Regeling vervallen per 07-03-2017

Braderieënbeleid 2001

Geldend van 01-07-2001 t/m 06-03-2017

Intitulé

Braderieënbeleid 2001

Toelichting:

Braderievergunningen worden afgegeven op basis van artikel 2.2.2. (evenementen) van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2000 (Apv):

Dit artikel luidt als volgt:

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te houden.

  • 2.

    Een aanvraag om vergunning als bedoeld in het eerste lid moet worden ingediend uiterlijk acht weken voor de datum van het evenement, De burgemeester kan in incidentele gevallen de uiterlijke datum van de aanvraag afzonderlijk bepalen.

  • 3.

    De vergunning kan worden geweigerd in het belang van:

    • A.

      de openbare orde;

    • B.

      het voorkomen van overlast;

    • C.

      de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen;

    • D.

      de zedelijkheid of gezondheid.

  • 4.

    Het verbod zoals bedoeld in het eerste lid geldt niet voor de door de burgemeester aangewezen kleine evenementen als bedoeld in het vijfde lid.

  • 5.

    Bij besluit van de burgemeester kunnen voor daarbij aangewezen kleine evenementen regels worden gesteld, die nodig zijn in het belang van de in het derde lid genoemde gronden.

  • 6.

    Bij het in het vijfde lid bedoelde besluit wordt de verplichting opgelegd tot het melden van het voorgenomen kleine evenement aan de burgemeester. Voorts wordt daarbij aangegeven het tijdstip, voorafgaand aan het evenement, waarop de melding uiterlijk moet zijn gedaan en de gegevens die bij de melding moeten worden verstrekt.

  • 7.

    Uiterlijk 48 uur voordat een klein evenement plaatsvindt, kan de burgemeester besluiten, in het belang van de in lid 3 genoemde criteria, dit evenement te verbieden.

  • 8.

    Het bepaalde in dit artikel geldt niet voor zover de Wet Milieubeheer van toepassing is.

definitie braderie:

Een braderie moet een aantal elementen in zich hebben, te weten;

  • 1.

    zowel winkeliers als ambulante handelaren als verenigingen kunnen zich inschrijven;

  • 2.

    het is een buitenevenement;

  • 3.

    er mogen maximaal 5 attracties op een braderie aanwezig zijn.

toelichting:

  • 1.

    Bij een braderie dienen winkeliers in de omgeving van de braderie ook de mogelijkheid te krijgen zich op deze markt te kunnen profileren. Verwacht wordt dan ook dat de organisator de locale middenstand op de hoogte stelt en mogelijkheid biedt op het inschrijven van een kraam.

  • 2.

    Een braderie vindt buiten plaats. Voor het binnen organiseren van evenementen met hetzelfde karakter als een braderie (vliegende winkels), meestal vlooienmarkten of snuffelmarkten genoemd, heeft u reeds een beleid vastgesteld. Dit beleid omvat het volgende:

    • -

      voor het houden van een verkoop in vorm van een vliegende winkel is een vergunning vereist van de burgemeester ingevolge artikel 2.2.2 van de Apv;

    • -

      het totale aantal per kalenderjaar te verlenen vergunningen wordt gemaximaliseerd tot zes in totaliteit;

    • -

      de verhuur van gemeentelijke gebouwen ten behoeve van vliegende winkels wordt afgestemd op de afgifte van een vergunning;

Gegadigden voor het houden van een braderie in de gemeente Uithoorn zijn o.a.:

  • 1.

    Winkeliersvereniging Amstelplein (Uithoorn)

  • 2.

    Winkeliersvereniging Het Oude Dorp/ Starpromotions (Uithoorn)

  • 3.

    THIB — organisatie (Uithoorn)

  • 4.

    Organisatiebureau Apeldoorn 2000 (Uithoorn)

  • 5.

    Kwakelse handelsvereniging

Locatie waar beleid betrekking op heeft:

Het beleid heeft betrekking op de gehele gemeente Uithoorn. Uit de praktijk blijkt echter dat de locaties Amstelplein en het Oude Dorp (Dorpsstraat, Marktplein, Wilhelminakade), de meest gevraagde locaties zijn.

Probleemstelling:

Aantal braderieën per jaar:

Gelet op de toenemende vraag naar vergunningen om braderieën te mogen houden is het wenselijk een beleid hiervoor te ontwikkelen. In zijn algemeenheid wordt een incidentele braderie als positief ervaren, zowel door de verkopers, de middenstand als de bevolking. Hieronder volgt een uitwerking van een nieuw beleid:

Bij dit beleid kan rekening gehouden worden met:

  • 1.

    seizoensgebondenheid braderieën

  • 2.

    locatie

  • 3.

    aantal aanvragen

  • 4.

    periode tussen braderieën

  • 5.

    themabraderieën

  • 6.

    opgedane ervaringen met aanvrager

Ad 1 seizoensgebondenheid braderieën:

Braderieën zijn seizoensgebonden evenementen. Vooral in de zomermaanden en in de maand december komen er aanvragen voor het organiseren van een braderie.

