Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening U-pas 2012

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening U-pas 2012

Verordening U-pas 2012(raadsbesluit van27 september2012)

De raad van de gemeente Utrecht;

gelet op de Meerjarennota Armoede en Schuldhulpverlening 2012-2015, door de gemeenteraad vastgesteld d.d. 19 april 2012;

gelet artikel 8, eerste lid, onderdeel g, van de Wet werk en bijstand (WWB);

overwegende

dat het van wezenlijk belang wordt geacht dat Utrechters en hun minderjarige kinderen zich door maatschappelijke participatie kunnen ontplooien en ontwikkelen en daarin niet belemmerd worden door hun financiële positie, dat de gemeente Utrecht daaraan wenst bij te dragen door het voeren van beleid, gericht op bevordering van maatschappelijke participatie, waaronder wordt verstaan deelname aan activiteiten die het mogelijk maken mee te doen in de samenleving;

BESLUIT

vast te stellen de volgende

VERORDENING U-pas 2012

Hoofdstuk1:Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Definities en begrippen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    U-pas: een door of namens het college verstrekt document dat strekt ter bevordering van de deelname aan maatschappelijke, sportieve en culturele activiteiten;

  • b.

    U-pashouder: de rechtmatige houder van de U-pas;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • d.

    inwoner: de persoon die op het moment van aanvraag ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Utrecht, dan wel van één van de gemeenten waarmee de gemeente Utrecht een samenwerkingsovereenkomst is aangegaan voor de uitvoering van het participatiebeleid van die gemeente;

  • e.

    aanvrager: de inwoner (18+) die een U-pas aanvraagt ten behoeve van zichzelf of zijn kind;

  • f.

    inkomen: de inkomsten van de aanvrager en zijn eventuele partner uit of in verband met arbeid of sociale zekerheidsuitkeringen, met uitzondering van de inkomsten uit arbeid van het ten laste komende kind of kinderen;

  • g.

    wettelijk sociaal minimum: de bijstandsnorm bedoeld in artikel 20 t/m 23 van de Wet werk en bijstand inclusief toeslag, vakantiegeldreservering, exclusief eventuele heffingskortingen;

  • h.

    maatschappelijke participatie: deelnemen aan structurele activiteiten, waarvan de kosten weliswaar algemeen gebruikelijk zijn maar niet behoren tot de dagelijkse kosten voor het noodzakelijke levensonderhoud, en welke activiteiten aantoonbaar bijdragen aan een actieve verbinding met de samenleving. Onder activiteiten die bijdragen aan maatschappelijke participatie wordt verstaan activiteiten met een terugkeerpatroon, zoals lidmaatschap van een sportvereniging, abonnement bij de bibliotheek of een cursus bij de muziekschool en in geval van kinderen, schoolactiviteiten en toegang tot een computer en internet;

  • i.

    kind: het ten laste komende kind als bedoeld in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdelen d en e, van de Wet werk en bijstand, alsmede het pleegkind waarvoor de pleegouder een vergoeding ontvangt;

  • j.

    schoolgaand kind: het in onderdeel i. bedoelde kind, voor wie de leer- of kwalificatieplicht, bedoeld in artikel 4 van de Leerplichtwet, geldt.

Artikel 1.2 Doel en toepassingsbereik

  • 1. Het college verstrekt aan inwoners van de gemeente Utrecht en hun gezinsleden, die voldoen aan de in hoofdstuk 2 van deze verordening omschreven voorwaarden een U-pas, ter bevordering van de deelname aan maatschappelijke, sportieve en culturele activiteiten. Het college realiseert deze doelstelling door het verstrekken van de U-pas aan inwoners en door het voorzien in het bijbehorende aanbod.

  • 2. De bepalingen in deze verordening zijn van overeenkomstige toepassing op inwoners van andere gemeenten, indien en voor zover de gemeente Utrecht met die gemeente een samenwerkingsovereenkomst is aangegaan.

Artikel 1.3 De U-pas

De U-pas is een individueel verstrekte pas die geldig is wanneer deze in ieder geval is voorzien van

alle volgende kenmerken:

  • -

    de naam van de pashouder;

  • -

    de geboortedatum van de pashouder;

  • -

    een uniek aan de pashouder toegekend U-pasnummer en

  • -

    een pasfoto van de pashouder.

Hoofdstuk 2: Het recht op een U-pas

Artikel 2.1 Het recht op een U-pas

  • 1. Recht op een U-pas heeft de inwoner met diens gezinsleden als het totale inkomen van het gezin ten hoogste 110% van het wettelijk sociaal minimum bedraagt.

