op maandag t/m woensdag om 18.30 uur. Op donderdag geldt een eindtijd van 20.00 uur. Op vrijdag geldt een eindtijd van 17.00 uur.

  • 5. Per medewerker wordt door de betreffende leidinggevende in goed onderling overleg en onder afweging van ieders belangen een werkrooster van de te werken uren per week afgesproken, met inachtneming van de bepalingen genoemd in artikel 4, en vastgelegd in het daarvoor geldend urenverantwoordingssysteem en in het salarissysteem. Indien de medewerker en de leidinggevende geen overeenstemming kunnen bereiken over het werkschema, beslist de gemeentesecretaris onder afweging van ieders belangen en het organisatiebelang.

  • 6. Aanpassingen van het afgesproken werkrooster van de te werken uren per week kan slechts eenmaal per kalenderjaar plaatsvinden, tenzij daarvoor dringende redenen aanwezig zijn. Bij een wijziging van het aantal uren van het dienstverband dient het werkrooster opnieuw te worden afgesproken, met inachtneming van de bepalingen van artikel 4, en te worden vastgelegd. Die wijziging gaat in op de dag waarop het aantal uren van het dienstverband formeel ingaat.

  • 7. De medewerker kan incidenteel afwijken van het voor hem/ haar vastgestelde werkrooster na toestemming van de betreffende leidinggevende of coördinator. Het is niet toegestaan om af te wijken van het vastgestelde werkrooster voor het bijwonen van recepties of andere evenementen dan wel het uitruilen met feestdagen.

Artikel 7 Registratie werktijden

  • 1. De medewerker dient de gewerkte uren per week te registreren in het daarvoor geldend urenverantwoordingssyteem. De verantwoording van de gewerkte uren vindt plaats per activiteit (product of project) op minimaal 0,25 uur.

  • 2. Medewerkers die niet beschikken over een computer om hun gewerkte uren te kunnen registeren, maken gebruik van daartoe aangewezen tijdschrijfformulieren.

  • 3. Er is geen verplichting tot het registreren van de gewerkte uren via de klokkaart. Het positieve of negatieve saldo van de klokkaart per 1 januari 2011 zal worden ingebracht in het urenverantwoordingssysteem.

  • 4. Periodiek voert de leidinggevende controles uit of de geregistreerde gewerkte uren ook daadwerkelijk zijn gemaakt door de medewerker. Indien blijkt dat de geregistreerde gewerkte uren niet overeen stemmen met de daadwerkelijk gewerkte uren, ontvangt de medewerker een schriftelijke waarschuwing en dient alsnog de niet daadwerkelijke uren in te halen of anders te compenseren via verlofuren. Bij herhaling van dit misbruik, gaat de werkgever over tot het treffen van een rechtspositionele maatregel.

Artikel 8 Pauzes

  • 1. Bedraagt de totale werkdag meer dan 5,5 uur, dan heeft de medewerker recht op een pauze van minimaal 30 minuten. Deze pauze mag worden gesplitst in twee keer een kwartier.

  • 2. Bedraagt de totale werkdag meer dan 10 uur, dan bedraagt de pauze minimaal 45 minuten voor die dag. Deze totale pauzetijd van 45 minuten mag worden gesplitst in meerdere pauzes van minimaal een kwartier.

Artikel 9 Verlofopname en Positief/ Negatief urensaldo

  • 1. Opname van verlofuren of opname van het positief urensaldo kan in hele uren plaatsvinden.

  • 2. Het positief urensaldo mag aan het eind van het kalenderjaar niet meer dan 20 uur bedragen. Indien het saldo 15 uur per 1 oktober bedraagt, maakt de leidinggevende met de betreffende medewerker afspraken over directe vermindering van dit saldo als ook over het voorkomen hiervan.

  • 3. Het negatief urensaldo mag niet meer dan 15 uur bedragen. Als het negatief urensaldo boven de 15 uur uitkomt, dan worden de uren afgeschreven van de verlofuren om het saldo terug te brengen naar 0 uur.

  • 4. Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid of in het kader van re-integratie is het niet toegestaan een positief saldo aan uren op te bouwen.

Artikel 10 Afwezigheid met geldende reden tijdens werktijd

  • 1. Bij een dienstreis worden de werkelijke tijden die de dienstreis, inclusief reistijd, aangemerkt als werktijd. Bij het niet terugkeren van een dienstreis, terwijl het werk normaliter weer moet worden hervat, dient de resterende tijd als verlof te worden opgenomen.

