Regeling vervallen per 08-07-2020

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Uithoorn 2017

Geldend van 26-07-2017 t/m 07-07-2020

Intitulé

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Uithoorn 2017

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uithoorn;

gelet op de artikelen 12 en 21 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Uithoorn 2017;

besluit vast te stellen de nadere regels maatschappelijke ondersteuning Uithoorn januari 2017

Artikel 1. Persoonsgebonden budget maatschappelijke ondersteuning

  • 1. De hoogte van een pgb wordt vastgesteld voor:

    • a.

      een roerende of onroerende voorziening op basis van de kostprijs van de voorziening die de cliënt zou hebben ontvangen als de voorziening in natura zou zijn verstrekt en rekening houdende met een reële termijn voor de technische afschrijving en de onderhouds- en verzekeringskosten.

    • b.

      Huishoudelijke hulp niveau 1 uitgevoerd door:

      • I.

        een professionele aanbieder op basis van het laagste toepasselijke tarief per uur of resultaat dat hiervoor zou worden gehanteerd door een door de gemeente gecontracteerde aanbieder;

      • II.

        een niet professionele aanbieder op maximaal € 75% van ZIN tarief.

    • c.

      Huishoudelijke hulp niveau 2 uitgevoerd door:

      • I.

        een professionele aanbieder op basis van het laagste toepasselijke tarief per uur of resultaat dat hiervoor zou worden gehanteerd door een door de gemeente gecontracteerde aanbieder;

      • II.

        een niet professionele aanbieder op maximaal € 75% van ZIN tarief.

    • d.

      Individuele begeleiding uitgevoerd door:

      • I.

        een professionele aanbieder op basis van het laagste toepasselijke tarief per uur of resultaat dat voor dergelijke hulp zou worden gehanteerd door een door de gemeente gecontracteerde aanbieder;

      • II.

        een niet professionele aanbieder op maximaal € 20,-- per uur.

    • e.

      Groepsbegeleiding en dagbesteding uitgevoerd door:

      • I.

        een professionele aanbieder op basis van het laagste toepasselijke tarief voor dergelijke begeleiding uitgevoerd door een daartoe opgeleide beroepskracht dat zou worden gehanteerd door een door de gemeente gecontracteerde aanbieder;

      • II.

        een niet professionele aanbieder op maximaal € 20,-- per dagdeel.

    • f.

      Kortdurend verblijf uitgevoerd door:

      • I.

        een professionele aanbieder op basis van het laagste toepasselijke tarief dat voor dergelijke begeleiding uitgevoerd door een daartoe opgeleide beroepskracht zou worden gehanteerd door een door de gemeente gecontracteerde aanbieder;

      • II.

        een niet professionele aanbieder op maximaal € 20,-- per etmaal.

    • g.

      Vervoer uitgevoerd door:

      • I.

        een professionele aanbieder op basis van het laagste toepasselijke tarief dat voor dergelijke begeleiding uitgevoerd door een daartoe opgeleide beroepskracht zou worden gehanteerd door een door de gemeente gecontracteerde aanbieder;

      • II.

        een niet professionele aanbieder op maximaal € 75% van ZIN tarief.

    • h.

      Vervoer met rolstoel uitgevoerd door:

      • I.

        een professionele aanbieder op basis van het laagste toepasselijke tarief dat voor dergelijke begeleiding uitgevoerd door een daartoe opgeleide beroepskracht zou worden gehanteerd door een door de gemeente gecontracteerde aanbieder;

      • II.

        een niet professionele aanbieder op maximaal € 75% van ZIN tarief.

  • 2. Een professionele aanbieder voldoet aan de volgende criteria:

    • a.

      is opgeleid voor de uit te voeren werkzaamheden en voldoet daarmee aan de voor die werkzaamheden benodigde kwalificaties en vereisten;

    • b.

      is ingeschreven in het handelsregister van de kamer van koophandel;

    • c.

      beschikt over een VOG.