  • 2. Het in het eerste lid genoemde inkomen wordt getoetst over het kalenderjaar voorafgaand aan de aanvraagdatum, dan wel over de periode van drie maanden direct voorafgaand aan de aanvraagdatum in de gevallen waarin het inkomen in de periode tussen het voorgaande kalenderjaar en de aanvraagdatum gedaald is.

  • 3. In afwijking van het eerste lid heeft de inwoner die student of scholier is en uit 's Rijks kas bekostigd voltijds onderwijs volgt, of aanspraak kan maken op studiefinanciering op grond van de Wet Studiefinanciering 2000 of op een tegemoetkoming op grond van de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten, geen recht op een U-pas, tenzij hij een of meer ten laste komende kinderen heeft en beschikt over een gezinsinkomen dat, inclusief de toelage WSF of WTOS, niet meer bedraagt dan het inkomen bedoeld in het eerste lid.

Artikel 2.2 Uitsluitinggronden

Van het recht op een U-pas is uitgesloten de inwoner:

  • a.

    die niet rechtmatig in Nederland verblijft in de zin van artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, met uitzondering van de vreemdeling die met instemming van de Nederlandse overheid verblijft in een instelling bedoeld voor de opvang van asielzoekers;

  • b.

    die onbetaald verlof geniet als bedoeld in artikel 1, onderdeel g, van de Werkloosheidswet, of gehuwd is met een zodanig persoon, voor zover het gebrek aan inkomen daarvan het gevolg is; of

  • c.

    die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, anders dan op grond van bepalingen in de Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ).

Hoofdstuk 3: Aanvraag en toekenning van de U-pas

Artikel 3.1 De aanvraag en toekenning van de U-pas

  • 1. Het indienen van een aanvraag vindt plaats met gebruik van een door het college vastgesteld aanvraagformulier en wordt ingediend door de aanvrager of diens wettelijk vertegenwoordiger (ouder(s), pleegouder(s), voogd, bewindvoerder of curator).

  • 2. De aanvrager verstrekt desgevraagd alle gegevens en bewijsstukken omtrent het inkomen en de gezinssituatie van de aanvrager of die noodzakelijk zijn voor het vaststellen van het recht op een U-pas.

Artikel 3.2 De verstrekking van de U-pas

  • 1. Het college beslist positief op de aanvraag door middel van het toesturen van de U-pas.

  • 2. Het college beslist negatief op de aanvraag met een schriftelijk besluit.

  • 3. Verstrekking van de U-pas is kosteloos.

  • 4. De U-pas is geldig tot de op de U-pas vermelde einddatum.

  • 5. Het college stelt het recht op de U-pas periodiek opnieuw vast aan de hand van deze verordening.

  • 6. Indien de U-pas is gestolen, legt de pashouder een kopie van aangifte en proces-verbaal over. De pashouder ontvangt daarop een duplicaat U-pas.

  • 7. In geval het verlies van de U-pas redelijkerwijs aan de houder kan worden verweten, brengt het college een bedrag van EUR 25,00 voor een duplicaat U-pas in rekening.

  • 8. De U-pas blijft eigendom van de gemeente Utrecht en is niet overdraagbaar aan derden.

Hoofdstuk 4: Maatregelen ter bevordering van maatschappelijke participatie

Artikel 4.1 Het aanbod

  • 1. Het college voorziet in aanbod ter bevordering van de maatschappelijke participatie, waarvan met de U-pas gebruik gemaakt kan worden en zorgt voor bekendmaking ervan.

  • 2. Het aanbod voldoet in ieder geval aan de volgende kenmerken:

    • a.

      de activiteit behoort tot de reguliere taak van de rechtspersoon en wordt zonder winstoogmerk uitgevoerd, of

    • b.

      in geval van een activiteit met winstoogmerk, wordt deze uitdrukkelijk door de Dienst Maatschappelijke de gemeente Utrecht ondersteund, en

    • c.

      de activiteit wordt niet door een andere rechtspersoon aangeboden met dezelfde of aantrekkelijker voorwaarden, en

    • d.

      de activiteit vindt plaats in een gemeente als bedoeld in artikel 1, onderdeel d.

  • 3. Als aanbod komen in aanmerking de in artikel 4.2.1 tot en met 4.3.3 genoemde activiteiten.

