Regeling vervallen per 02-03-2006

Algemene leefmilieuverordening 2000

Geldend van 02-03-2006 t/m 01-03-2006

Intitulé

Algemene leefmilieuverordening 2000

ALGEMENE

LEEFMILIEUVERORDENING

Versie: november 1999, inspraak

VASTGESTELD DOOR DE GEMEENTERAAD d.d.:

GOEDGEKEURD DOOR GEDEPUTEERDE STATEN d.d.:

INHOUD

1. INLEIDING………………………………………………………………………………………………….7

  • 1.1

    DOEL VAN DE ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING……………………………………..7

  • 1.2

    KENMERKEN VAN DE ALGEMENE LEEF MILIEUVERORDENING………………………….7

  • 1.3

    BETEKENIS VAN HET TOEVOEGSEL “ALGEMENE”…………………………………………..7

  • 1.4

    VOOR WELK GEBIED ALMV……………………………………………………………………….8

  • 1.5

    GEBIEDEN WAARVOOR DE ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING GELDT………….8

2. INHOUD ALGEMENE LEEF-MILIEUVERORDENING ………………………………………………9

2.1 GEBRUIKSBEPALING…………………………………………………………………………….…9

  • 2.2

    ANDERE AANVULLENDE BEPALINGEN…………………………………………………………9

    • 2.2.1

      Inleiding………………………………………………………………………………………9

    • 2.2.2

      De vestiging/uitbreiding van bedrijven, hinderlijker dan categorie 2 uit de Lijst van Bedrijfsactiviteiten………………………………………………………………………….10

    • 2.2.3

      Het verloren gaan van de bestaande woningen………………………………………..10

  • 2.3

    HET UITBREIDEN VAN BESTAANDE EN DE VESTIGING VAN NIEUWE KANTOREN, WINKELS EN ANDERE BEDRIJVEN IN EEN AANTAL STADSDELEN………………………………………………………………………………………..11

  • 2.4

    HET TEGENGAAN VAN HET GEBRUIK VAN TUINEN EN BINNENTERREINEN VOOR PARKEERDOELEINDEN……………………………………………………………………………12

  • 2.5

    VESTIGING VAN PROSTITUTIE IN DE ZUIDELIJKE OUDE STAD EN BUITEN WITTEVROUWEN……………………………………………………………………………………13

  • 2.6

    SAMENVATTING……………………………………………………………………………………..13

3. TOELICHTING OP DE VOORSCHRIFTEN…………...……………………………………………….14

TOELICHTING

ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING

1. INLEIDING

1.1DOEL VAN DE ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING

In een vrij groot deel van de stad zijn nog planologische regelingen van kracht die dateren van voor de inwerkingtreding van de Wet op de Ruimtelijk Ordening (oude uitbreidingsplannen, Voorschriften voor de bebouwde kom 1958 e.d.).

Al deze regelingen hebben gemeen, dat zij geen bepalingen mochten bevatten op basis waarvan het gebruik van bestaande gebouwen in de hand kon worden gehouden. Bovendien zijn zij vaak ook op andere punten niet meer afgestemd op de wensen en behoeften van vandaag.

Uiteraard is het vervangen van de oude regelingen door moderne bestemmings- of stadsvernieuwingsplannen de voor de hand liggende oplossing van dit probleem. Sinds de inwerkingtreding van de Wet op de Ruimtelijke Ordening in augustus 1965 zijn er dan ook inmiddels bijna 65 van die nieuwe plannen vastgesteld (waarvan 12 jonger dan 10 jaar zijn) terwijl op dit moment ruim 20 plannen in voorbereiding zijn. In juni 1999 heeft de raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening en Wonen ingestemd met een meerjarenprogramma voor bestemmingsplannen. Dit programma dat loopt tot 2005, voorziet in het vervangen van het grootste deel van de verouderde plannen.

Desondanks blijven er nog belangrijke delen van de gemeente over, waarvoor op korte termijn nog geen moderne planologische regeling tot stand kan worden gebracht. Het gevolg hiervan is, dat onvoldoende kan worden opgetreden tegen ontwikkelingen die de woon- en werkomstandigheden in die gebieden ongunstig beïnvloeden.

Het doel van de Algemene Leefmilieuverordening (verder: ALMV) is nu, de tekorten die de bestaande, oude plannen in de bedoelde gebieden vertonen, zoveel mogelijk op te heffen gedurende de periode dat nog niet kan worden beschikt over een modern bestemmings- of stadsvernieuwingsplan.

1.2KENMERKEN VAN DE ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING

Een leefmilieuverordening (verder aan te duiden als LMV) is in dit geval een voor de hand liggend instrument, omdat:

  • -

    een LMV als doel heeft, het voorkomen van achteruitgang van de woon en werkomstandigheden in, of het uiterlijk aanzien van een gebied, zolang voor dat gebied nog niet kan worden beschikt over een modern stadsvernieuwings- of bestemmingsplan;

  • -

    een LMV het karakter van overbruggingsmaatregel heeft;

  • -

    een LMV volgens een relatief korte procedure tot stand kan worden gebracht (geen verplicht voorgeschreven art. 10-overleg, geen beroep op de Afd. Bestuursrechtspraak, Raad van State);

  • -

    een LMV een aanvullend karakter heeft; de elementen van een bestemmingsplan die verouderd zijn of ontbreken, kan de LMV vervangen c.q. aanvullen, terwijl de onderdelen van de bestaande regeling die nog wèl van belang zijn, van kracht blijven;

  • -

    een LMV prevaleert boven een voor het betrokken gebied geldend bestemmingsplan in die zin, dat wanneer bepalingen van de LMV strijdig zijn met bepalingen van het geldende bestemmingsplan, de laatstgenoemde wijken.

    1.3BETEKENIS VAN HET TOEVOEGSEL “ALGEMENE”

Het toevoegsel “algemene” is aan de beoogde LMV gegeven, omdat het de bedoeling is, in beginsel één verordening tot stand te brengen voor alle gebieden waar thans nog een verouderde planologische regeling van kracht is die niet binnen afzienbare tijd kan worden vervangen door een modern stadsvernieuwings- of bestemmingsplan.

1.4VOOR WELK GEBIED ALMV

Bij het bepalen van het gebied waarvoor de ALMV zou moeten gelden, zijn de volgende overwegingen van belang geweest:

  • -

    Voor de ALMV komen gebieden in aanmerking waar de vigerende regeling als gevolg van het feit dat die nog op grond van de Woningwet 1901 is vastgesteld, geen of geen afdoende gebruiksbepaling bevat. Het ontbreken van zo’n bepaling betekent in de praktijk, dat niet of onvoldoende kan worden opgetreden tegen een gebruiksverandering waarvoor geen bouwvergunning vereist is.

  • -

    Een LMV is alleen toepasbaar in een gebied met als hoofdfunctie wonen, midden- en kleinbedrijf of kantoren of een menging van die functies.

  • -

    Voor het tot stand brengen van een LMV (inclusief wettelijke vaststellingsprocedure) moet gerekend worden op een periode van één jaar.

  • -

    Een LMV heeft een aanvullend karakter, omdat de bepalingen van een vigerend bestemmingsplan van kracht blijven voor zover ze niet in strijd zijn met het bepaalde in de LMV.

  • -

    Wil het opstellen van een LMV, gelet op de daarmee gemoeid zijnde capaciteit, gerechtvaardigd zijn, dan moet de verordening toch gedurende een redelijke termijn kunnen functioneren. Deze termijn is een kwestie van keuze, waarbij een termijn van één jaar toch wel als minimum kan gelden. Hieruit volgt, dat het alleen verantwoord is een LMV voor een gebied te maken, als voor het betrokken gebied niet binnen twee jaar een bestemmings- of stadsvernieuwingsplan van kracht zal worden. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de mogelijkheid, dat onderdelen van een bestemmingsplan al van kracht worden na de goedkeuring door Gedeputeerde Staten. Het tijdstip van het van kracht worden en niet dat van de ter inzage legging is in deze bepalend, omdat pas wanneer een bestemmingsplan rechtskracht heeft, ook bestemmingswijzigingen waarbij géén sprake is van bouwactiviteiten, kunnen worden tegengegaan.