  • 3. Een niet professionele aanbieder beschikt over een VOG, uitgezonderd familie in de eerste en tweede graad.

  • 4. Een niet professionele aanbieder is iemand die niet voldoet aan de eisen voor een professionele aanbieder.

  • 5. De kwaliteit van de voorziening is zodanig dat:

    • a.

      de dienstverlening veilig, doeltreffend doelmatig en cliëntgericht wordt verstrekt;

    • b.

      de dienstverlening tijdig en conform afspraak wordt verstrekt;

    • c.

      de dienstverlening is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt;

    • d.

      de dienstverlening verstrekt wordt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt;

    • e.

      de aanbieder van zorg een actieve signaleringsplicht heeft ten aanzien van veranderingen in de gezondheid (fysiek en psychisch), de sociale situatie en de behoefte van de cliënt aan meer of andere zorg;

    • f.

      elke medewerker de Nederlandse taal spreekt en schrijft.

  • 6. Voor professionele aanbieders geldt daarbij ook dat

    • a.

      de ondersteuning wordt geleverd door gekwalificeerd personeel, passend bij de behoeften en persoonskenmerken van de cliënt;

    • b.

      de aanbieder zorg draagt voor scholing zodanig dat de medewerkers over kwalitatief verantwoorde kennis en kunde kunnen (blijven) beschikken;

    • c.

      medewerkers, indien van toepassing, geregistreerd zijn volgens de geldende beroepsregistratie;

    • d.

      de aanbieder zorg draagt voor het naleven van beroeps- en meldcodes door de medewerkers.

  • 7. Aan het pgb voor een woningaanpassing zijn in ieder geval de voorwaarden verbonden dat:

    • a.

      de door het college aangewezen personen toegang wordt verstrekt tot de woonruimte waar de woningaanpassing zal worden verricht;

    • b.

      aan de onder a genoemde personen inzicht wordt geboden in de vereiste bescheiden en tekeningen welke betrekking hebben op de woningaanpassing;

    • c.

      de onder a genoemde personen de gelegenheid wordt geboden tot het controleren van de woningaanpassing.

  • 8. Na voltooiing van de werkzaamheden in het kader van een woningaanpassing, doch uiterlijk binnen 1 jaar na het toekennen van een pgb, verklaart de cliënt aan het college dat de bedoelde werkzaamheden zijn voltooid. De gereedmelding is tevens een verzoek om vaststelling van de hoogte van het pgb.

  • 9. De gereedmelding dient te worden vergezeld van een verklaring dat bij het treffen van de voorzieningen is voldaan aan de voorwaarden waaronder het pgb is verleend.

Artikel 2. Jaarlijkse waardering mantelzorgers

De jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers bestaat uit een financiële waardering van maximaal € 5.000,-- per jaar. De waardering wordt naar rato verdeeld wordt over de bij het mantelzorgsteunpunt ingeschreven mantelzorgers, met een maximum van € 50,-- per mantelzorger.

Artikel 3. Financiële tegemoetkoming

  • 1. Een tegemoetkoming, zoals bedoeld in artikel 21, lid 2 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Uithoorn 2017, wordt uitsluitend verleend op aanvraag. Artikel 2.3.2 en 2.3.5 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 2. De besteding van de tegemoetkoming moet in de vorm van een factuur bij het college worden verantwoord:

    • a.

      binnen vier weken na realisatie bij een eenmalige tegemoetkoming, of

    • b.

      binnen vier weken na het kwartaal waarop de tegemoetkoming betrekking had bij een periodieke tegemoetkoming.

  • 3. De tegemoetkoming wordt vastgesteld en betaald binnen 8 weken na het ontvangen van de verantwoording.

  • 4. Het college kan besluiten een voorschot te verlenen op de tegemoetkoming.

  • 5. Als de werkelijke kosten lager zijn dan de aanvraag, wordt de tegemoetkoming op basis van de werkelijke kosten lager vastgesteld.

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Uithoorn 2017 treden in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze nadere regels worden bekend gemaakt als Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Uithoorn 2017