Artikel 4.2 Aanbod voor U-pashouders met een of meer inwonende minderjarige kinderen

Het aanbod voor U-pashouders met een of meer inwonende minderjarige kinderen bestaat uit de hierna in artikel 4.2.1 tot en met 4.2.3 genoemde regelingen.

Artikel 4.2.1 Sport- en cultuurregeling

  • 1. Deze regeling heeft als doel het verstrekken van een budget ten behoeve van de kosten van deelname door het in artikel 4.2 bedoelde minderjarige kind aan sportieve of culturele activiteiten van structurele aard.

  • 2. De hoogte van het in het eerste lid genoemde budget bedraagt EUR 225,00 per kind per pasjaar.

  • 3. Het budget is bestemd voor één pasjaar en niet overdraagbaar naar andere pasjaren.

  • 4. Het budget wordt rechtstreeks aan de rechtspersoon, die de sportieve of culturele activiteit aanbiedt, uitbetaald. De rechtspersoon gaat hiervoor met de gemeente een overeenkomst aan.

  • 5. De rechtspersoon vraagt het budget of een gedeelte daarvan aan volgens de bepalingen van de overeenkomst.

  • 6. Het college behoudt zich het recht voor te bepalen met welke rechtspersonen als bedoeld in het derde lid een overeenkomst wordt aangegaan. Artikel 4.1, tweede lid, is hierbij van toepassing. Het college let bijvoorbeeld op:

    • a.

      de mate waarin de door de rechtspersoon aangeboden activiteit bijdraagt aan de maatschappelijke participatie van het kind en

    • b.

      de hoeveelheid rechtspersonen die de activiteit aanbiedt.

Artikel 4.2.2 School€xtra

  • 1. Deze regeling heeft als doel het verstrekken van een budget ter bevordering van deelname aan door de school van het in artikel 4.2 bedoelde schoolgaande kind georganiseerde activiteiten, zoals schoolkampen, excursies en workshops.

  • 2. Het in het eerste lid genoemde budget bedraagt:

    • a.

      voor kinderen in het basisonderwijs EUR 50,00 per kind per schooljaar;

    • b.

      voor kinderen in het voortgezet onderwijs EUR 100,00 per kind per schooljaar.

  • 3. Het budget wordt rechtstreeks aan de school van het kind uitbetaald. De school vraagt het budget aan en levert daartoe een door het college opgesteld declaratieformulier in, waaruit in ieder geval blijkt:

    • a.

      de activiteit(en) waar het kind aan heeft deelgenomen;

    • b.

      de gemaakte kosten en

    • c.

      de naam van het kind en het nummer van de U-pas van het kind.

Artikel 4.2.3 Compu4school

  • 1. Deze regeling voorziet in een computer voor het in artikel 4.2 bedoelde schoolgaande kind.

  • 2. Uitvoeringsbepalingen van deze regeling:

    • a.

      De computer wordt op aanvraag verstrekt door middel van een hiervoor bestemd aanvraagformulier. Hierbij worden de op het aanvraagformulier genoemde benodigde bewijsstukken overlegd.

    • b.

      De computer wordt aan de rechthebbende om niet geleverd op het woonadres van het kind in Utrecht.

    • c.

      De computer wordt na levering eigendom van het gezin waarvan het kind deel uitmaakt.

  • 3. Om in aanmerking te komen voor deze regeling, dient het kind te voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      het kind zit op het moment van aanvragen in de laatste klas van het basisonderwijs;

    • b.

      het kind zal volgend schooljaar starten in het voortgezet onderwijs;

    • c.

      in het gezin van het kind is niet eerder een computer verstrekt op grond van deze regeling of de Beleidsregel compu4school of de Beleidsregel compu4school 2009, tenzij die computer inmiddels vijf jaar of langer in het bezit is van het gezin. Indien in dat geval opnieuw een computer wordt verstrekt, bestaat niet opnieuw recht op de éénmalige bijdrage voor een internetaansluiting;

    • d.

      de aanvraag is ingediend binnen de daarvoor gestelde termijn zoals vermeld op het aanvraagformulier.

  • 4. Het college kan, in afwijking van de in het derde lid genoemde voorwaarden, besluiten tot toekenning van de computer als afwijzing daarvan naar het oordeel van het college kennelijk onredelijk is.

Artikel 4.3 Aanbod voor U-pashouders van 18 jaar en ouder

Voor de U-pashouder van 18 jaar en ouder als bedoeld in artikel 2.1 gelden de hierna genoemde regelingen.