    1.5GEBIEDEN WAARVOOR DE ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING GELDT

Op basis van de bovenstaande overwegingen komen voor de ALMV de gebieden in aanmerking, waarvoor thans (delen van) de volgende planologische regelingen van kracht zijn:

De Voorschriften voor de Bebouwde Kom 1958 (verder aan te duiden als “VKB”)

en de volgende bestemmingsplannen:

Berkelstraat-Jutfaseweg 2e herziening

Cremerstraat-Majellapark 3e herziening

Cremerstraat-Majellapark 3e herziening, 1e gedeeltelijke herziening

De Halve maan

De Halve Maan 1e gedeeltelijke herziening

De Halve Maan 2e gedeeltelijke herziening

Den Hommel 1e herziening

Jan van Galenstraat 2e wijz.

Keulsekade-Makassarstraat 1e herziening

Kromme Rijn I 1e herziening

Kromme Rijn II

Lauwerecht

Lauwerecht 1e herziening

Pijlsweerd 5e herziening

Tuindorp (Maartensdijk)

Tuindorp gedeeltelijke herziening

Tuindorp 4e gedeeltelijke herziening

Tuindorp 5e gedeeltelijke herziening

Tuindorp 6e gedeeltelijke herziening

Tuindorp Oost I 1e herziening

Tuindorp Oost II

Tuindorp-west

Veelust

Vleutenseweg 1e herziening

Vleutenseweg 3e herziening

Welgelegen

Willem Barentszstraat 1e herziening

Willem Barentszstraat gedeeltelijke herziening

2. INHOUD ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING

2.1GEBRUIKSBEPALING

In al de in § 1.5 genoemde regelingen ontbreekt een gebruiksbepaling met betrekking tot gebouwen en andere bouwwerken. Dit betekent, dat op basis van deze regelingen niet kan worden opgetreden tegen gebruiksveranderingen waarbij geen bouwvergunning is vereist. De bouwverordening (artikel 352) beschermt weliswaar het gebruik van die panden waarvan het gebruik overeenstemt met de bestemming, waardoor het bijvoorbeeld niet mogelijk is om woningen waarin gewoon wordt anders dan als woning te gebruiken (bescherming tegen woonruimteonttrekking), maar is ook vaak niet toepasbaar, namelijk in die gevallen waarbij de bestemming (in de VBK-gebieden meestal “wonen”) niet is gerealiseerd.

De ALMV zal dus ieder geval een bepaling moeten bevatten op basis waarvan kan worden opgetreden tegen ongewenste veranderingen in het gebruik van bestaande bouwwerken, ook wanneer daarbij geen sprake is van werkzaamheden waarvoor een bouwvergunning vereist is.

Op basis van de Huisvestingsverordening is het in de gemeente Utrecht nu reeds verboden zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders woonruimte aan de bestemming als zodanig te onttrekken. Het is desondanks niet gewenst, in de zojuist bedoelde algemene gebruiksbepaling woonruimte-onttrekkingen uit te zonderen. Een onttrekkingsvergunning kan immers slechts geweigerd worden op grond van volkshuisvestelijke overwegingen, terwijl het ook mogelijk moet zijn woonruimte-onttrekkingen tegen te gaan die om planologische redenen ongewenst zijn.

2.2ANDERE AANVULLENDE BEPALINGEN

2.2.1Inleiding

Daarnaast lag het voor de hand, nu toch voor een groot gebied een ALMV werd voorbereid, door middel van een globale inventarisatie na te gaan, of er wellicht in de betrokken gebieden nog andere problemen spelen die het woon- of werkklimaat zouden kunnen schaden en waarvoor de ALMV een oplossing zou kunnen bieden.

Hierbij is gekeken naar de ervaringen uit de dagelijkse praktijk met betrekking tot de (planologische) beoordeling van bouwaanvragen en naar de resultaten van onderzoek dat in een aantal van de betrokken gebieden reeds is of wordt verricht als voorbereiding voor de opstelling van een stadsvernieuwings- of bestemmingsplan.

Daaruit is gebleken, dat de volgende ontwikkelingen als ongewenst moeten worden beschouwd:

In alle gebieden:

Vestiging of uitbreiding van bedrijven, hinderlijker dan categorie 2 uit de huidige Lijst van bedrijfsactiviteiten.

Laan van Nieuw Guinea/Kanaalstraat e.o.:

Uitbreiding van bestaande en vestiging van nieuwe horecabedrijven, speelautomatenhallen, afhaalzaken en winkels, behalve in de Laan van Nieuw Guinea en de Kanaalstraat (voor zover daardoor in deze straten geen zodanige concentratie van horecabedrijven ontstaat dat het woon- en leefklimaat nadelig wordt beïnvloed).

Amsterdamsestraatweg:

Uitbreiding van bestaande- en vestiging van nieuwe horecabedrijven, speelautomatenhallen en afhaalzaken.

Tuinwijk/Vogelenbuurt:

Uitbreiding van bestaande- en vestiging van nieuwe winkels op plaatsen waar dat zou leiden tot verbrokkeling en minder levensvatbaarheid van het winkelareaal in bedoelde wijken.

Zuidelijke oude Stad/Buiten Wittevrouwen

Vestiging van prostitutie. Uitbreiding van bestaande en vestiging van nieuwe speelautomatenhallen en afhaalzaken.

Van al deze in beginsel ongewenste activiteiten zal nu worden nagegaan, of een regeling daarvan in een LMV mogelijk is. Hierbij wordt rekening gehouden met het aanvullend karakter van de Leefmilieuverordening. Hiermee wordt bedoeld, dat de regeling van een bepaalde activiteit in een LMV niet nodig is, als dat onderwerp elders (in bestemmingsplannen of andere voorschriften) al op afdoende wijze geregeld is.

2.2.2 De vestiging/uitbreiding van bedrijven, hinderlijker dan categorie 2 uit de Lijst van Bedrijfsactiviteiten.

Op basis van de thans geldende voorschriften kunnen deze activiteiten niet afdoende worden tegengegaan. Uitbreidingen door middel van het in gebruik nemen van bestaande bebouwing zonder dat bouwkundige veranderingen nodig zijn, kunnen niet worden tegengehouden, omdat zowel in de oude bestemmingsplannen als in de VBK een bepaling betreffende het gebruik van bouwwerken ontbreekt. Met behulp van de op blz. 9 vermelde, in de ALMV op te nemen gebruiksbepaling kan hieraan tegemoet worden gekomen.

Vestigingen en uitbreidingen waarbij wèl bouwkundige veranderingen nodig zijn, kunnen worden tegengegaan (door weigering van de bouwvergunning) mits het geldende bestemmingsplan of de VBK de betrokken bedrijven niet toestaan. Ook in dit opzicht schieten de bestaande regelingen echter tekort:

  • -

    de bestemmingsplannen, omdat daarbij nog de oude staat van inrichtingen is gevoegd, die in categorie 1 en 2 een aantal inrichtingen toestaat die in de nieuwe lijst in categorie 3 zijn ingedeeld, niet passen temidden van of vlak bij woningen.

  • -

    de VBK, wat het blauwe gebied betreft, omdat volgens de bij de VBK behorende “staat B” in het blauwe gebied verschillende inrichtingen zijn toegelaten, die volgens de nieuwe Lijst van Bedrijfsactiviteiten in een hogere categorie dan 2 zijn ingedeeld.

Het gevolg hiervan is, dat wanneer vergunning wordt gevraagd voor het oprichten of vergroten van gebouwen ten behoeve van de hier bedoelde inrichtingen, de geldende voorschriften geen weigeringsgrond bevatten. De ALMV kan hiervoor een oplossing bieden in de vorm van een regeling, waarbij het oprichten of vergroten van een gebouw ten behoeve van een inrichting, genoemd in categorie 3 of hoger van de nieuwe Lijst van Bedrijfsactiviteiten, verboden wordt zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders.

2.2.2Het verloren gaan van bestaande woningen.

Dit verloren gaan kan een gevolg zijn van:

  • a.

    het gaan gebruiken van de woning voor andere doeleinden (al dan niet gepaard gaande met een verbouwing);

  • b.

    het slopen van de woning, al dan niet gevolgd door het ter plaatse bouwen van een nieuw gebouw met een andere bestemming dan wonen.

ad a.

De gebruiksverandering waarvan hier sprake is, is reeds aan de orde geweest op blz. 9.

De daar bedoelde gebruiksbepaling die in de ALMV zal worden opgenomen, is voor de hier bedoelde gevallen voldoende.

ad b.

Voor een gebied waarvoor een LMV geldt, gaat van rechtswege een sloopvergunningsvereiste gelden. Deze sloopvergunning kan worden geweigerd als herbouw niet afdoende is verzekerd.