  • 2. Het bezoek aan een medicus of erkend therapeut dient zoveel mogelijk buiten de werktijd (in eigen tijd) plaats te vinden. Als dit niet mogelijk is, wordt de daarvoor benodigde tijd gecompenseerd tot een maximum van 8 uur per maand voor voltijders. Voor deeltijders geldt de compensatie naar rato. Voor medewerkers met noodzakelijk frequent bezoek aan een medicus of erkend therapeut kunnen maatwerk afspraken worden gemaakt over de compensatietijd.

  • 3. Voor het volgen van een opleiding gelden de bepalingen van de Regeling opleiding en opleidingsfaciliteiten.

  • 4. Bij deelname aan een afdelingsuitje wordt het gedeelte dat te maken heeft met teambuilding of het educatieve gedeelte als werktijd aangemerkt (maximaal 4 uur). De overige uren is eigen tijd. Als werktijd wordt aangemerkt het afleggen van een sociaal bezoek, eenmaal per vier weken, aan de arbeidsongeschikte collega thuis of in het ziekenhuis door de leidinggevende, de coördinator en/ of maximaal twee medewerkers van het betreffende cluster.

  • 5. De leidinggevende, de collega’s van het cluster of afdeling van de betreffende medewerker dan wel de collega’s waarmee de betreffende medewerker in nauw verband samenwerkt, worden tijdens werktijd in de gelegenheid gesteld de begrafenis of crematie te bezoeken van de overleden naaste van de medewerker (zijnde partner, ouder of kind). De hiermee gemoeide uren worden als buitengewoon verlof aangemerkt.

  • 6. Het bezoeken van interne recepties wordt als werktijd aangemerkt. De werktijd eindigt op het tijdstip van vertrek, doch uiterlijk om 17.00 uur.

  • 7. Het bezoeken van externe recepties wordt als werktijd aangemerkt, als de medewerker hiervoor is uitgenodigd en deze receptie vanuit hoofde van zijn/ haar functie moet bezoeken.

Artikel 11 Overschrijven verlof naar volgend kalenderjaar

  • 1. De medewerker die 36 uur per week werkzaam is, mag maximaal 72,0 uur aan verlof overschrijven naar een volgend kalenderjaar.

  • 2. De medewerker die minder dan 36 uur per week werkzaam is, mag naar rato verlofuren overschrijven naar een volgend kalenderjaar.

  • 3. Het overschrijven van meer verlofuren dan het maximum is uitsluitend toegestaan in bijzondere omstandigheden en naar akkoord van de leidinggevende van de betreffende medewerker.

  • 4. Niet opgenomen vakantiedagen blijven gedurende een periode van maximaal vijf jaar geldig. Hierna vervallen ze.

Artikel 12 Thuiswerken

  • 1. Op verzoek van de medewerker kan de betreffende leidinggevende incidenteel toestemming geven om enkele werkzaamheden thuis te verrichten onder de voorwaarde dat dit de normale uitoefening van de functie niet belemmert.

  • 2. De thuis gewerkte uren worden als werktijd beschouwd.

  • 3. Het thuiswerken is beperkt van omvang.

Artikel 13 Telewerken

  • 1.

    Op verzoek van de medewerker kan de betreffende leidinggevende toestemming geven om voor de uitoefening van de werkzaamheden te mogen telewerken.

  • 2.

    Aan de medewerker die voor de uitoefening van de werkzaamheden gebruik maakt van telewerken, worden aanwijzingen gegeven omtrent de tijdstippen van bereikbaarheid, de te verrichten werkzaamheden, de periode waarin de medewerker telewerkt, het aantal uren of dagen als ook de dagen in de week waarop de medewerker telewerkt, op het gebied van informatiebeveiliging en privacy-aspecten.

  • 3.

    Het verzoek wordt alleen toegewezen indien de functie van de medewerker het toelaat niet op de werkplek aanwezig te hoeven zijn en beschikt over een telewerkplek, die voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld door de Arbowet.

Artikel 14 Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze regeling niet of niet naar redelijkheid voorziet, beslist de secretaris voor de ambtelijke organisatie en de griffier voor de medewerkers van de griffie.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1.

    De ‘Regeling Flexibele Werktijden Gemeente Uden’ treedt in werking met ingang van 1 maart 2011.

  • 2.

    Met inwerkingtreding van de regeling genoemd in lid 1 worden de op 1 juni 2004 vastgestelde ‘Regeling van dienst- en werktijden’, de op 30 oktober 1998 vastgestelde ‘Werktijdenregeling buitendienst Beheer en ondersteuning’, de op 1 januari 1997 vastgestelde ‘Regeling klokregistratie werktijden’ als ingetrokken beschouwd.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 maart 2011.