Regeling vervallen per 01-07-2015

Beleidsregel inzake flexibel budget welzijn

Geldend van 15-02-2012 t/m 30-06-2015

Beleidsregel inzake flexibel budget welzijn

(collegebesluit van 31 januari 2012)

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

gelet op artikel 4:81 Awb en art 3 lid 2 Algemene subsidieverordening 2008;

BESLUIT

vast te stellen de volgende

BELEIDSREGEL flexibel budget welzijn

Artikel 1 Reikwijdte

De inzet van de vrijwilligersorganisaties, bewonersgroepen, particuliere initiatieven en organisaties met een specifiek profiel vormt een waardevolle aanvulling op de basis welzijnsinfrastructuur in de stad. Met de instelling van het flexibel welzijnsbudget wordt ruimte gecreëerd waarop deze organisaties en initiatieven een beroep kunnen doen. Op deze manier kan de gemeente inspelen op nieuwe ontwikkelingen en de betrokkenheid, kennis en creativiteit van de stad benutten.

Artikel 2 Doelstellingen

Het Flexibel Welzijnsbudget is bedoeld voor vrijwilligersorganisaties, bewonersgroepen, particuliere initiatieven en organisaties met een specifiek profiel, die activiteiten ontplooien die de doelen van het welzijnswerk helpen te realiseren: een sterke civil society, zelfredzame inwoners met ondersteuning voor degenen die het echt nodig hebben, en het tegengaan van maatschappelijke drempels. Hiermee wil de gemeente Utrecht er aan bijdragen dat burgers meer betrokken raken bij elkaar, bij de wijk of stad en dat hun deelname aan het maatschappelijk leven toeneemt.

Artikel 3 Aanvraag

Jaarlijks zal de aanvraagperiode bestaan uit twee tranches. Subsidie kan vóór 1 september voor het komende jaar en vóór 1 april voor het lopende jaar aangevraagd worden. Een aanvraag zal als een eenmalige aanvraag (projectsubsidie) worden gezien en conform deze typering volgens de daarvoor geldende regels in de Algemene subsidieverordening 2008 behandeld worden.

Artikel 4 Aanvragers

Het flexibel budget is bestemd voor de volgende instellingen:

• organisaties met een beperkt aantal professionele krachten die er in de eerste plaats op gericht zijn de vrijwilligers in de eigen organisatie te werven en te ondersteunen;

• organisaties/groepen bewoners die geheel met vrijwilligers werken en/of geen andere gemeentelijke subsidie ontvangen;

• organisaties die innovatieve en vernieuwende plannen en projecten hebben;

• organisaties die meer dan EUR 300.000,00 subsidie van de gemeente Utrecht ontvangen zijn uitgesloten van deze regeling. Deze organisaties worden geacht met de reguliere subsidie een bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen te leveren en innovatie en vernieuwing na te streven;

• organisaties die aantoonbare kennis hebben van en betrokkenheid bij de stad Utrecht.

Artikel 5 Budget

Het budget zoals vermeld op de subsidiestaat zal in twee tranches verdeeld worden. Voor de eerste tranche wordt maximaal 60% van het totale budget verdeeld en het restant voor de tweede tranche.

Artikel 6 Verplichtingen aanvrager subsidie

De aanvrager van een projectsubsidie zorgt ervoor dat:

• het project duidelijke, realistische en meetbare resultaten heeft;

• de activiteiten voldoende bijdragen aan de subsidiedoelstellingen (het versterken van de civil society, het vergroten van de zelfredzaamheid van de inwoners en het wegnemen van maatschappelijke drempels);

• de activiteiten voldoende zijn afgestemd op de vraag of behoeften van de doelgroep;

• in de projectaanvraag duidelijk wordt aangegeven hoe de effectiviteit van de activiteiten en de prestaties gemeten zullen worden;

• het aanbod vernieuwend en/of aanvullend is op het basis aanbod;

• er sprake is van een goede prijs/kwaliteit verhouding;

• de samenwerking met andere organisaties en partners inzichtelijk wordt gemaakt. Hierbij dient concreet benoemd te worden welke afspraken worden gemaakt en welke resultaten met deze samenwerking worden bereikt;

• de inzet op eigen kracht en het gebruik maken van vrijwillige inzet zichtbaar is.

Artikel 7 Verplichtingen ontvanger subsidie

1.De ontvanger van een projectsubsidie zorgt ervoor dat:

• de doeleinden, gesteld in het activiteitenplan op doelmatige wijze worden nagestreefd,

• de werkzaamheden op een zodanige manier worden geregeld dat een goed beleid en beheer worden gevoerd,

• de administratie op overzichtelijke en doelmatige wijze wordt gevoerd en dat te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde baten en lasten kunnen worden nagegaan.

  • 2.

    De ontvanger van een projectsubsidie doet zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het college van omstandigheden en/of afwijkingen van begroting en activiteiten die van belang kunnen zijn voor een beslissing tot wijziging of intrekking van de subsidie. Daarbij worden de relevante stukken overgelegd.

  • 3.

    De ontvanger van een projectsubsidie stelt na afloop van de periode waarvoor subsidie is verleend een projectverslag vast dat inzicht geeft in de aard, duur en omvang van de in het kader van de subsidiëring verrichte activiteiten. In het projectverslag worden de verrichte activiteiten met de in projectplan voorgenomen activiteiten vergeleken;

  • 4.

    Bij direct vastgestelde subsidies legt de subsidieontvanger na afloop van de periode waarvoor subsidie was verstrekt, een bewijs over waaruit kan worden afgeleid dat de activiteiten waarvoor subsidie was verstrekt, zijn uitgevoerd.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan één of meerdere artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de strekking van de regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel Flexibel budget.

  • 2.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht op 31 januari 2012

De secretaris, De burgemeester,

Drs. M.R. Schurink Mr. A. Wolfsen

Bekendmaking is geschied op 14 februari 2012.

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 15 februari 2012.