Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014, inclusief de daarbij behorende tarieventabel 2014

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2014

Verordening op de heffing en deinvordering van leges 2014, alsmedede daarbij behorende tarieventabel 2014(raadsbesluit van14 november 2013)

De raad van de gemeente Utrecht;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

BESLUIT

vast te stellen de volgende

VERORDENING op de heffing en invordering vanleges 2014, alsmede de daarbij behorende tarieventabel 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten en

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst als bedoeld in artikel 2 dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten welke reeds uit andere hoofde tot enige betaling aan het gemeentebestuur aanleiding geven.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, (elektronische) nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van de schriftelijke kennisgeving wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan op het moment van uitreiking van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan

  • 1. per post, binnen veertien dagen na dagtekening van de kennisgeving;

  • 2. langs elektronische weg, onverwijld.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggave van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    onderdeel 2.19 tot en met 2.23 (reisdocumenten);

  • 2.

    onderdeel 2.26 (rijbewijzen);

  • 3.

    onderdeel 2.14.1 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

  • 4.

    onderdeel 1.3.1 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 5.

    onderdeel 2.16.1 (verklaring omtrent het gedrag)

  • 6.

    onderdeel 5.4 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Legesverordening 2013 van 8 november 2012 (Gemeenteblad 2012, nr. 78) en de eerste wijzigingsverordening op de legesverordening 2013 van 18 december 2012 (Gemeenteblad 2013, nr. 1), worden, ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan en op belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in het voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2014.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2014.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 14 november 2013

De griffier, De burgemeester,

Drs. A.A.H. Smits Mr. A. Wolfsen

BIJLAGE 1 BEHOREND BIJ VERORDENING VAN UTRECHT 2013, NR. 61

  • 1.

    Algemeen (niet programma gebonden)

    • 1.1.

      Nasporing en verstrekkingen uit gemeentelijke archiefbescheiden

      • 1.1.1.

        Het tarief ter zake van het op aanvraag doen van nasporing in, eventueel gevolgd door het op aanvraag vertrekken van inlichtingen uit, de niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden:

      • 1.1.2.

        voor elk daaraan te besteden half arbeidsuur EUR 15,80

        1.1.2.1.met een maximum van EUR 550,65

    • 1.2.

      Verstrekkingen Wet bescherming persoonsgegevens

      1.2.1.Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van een overzicht betreffende de verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de artikelen 35 en 39, eerste lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens EUR 5,10

    • 1.3.

      Verstrekkingen kopieën

      • 1.3.1.

        Voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen bedraagt het tarief voor het op verzoek verstrekken van kopieën per pagina EUR 0,20

      • 1.3.2.

        Indien het totale, op grond van artikel 1.4.1. verschuldigde bedrag, niet meer dan EUR 16,00 bedraagt, zal het verschuldigde bedrag aan leges niet worden geheven.

    • 1.4.

      Externe advieskosten

      1.4.1.Indien voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing een extern advies noodzakelijk is, wordt het navolgende geheven:

      • 1.4.1.1.

        De in deze tarieventabel genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

      • 1.4.1.2.

        Voor de toepassing van de tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

      • 1.4.1.3.

        Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

    • 1.5.

      Overige verklaringen en diensten en samenloop

      • 1.5.1.

        Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

        • 1.5.1.1.

          tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag EUR 18,10

        • 1.5.1.2.

          tot het verstrekken van stukken of uittreksels welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt EUR 18,10

      • 1.5.2.

        Indien een door het gemeentebestuur verstrekte dienst kan worden gerangschikt onder meer dan één van de in deze tarieventabel opgenomen belastbare feiten, wordt uitsluitend leges geheven op basis van het belastbare feit op grond waarvan het hoogste bedrag aan leges in rekening gebracht kan worden.

  • 2.

    Programma Bewoners en bestuur

    • 2.1.

      Huwelijk en partnerschap:

      2.1.1.Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, op de hierna vermelde tijden:

      • 2.1.1.1.

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 476,00

      • 2.1.1.2.

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 339,00

      • 2.1.1.3.

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 476,00

      • 2.1.1.4.

        op zaterdag, zondag en feestdagen vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 476,00

      • 2.1.1.5.

        op zaterdag, zondag en feestdagen vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 459,00

      • 2.1.1.6.

        op zaterdag, zondag en feestdagen vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 476,00

      • 2.1.1.7.

        op de avond en in de nacht van Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 476,00

      • 2.1.1.8.

        op de avond en in de nacht van Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 476,00

    • 2.2.

      Huwelijk en partnerschap: verhogingen voor ongebruikelijke tijden

      2.2.1Het verschuldigde bedrag onder 2.1.1. wordt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op de locaties Stadhuis en WijkserviceCentrum te Vleuten verhoogd:

      • 2.2.1.1

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 462,00

      • 2.2.1.2

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 95,00

      • 2.2.1.3

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 248,00

      • 2.2.1.4

        op zaterdag, vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 554,00

      • 2.2.1.5

        op zaterdag, vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 186,00

      • 2.2.1.6

        op zaterdag, vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 339,00

      • 2.2.1.7

        op zondag, vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 554,00

      • 2.2.1.8

        op zondag, vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 309,00

      • 2.2.1.9

        op zondag, vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 463,00

      • 2.2.1.10

        op feestdagen, vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 646,00

      • 2.2.1.11

        op feestdagen, vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 401,00

      • 2.2.1.12

        op feestdagen, vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 554,00

      • 2.2.1.13

        op Eerste Kerstdag, vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 862,00

      • 2.2.1.14

        op Eerste Kerstdag, vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 616,00

      • 2.2.1.15

        op Eerste Kerstdag, vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 770,00

      • 2.2.1.16

        op de avond en in de nacht van Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 770,00

      • 2.2.1.17

        op de avond en in de nacht van Oudejaarsdag en Nieuwjaarsdag vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 924,00

    • 2.3.