Wanneer het bestemmingsplan ter plaatse uitsluitend woningbouw toelaat, is het op deze wijze mogelijk het verloren gaan van woonruimte te voorkomen, als dat verloren gaan om planologische redenen ongewenst is. Dit ligt anders, als het bestemmingsplan (mede) een andere bestemming dan wonen toelaat. Als in dat geval toch om planologische redenen herbouw in de woonsfeer gewenst wordt, biedt het sloopvergunningsvereiste geen uitkomst, omdat een bouwvergunning voor een nieuw gebouw conform het bestemmingsplan niet kan worden geweigerd. In de praktijk zal het echter niet vaak voorkomen, dat het realiseren van een conform het bestemmingsplan toegestane bebouwing thans niet meer gewenst wordt geacht. In ieder geval doet dit probleem zich niet voor in het gebied waar op dit moment de VBK (geel en rood gebied) nog van kracht zijn. Voor dat gebied geldt immers een woonbestemming. Weliswaar bieden de VBK de mogelijkheid om vrijstelling te verlenen voor het uitbreiden of oprichten van o.m. kantoren, bedrijven en horeca-instellingen, maar deze vrijstellingsmogelijkheid is er alleen als tegen de verlening van een vrijstelling geen volkshuisvestelijke of stedenbouwkundige bezwaren bestaan. Als het woon- en leefklimaat door de oprichting c.q. uitbreiding wordt aangetast is er dus een weigeringsgrond voor de bouwvergunning. In het overige deel van het gebied dat bestreken zal worden door de ALMV is over het algemeen evenmin sprake van geldende bestemmingen, waarvan de realisering op dit moment ongewenst wordt geacht. Deze enige uitzondering hierop wordt gevormd door de in een aantal oudere bestemmingsplannen voorkomende bestemming “bebouwing BB” of “bebouwing B.B.”, een bestemming voor bijzondere bebouwing, waarin naast gebouwen als kerken, scholen, verenigingsgebouwen e.d. ook kantoren en in enkele gevallen warenhuizen zijn toegelaten.

Op de hier bedoelde terreinen zijn in het verleden vaak scholen of kerkgebouwen gerealiseerd, waarvan er vooral de laatste jaren veel leegkomen. Het ligt voor de hand, dat dan door de eigenaren van die gebouwen allereerst gedacht wordt aan het uit economisch opzicht meest aantrekkelijke alternatief dat de vigerende voorschriften bieden, te weten de bouw van een kantoor of een supermarkt.

Toch is dit alternatief op dit moment in de meeste gevallen ongewenst, omdat het “Ontwikkelingskader Kantoren en Bedrijven” en de “Detailhandelsnota Utrecht” zich meestal verzetten tegen realisering van kantoren c.q. winkels op deze terreinen. Bovendien hebben de betrokken terreinen steeds een sociaal/culturele functie voor de omgeving vervuld, waaraan ook nu nog –zij het wellicht met een andere invulling– behoefte zou kunnen bestaan. Tenslotte betekent realisering van kantoren of winkels op deze terreinen vaak overlast voor de omgeving (toename van verkeer en parkeren, aanvoer van goederen e.d.).

De hier bedoelde bijzondere bestemming komt voor in de volgende bestemmingsplannen:

Berkelstraat-Jutfaseweg, 2e herz.

Cremerstraat-Majellapark, 3e herz.

De Halve maan

Kromme Rijn I eerste herz.

Kromme Rijn II

Pijlsweerd, 5e herziening

Tuindorp, 4e part. herz.

Tuindorp-west

Vleutenseweg, 3e herz.

Welgelegen

De ALMV zal daarom een bepaling moeten bevatten, inhoudende dat het zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders verboden is op de gronden die in de eerder genoemde bestemmingsplannen zijn bestemd voor “bebouwing BB” of “bebouwing B.B.” kantoorgebouwen of winkels op te richten of te vergroten.

2.3HET UITBREIDEN VAN BESTAANDE EN DE VESTIGING VAN NIEUWE KANTOREN, WINKELS EN ANDERE BEDRIJVEN IN EEN AANTAL STADSDELEN.

Voor zover uitbreiding van bestaande vestigingen plaats vindt door het in gebruik nemen van (delen van) bestaande gebouwen, biedt de in de LMV op te nemen gebruiksregeling uitkomst.

Uitbreiding van bestaande vestigingen door middel van uitbreiding van de bestaande bebouwingen of door nieuwbouw op plaatsen waar dat ongewenst is, kan afdoende worden tegengegaan door middel van het instrumentarium van de Woningwet/Bouwverordening, mits op de plaats waar de uitbreiding c.q. nieuwbouw gepland is, in het ter plaatse vigerende bestemmingsplan dergelijke bebouwing niet is toegestaan; anders is immers geen weigeringsgrond voor de bouwvergunning aanwezig. Zoals op blz. 8 al is vermeld, bevatten de oude, nog vigerende bestemmingsplannen -afgezien van de daar genoemde B.B. bestemmingen- in het algemeen geen bestemmingen, waarvan realisering op dit moment niet (meer) wenselijk wordt geacht. Dit laatste leidt uitzondering voor de vestiging of uitbreiding van speelautomatenhallen dan wel afhaalzaken. Deze vormen van - als hinderlijk ervaren - bedrijvigheid vallen binnen de ruimere bestemmingsregelingen ‘ontspanning en recreatie’, ‘recreatieve doeleinden’, recreatieve en sportieve voorzieningen’ dan wel ‘detailhandel’. De ALMV behoeft dus een bepaling die de realisering van die bestemmingen alsnog aan een apart vergunningsvereiste verbindt.

2.4HET TEGENGAAN VAN HET GEBRUIK VAN TUINEN EN BINNENTERREINEN VOOR PARKEERDOELEINDEN.

Het zal duidelijk zijn, dat door het parkeren in tuinen niet alleen waardevol groen wordt aangetast, maar ook het woon- en werkklimaat wordt geschaad door geluidsoverlast, stank e.d. De geldende voorschriften (VBK rood gebied) bieden onvoldoende mogelijkheden om dit ongewenste gebruik tegen te gaan.

De ALMV dient daarom een bepaling te bevatten die het gebruik van binnenterreinen en tuinen ten behoeve van parkeerdoeleinden aan een vergunningsvereiste bindt.

Hierbij dient wel rekening te worden gehouden met de in veel bestemmingsplannen bestaande mogelijkheid om op tuinen en erven aan- en bijgebouwen van bescheiden afmetingen op te richten. Dergelijke bebouwing dient niet onder het aparte vergunningsvereiste van de ALMV te vallen, omdat die bebouwing in het algemeen niet als ongewenst kan worden beschouwd.

2.5 VESTIGING VAN PROSTITUTIE IN DE ZUIDELIJKE OUDE STAD EN BUITEN WITTEVROUWEN.

De bestaande strafwetgeving biedt niet langer de mogelijkheid op te treden tegen de vestiging prostitutie. Bij het voorkomen van de vestiging van prostitutie in het zuidelijk deel van de oude stad en buiten wittevrouwen gaat het er om, te voorkomen dat woningen worden gebruikt voor prostitutie-doeleinden. Gelet op de in de strafwetgeving aangebrachte wijzingingen op het punt van prostitutie, moet het mogelijk worden geacht in de ALMV het gebruik van een gebouw voor prostitutie-doeleinden te bestempelen als een gebruik dat in ieder geval afwijkt van het gebruik van een gebouw voor woondoeleinden. Op die wijze kan het ongewenste gebruik van gebouwen voor prostitutie-doeleinden worden tegengegaan met behulp van de eerdergenoemde, in de ALMV op te nemen gebruiksbepaling.

Echter de ter plaatse vigerende bestemmingsplannen staan de vestiging van dienstverlening op diverse plekken toe zonder dat uit deze plannen met zoveel woorden uitgesloten is. De vigerende bestemmingsplannen voor het zuidelijk deel van de oude stad en Buiten Wittevrouwen bevatten bestemmingen waarvan realisering op dit moment niet (zonder meer) wenselijk wordt geacht. De ALMV behoeft aldus een bepaling die de realisering van die bestemmingen alsnog aan een apart vergunningvereiste verbindt.

2.6 SAMENVATTING

Samenvattend dient de ALMV een verbod te bevatten om zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders:

  • §

    verandering te brengen in het gebruik dat van een gebouw werd gemaakt op het moment van in werking treden van de LMV, tenzij die verandering bestaat in het in gebruik nemen van dat gebouw voor woondoeleinden;

  • §

    een gebouw bestemd voor de uitoefening van een bedrijf genoemd in categorie 3 of hoger van de Lijst van Bedrijfsactiviteiten op te richten of te vergroten;

  • §

    op de gronden die in de bestemmingsplannen:

  • a.