Artikel 4.3.1 Sport- en cultuurregeling.

  • 1. Deze regeling heeft als doel het verstrekken van een budget ten behoeve van de kosten van deelname aan sportieve of culturele activiteiten van structurele aard.

  • 2. De hoogte van het in het eerste lid genoemde budget bedraagt EUR 100,00 per U-pashouder per pasjaar.

  • 3. Het budget is bestemd voor één pasjaar en niet overdraagbaar naar andere pasjaren.

  • 4. Het budget wordt rechtstreeks aan de rechtspersoon, die de sportieve of culturele activiteit aanbiedt, uitbetaald. De rechtspersoon gaat met het college een overeenkomst aan.

  • 5. De rechtspersoon vraagt het budget of een gedeelte daarvan aan volgens de bepalingen van de overeenkomst.

  • 6. Het college behoudt zich het recht voor te bepalen met welke rechtspersonen een overeenkomst wordt aangegaan. Het college let bijvoorbeeld op:

    • -

      de mate waarin de door de rechtspersoon aangeboden activiteit bijdraagt aan de maatschappelijke participatie; en

    • -

      de hoeveelheid rechtspersonen die de activiteit aanbiedt.

Artikel 4.3.2 Bibliotheekabonnement

  • 1. Deze regeling beoogt voor U-pashouders een korting te regelen op bibliotheekabonnementen.

  • 2. De hoogte van de in onderdeel a genoemde korting wordt jaarlijks bekend gemaakt aan de U-pashouders.

  • 3. De Bibliotheek Utrecht gaat met het college een overeenkomst aan, waarin de afspraken over de hoogte van de korting en de hoogte van de vergoeding die De Bibliotheek Utrecht daarvoor krijgt, zijn geregeld.

  • 4. De Bibliotheek Utrecht vraagt de vergoeding voor de verleende korting aan volgens de bepalingen van de overeenkomst.

Artikel 4.3.3 Eettafels

  • 1. Deze regeling heeft als doel het verstrekken van een korting in de kosten van deelname aan een eettafel.

  • 2. De hoogte van de in het eerste lid bedoelde korting bedraagt EUR 2,00 per maaltijd.

  • 3. De rechtspersoon die de korting verleent, gaat met het college een overeenkomst aan.

  • 4. De rechtspersoon vraagt vergoeding van de verleende korting aan volgens de bepalingen van de overeenkomst.

  • 5. De hoogte van de vergoeding die de rechtspersoon voor de verleende korting krijgt, is gelijk aan de verleende korting voor maximaal vier maaltijden per pashouder per week.

Artikel 4.4 Bevoegdheid college

Het college heeft de bevoegdheid de in artikel 4.2.1, tweede lid, artikel 4.2.2, tweede lid, artikel 4.3.1, tweede lid en artikel 4.3.3., tweede lid genoemde bedragen jaarlijks te verhogen, wanneer het college daar aanleiding toe ziet.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen

Artikel 5.1 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1.

    De bepalingen van deze verordening treden in de plaats van de Verordening U-pas, vastgesteld door de raad op 7 mei 2009 (Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 26).

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking een dag na publicatie, met uitzondering van de bepalingen van de artikelen 4.2.1, 4.3.1 en 4.3.3. Deze bepalingen treden in werking op 1 juli 2013.

  • 3.

    De in artikel 8 van de Richtlijn U-pas omschreven financiële bijdrage voor structurele activiteiten, blijft van kracht tot 1 juli 2013.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening U-pas 2012.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 27 september 2012

De griffier, De burgemeester,

Drs. A.A.H. Smits Mr. A. Wolfsen

Bekendmaking is geschied op10 oktober2012.

Deze verordening treedt in werking op 11 oktober 2012, met uitzondering van de bepalingen van de artikelen 4.2.1, 4.3.1 en 4.3.3. Deze bepalingen treden in werking op 1 juli 2013.

BIJLAGE BEHOREND BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2012, NR. 64

TOELICHTING

Algemeen

De gemeente Utrecht heeft zich tot doel gesteld om maatschappelijke participatie van inwoners met een laag inkomen te bevorderen. De gemeente doet dit via de U-pas. Daartoe heeft de raad al in 1993 een eerste verordening vastgesteld. In de loop der jaren is de verordening enkele malen opnieuw vastgesteld. De laatste verordening, de Verordening U-pas, is vastgesteld op 7 mei 2009 (Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 26). Deze Verordening U-pas 2012 treedt ervoor in de plaats.