      Huwelijk en partnerschap: éénmalige locatie

      2.3.1.Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk voor enig éénmalig aangewezen locatie, op de hierna vermelde tijden:

      • 2.3.1.1.

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 00.00 uur tot en met 08.00 uur EUR 636,00

      • 2.3.1.2.

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 08.00 uur tot en met 18.00 uur EUR 447,00

      • 2.3.1.3.

        van maandag tot en met vrijdag vanaf 18.00 uur tot en met 24.00 uur EUR 636,00

      • 2.3.1.4.

        op zaterdag, zondag en feestdagen vanaf 00.00 tot 24.00 uur EUR 636,00

    • 2.4.

      Huwelijk en partnerschap: bijzonder huis

      2.4.1.Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en omgekeerd in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, ongeacht de dag waarop de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk geschiedt, bij een voltrekking, registratie of omzetting:

      • 2.4.1.1.

        vanaf 00.00 uur tot 08.00 uur EUR 476,00

      • 2.4.1.2.

        vanaf 08.00 uur tot 18.00 uur EUR 339,00

      • 2.4.1.3.

        vanaf 18.00 uur tot 24.00 uur EUR 476,00

    • 2.5.

      Huwelijk en partnerschap: baliehuwelijk

      2.5.1.Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, ten kantore van Burgerzaken en Gemeentebelastingen aan de Arthur van Schendelstraat 500 en het WijkserviceCentrum te Vleuten, van maandag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur en op donderdagavond tot 21.00 uur EUR 114,00

    • 2.6.

      Huwelijk en partnerschap: leges bij alsnog afzien van huwelijk

      • 2.6.1.

        Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en omgekeerd, ongeacht de oorzaak, geen doorgang vindt en de afmelding meer dan drie weken voorafgaand aan de geplande datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.

      • 2.6.2.

        Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, ongeacht de oorzaak, geen doorgang vindt en de afmelding niet meer dan drie weken, maar meer dan één week voorafgaand aan de geplande datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk en omgekeerd aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van de helft van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.

      • 2.6.3.

        Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en omgekeerd, ongeacht de oorzaak, geen doorgang vindt en de afmelding gedurende de week voorafgaand aan de geplande datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt geen ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.

    • 2.7.

      Huwelijk en partnerschap: kosteloos huwelijk

      2.7.1.Kosteloze voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, vindt uitsluitend plaats op in de daartoe beschikbare ruimte bij de afdeling Burgerzaken op

      2.7.1. maandagen om 10.00 uur en 10.15 uur.

    • 2.8.

      Huwelijk en partnerschap: afschriften, uittreksels en verklaringen

      2.8.1.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

    • 2.9.

      Verstrekkingen uit de GBA: definitie verstrekking

      9.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van artikel II.11., wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. Indien raadpleging van gegevens van een persoon ertoe leidt dat geen gegevens kunnen worden verstrekt of de verstrekte gegevens niet tot het beoogde gevolg leiden, wordt het in deze paragraaf bedoelde recht eveneens geheven.

    • 2.10.

      Verstrekkingen uit de GBA: verstrekkingen

      10.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

      a.gegevens aan de balie, dan wel gegevens die via de gemeentelijke website worden aangevraagd en betaald, per verstrekking EUR 11,40

      b.gegevens welke de aanvrager per post ontvangt, per verstrekking EUR 14,50

    • 2.11.

      Verstrekkingen uit de BRP

      11.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens omtrent een persoon, die niet is opgenomen als ingeschrevene of ingezetene in de basisregistratie personen:

      a.voor gegevens aan de balie verstrekt, dan wel gegevens die via de gemeentelijke website worden aangevraagd en betaald, per verstrekking EUR 11,40

      b.voor gegevens welke de aanvrager per post ontvangt per verstrekking EUR 14,50

    • 2.12.

      Verstrekkingen uit de GBA: steekproef

      12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen via selectie of steekproef per verstrekking; vermeerderd met de (re-)productie-, papier- en portikosten volgens vooraf verstrekte opgave:

      a.voor 5.000 verstrekkingen of minder EUR 554,65

      b.voor elk volgend honderdtal EUR 11,40

      12.2 Indien voor een aanvraag als bedoeld onder II.12.1. extra werkzaamheden moeten worden verricht, bijvoorbeeld omdat meer gegevens of gegevens of gegevensverzamelingen moeten worden geraadpleegd of bewerkt, dan wel omdat de aanvraag van een van de gebruikelijke wijze afwijkende presentatie behelst, wordt het op grond van de artikelen II.12.1.a. en II.12.1.b. verschuldigde bedrag aan leges verhoogd met (per aanvraag) EUR 86,15

    • 2.13.

      Verstrekkingen uit de BRP: persoonslijst

      13.1 Het tarief ter zake van het op aanvraag verstrekken van een persoonslijst ingevolge de Wet basisregistratie personen

      per lijst of gedeelte van een persoonslijst bedraagt EUR 15,85

    • 2.14.

      Verstrekkingen uit de BRP: wettelijk tarief

      14.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17 van het Besluit basisregistratie personen bedraagt per verstrekking EUR 2,27

    • 2.15.