    Berkelstraat-Jutfaseweg, 2e herz.

  • b.

    Cremerstraat-Majellapark, 3e herz.

  • c.

    De Halve maan

  • d.

    Kromme Rijn I eerste herz.

  • e.

    Kromme Rijn II

  • f.

    Tuindorp, 4e part. herz.

  • g.

    Tuindorp-west

  • h.

    Vleutenseweg, 3e herz.

  • i.

    Welgelegen

zijn bestemd voor “Bebouwing BB” of “Bebouwing B.B.” kantoren of winkels/warenhuizen op te richten;

  • §

    tuinen en binnenterreinen te gebruiken voor parkeerdoeleinden, anders dan in de vorm van het stallen van motorvoertuigen in een volgens het ter plaatse geldende bestemmingsplan toegelaten bebouwing;

  • §

    het gebruik van gebouwen en gronden te wijzigen ten behoeve van speelautomatenhallen of afhaalzaken;

  • §

    het gebruik van gebouwen en grond te wijzigen ten behoeve van prostitutie-doeleinden op de gronden die in de bestemmingsplannen:

  • j.

    Buiten Wittenvrouwen;

  • k.

    Oude Stad, deelplan Wijk C;

  • l.

    Oude Stad, deelplan Achter Clarenburg;

  • m.

    Oude Stad, deelplan Springweg e.o.;

  • n.

    Oude Stad, deelplan Geertebuurt e.o.;

  • o.

    Oude Stad, deelplan Hamburgerstraat e.o.;

  • p.

    Oude Stad, deelplan Nieuwegracht Oost;

  • q.

    Oude Stad, deelplan Oudegracht Zuid;

zijn bestemd voor “Gemengde Bebouwing Gb” of “City Bebouwing, C”.

§Voorts dient de ALMV een bepaling te bevatten, inhoudende dat het gebruik van een gebouw voor prostitutie-doeleinden in ieder geval niet is begrepen in het gebruik van een gebouw voor woondoeleinden.

3. TOELICHTING OP DE VOORSCHRIFTEN

Bij de opzet van de voorschriften is uitgegaan van verbodsbepalingen voor activiteiten die in beginsel als ongewenst moeten worden beschouwd, omdat zij het woon- en leefklimaat nadelig beïnvloeden.

Welke activiteiten dat zijn, is in het voorgaande deel van de toelichting uitvoerig beschreven.

Bedoelde verbodsbepalingen zijn niet absoluut; dat wil zeggen dat de verbodsbepalingen gelden, maar als de activiteit in kwestie niet zal leiden tot een aantasting van het woon- of werkklimaat of het uiterlijk aanzien van een gebied, kan vergunning worden verkregen voor het uitoefenen van deze activiteiten.

Bestaand gebruik – ook al doet dat afbreuk aan het woon- en/of werkklimaat – kan niet onder de verbodsbepalingen worden gebracht. Gelet op het in de wet omschreven doel van de LMV (wering van dreigende en stuiting van reeds ingetreden achteruitgang van woon- en werkomstandigheden) is dat niet toegestaan.

Het gevolg hiervan is wel, dat de verordening wel overgangsbepalingen behoeft te bevatten, omdat voortzetting van bestaand gebruik altijd is toegestaan.

VOORSCHRIFTEN

ALGEMENE LEEFMILIEUVERORDENING

Artikel 1.

Begrenzing en benaming.

  • 1.

    Deze voorschriften vormen, tezamen met de tekening nr. en de “Lijst Bedrijfsactiviteiten”, de Algemene Leefmilieuverordening.

  • 2.

    De Algemene Leefmilieuverordening is van toepassing op de gebieden, die op de tekening nr. met een vette, ononderbroken lijn zijn omgeven.

  • 3.

    Deze voorschriften kunnen worden aangehaald als “Voorschriften Algemene LMV”.

Artikel 2.

Begripsbepalingen.

  • 1.

    In deze voorschriften wordt staan onder

  • a.

    bedrijf: een ruimte, waarin bedrijfsmatig goederen worden vervaardigd, gerepareerd, gereviseerd, gereinigd of onderhouden;

  • b.

    categorie: een groep inrichtingen die een gelijke of nagenoeg gelijke invloed hebben op een nabijgelegen of omringende woonomgeving;

  • c.

    gebouw: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke, overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt;

  • d.

    winkel: een ruimte, waarin bedrijfsmatig goederen te koop worden aangeboden, waaronder begrepen de uitstalling ten verkoop, worden verkocht en/of worden geleverd aan personen die die goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of een bedrijfsactiviteit; onder winkel worden tevens begrepen publieksgerichte dienstverlenende bedrijven zoals kapsalons, wasserettes, reisburo’s en bankfilialen met loketfunctie; het een en ander met uitzondering van afhaalzaken.

  • e.

    afhaalzaak: een detailhandelsvestiging waar in hoofdzaak kant en klare maaltijden en kleine etenswaren, alsmede alcoholvrije drank en consumptie-ijs worden verkocht voor directe consumptie elders dan ter plaatse.

  • f.

    prostitutie het verrichten van diensten en/of handelingen van seksuele, (-doeleinden) erotische en/of pornografische aard.

    Hieronder worden mede begrepen: 1e een seksbioscoop: een inrichting of daarmee gelijk te stellen gelegenheid waarin filmvoorstellingen van erotische en/of pornografische aard worden gegeven; 2e een sekstheater: een inrichting of daarmee gelijk te stellen gelegenheid waarin vertoningen van erotische en/of pornografische aard worden gegeven; 3e een seksautomatenhal: een inrichting of daarmee gelijk te stellen gelegenheid waarin door middel van automaten filmvoorstellingen en liveshows (peepshows) van erotische en/of pornografische aard worden gegeven; 4e een (erotische) massagesalon: een inrichting of daarmee gelijk te stellen gelegenheid waarin massages van erotische en/of seksuele aard plaatsvinden;

  • g.

    horecabedrijf een bedrijf of instelling waar bedrijfsmatig drank en/of etenswaren bestemd en gereed voor direct gebruik ter plaatse worden verstrekt en/of waarin bedrijfsmatig zaalaccommodatie wordt geëxploiteerd;

  • h.

    speelautomatenhal iedere besloten ruimte waar meer dan drie speelautomaten of andere mechanische, elektrische of elektronische toestellen in de zin van artikel 30 van de Wet op de Kansspelen zijn opgesteld ten behoeve van het publiek.

  • 2.

    Waar in dit plan verwezen wordt naar andere wettelijke regelingen, wordt geduid op die regelingen, zoals zij luiden op het tijdstip van de ter inzage legging van het ontwerp van deze verordening.

Artikel 3.

Wonen

Het is verboden, op de bij deze verordening behorende kaart met de lichte grijze arcering (A1) aangeduide gronden, zonder vergunning van burgemeester en wethouders het gebruik van gronden en gebouwen, of van één of meer delen van een gebouw, te wijzigen in een gebruik anders dan voor woondoeleinden; onder een gebruik anders dan voor woondoeleinden wordt mede begrepen het gebruik voor prostitutie-doeleinden.

Artikel 4.

Bedrijven

  • 1.

    Het is verboden, op de bij deze verordening behorende kaart met de lichte grijze arcering (A1) aangeduide gronden, zonder vergunning van burgemeester en wethouders het gebruik van gebouwen en gronden geheel of ten dele te wijzigen ten behoeve van een bedrijf, dat in de Lijst van Bedrijfsactiviteiten is genoemd in categorie 3 of hoger.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde vergunning kan uitsluitend worden verleend ten behoeve van een bedrijf welke naar aard en invloed op de omgeving gelijk is te stellen aan de bedrijven die zijn vermeld in categorieën 1 en 2 van de Lijst van Bedrijfsactiviteiten en geen blijvende onevenredige afbreuk doet aan het woon- en leefmilieu;

  • 3.

    Over een voornemen tot een besluit tot afgifte van een vergunning als bedoeld in lid 1 winnen burgemeester en wethouders advies in van een onafhankelijk deskundige. Indien het advies niet binnen een door burgemeester en wethouders aangegeven termijn is uitgebracht of wel een negatief advies is verkregen, kunnen burgemeester en wethouders de vergunning alleen verlenen nadat van Gedeputeerde Staten een verklaring van geen bezwaar is ontvangen.