Deze verordening geeft invulling aan de per 2012 geïntroduceerde wettelijke plicht om in een verordening de gemeentelijke inzet voor maatschappelijke participatie van schoolgaande kinderen te regelen. De verordening is wel breder dan deze wettelijk benoemde doelgroep; ook voor volwassenen wordt invulling gegeven aan participatiebevordering. Een aantal ontwikkelingen die spelen, wordt in deze verordening meegenomen. Die ontwikkelingen zijn:

  • -

    de aanscherping van de Wet Werk en Bijstand, waardoor de oude inkomensgrens die recht gaf op een U-pas niet in stand gehouden kon worden.

  • -

    het Meerjarenbeleidsplan Armoede, waarmee een aantal wijzigingen in het oude U-pas aanbod zijn doorgevoerd. De nadruk is gelegd op structureel aanbod en de hoogte van de kortingen en vergoedingen van dat aanbod is aangescherpt. De genoemde ontwikkelingen zijn in deze Verordening U-pas 2012 meegenomen.

Artikelgewijze toelichting

Artikel 1 Definities en begrippen

Dit artikel bepaalt wat in deze verordening wordt verstaan onder de daarin gebruikte begrippen. Een aantal definities wordt hieronder nader toegelicht.

Onderdeel d: Inwoner. De gehanteerde omschrijving impliceert dat de verordening mede van toepassing is op inwoners van regiogemeenten met wie de gemeente Utrecht een overeenkomst heeft waarin onder andere de voorwaarden voor deelname, de doelgroep die onder de afspraken valt, de omvang van het pakket van aanbod, en afspraken over de vergoeding van de kosten worden vastgelegd.

Onderdeel f: Inkomen. Tot het inkomen worden alle middelen gerekend die worden ontvangen uit of in verband met arbeid (inclusief arbeid als zelfstandige), pensioen of uitkering. Aan de hand van een jaaropgave (voor inkomsten uit of in verband met arbeid en inkomsten uit uitkering) of als een jaaropgave niet beschikbaar is, middels bankafschriften, kan vrij eenvoudig het inkomen worden bepaald. Bij zelfstandigen dienen de jaarcijfers als bewijsstuk van het inkomen.

Onderdeel h: Maatschappelijke participatie. Onder maatschappelijke participatie wordt verstaan structurele deelname aan activiteiten die aantoonbaar bijdragen aan een actieve verbinding met de maatschappij. Door het verstrekken van de U-pas bevordert het college de deelname aan sportieve, culturele en maatschappelijke activiteiten.

Onderdeel i:Kind. Met kind en ten laste komend kind wordt bedoeld: het minderjarige eigen kind of stiefkind waarvoor aanspraak bestaat op kinderbijslag. Het laatste criterium is bepalend voor de vraag of het kind daadwerkelijk ten laste van de ouders of alleenstaande ouder komt. Ook een kind dat niet feitelijk deel uitmaakt van de huishouding van de aanvrager, maar wel volledig door hem wordt onderhouden en voor wie hij dus ook kinderbijslag ontvangt, is op grond van dit criterium een ten laste komend kind in de zin van deze verordening. Verder wordt eveneens als kind aangemerkt het tot de huishouding behorende minderjarige pleegkind waarvoor de pleegouders een vergoeding ontvangen.

Artikel 1.2 Doel/toepassingsbereik

Deze bepaling omschrijft de doelstelling die de gemeente door middel van het verstrekken van de U-pas wil realiseren. Tevens geeft dit artikel aan dat de voorziening van de U-pas uitsluitend bedoeld is voor personen die door financiële omstandigheden niet of niet volledig in staat zijn om zelfstandig maatschappelijk te participeren.

Artikel 1.3 De U-pas

Dit artikel bevat een omschrijving van de U-pas en de kenmerken waarvan de pas wordt voorzien.

Artikel 2.1 Het recht op een U-pas

Eerste lid: Hierin is opgenomen dat de inwoner, zijn eventuele partner en eventuele kinderen met een inkomen tot maximaal 110% van het wettelijke sociaal minimum in aanmerking komt voor een U-pas.