      Verstrekkingen uit de BRP:verklaring van in leven zijn

      15.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van in leven zijn welke de aanvrager aan de balie aanvraagt en aldaar contant voldoet dan wel via de gemeentelijke website aanvraagt en betaalt, bedraagt EUR 11,40

      15.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van in leven zijn welke de aanvrager schriftelijk aanvraagt en per toegestuurde acceptgiro voldoet bedraagt EUR 14,50

    • 2.16.

      Verstrekkingen: verklaring omtrent het gedrag

      16.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring omtrent gedrag bedraagt: EUR 30,05

    • 2.17.

      Verstrekkingen: legaliseren handtekening

      17.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening welke de aanvrager aan de balie aanvraagt en aldaar contant voldoet, bedraagt EUR 11,40

      17.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening welke de aanvrager schriftelijk aanvraagt en per toegestuurde acceptgiro voldoet bedraagt EUR 14,50

    • 2.18.

      Verstrekkingen uit de BRP: bewijs van Nederlanderschap

      18.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap welke de aanvrager aan de balie aanvraagt en aldaar contant voldoet bedraagt dan wel via de gemeentelijke website aanvraagt en betaalt EUR 11,40

      18.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap welke de aanvrager schriftelijk aanvraagt en per toegestuurde acceptgiro voldoet bedraagt EUR 14,50

    • 2.19.

      Reisdocumenten: paspoort

      2.19.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vreemdelingen of een reisdocument voor vluchtelingen bedraagt (inclusief EUR 20,80 Rijksleges) EUR 50,35

    • 2.20.

      Reisdocumenten: zakenpaspoort

      2.20.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort dat een groter aantal bladzijden bevat dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 2.19.1. (een zakenpaspoort) bedraagt (inclusief EUR 20,80 Rijksleges) EUR 50,35

    • 2.21.

      Reisdocumenten: faciliteitenpaspoort

      2.21.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 als Nederlander wordt behandeld (een faciliteitenpaspoort) bedraagt (inclusief EUR 20,80 Rijksleges) EUR 50,35

    • 2.22.

      Reisdocumenten: Nederlandse identiteitskaart

      2.22.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart

aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar bedraagt

(inclusief EUR15,35 Rijksleges) EUR 31,85

    • 2.22.2.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een

      2.22.2. aanvraag tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart aan

      2.22.2. personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder bedraagt

      2.22.2. (inclusief EUR 15,35 Rijksleges) EUR 41,90

    • 2.23.

      Reisdocumenten: gewaarmerkt kopie

      2.23.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkte kopie van een door een Nederlandse autoriteit afgegeven reisdocument bedraagt EUR 11,40

    • 2.24.

      Reisdocumenten: toeslag wegens vermissing te vervangen document

      2.24.1.Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld onder 2.19., 2.20. of 2.21., of een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld onder 2.22., het in het verleden verstrekte reisdocument of de in het verleden verstrekte identiteitskaart niet door de aanvrager wordt ingeleverd, worden naast de verschuldigde leges als bedoeld onder 2.19., 2.20., 2.21. en 2.22. administratiekosten in rekening gebracht van EUR 37,00

    • 2.25.

      Reisdocumenten: toeslag spoedprocedure

      2.25.1.Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld onder 2.19.1., 2.20.1. of 2.21.1., of een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld onder 2.22.1. of 2.22.2, de spoedprocedure toepassing vindt, wordt een toeslag in rekening gebracht van EUR 46,60

    • 2.26.

      Rijbewijzen: rijbewijs

      26.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen, wijzigen of vervangen van een rijbewijs bedraagt (inclusief EUR 9,70 Rijksleges) EUR 38,45

    • 2.27.

      Rijbewijzen: toeslag wegens vermissing te vervangen rijbewijs

      2.27.1.Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vernieuwen, omwisselen, wijzigen of vervangen van een in het verleden verstrekt rijbewijs, het rijbewijs niet door de aanvrager wordt ingeleverd, worden naast de verschuldigde leges als bedoeld onder 2.28.1. administratiekosten in rekening gebracht van EUR 37,00

    • 2.28.

      Rijbewijzen: toeslag spoedprocedure

      2.28.1.Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen, wijzigen of vervangen van een rijbewijs als bedoeld onder 2.28.1. de spoedprocedure toepassing vindt, wordt een toeslag in rekening gebracht van EUR 34,10

    • 2.29.

      Rijbewijzen: toeslag bij aanvraag eigen verklaring

  • 2.31.1.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een Eigen verklaring met Geneeskundig verslag bedraagt, naast het tarief dat door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) EUR 9,55

  • 3.

    Programma Bereikbaarheid

    • 3.1.

      Verstrekking tijdelijke ontheffing conform artikel 62 RVV 1990

      3.1.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een tijdelijke ontheffing van het bepaalde in artikel 62 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover het betreft de borden van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, om met een motorvoertuig het voetgangersgebied te berijden in de toegestane richting bedraagt EUR 15,80

    • 3.2.

      Verstrekking, wijziging en verlenging ontheffing conform artikel 87 RVV 1990

      • 3.2.1.

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, zoals bedoeld in artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, tot het aanbrengen van een wijziging in een ontheffing dan wel een verlenging daarvan bedraagt EUR 58,90

      • 3.2.2.

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten bedraagt EUR 40,45

    • 3.3.

      Gehandicaptenparkeerkaart

      3.3.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedraagt EUR 28,90

  • 3.3.2.