Artikel 5.

Theaters, kantoren, winkels of warenhuizen

Het is verboden, op de bij deze verordening behorende kaart met de lichte grijze arcering (A1) aangeduide gronden, zonder vergunning van burgemeester en wethouders het gebruik van gebouwen en gronden geheel of ten dele te wijzigen ten behoeve van theaters, kantoren of winkels c.q. warenhuizen of de gronden die in de bestemmingsplannen:

  • §

    Berkelstraat-Jutphaseweg, 2e herziening

  • §

    Cremerstraat-Majellapark, 3e herziening

  • §

    De Halve Maan

  • §

    Krommerijn I eerste herziening

  • §

    Krommerijn II

  • §

    Pijlsweerd, 5e herziening

  • §

    Tuindorp, 4e part. herziening

  • §

    Tuindorp-west

  • §

    Vleutenseweg, 3e herziening

  • §

    Welgelegen

zijn bestemd voor “Bebouwing BB” of “Bebouwing B.B.”

Artikel 6.

Speelautomatenhallen en afhaalzaken

Het is verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders het gebruik van gebouwen en gronden geheel of ten dele te wijzigen ten behoeve van speelautomatenhallen of afhaalzaken.

Artikel 7.

Prostitutie

Het is verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders het gebruik van gebouwen en gronden te wijzigen ten behoeve van prostitutie-doeleinden op de bij de deze verordening behorende kaart met de donker grijze arcering (A2) aangeduide gronden die in de bestemmingsplannen:

  • §

    Buiten Wittevrouwen;

  • §

    Oude Stad, deelplan Wijk C;

  • §

    Oude Stad, deelplan Achter Clarenburg;

  • §

    Oude Stad, deelplan Springweg e.o.;

  • §

    Oude Stad, deelplan Geertebuurt e.o.;

  • §

    Oude Stad, deelplan Hamburgerstraat e.o.;

  • §

    Oude Stad, deelplan Nieuwegracht Oost;

  • §

    Oude Stad, deelplan Oudegracht Zuid;

zijn bestemd voor “Gemengde Bebouwing, Gb” of “City Bebouwing, C”.

Artikel 8.

Tuinen en erven

Het is verboden gronden die bestemd zijn tot of in gebruik zijn als tuin of erf, te gebruiken dan wel te laten gebruiken voor parkeerdoeleinden anders dan in de vorm van het stallen van motorvoertuigen in volgens het ter plaatse geldende bestemmingsplan toegelaten aan- en bijgebouwen.

Artikel 9

Overgangsbepaling

Een verbod als bedoeld in deze verordening is niet van toepassing op het bouwen van een bouwwerk waarvoor voor het van kracht worden van deze verordening reeds bouwvergunning is of moet worden verleend, noch op het gebruik van een zodanig bouwwerk, mits zulks in overeenstemming is met de aard van dat bouwwerk.

Artikel 10

Procedureregels

Burgemeester en wethouders nemen bij het gebruik maken van de hun in deze verordening toegekende bevoegdheid tot het verlenen van een vergunning de volgende procedureregels in acht:

  • a.

    het voornemen van Burgemeester en Wethouders tot het verlenen van een vergunning ligt gedurende twee weken ter inzage;

  • b.

    de Burgemeester maakt de ter inzage legging tevoren bekend door publicatie in één of meer in de gemeente verschijnende dagbladen;

  • c.

    gedurende de termijn als bedoeld onder a. kunnen belanghebbende schriftelijk bij Burgemeester en Wethouders zienswijzen inbrengen tegen het voornemen om een vergunning te verlenen;

  • d.

    Burgemeester en Wethouders beslissen binnen acht weken na afloop van de ter inzage legging omtrent de verlening van de vergunning.

Artikel 11.

Strafbepaling.

Overtreding van de bepaalde in artikel 3, 4, 5, 6, 7 of 8 is een strafbaar feit in de zin van artikel 47 van de Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing.

Best.plan bestemming omschrijving

Berkelstraat-Jutphaseweg, Bebouwing BB kantoorgebouwen

2e herziening

Cremerstraat-Majellapark, Bebouwing B.B. kantoorgebouwen

derde herziening

De Halve Maan Bebouwing BB kantoorgebouwen, warenhuizen

Krommerijn I, eerste Bebouwing BB kantoorgebouwen

herziening

Krommerijn II Bebouwing B.B. kantoorgebouwen

Pijlsweerd, Bebouwing BB kantoorgebouwen, warenhuizen

5e herziening

Tuindorp, vierde - Bebouwing BB kantoorgebouwen, warenhuizen

partiële herziening

Tuindorp-west Bebouwing BB kantoorgebouwen

Vleutenseweg derde Bebouwing BB kantoorgebouwen, warenhuizen

herziening

Welgelegen Bebouwing BB kantoorgebouwen

bijlage bij de voorschriften van de algemene leefmilieuverordening 2000

LIJST VAN BEDRIJFSACTIVITEITEN

Toelichting lijst van bedrijfsactiviteiten.

Bij dit bestemmingsplan wordt gebruik gemaakt van een nieuwe bedrijvenlijst.

De lijst is gebaseerd op de bestaande Utrechtse bedrijvenlijst, maar aangepast en gemoderniseerd door gebruik te maken van de gegevens van de VNG-uitgave “Bedrijven en Milieuzonering”.

Zonering

De zoneringsstappen 40m, 100m, 500m en 1500m van de oude Utrechtse bedrijvenlijst zijn gehandhaafd, vanwege het feit dat veel bestaande bedrijfsterreinen volgens die afstandstappen zijn opgebouwd.

Er is een extra zoneringsstap toegevoegd bij 300m afstand van de woonbebouwing om het gat in de oude bedrijvenlijst tussen 100m (categorie 4) en 500m (categorie 5) op te vullen. Deze extra categorie wordt categorie 4a genoemd, zodat de categoriebenamingen 5 en 6 dezelfde betekenis blijven houden.

Vergelijking VNG-zonering met de Utrechtse zonering

De VNG hanteert de hinderstappen: 0, 10, 30, 50, 100, 200, 300, 500, 700, 1000 en 1500m.

Deze 11 hinderafstanden zijn (als vrijblijvend voorbeeld) samengebundeld tot 6 categorieën:

categorie 1: 0m en 10m;

categorie 2: 30m;

categorie 3: 50m en 100m, de zonering bedraagt dan 100m;

categorie 4: 200m en 300m, de zonering bedraagt dan 300m;

categorie 5: 500m, 700m en 1000m, de zonering bedraagt dan 1000m;

categorie 6: 1500m, de zonering bedraagt dan 1500m.

De Utrechtse Lijst kent dezelfde werkwijze, maar hanteert enigszins andere zones en andere categoriedefinities.

Oude Utrechtse staat:

categorie 1: bedrijven passend binnen de woonomgeving;

categorie 2 bedrijven passend binnen de woonomgeving, maar geconcentreerd in wijk-, buurt- of stadscentrum;

bedrijven die enige afstand nodig hebben, worden als volgt ingedeeld:

categorie 3: tot en met 40m;

categorie 4: van 41m tot 100m;

categorie 5: van 101m tot 500m;

categorie 6: boven 500m.

Nieuwe Utrechtse staat:

De formuleringen bij de categorieën 1 en 2 worden aangepast:

voor categorie 1 geldt: bedrijven of installaties passend binnen de woonomgeving;

voor categorie 2 geldt: bedrijven of installaties passend op een bedrijfsterrein dat grenst aan woningen of in daartoe aangegeven functiemengingszones waarbij geen noodzakelijke afstand dient te worden aangehouden.

Vanwege de grote sprong tussen de categorieën 4 en 5 is een categorie 4a ingevoerd. Het betreft bedrijven waarvan de hinderafstand op circa 300m ligt. In deze categorie 4a komen alle bedrijven uit de VNG-uitgave die hinderafstanden hebben van 200m of 300m (behoudens de genoemde eventuele uitzonderingen).

Indelingen van de bedrijven op grond van hun potentiële hinderlijkheid

De VNG-afstanden tot woonbebouwing voor de diverse bedrijfstypen zijn zoveel mogelijk overgenomen in de nieuwe Utrechtse bedrijvenlijst.

Waar in de oude Utrechtse bedrijvenlijst kleinere afstanden voorkomen en uit ervaring is gebleken dat daarbij geen hinder optreedt, zijn deze kleinere afstanden aangehouden. Daarmee wordt voorkomen dat bedrijven in de nieuwe lijst in een hogere afstandklasse worden geplaatst, zonder dat daartoe vanuit hinderoogpunt enige aanleiding is geweest.