Dit inkomenscriterium wordt uitgedrukt in belastbaar loon, zijnde het loon vóór inhoudingen ter zake van premies en belastingen. Het is omgerekend naar een nettobedrag gemiddeld gelijk aan 110% van de netto bijstandsnorm volgens de Wet werk en bijstand (WWB) ofwel het wettelijk sociaal minimum, maar kan daar in individuele gevallen enigszins van afwijken. Het belastbaar loon van de aanvrager wordt afgezet tegen het op hem van toepassing zijnde bovenbedoelde inkomenscriterium. Als van het belastbaar loon geen of onvoldoende gegevens voorhanden zijn, kan het inkomen ook worden vastgesteld op basis van de inkomensgegevens van de laatste drie maanden voorafgaand aan de aanvraag.

Tweede lid: bevat enkele uitgangspunten voor de wijze waarop het recht op een U-pas wordt getoetst.

Derde lid: Deze bepaling sluit de categorie studerenden zonder ten laste komende kinderen uit van het recht op een U-pas. Weliswaar beschikt deze groep veelal over een inkomen dat aanzienlijk lager is dan de in het eerste lid bedoelde inkomensgrens, maar die omstandigheid vormt voor hen over het algemeen geen beletsel om volwaardig deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten in de ruimste zin van het woord. Er wordt echter een voorbehoud gemaakt ten aanzien van studerenden met minderjarige kinderen. Voor hen geldt deze categoriale uitsluitingsgrond niet. Daarnaast kan een uitzondering gemaakt worden voor personen, die door middel van een avondstudie proberen hun inkomenspositie te verbeteren. Van hen kan namelijk niet worden aangenomen dat de studie hen een ingang biedt naar maatschappelijke participatie.

Artikel 2.2 Uitsluitinggronden

Dit artikel beperkt de kring van rechthebbenden

Onderdeel a sluit de niet-rechtmatig in Nederland verblijvende vreemdeling van het recht op een U-pas uit. Voor de beoordeling of deze uitsluitingsgrond van toepassing is, kan worden aangesloten bij de bepalingen hierover in artikel 11 van de WWB. Voor toepassing van deze verordening wordt echter een uitzondering gemaakt ten aanzien van de groep asielzoekers die in de opvang verblijft. Deze personen hebben weliswaar geen verblijfstitel, maar verblijven wel met instemming van de overheid voor langere duur in Nederland. Zij beschikken echter niet over voldoende inkomen om te kunnen deelnemen aan maatschappelijke activiteiten. Om die reden is deze groep onder het bereik van de verordening gebracht.

Onderdeel b geeft aan dat de daar genoemde uitsluitingsgrond alleen van toepassing is als het inkomen uitsluitend als gevolg van het onbetaalde verlof lager is dan de in artikel 2 eerste lid bedoelde inkomensgrens. Is het inkomen ook zónder het onbetaalde verlof minder dan dat bedrag, dan geldt deze uitsluitingsgrond niet.

Onderdeel c sluit gedetineerden, personen in voorarrest en voorlopige hechtenis en personen die uit andere hoofde in het kader van toepassing van het strafrecht zijn ingesloten (denk aan tbs) uit. Het gebruik van de U-pas door een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, staat feitelijk gelijk aan oneigenlijk gebruik en kan een reden zijn voor beëindiging van het recht (zie ook de toelichting bij artikel 3, tweede lid). De uitsluitingsgrond geldt echter niet voor de achterblijvende gezinsleden van de gedetineerde. Ook kunnen bij detentie van de kostwinner de achterblijvende gezinsleden, die voorafgaand aan de detentie geen aanspraak op een U-pas hadden wegens overschrijding van de inkomensgrens, in beginsel een zelfstandig recht verwerven als het jaarinkomen door de detentie lager is dan de in artikel 2.1, eerste lid bedoelde inkomensgrens. De achterblijvende gezinsleden kunnen in dat geval op eigen titel een aanvraag indienen. Deze situatie zal zich in de regel alleen voordoen bij langgestraften. De verordening maakt uitdrukkelijk een uitzondering voor personen die op grond van de Wet BOPZ in gedwongen opname verkeren. Zij kunnen in beginsel aanspraak (blijven) maken op een U-pas.

Artikel 3.1 De aanvraag en toekenning van de U-pas

Het eerste en tweede lid bevatten enkele uitgangspunten voor de wijze waarop men een aanvraag kan indienen en de minimale eisen waaraan de aanvraag moet voldoen.