    Het tarief voor de medische keuring, noodzakelijk voor het in

    behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicapten-

    parkeerkaart en/of een gehandicaptenparkeerplaats, bedraagt EUR 47,50

3.3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor het aanbrengen van een nieuw onderbord met kenteken EUR 47,50

    • 3.3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

      3.3.4 aanvraag voor het aanbrengen van markering, paal en borden ter

      3.3.4 aanduiding van een nieuwe gehandicaptenparkeerplaats EUR 221,55

    • 3.4.

      Milieuzone

      • 3.4.1.

        Het tarief voor het verkrijgen van een lokale ontheffing voor de milieuzone zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid van het Reglement ontheffingen milieuzone 2009 van de gemeente Utrecht (Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 44) bedraagt EUR 25,00

      • 3.4.2.

        Het tarief voor het verkrijgen van een langdurige ontheffing zoals bedoeld in artikel 7, eerste en derde lid van het Reglement ontheffingen milieuzone 2009 van de gemeente Utrecht (Gemeenteblad van Utrecht 2009, nr. 44) bedraagt EUR 70,00

    • 3.5.

      Verkrijgen van een ontheffing conform artikel 5:2 Apv

      3.5.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5:2 Algemene plaatselijke verordening Utrecht (ontheffing voor het parkeren van drie of meer voertuigen) bedraagt EUR 56,75

  • 4.

    Programma Beheer openbare ruimte

    4.1.Apv artikel 2:9: inname openbare grond

    4.1.1.De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:9 Algemene plaatselijke verordening Utrecht bedragen:

    • 4.1.1.1.

      voor steigers, keten, loodsen, bouwwerktuigen, waaronder begrepen bouwrails en bouwkranen en dergelijke, per object EUR 69,30

    • 4.1.1.2.

      voor het innemen van ruimte door laden, lossen en opslaan van goederen, bouwmaterialen en grond EUR 69,30

4.2.2 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming te verkrijgen tot afwijking van een eerder verleende vergunning als bedoeld onder 4.1.1. bedragen EUR 33,70

    • 4.2.

      Apv artikel 2:9: vergunning om mededelingen en andere objecten aan te brengen in de openbare ruimte

      4.2.1.Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen, aanbrengen, hebben of storten van voorwerpen of stoffen aan, op, in, of boven de weg zoals bedoeld in artikel 2:9 Apv bedraagt EUR 181,70

    • 4.3.

      Film- en televisieopnames

      4.3.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:9 Algemene plaatselijke verordening Utrecht dan wel artikel 3 Reclameverordening Utrecht 2004 voor:

      • 4.3.1.1.

        het maken van film- of televisieopnames met een commercieel doel EUR 58,25

      • 4.3.1.2.

        het maken van film- of televisieopnames in verband waarmee een voor openbare dienst bestemde (water)weg tijdelijk voor het verkeer wordt afgesloten of andere maatregelen van verkeerstechnische aard worden getroffen, ongeacht het in beslag genomen tijdsbestek EUR 317,50

    • 4.4.

      Aansluitverordening Riolering

      4.4.1.Het tarief ter zake van het verstrekken van een vergunning tot het aansluiten van een particulier riool op het gemeenteriool bedraagt:

      • 4.4.1.1.

        voor één aansluiting EUR 225,35

      • 4.4.1.2.

        voor meer dan één aansluiting verenigd in dezelfde vergunning, het tarief genoemd onder 4.4.1.1. voor de eerste aansluiting, vermeerderd voor elke volgende aansluiting met EUR 41,35

    • 4.5.

      Telecommunicatiewet

      • 4.5.1.

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid Telecommunicatiewet bedraagt per aaneengesloten tracé van:

        • 4.5.1.1.

          vanaf 0 tot 25 meter EUR 64,85

        • 4.5.1.2.

          vanaf 25 tot 100 meter EUR 593,20

        • 4.5.1.3.

          vanaf 100 tot 500 meter EUR 720,70

        • 4.5.1.4.

          vanaf 500 tot 1.000 meter EUR 877,95

        • 4.5.1.5.

          vanaf 1.000 meter EUR 1.035,25

      • 4.5.2.

        De onder 4.5.1.1. tot en met 4.5.1.5 genoemde bedragen worden verhoogd:

        • 4.5.2.1.

          indien met betrekking tot een melding onderzoek en/of vooroverleg plaatsvindt met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

        • 4.5.2.2.

          indien een begroting als bedoeld onder 4.5.2.1. is uitgebracht , wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

    • 4.6.

      Opbreekvergunning kabels en leidingen

  • 4.6.1.

    Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

    tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 6

    van de Verordening Kabels en Leidingen Utrecht 2013 (opbreek-

    vergunning ten behoeve van kabels en leidingen) bedraagt per

    aaneengesloten tracé van:

  • 4.6.1.1.

    vanaf 0 tot 25 meter EUR 64,85

  • 4.6.1.2.

    vanaf 25 tot 100 meter EUR 593,20

  • 4.6.1.3.

    vanaf 100 tot 500 meter EUR 720,70

  • 4.6.1.4.

    vanaf 500 tot 1.000 meter EUR 877,95

  • 4.6.1.5.

    vanaf 1.000 meter EUR 1.035,25

  • 4.6.2.

    De onder 4.6.1.1. tot en met 4.6.1.5 genoemde bedragen

    worden verhoogd:

  • 4.6.2.1.

    indien met betrekking tot een melding onderzoek en/of

    vooroverleg plaatsvindt met het bedrag van de voorafgaand aan

    het in behandeling nemen van de melding aan de melder

    meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door

    het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

  • 4.6.2.2.

    indien een begroting als bedoeld onder 4.6.2.1. is uitgebracht ,

    wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag

    na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is

    gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

    • 4.7.