Ad 2 locatie:

Het beleid geldt voor de gehele gemeente Uithoorn, maar de aanvragen voor braderieën zijn vooral toegespitst op het Oude dorp en Amstelplein. Het kan niet de bedoeling zijn dat één keer per maand het dorpscentrum afgesloten wordt voor een braderie. De aldaar gevestigde detailhandel zal dan hinder onder vinden vanwege de slechte bereikbaarheid die gepaard gaat met het afzetten van de openbare weg ten behoeve van deze braderieën.

Ad 3 aantal aanvragen:

Het aantal vergunningen per organisatie zal beperkt dienen te worden om ook andere instellingen gelegenheid te geven tot het organiseren van een braderie. Bij meerdere data van één aanvrager dient rekening met andere organiserende partijen gehouden te worden. Het kan niet zo zijn dat één organiserende partij vijf braderieën organiseert en andere partijen/ organisatoren hierdoor geen gelegenheid krijgen. Er zal gewogen moeten worden tussen alle aanvragen, welke organisator wanneer voorkeur heeft.

Ad 4 periode tussen braderieën:

In beginsel zal er maar één braderie per maand plaats mogen vinden, met dien verstande dat de locatie van de braderieën in achtereenvolgende maanden telkens verschilt. Dit betekent een maximum van 12 braderieën per jaar.

Ad 5 Themabraderieën:

Omdat het vaak voorkomt dat er in de maand december rondom de feestdagen meer aanvragen zijn, dienen er mogelijkheden te blijven voor het organiseren van een “themabraderie”. Hierbij dient gedacht te worden aan bijv. Een kerstmarkt of een tuinmarkt. Themabraderieën in andere maanden blijven ook mogelijk. Uitgangspunt is echter dat er niet meer dan twee braderieën worden georganiseerd binnen één maand, In verband met “themabraderieën” dient dan ook een tussentijd van tenminste twee weken in acht te worden genomen. Hierbij zal rekening gehouden worden dat het minder gewenst is om opeenvolgende maanden braderieën te houden op dezelfde locatie, o.a. in verband met verkeersproblematiek en het afzetten van straten. Hierdoor kan overlast ontstaan voor buurtbewoners en/of winkeliers;

Ad 6 opgedane ervaringen met aanvrager:

Hieronder wordt verstaan dat bijvoorbeeld de aanvrager zich in het verleden niet voldoende aan de voorschriften heeft gehouden. Negatieve ervaringen met een organisatiebureau worden meegenomen met de beoordeling van de aanvraag.

Behandeling aanvraag:

In januari dient er voor het gehele kalenderjaar duidelijk te zijn wanneer welke organisatie een braderie wil organiseren in de gemeente.*

De eerdergenoemde belanghebbenden zullen hiervoor door de gemeente Uithoorn aangeschreven worden. Vervolgens zal er gekeken moeten worden naar de verschillende data. Eventuele probleemdata moeten besproken worden met de aanvragers.

Na inventarisatie van de aanvragen neemt de burgemeester een besluit over toewijzing van data aan de instellingen.

Aanvragen naderhand ontvangen moeten worden beoordeeld op basis van bovenstaand beleid.

* De Kwakelse handelsvereniging en winkeliersvereniging Het Oude Dorp organiseren éénmaal per jaar een braderie. Deze braderie wordt georganiseerd in de het dorpscentrum van De Kwakel of in het dorpscentrum van Uithoorn. Dit houdt in dat in de maanden waarin deze braderieën georganiseerd worden (juni en augustus), er in principe geen andere braderie in Uithoorn kan worden georganiseerd.

Inspraak:

Als een bestuursorgaan een voorgenomen besluit neemt, dienen, ingevolge artikel 4:8 Algemene wet bestuursrecht, de instellingen als belanghebbenden schriftelijk benaderd te worden om hun zienswijze hierover naar voren te brengen. Hierbij dient gedacht te worden aan:

  • 1.

    de winkeliersverenigingen (Amstelplein en Het Oude Dorp)

  • 2.

    Thib-organisatie

  • 3.

    Starpromotions

  • 4.

    Kwakelse handelsvereniging

  • 5.

    Organisatiebureau Apeldoorn 2001

Bekendmaking:

Het beleid treedt niet in werking nadat het is bekendgemaakt.

Naast publicatie op de gemeentepagina dient het beleid ook voor een periode van 4 weken ter inzage te liggen voor burgers in het Gemeentelijk Informatie Centrum en in de Bibliotheek.