Artikel 3.2 De verstrekking van de U-pas

In dit artikel worden enkele zaken geregeld met betrekking tot de afhandeling van de aanvraag en de geldigheid van de U-pas. De U-pas in geldig vanaf het moment van verstrekking en in principe tot de op de U-pas vermelde einddatum. Na het verstrijken van de geldigheidsduur moet het recht op een

U-pas opnieuw worden vastgesteld. Hierbij wordt onder andere het jaarinkomen over het voorafgaande kalenderjaar vastgesteld. Dat houdt in dat tussentijdse wijzigingen in de financiële omstandigheden van de pashouder in beginsel pas gevolgen hebben voor het recht op het moment na het verstrijken van de op de U-pas vermelde einddatum. Het college behoudt zich echter het recht voor om het recht tussentijds te beëindigen als er sprake is van misbruik of oneigenlijk gebruik, bijvoorbeeld als blijkt dat onjuiste inlichtingen zijn verstrekt om een U-pas te verkrijgen.

In geval van verlies door diefstal kan aan de U-pashouder om niet een duplicaat U-pas worden verstrekt. Hiertoe moet een kopie van aangifte en procesverbaal worden overlegd. Is de U-pas om een andere reden verloren dan kan de gemeente EUR 25,00 voor een duplicaat U-pas in rekening brengen. Het wordt in dat geval pas verstrekt na betaling van de verschuldigde EUR 25,00.

Artikel 4.1 Het aanbod

In dit artikel wordt uitgelegd dat het college voorziet in een aanbod ter bevordering van de maatschappelijke participatie, aan welke voorwaarden dit aanbod moet voldoen en welk aanbod in aanmerking komt. Het spreekt vanzelf dat activiteiten die in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid niet voldoen aan deze criteria en dus ook nooit onderdeel kunnen vormen van het beschikbare aanbod. Het U-pasaanbod wordt bekendgemaakt via de website van de U-pas.

Artikel 4.2 Aanbod voor U-pashouders met een of meer inwonende tot 18 jaar.

Het aanbod voor U-pashouders met minderjarige kinderen is nog laagdrempeliger, het budget is hoger. Reden hiervoor is dat het college het belangrijk vindt dat kinderen zonder financiële belemmeringen maatschappelijk kunnen participeren.

In de artikelen 4.2.1 t/m 4.2.3 staat het aanbod uiteengezet voor kinderen tot 18 jaar.

4.2.1 Sport- en cultuurregeling. Kinderen tot 18 jaar krijgen op vertoon van de U-pas de contributie van sportieve of culturele activiteiten van structurele aard vergoed, tot een budget. Te denken valt aan bijvoorbeeld de contributie van een sportvereniging, de zwemles of het lesgeld van een cursus. Dit budget wordt voor hen direct verrekend door de aanbieder van de activiteit die hiervoor een overeenkomst met het college is aangegaan. Het is aan het college om te bepalen met welke aanbieders een overeenkomst wordt aangegaan. Met welke aanbieder een overeenkomst wordt aangegaan hangt onder ander af van de mate waarin de aangeboden activiteit bijdraagt aan het verhogen van de maatschappelijke participatie en de hoeveelheid aanbieders die een soortgelijke activiteit aanbieden. Ten behoeve van de kinderen van U-pashouders tot 18 jaar kan er maximaal EUR 225,00 per jaar gedeclareerd worden volgens de bepalingen in de overeenkomst die het college met een aanbieder is aangegaan. Hierbij wordt opgemerkt dat het invoeren van dit budget ingaat per 1 juli 2013. Tot deze datum kunnen kinderen van U-pashouders tot 18 jaar gebruik maken van de U-paskorting zoals beschreven artikel 8 van de Richtlijn U-pas. Dit artikel houdt in dat zij 100% korting krijgen op sportieve en 75% op culturele activiteiten van structurele aard zonder dat er een maximum aan is verbonden.

4.2.2 School€xtra. Met School€xtra beoogt het college dat schoolgaande kinderen tot 18 jaar uit gezinnen met een laag inkomen kunnen deelnemen aan activiteiten die de school organiseert. School€xtra is bedoeld voor de leuke activiteiten zoals schoolkamp en excursies en niet voor zaken als bijles of overblijfkosten. De bijdrage EUR 50,00 per leerling per schooljaar in het basisonderwijs en EUR 100,00 per leerling per schooljaar in het voortgezet onderwijs wordt rechtstreeks op declaratiebasis onder vermelding van de activiteit aan de scholen uitbetaald. Op deze manier wordt gewaarborgd dat het geld gebruikt wordt waarvoor het bestemd is.