      Opbreekvergunning overig

      4.7.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:11 Algemene plaatselijke verordening Utrecht (opbreekvergunning) voor zover de werkzaamheden waarvoor de vergunning wordt aangevraagd niet vallen onder paragraaf 4.5 (telecom werkzaamheden) en/of paragraaf 4.6 (opbrekingen in verband met werkzaamheden aan kabels en leidingen) bedraagt EUR 102,10

    • 4.8.

      Heliterrein

      4.8.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 5, zesde lid Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen, voor het gebruik van een terrein als heliterrein bedraagt EUR 52,25

    • 4.9.

      Hete luchtballon en parachute

      4.9.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 10, tweede lid Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen, voor het doen opstijgen en/of doen landen van een hete luchtballon en/of een parachute bedraagt EUR 58,25

    • 4.10.

      Evenementen

      • 4.10.1.

        Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor:

        • 4.10.1.1.

          een klein evenement EUR 140,10

        • 4.10.1.2.

          een middelgroot evenement EUR 618,95

        • 4.10.1.3.

          een groot evenement EUR 1.558,30

        • 4.10.1.4.

          een zeer grootschalig evenement EUR 3.281,70

      • 4.10.2.

        Indien voor het verlenen van de vergunningen genoemd in deze paragraaf een geluidsmeting plaats vindt, worden de in deze paragraaf genoemde tarieven per uur geluidsmeting verhoogd met EUR 112,80

    • 4.11.

      Standplaats: tijdelijke standplaats

      4.11.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:13 Algemene plaatselijke verordening Utrecht voor een tijdelijke standplaats voor commerciële straathandel bedraagt EUR 125,05

    • 4.12.

      Standplaats: tijdelijke standplaats niet straathandel

  • 4.12.1.

    Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:14 Algemene plaatselijke verordening Utrecht voor een tijdelijke standplaats voor een ander doel dan straathandel zonder commercieel oogpunt bedraagt EUR 86,30

    4.13.Standplaats: commerciële straathandel

    4.13.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:13 Algemene plaatselijke verordening Utrecht:

    • 4.13.1.1.

      voor een standplaats voor commerciële straathandel EUR 404,05

    • 4.13.1.2.

      voor een standplaats voor commerciële straathandel ingeval het een aanvraag betreft voor een vergunning onder dezelfde voorwaarden als opgenomen in een eerder aan de aanvrager verleende, expirerende vergunning EUR 162,80

    • 4.13.1.3.

      voor het overschrijden van de tenaamstelling van een in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht

      genoemde vergunning op naam van de partner of het kind

      zoals is opgenomen in artikel 5:3 van de Regels standplaatsen

      Utrecht 2013 EUR 29,10

  • 5.

    Openbare Orde en (Wijk)Veiligheid

    5.1.Wet Bibob: behandeling verzoek Bibob

    5.1.1.De in deze Legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandelingen nemen van aanvragen om beschikkingen worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene als bedoeld in: 1. Artikel 1, eerste lid, onder c Wet Bibob of

  • 2.

    artikel 7, tweede lid Wet Bibob juncto artikel 4 Besluit Bibob en in gevallen als bedoeld in de artikelen 2 of 3 "Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob" (Bibob-onderzoek) verhoogd met EUR 2.663,00

    • 5.2.

      Wet Bibob: verhoging wegens advies Bureau Bibob

      5.2.1.Indien advies als bedoeld in artikel 9 Wet Bibob wordt ingewonnen, wordt het onder 5.1.1. genoemde bedrag verhoogd met het bedrag zoals bedoeld in artikel 16 Wet Bibob en artikel 5 Besluit Bibob

    • 5.3.

      Wet Bibob: restitutie begunstigende beschikking

      5.3.1.De onder 5.1.1. en 5.2.1. genoemde bedragen worden gerestitueerd indien op het verzoek van betrokkene een begunstigende beschikking wordt genomen.

    • 5.4.

      Kansspelen: aanwezigheidsvergunning speelautomaten

      • 5.4.1.

        Het tarief ter zake van het op aanvraag verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b Wet op de kansspelen voor de periode van twaalf maanden voor één speelautomaat bedraagt EUR 56,50

      • 5.4.2.

        Het tarief ter zake van het op aanvraag verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b Wet op de kansspelen voor de periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten bedraagt: EUR 22,50

vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten,

waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van: EUR 34,00

5.4.3 De subonderdelen 5.4.1. en 5.4.2 zijn van overeenkomstige toe-

passing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak langer dan

12 maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat

de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil

in looptijd van de vergunning verhoogd worden.

5.5.Kansspelen: vergunningen vestigen of exploiteren speelautomatenhallen

5.5.1 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het vestigen of exploiteren van een speelautomatenhal als bedoeld in artikel 2 Verordening op de speelautomatenhallen bedraagt: EUR 1406,20

  • 5.5.2.

    Indien publicatie plaatsvindt, wordt het onder 5.5.1. genoemde bedrag verhoogd met: EUR 82,25

    • 5.6.

      Kansspelen: loterijvergunning

      5.6.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid Wet op de kansspelen (loterijvergunning met een prijzenpakket van maximaal EUR 4.500,00) bedraagt EUR 192,70

    • 5.7.

      Kansspelen: bingo en rad van avontuur

      5.7.1.Het tarief ter zake van het op aanvraag verlenen van diensten in verband met het waarmerken van formulieren voor maximaal vier bingoavonden of maximaal vier Rad van Avontuur avonden bedraagt EUR 129,85

    • 5.8.