Daarbij dient in overweging genomen te worden dat de afstanden genoemd in de VNG-uitgave indicatief en niet normstellend zijn, zodat er ruimte is voor het gebruik maken van eigen gemeentelijke ervaring wat betreft aan te houden afstanden.

Wat betreft de lichtere bedrijven is in overweging genomen dat de VNG-lijst niet is opgesteld vanuit de functiemenging-gedachte. Deze gedachte beoogt zoveel mogelijk lichtere bedrijven toe te laten in de stedelijke omgeving, wanneer technische inpassing mogelijk is. Om deze reden kunnen enkele bedrijven iets lichter zijn ingeschaald dan volgend de VNG-lijst.

Door de algemene tendens dat bedrijven minder hinderlijk zijn geworden door verbetering van de techniek en productiewijze, zijn diverse bedrijfstypen in een lagere categorie terechtgekomen. Alleen “visrokerij”, “vulcaniseerinrichting” en “azijn, mosterd- en azijnfabriek, fabriek voor zuurwaren” zijn naar een hogere categorie gegaan, overeenkomstig de VNG-uitgave.

Zowel de VNG-lijst als de Utrechtse bedrijvenlijst zijn indicatief, omdat steeds de mogelijkheid bestaat uit diverse planologische overwegingen de aan te houden afstanden enigszins te wijzigen. Ook is het mogelijk op planologische gronden bedrijven te weren die op basis van afstandscriteria wel toegelaten kunnen worden. Dit betekent dat niet noodzakelijk bij ieder bestemmingsplan exact dezelfde bedrijvenlijst gehanteerd zal worden.

Differentiatie naar grootte in de bedrijfsklassen

Op diverse plaatsen in de nieuwe Utrechtse Staat is een nadere differentiatie van de indeling volgens de SBI-code toegepast, omdat de SBI niet primair bedoeld is om milieu-effecten van bedrijven te categoriseren. Vaak bleek de oude Utrechtse lijst al goede differentiëringen te bezitten, zodat deze zijn overgenomen.

LIJST VAN BEDRIJFSACTIVITEITEN

behorende bij het bestemmingsplan Utrecht Centrum Project

De gebruikte afkortingen in de lijst zijn:

< kleiner dan

>= groter dan of gelijk aan

  • cat.

    categorie

  • i.e.

    inwonersequivalenten

  • p.c.

    productiecapaciteit

  • p.o.

    productieoppervlakte

u uur

d dag

j jaar

categorie-indeling

categorie 1

bedrijven of installaties passend binnen de woonomgeving

categorie 2

bedrijven of installaties passend op bedrijfsterrein grenzend aan woningen of in daartoe aangegeven functiemengingszones

categorie 3

bedrijven of installaties, minimum afstand tot woonwijken 40 m

categorie 4

bedrijven of installaties, minimum afstand tot woonwijken 100 m

categorie 4a

bedrijven of installaties, minimum afstand tot woonwijken 300 m

categorie 5

bedrijven of installaties, minimum afstand tot woonwijken 500 m

categorie 6

bedrijven of installaties, minimum afstand tot woonwijken 1500 m

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

1

afval, verbranden van afvalstoffen met een capaciteit < 1,5 t/u

1,0

1

2

afval, verbranden van afvalstoffen met een capaciteit >= 1,5 t/u

1,0

1

3

afvalbewateringsinstallatie < 100.000 i.e.

1,0

1

4

afvalbewateringsinstallatie >= 100.000 i.e.

1,0

1

5

afvalbewateringsinstallatie >= 100.000 i.e. met thermische slibdroging

1,0

1

6

anorganische nitraathoudende stoffen (1), opslag van – tot een maximale hoeveelheid van 500 kg

1,0

1

7

anorganische nitraathoudende stoffen (2), opslag van – tot een maximale hoeveelheid van 10 t

1,0

1

8

anorganische nitraathoudende stoffen (3), opslag van – tot een maximale hoeveelheid van 100 t

1,0

1

9

anorganische nitraathoudende stoffen (4), opslag van – tot een maximale hoeveelheid van > 100 t

1,0

1

10

brandbare vloeistoffen (1), ondergronds, K1/K2 klasse

1,0

1

11

brandbare vloeistoffen (2), ondergronds, K3 klasse

1,0

1

12

brandbare vloeistoffen (3), opslag van K1 en/of K2 of K3 producten of daarmede te vergelijken producten in ondergrondse tanks met aftap of afleveringsinstallatie met een capaciteit < 150 m3

1,0

1

13

brandbare vloeistoffen (4), opslag van K1 en/of K2 of K3 producten of daarmede te vergelijken producten in ondergrondse tanks met aftap of afleveringsinstallatie met een capaciteit >= 150 m3

1,0

1

14

brandbare vloeistoffen (5), opslag van K1 en/of K2 producten in bovengrondse tanks, < 10 m3

1,0

1

15

brandbare vloeistoffen (6), opslag van K1 en/of K2 producten in bovengrondse tanks, > 10 m3

1,0

1

16

brandbare vloeistoffen (7), bovengrondse opslag van K3 produkten, max 3 m3

1,0

1

17

brandbare vloeistoffen (8), bovengrondse opslag van K3 produkten < 100 m3

1,0

1

18

brandbare vloeistoffen (9), bovengrondse opslag van K3 produkten < 100 m3

1,0

1

19

drukhouders, bewaren en afleveren van LPG in een drukhouder met een maximuminhoud van 20 m3, niet zijnde een verkooppunt.

1,0

1

20

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan of propaan in bovengrondse drukhouders (1) met een maximuminhoud van 1,6 m3

1,0

1

21

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan of propaan in bovengrondse drukhouders (2) met een maximuminhoud van 8 m3

1,0

1

22

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan of propaan in bovengrondse drukhouders (3) met een maximuminhoud van < 50 m3

1,0

1

23

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan of propaan in ondergrondse drukhouders met een maximuminhoud van –20 –250 m3

1,0

1

24

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan of propaan in ondergrondse drukhouders met een maximuminhoud van < 20 m3

1,0

1

25

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan, propaan, acetyleen e.d. in drukhouders (1) met een maximuminhoud per drukhouder van 50 liter en een gezamenlijke inhoud van 110 liter

1,0

1

26

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan, propaan, acetyleen e.d. in drukhouders (2) met een maximuminhoud per drukhouder van 0,050 m3 en een gezamenlijke inhoud van max. 1,5 m3

1,0

1

27

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan, propaan, acetyleen e.d. in drukhouders (3) met een maximuminhoud per drukhouder van 0,120 m3 en een gezamenlijke inhoud van max. 12 m3

1,0

1

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

28

drukhouders, bewaren en bezigen van butaan, propaan, acetyleen e.d. in drukhouders (4) met een maximuminhoud per drukhouder van 0,120 m3 en een gezamenlijke inhoud van > 12 m3

1,0

1

29

drukhouders, bewaren en bezigen van onder druk tot vloeistof verdichte niet-reactieve kryogene gassen

1,0

1

30

drukhouders, bewaren en bezigen van onder druk tot vloeistof verdichte niet-reactieve kryogene gassen met een maximuminhoud per drukhouder van 10 m3

1,0

1

31

drukhouders, bewaren van – met samengeperste, onder druk tot vloeistof verdichte of in vloeistof verdichte of in vloeistof opgeloste gassen voor industriële of medische doeleinden met een maximuminhoud per drukhouder van 0,120 m3

1,0

1

32

gasflessenvulinstallatie

1,0

1

33

koelinstallatie, ammoniak, 10 – 300 kW

1,0

1

34

laadschoppen, shovels, bulldozers

1,0

1

35

laboratorium, chemisch / biochemisch

1,0

1

36

windmolens (2), wiekdiameter – 8 – 14 m

1,0

1

37

windmolens (3), wiekdiameter > 14m

1,0

1

38

hoveniersbedrijf <200 m2

130,0

1

39

ertsen, malen, roosten, pelletiseren of doen sinteren

1900,0

1

40

abattoir, slachterij

2011,0

1

41

vetsmelterij

2016,0

1

42

zuivel, bereiden van zuivelprodukten

2021,0

1

43

zuivel, bereiden van melkprodukten <55.000 t/j

2022,0

1

44

zuivel, bereiden van zuivelprodukten op ambachtelijke wijze

2022,0

1

45

consumptie-ijs, bereiden

2023,0

1

46

consumptie-ijs, bereiden op ambachtelijke wijze

2023,0

1

47

vis, bereiden van visconserven (roken, inleggen, inblikken, invriezen)