4.2.3 CompU4school. In dit artikel zijn de voorwaarden opgenomen waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor een gratis computer. Alle kinderen met een U-pas die in Utrecht wonen en het volgende schooljaar zullen starten in het voortgezet onderwijs krijgen, als zij aan de voorwaarden voldoen, een gratis computer via de regeling CompU4school. De gemeente Utrecht wil hiermee mogelijk maken dat kinderen goed mee kunnen doen met het onderwijsprogramma.

Artikel 4.3 Aanbod voor U-pashouders van 18 jaar en ouder

In de artikelen 4.3.1 t/m 4.3.3 is het aanbod voor meerderjarigen uiteen gezet.

4.3.1 Sport- en cultuurregeling. U-pashouders van 18 jaar en ouder krijgen op vertoon van de U-pas de contributie van sportieve of culturele activiteiten van structurele aard vergoed, tot een budget. De activiteiten die onder deze regeling vallen omvatten een breder spectrum dan de naam doet vermoeden. Hieronder valt bijvoorbeeld de contributie van een sportvereniging, het lesgeld van een cursus maar ook het lidmaatschap van een volkstuin. Dit budget wordt voor hen direct verrekend door de aanbieder van de activiteit die hiervoor een overeenkomst met het college is aangegaan. Het is aan het college om te bepalen met welke aanbieders een overeenkomst wordt aangegaan. Dit hangt onder andere af van de mate waarin de aangeboden activiteit bijdraagt aan het verhogen van de maatschappelijke participatie en de hoeveelheid aanbieders die een soortgelijke activiteit aanbieden. Ten behoeve van de U-pashouders van 18 jaar en ouder kan de aanbieder maximaal EUR 100,00 per jaar declareren volgens de bepalingen in de overeenkomst die het college met een aanbieder is aangegaan. Hierbij wordt opgemerkt dat het invoeren van dit budget ingaat per 1 juli 2013. Tot deze datum kunnen U-pashouders van 18 jaar en ouder gebruik blijven maken van de U-paskorting overeenkomstig artikel 8 van de Richtlijn U-pas. Dit artikel houdt in dat U-pashouders 50% korting krijgen op sportieve en culturele activiteiten van structurele aard zonder dat er een maximum aan is verbonden. De aanbieder van de korting kan 90% van de verleende korting declareren.

4.3.2 Bibliotheekabonnement. U-pashouders krijgen op vertoon van de U-pas een korting op een abonnement van de bibliotheek. De hoogte van de U-paskorting op een bibliotheekabonnement wordt jaarlijks overeengekomen tussen het college en de bibliotheek.

4.3.3 Eettafels. U-pashouders ouder dan 45 jaar krijgen op vertoon van de U-pas een korting van EUR 2,00 op een maaltijd bij een eettafel. Het gezamenlijk een maaltijd nuttigen wordt gezien als middel om de maatschappelijke participatie te verhogen. U-pashouders kunnen maximaal vier keer per week met U-paskorting deelnemen aan een eettafel. De eettafel declareert de verleende korting volgens de bepalingen van de overeenkomst voor maximaal vier maaltijden per week. Tot 1 juli 2013 gelden voor deelname aan de eettafels de bepalingen uit de Richtlijn U-pas. Dit houdt in dat de U-paskorting op eettafels alleen van toepassing is voor U-pashouders ouder dan 55 jaar en dat de deelname aan de eettafel met U-paskorting niet aan een maximum gebonden is.

Artikel 4.4 Bevoegdheid college

Omdat er in de toekomst aanleiding kan zijn, de bedragen van de sport- en cultuurregeling, de regeling School€xtra of de eettafels, te verhogen, is deze bepaling toegevoegd. In principe gaan we uit van de bedragen zoals genoemd in deze verordening, maar het college houdt de bevoegdheid deze te verhogen wanneer daar naar oordeel van het college reden toe is.

Artikel 5 Slot- en overgangsbepalingen

Met de inwerkingtreding van deze verordening vervallen de bepalingen van de Verordening U-pas.

Tot 1 juli 2013 blijft echter de in artikel 8 van de Richtlijn U-pas omschreven financiële bijdrage voor structurele activiteiten van kracht. Het instellen van een budget voor deelname aan sportieve en culturele activiteiten, het verlagen van de leeftijd waarop U-pashouders korting kunnen krijgen bij de eettafels en het maximeren van de deelname aan de eettafels gaat in per 1 juli 2013.

De bestaande overeenkomsten en afspraken met gemeenten en participanten blijven eveneens van kracht tot het eind van de periode waarvoor ze destijds zijn aangegaan en worden geacht aan alle voorwaarden van deze verordening te voldoen.