      Drank en horeca: vergunning horeca of slijterbedrijf

      5.8.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de uitoefening van het horecabedrijf of slijterbedrijf als bedoeld in artikel 3 Drank- en Horecawet, met een vermelding van maximaal vier personen als leidinggevenden bedraagt EUR 1.046,35

    • 5.9.

      Drank en horeca: melding wijziging inrichting

  • 5.9.1.

    Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

    tot in behandeling nemen van een melding wijziging inrichting

    als bedoeld in artikel 30 Drank- en Horecawet en artikel 9

    Horecaverordening Utrecht 2013 bedraagt EUR 481,40

    • 5.10.

      Drank en horeca: tijdelijke ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank ('tapontheffing')

      5.10.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35, eerste lid Drank- en Horecawet ("tapontheffing") bedraagt EUR 173,10

    • 5.11.

      Drank en horeca: exploitatievergunning horecabedrijf

      • 5.11.1.

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van het horecabedrijf als bedoeld in artikel 2, eerste lid Horecaverordening Utrecht 2013, met vermelding van maximaal vier personen als leidinggevenden bedraagt indien het een eerste aanvraag betreft:

        • 5.11.1.1.

          zonder terras EUR 731,55

        • 5.11.1.2.

          met terras EUR 857,50

      • 5.11.2.

        Indien de aanvraag als bedoeld onder 5.11.1. niet een eerste aanvraag betreft (verandering lokaliteit, ondernemingsvorm of terras) bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van de aanvraag EUR 481,40

    • 5.12.

      Drank en horeca: ontheffing sluitingstijden bijzondere gebeurtenis

      5.12.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 12, vijfde lid Horecaverordening Utrecht 2013 (ontheffing sluitings- tijden. Bij een bijzondere gebeurtenis voor horecabedrijven uitsluitend of in hoofdzaak in gebruik bij een sport- of jeugdorganisatie of –instelling) bedraagt EUR 127,00

    • 5.13.

      Drank en horeca: horecabedrijf en exploitatievergunning horecabedrijf

      • 5.13.1.

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een combinatie van de vergunningen voor de uitoefening/exploitatie van het horecabedrijf als bedoeld in artikel 3 Drank- en Horecawet en artikel 2, eerste lid Horecaverordening Utrecht 2013 met vermelding van maximaal vier personen als leidinggevenden bedraagt indien het een eerste aanvraag betreft:

        • 5.13.1.1.

          zonder terras EUR 1014,85

        • 5.13.1.2.

          met terras EUR 1.077,80

      • 5.13.2.

        Indien de aanvraag als bedoeld onder 5.13.1. niet een eerste aanvraag betreft (verandering lokaliteit, ondernemingsvorm of terras) bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van de aanvraag EUR 481,40

    • 5.14.

      Drank en horeca: wijziging leidinggevende in exploitatievergunning horecabedrijfen/of in aanhangsel horecabedrijf (of slijterbedrijf)

      • 5.14.1

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

        tot wijziging leidinggevende van de exploitatievergunning als bedoeld

        in artikel 14A Horecaverordening Utrecht 2013 bedraagt per

        leidinggevende: EUR 126,65

      • 5.14.2

        Een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoel in

        artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet, bedraagt

        per leidinggevende: EUR 126,65

  • 5.

    14.3 Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 5.14.1. en 5.14.2 kent

    een maximum van EUR 633,10

    • 5.15.

      Drank en horeca: leges voor publicatie

      5.15.1.Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in de paragrafen 5.8., 5.11. en 5.13. publicatie plaats vindt worden de aldaar genoemde tarieven verhoogd met EUR 82,25

    • 5.16.

      Apv artikel 2:17: vergunning voetbalwedstrijd

      5.16.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:17 Algemene plaatselijke verordening Utrecht bedraagt per in de vergunning opgenomen wedstrijd EUR 693,00

    • 5.17.

      APV artikel 3:4: seksinrichting en escortbedrijf

      • 5.17.1.

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 Algemene Plaatselijke Verordening Utrecht bedraagt EUR 1.496,90

      • 5.17.2.

        Indien ter zake van de onder 5.17.1.. genoemde aanvraag publicatie plaatsvindt, wordt het tarief op grond van dit artikel verhoogd met EUR 82,25

    • 5.18.

      APV artikel 3:8: seksinrichting en escortbedrijf: wijziging beheerder

      • 5.18.1.

        Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging als bedoeld in artikel 3:8 (wijziging beheerder van een seksinrichting of escortbedrijf) Algemene plaatselijke verordening Utrecht voor één of meerdere bestaande inrichtingen bedraagt per beheerder EUR 126,65

      • 5.18.2.

        Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 5.18.1. kent een maximum van EUR 633,10

    • 5.19.

      Apv artikel 3.16: registratie raamprostituees

  • 5.

    19.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot Registratie als raamprostituee, zoals bedoeld in artikel 3.16 (registratieplicht raamprostituees) bedraagt EUR 65,00

    • 5.20.

      Apv artikel 5.13: ventvergunning

      5.20.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.13 Algemene plaatselijke verordening Utrecht voor het gedurende één jaar uitoefenen van straathandel anders dan vanuit een vast verkooppunt (ventvergunning) bedraagt EUR 114,05

    • 5.21.

      Apv artikel 5:21: vergunningen evenement in een gebouw

      5.21.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:21 Algemene plaatselijke verordening Utrecht (vergunning voor het houden van een evenement in een gebouw) bedraagt EUR 2.377,45

    • 5.22.