2031,0

1

48

vis, bereiden van visconserven met niet meer dan 5 produktiemedewerkers

2031,0

1

49

vis, vismeelfabriek

2031,0

1

50

vis, visrokerij

2031,0

1

51

meel, zaden e.d., malen, mengen, bewerken en opslag met een capaciteit < 5.000 t/j

2041,0

1

52

meel, zaden e.d., malen, mengen, bewerken en opslag met een capaciteit < 500 t/u

2041,0

1

53

meelfabriek, p.c. >=500 t/u

2041,0

1

54

suikerfabriek, inrichting voor het verwerken van suikerbieten tot bietsuiker, alsmede tot het raffineren van rietsuiker

2051,0

1

55

conserven, bereiden, met meer dan 100 produktiemedewerkers

2071,0

1

56

conserven, bereiden, met meer dan 25 doch niet meer dan 100 produktiemedewerkers

2071,0

1

57

conserven, bereiden, met niet meer dan 25 produktiemedewerkers

2071,0

1

58

brood en banket (1), bakken van brood, banket, biscuit e.d. met maximaal 20 m3 bakoppervlakte

2081,1

1

59

brood en banket (2), bakken van brood, banket, biscuit e.d. met maximaal 100 m3 bakoppervlakte

2081,1

1

60

brood en banket (3), fabriek tot het bakken van brood, banket, biscuit e.d.

2081,2

1

61

branderij, branden van cacao

2091,0

1

62

chocolade, bereiden van

2091,0

1

63

suikerwerkfabriek met een vloeroppervlakte < 100 m2, zonder suiker branden

2092,0

1

64

suikerwerkfabriek, met suiker branden

2092,0

1

65

suikerwerkfabriek, zonder suiker branden

2092,0

1

66

mengvoederfabriek

2121,0

1

67

veevoederfabriek

2121,0

68

beenderen en huiden, bereiden van vet, lijm, as, kool, proteine of gelatine

2129,0

1

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

69

beenderen en huiden, bewaren, mits in een gesloten gebouw

2129,0

1

70

dierlijk afval, bewaren en verwerken, ook SBI 6293

2129,0

1

71

drogerij, door kunstmatige verwarming drogen van voorwerpen of stoffen, zoals graan, groente, kruiden

2129,0

1

72

drogerij, door kunstmatige verwarming drogen van voorwerpen of stoffen, zoals gras, schelpdieren, dierlijk afval

2129,0

1

73

branderij, branden van koffie

2132,0

1

74

azijn, mosterd- en azijnfabriek, fabriek voor zuurwaren

2133,0

1

75

specerijmalerij

2133,0

1

76

aardappelproducten, bakken en/of stomen >=500 t/j

2137,0

1

77

groentenverwerking, snacks en salades

2138,0

1

78

groentenverwerking, snacks en salades, max 100 m2

2138,0

1

79

bakken in oliën en vetten (frites voorbakken, chips e.d.)

2139,0

1

80

branderij, branden van pinda’s

2139,0

1

81

dierlijke stoffen, koken, roken, smelten of zouten

2139,0

1

82

voedingsmiddelenfabriek

2139,0

1

83

destillatie, van alcoholen

2141,0

1

84

bier brouwen, ambachtelijk

2151,0

1

85

bier, brouwen en bottelen

2151,0

1

86

limonade, bereiden en bottelen van limonades en frisdranken

2160,0

1

87

limonade, bereiden en bottelen van limonades en frisdranken met een mechanisch vermogen < 25 kW

2160,0

1

88

tabaksverwerkende industrie

2170,0

1

89

brei-inrichting

2200,0

1

90

textiel, vervaardigen (voorbewerken, spinnen, bleken, verven, weven, drukken e.d.)

2200,0

1

91

dekkleden, vervaardigen en impregneren

2273,0

1

92

touwfabriek

2293,0

1

93

confectie, vervaardigen, herstellen, oppersen

2310,0

1

94

kleermakerij

2330,0

1

95

bont, atelier

2340,0

1

96

bont, vervaardigen (bontlooierij)

2340,0

1

97

bont, verven

2340,0

1

98

huiden, leerlooijerij, looien

2410,0

1

99

lederwaren, tent- en zeildoekartikelen, vervaardigen

2410,0

1

100

ortopedische artikelen, vervaardigen

2430,0

1

101

schoenen, fabrieksmatig vervaardigen

2430,0

1

102

hout, machinaal bewerken (1) met een mechanisch vermogen van < 10 kW en niet meer dan 3 kW per machine (ambachtelijk)

2510,0

1

103

hout, machinaal bewerken (2) met een mechanisch vermogen van <10 kW en niet meer dan 3 kW per machine

2510,0

1

104

hout, machinaal bewerken (3) met een mechanisch vermogen t/m 25 kW

2510,0

1

105

hout, machinaal bewerken (4) met een mechanisch vermogen van meer dan 25 kW

2510,0

1

106

hout, machinaal bewerken in open lucht

2510,0

1

107

hout, hout(vezel)platenfabriek

2522,0

1

108

hout verduurzamen, met organische oplossingen

2523,0

1

109

hout verduurzamen, met zoutoplossingen

2523,0

1

110

hout, verduurzamen middels creosoteren en carbolineum

2523,0

1

111

emballagefabriek, hout

2540,0

1

112

borstelwarenfabriek

2562,0

1

113

mandenmakerij (ambachtelijk)

2563,0

1

114

meubelfabriek, inclusief lakspuiterij

2571,0

1

115

rietmeubelfabriek, zonder lakspuiterij

2573,0

1

116

matrassenfabriek

2574,0

1

117

stoffeerderij

2575,0

1

118

papierfabriek p.c. < 3 t/u

2610,0

1

119

papierfabriek, p.c. >= 3 t/u

2610,0

1

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

120

behangselfabriek

2620,0

1

121

papierwarenindustrie

2620,0

1

122

strokartonfabriek

2631,0

1

123

cartonnage-artikelen en papierwaren, met drukkerij, mechanisch vermogen >= 50 kW

2632,0

1

124

cartonnage-artikelen en papierwaren, vervaardigen, mechanisch vermogen < 50 kW

2632,0

1

125

drukkerij, >= 40 kW

2700,0

1

126

drukkerij, met een geïnstalleerd mechanisch vermogen van niet meer dan 10kW

2700,0

1

127

drukkerij, rotatiedrukkerij, krantendrukkerij, diepdrukkerij

2711,0

1

128

chemografisch bedrijf

2715,0

1

129

copieerinrichting

2718,0

1

130

zeefdrukkerij

2719,0

1

131

boekbinderij, met een mechanisch vermogen < 10 kW

2730,0

1

132

boekbinderij, met een mechanisch vermogen >= 10 kW

2730,0

1

133

aardolie, raffinage van

2810,0

1

134

cokes, bereiden, uit steenkool

2821,0

1

135

asfalt, bereiden van asfaltmenginstallatie

2822,0

1

136

bitumineus dakbedekkingsmaterialenfabriek

2823,0

1

137

teer, vervaardigen van teer of bitumen

2829,0

1

138

chemische produkten, vervaardigen van basisprodukten voor de chemische, cosmetische en pharmaceutische industrie (tenzij elders genoemd)

2900,0

1

139

emaille, vervaardigen van emailles

2900,0

1

140

kunstharsenfabrieken

2920,0

1

141

chloor, bereiden (industrieel)

2942,0

1

142

fosfor, vervaardigen (industrieel)

2942,0

1

143

fosfor, vervaardigen van fosfor- of stikstofhoudende kunstmeststoffen (industrieel)

2942,0

1

144

reuk, smaakstoffen en aroma’s, bereiden

2943,0

1

145

verf, verf- en lakfabriek

2951,0

1

146

farmaceutische produkten bewerken, verpakken, uitgezonderd in apotheken

2961,0

1

147

geneesmiddelenfabrieken

2961,0

1

148

verbandstoffen, verpakken

2962,0

1

149

verbandstoffen, vervaardigen

2962,0

1

150

wasmiddelenfabriek

2971,0

1

151

cosmetische industrie, bereiden van cosmetische produkten

2972,0

1

152

lijm, vervaardigen van – niet-dierlijke oorsprong

2991,0

1

153

poetsmiddelenfabriek

2993,0

1

154

ontplofbare stoffen, vervaardigen en/of verwerken

2995,0

1

155

chemische productenfabriek, niet elders genoemd

2999,0

1

156

kaarsen, vervaardigen

2999,0

1

157

kaarsen, vervaardigen waarbij uitsluitend elders geraffineerde paraffine en was worden gebruikt