      Dierenbescherming

      5.22.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid Wet op de Dierenbescherming bedraagt EUR 276,50

    • 5.23.

      Winkeltijden: ontheffing winkeltijden

      5.23.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet of de Winkeltijdenverordening Utrecht 2012 bedraagt EUR 122,70

    • 5.24.

      Gebruiksvergunning: basistarief

      5.24.1.Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.1. van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt EUR 629,35

    • 5.25.

      Gebruiksvergunning: vermindering leges tijdelijk gebruik

      5.25.1.Indien de aanvraag als bedoeld onder 5.24.1. betrekking heeft op een tijdelijk gebruik van niet meer dan vier weken wordt van het legestarief vermeld onder 5.24.1. geheven: EUR 134,05

    • 5.26.

      Gebruiksvergunning: teruggaaf ingetrokken aanvraag

      5.26.1.Indien de aanvraag als bedoeld onder 5.24.1. wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen wordt van het legestarief vermeld onder 5.24.1. geheven: EUR 314,60

    • 5.27.

      Algemeen: tarief indien niet elders een tarief

      5.27.1.De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking, alsmede de leges voor het niet verder in behandeling nemen van een niet-ontvankelijke aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen bedragen EUR 134,05

  • 6.

    Wonen en Monumenten

    6.1.Begripsomschrijving

  • 6.1.1.

    Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:investeringskosten: de investeringskosten als genoemd in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het inrichten geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in dit hoofdstuk onder investering nodig voor de uitvoering verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het uitvoeren van het werk waarop de aanvraag betrekking heeft.

    • 6.2.

      Algemeen: bescheiden betreffende beschikt bouwwerk

      6.2.1.De leges voor het op aanvraag ter inzage geven van bescheiden betreffende een beschikt bouwwerk bedragen per bouwdossier EUR 9,40

    • 6.3.

      Algemeen: kopieën bouwplannen en aanverwante stukken

      6.3.1.De leges voor het op aanvraag verstrekken van meer dan vijftien fotokopieën van bescheiden betreffende een beschikt bouwwerk, van bestemmingsplanvoorschriften of bestemmingsplankaarten en van in behandeling zijnde bouwplannen bedragen per fotokopie:

      • 6.3.1.1.

        op A4-formaat EUR 0,60

      • 6.3.1.2.

        op A3-formaat EUR 0,80

    • 6.4.

      Algemeen: verstrekken huisnummerkaart

      • 6.4.1.

        De leges voor het verstrekken van een uit de huisnummerkaart of grootschalige basiskaart vervaardigd uittreksel bedragen EUR 8.05

      • 6.4.2.

        De leges voor elk gelijktijdig aan de verstrekking bedoeld in 6.4.1. verstrekt gelijkluidend exemplaar bedragen EUR 1,40

    • 6.5.

      Algemeen: woningcartotheek

      6.5.1.De leges voor het schriftelijk verstrekken van gegevens uit de woningcartotheek bedragen per perceelskaart EUR 5,10

    • 6.6.

      Algemeen: verklaring bestemming en gebruik

      6.6.1.De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een schriftelijke verklaring omtrent de bestemming en het gebruik van gebouwen/terreinen bedragen per adres EUR 136,25

    • 6.7.

      Algemeen: principestandpunt bestemmingsplan, projectuitvoeringsbesluit en/of projectbesluit

      6.7.1.De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een principestandpunt over een wijziging van een bestemmingsplan respectievelijk het nemen van een projectuitvoeringsbesluit bedragen EUR 492,20

    • 6.8.

      Algemeen: schriftelijke informatie uit bestemmingsplan

      • 6.8.1.

        De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van schriftelijke informatie uit een bestemmingsplan van een pand of perceel bedragen per adres EUR 21,20

      • 6.8.2.

        Indien er geen adres bestaat worden de leges van 6.8.1. geheven over ieder perceel.

    • 6.9.

      Ontwikkeling, wijziging en uitwerking bestemmingsplan

      6.9.1.Indien op verzoek ten behoeve van een project een bestemmingsplan moet worden ontwikkeld (wijziging of uitwerking hieronder mede begrepen) bedragen de voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan in rekening te brengen kosten, bij een investering nodig voor de uitvoering

      • 6.9.1.1.

        Categorie A: > EUR 0,00 en ≤ 100.000,00 EUR 7.070,00

      • 6.9.1.2.

        Categorie B: > EUR 100.000,00 en ≤ 1.000.000,00 EUR 12.726,00

      • 6.9.1.3.

        Categorie C: > EUR 1.000.000,00 en ≤ 10.000.000, 00 EUR 22.422,00

      • 6.9.1.4.

        Categorie D: > EUR 10.000.000,00 en ≤ 20.000.000,00 EUR 33.128,00

      • 6.9.1.5.

        Categorie E: > EUR 20.000.000,00 en ≤ 50.000.000,00 EUR 47.066,00

      • 6.9.1.6.

        Categorie F: > EUR 50.000.000,00 EUR 54.338,00

    • 6.10.

      Projectuitvoeringsbesluit

      6.10.1.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een projectuitvoeringsbesluit voor een project (Crisis- en herstelwet): de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en de tarieventabel van de verordening leges omgevingsvergunning. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

    • 6.11.

      Samenloop met privaatrecht

      6.11.1.Het bepaalde in de paragrafen 6.8. en 6.9. vindt geen toepassing voor zover de betreffende vergoeding op grond van een privaatrechtelijke regeling is verschuldigd dan wel voor zover deze vergoeding op een andere wijze (grond- exploitatie/gemeentelijke exploitatieverordening) wordt voldaan.

    • 6.12.

      Buiten toepassing verklaring beheersverordening

      6.12.1.De leges voor het in behandeling nemen van een verzoek/ aanvraag tot het buiten toepassing verklaren/besluit tot afwijking van de beheersverordening –ongeacht de aanwezigheid van een bouwplan waarvoor een vergunning is vereist als bedoeld in artikel 40 van de Woningwet- bedragen EUR 308,60

    • 6.13.

      Weigering projectuitvoeringsbesluit/bestemmingsplanherziening

      6.13.1.Wanneer de gemeente in eerste aanleg weigert medewerking te verlenen aan een projectuitvoeringsbesluit/bestemmingsplan herziening worden aan leges in rekening gebracht EUR 989,85

    • 6.14.

      (Technische) Woonvergunning

      6.14.1.De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 60 Woningwet ((technische) woonvergunning) bedragen EUR 193,35

    • 6.15.

      Vrijstelling Algemene Leefmilieu Verordening

      6.15.1.De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning of een vrijstelling als bedoeld in de Algemene Leefmilieu Verordening bedragen EUR 266,65

    • 6.16.

      Huisvesting: splitsing

      • 6.16.1.

        De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

        verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33

        Huisvestingswet bedragen per appartement dat door de splitsing

        Zal ontstaan EUR 900,10

      • 6.16.2.

        Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 6.17.1. kent een maximum per aanvraag van EUR 18.002,60

    • 6.17.

      Huisvesting: onttrekking

      • 6.17.1.

        De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot geheel of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a Huisvestingswet bedragen per woning die verloren gaat EUR 900,10

      • 6.17.2.

        Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 6.18.1. kent een maximum per aanvraag van EUR 4.500,60

    • 6.18.

      Huisvesting: samenvoeging

      6.18.1.De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b Huisvestingswet bedragen per woning die verloren gaat EUR 900,10

    • 6.19.

      Huisvesting: omzetting

      • 6.19.1.

        De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c Huisvestingswet bedragen per woning die verloren gaat EUR 900,10

      • 6.19.2.

        De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een beschikking kamerverhuur, ontstaan voor 1 mei 1975 bedragen per woning EUR 136,25

      • 6.19.3.

        De leges voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een schriftelijke verklaring omtrent het voortzetten van het gebruik van een woning voor kamerverhuur (gedoogbrief kamerverhuur, ontstaan voor 1 oktober 1990) EUR 136,25

    • 6.20.

      Teruggaaf: intrekken aanvraag, weigering vergunning Huisvestingswet

      • 6.20.1.

        Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Huisvestingswet maar voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken of indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt ambtshalve teruggaaf verleend die een percentage is van de geheven leges, welk percentage bedraagt 40%

      • 6.20.2.

        Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Huisvestingswet doch voor het verlenen van de opname 'staat van onderhoud en gebreken', deze aanvraag wordt ingetrokken wordt ambtshalve teruggaaf verleend die een percentage is van de geheven leges, welk percentage bedraagt 70%

6.22 Leegstandswet: vergunning tijdelijke verhuur

  • 6.

    22.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet: EUR 89,15

  • 6.

    22.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet EUR 112,20

6.23. Algemeen: tarief indien niet elders een tarief

6.23.1 De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking, alsmede de leges voor het niet verder in behandeling nemen van een niet ontvankelijk aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen bedragen EUR 136,65

6.24 Archeologie: beoordeling vergunningsaanvragen (bouw-)werkzaamheden

De leges voor de beoordeling van een vergunningsaanvraag

(bouw)werkzaamheden en het schriftelijk verstrekken van besluiten

inzake archeologische waarden en verwachtingen bedragen EUR 468,00

6.25 Archeologie: beoordeling plannen van aanpak

De leges voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van Plannen

van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig het

Protocol opstellen Plan van Aanpak, KNA 3.2 bedragen EUR 234,00

6.26 Archeologie: beoordeling programma van eisen

De leges voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van

Programma's van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek,

overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen,

KNA 3.2 bedragen EUR 702,00

6.27 Archeologie: beoordeling evaluatierapporten

De leges voor de beoordeling en goedkeuring, namens het bevoegd

gezag, van evaluatierapporten die voortvloeien uit archeologisch

(voor)onderzoek als bedoeld in artikel 39, lid 2, artikel 40, lid 1

en artikel 41, lid 1 en 2 van de Monumentenwet, bedragen EUR 468,00

6.28 Archeologie: beoordeling rapportages

De leges voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van

rapportages die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek,

als bedoeld in artikel 39, lid 2, artikel 40, lid 1 en artikel 41, lid 1 en

2 van de Monumentenwet, bedragen

  • 6.

    28.1 Bureauonderzoek EUR 468,00

  • 6.

    28.2 IVO/O en IVO/P incl. opstellen selectiebesluit EUR 585,00

  • 6.

    28.3 Opgraving/AB EUR 1404,00

6.29 Archeologie: archeologisch depot

De leges voor het controleren en in het gemeentelijk archeologisch

depot opnemen van de archeologische documentatie en archeologische

vondsten bedragen EUR 585,00

6.2.10 Archeologie: aanvraag archeologievergunning

De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een archeologievergunning, zoals bedoeld in artikel 3

en 4 van de Verordening op de Archeologische Monumentenzorg

Utrecht, bedragen EUR 1404,00