2999,0

1

158

kaarsenvervaardiging (ambachtelijk)

2999,0

1

159

rayon, of viscose, bereiden

3000,0

1

160

autobanden, vervaardigen

3111,0

1

161

rubberfabriek

3111,0

1

162

vulcaniseerinrichting

3120,0

1

163

vulcaniseerinrichting, behorende bij een autobandenservicebedrijf

3120,0

1

164

kunststoffen, verwerken en bewerken, met fenolharsen

3130,0

1

165

kunststoffen, verwerken en bewerken, zonder fenolharsen

3130,0

1

166

aardewerk vervaardigen < 175 kW

3220,0

1

167

aardewerk vervaardigen >= 175 kW

3220,0

1

168

aardewerk vervaardigen, ambachtelijke pottenbakkerij < 75 kW thermisch vermogen

3224,0

1

169

steenfabriek

3230,0

1

170

cement, vervaardigen van cement of cementklinker met een capaciteit < 100.000 t/j

3241,0

1

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

171

cement, vervaardigen van cement of cementklinker met een capaciteit >= 100.000 t/j

3241,0

1

172

branderij, branden van kalk

3242,0

1

173

kalk (al dan niet geblust) bereiden, bewaren en verwerken van kalkmortel

3242,0

1

174

branderij, branden van gips

3243,0

1

175

beton, vervaardigen van betonwaren zonder het gebruik van persen, triltafels e.d.

3251,0

1

176

beton, vervaardigen van betonwaren, met persen, triltafels en bekist. trillers, p.c. < 100 t/d

3251,0

1

177

beton, vervaardigen van betonwaren, met persen, triltafels en bekist. trillers, p.c. >= 100 t/d

3251,0

178

beton, bereiden (betonmortelcentrale), p.c. < 100 t/u

3253,0

1

179

beton, bereiden (betonmortelcentrale), p.c. >= 100 t/u

3253,0

1

180

steenbewerking

3260,0

1

181

steenbewerking, in gesloten gebouw

3260,0

1

182

steenbrekerij, breken, malen, zeven of drogen in een gesloten gebouw

3260,0

1

183

steenbrekerij, breken, malen, zeven of drogen met een totale capaciteit < 100.000 t/j

3260,0

1

184

steenbrekerij, breken, malen, zeven of drogen met een totale capaciteit >= 100.000 t/j

3260,0

1

185

isolatiemateriaal, overig isolatiemateriaal

3273,0

1

186

isolatiemateriaalfabriek, steenwol >= 5000 t/j

3273,0

1

187

glas, vervaardigen

3281,0

1

188

glasvezel, glaswol, bereiden met een capaciteit < 5.000 t/j

3281,0

1

189

glasvezel, glaswol, bereiden met een capaciteit >= 5.000 t/j

3281,0

1

190

glas, blazen, slijpen en/of polijsten (industrieel)

3282,0

1

191

glas, slijpen en/of polijsten van glas, behorende bij een glashandel

3282,0

1

192

glas, blazen, slijpen en/of polijsten (ambachtelijk)

3284,0

1

193

glas, vervaardigen van glas in lood (ambachtelijk)

3285,0

1

194

metaalwalserij p.o. < 2000 m2

3331,0

1

195

metaalwalserij p.o. >= 2000 m2

3331,0

1

196

draad, trekken, p.o. < 2000 m2

3333,0

1

197

draad, trekken, p.o. >= 2000 m2

3333,0

1

198

lood, smelten met een capaciteit < 2.500 t/j (uitgezonderd drukkerijen)

3343,0

1

199

lood, smelten met een capaciteit > = 2.500 t/j (uitgezonderd drukkerijen)

3343,0

1

200

blik, vervaardigen

3400,0

1

201

metaaldraadvlechterij en –weverij

3400,0

1

202

metaalbewerking, metaalsmelterij of gieterij, smelten of gieten van aluminium en/of aluminiumlegeringen, koper en/of koperlegeringen, ijzer, staal, tin of zink met een capaciteit < 1.000 t/j

3401,0

1

203

metaalbewerking, metaalsmelterij of gieterij, smelten of gieten van aluminium en/of aluminiumlegeringen, koper en/of koperlegeringen, ijzer, staal, tin of zink met een capaciteit < 4.000 t/j

3401,0

1

204

metaalbewerking, metaalsmelterij of gieterij, smelten of gieten van aluminium en/of aluminiumlegeringen, koper en/of koperlegeringen, ijzer, staal, tin of zink met een capaciteit >= 4.000 t/j

3401,0

1

205

metaalbewerking, metaalbewerking, stap-, pers, dieptrek- en forceerbedrijven met een mechanisch vermogen < 25 kW

3412,0

1

206

metaalbewerking, stamp-, pers-, dieptrek- en forceerbedrijven

3412,0

1

207

metaalbewerking, metaaldraaierij met een mechanisch vermogen < 50 kW

3420,0

1

208

metaaldraaierij (onbeperkt vermogen)

3420,0

1

209

tank, reservoir- en pijpleidingbouwbedrijven, p.o. <2000 m2

3430,0

1

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

210

tank, reservoir- en pijpleidingbouwbedrijven, p.o. >=2000 m2

3430,0

1

211

constructiewerkplaats, vervaardigen van constructies in de open lucht

3440,0

1

212

constructiewerkplaats, vervaardigen van constructies in een gesloten gebouw

3440,0

1

213

constructiewerkplaats, vervaardigen van constructies in een gesloten gebouw met een geïnstalleerd mechanisch vermogen < 40 kW

3440,0

1

214

blik, verwerken

3460,0

1

215

vaten, vervaardigen uit metaal

3460,0

1

216

metaalwaren vervaardigen (ambachtelijk)

3480,0

1

217

metaalbewerking, smederij, lasinrichting, metaalplaatbewerking met een bedrijfsoppervlakte < 75 m2

3491,0

1

218

herstelinrichtingen voor zwaar materieel (grondverzetmachines, wegenbouwmachines, landbouwwerktuigen, hijswerktuigen)

3492,0

1

219

emaille, ambachtelijk emailleerbedrijf

3493,0

1

220

emaille, industrieel emailleerbedrijf

3493,0

1

221

emaille, industrieel emailleerbedrijf met toepassing van tunnelovens

3493,0

1

222

metaaloppervlaktebehandelingsbedrijf, waarbij de gezamenlijke inhoud van de behandelingsbaden (uitgezonderd de spoelbaden) < 25 m3

3493,0

1

223

metaaloppervlaktebehandelingsbedrijf, waarbij de gezamenlijke inhoud van de behandelingsbaden (uitgezonderd de spoelbaden) >= 25 m3

3493,0

1

224

straalinrichting, grit-, staal-

3493,0

1

225

verf, verfdompel-, spuit- en/of moffelinrichting

3493,0

1

226

verf, verfdompel-, spuit- en/of moffelinrichting met een oppervlakte van de dompel- c.q. spuitruimte < 35 m2

3493,0

1

227

machine- en apparatenfabriek, in een gesloten gebouw

3500,0

1

228

machine- en apparatenfabriek, in een gesloten gebouw en een mechanische vermogen < 25 kW

3500,0

1

229

verbrandingsmotoren, revideren

3500,0

1

230

kabels, vervaardigen

3610,0

1

231

electrotechnische industrie, niet elders genoemd

3692,0

1

232

lampenfabriek

3692,0

1

233

verlichtingsartikelenfabriek, elektrotechnische apparatenfabriek

3697,0

1

234

elektrotechnisch installatiebedrijf

3699,0

1

235

carrosserieën, vervaardigen

3722,0

1

236

scheepswerf, vervaardigen en herstellen van binnenvaartschepen van bijzondere schepen voor gebruik op binnen- en kustwateren

3741,0

1

237

scheepswerf, vervaardigen en herstellen van jachten

3741,0

1

238

scheepswerf, verrichten van onderhoudswerkzaamheden aan jachten

3746,0

1

239

voertuigen, werkplaats t.b.v. de revisie van weg- en railvoertuigen

3750,0

1

240

rijwielfabriek

3760,0

1

241

instrumentmakerij (ambachtelijk)

3800,0

1

242

optische artikelen, vervaardigen

3800,0

1

243

tandtechnische artikelen, vervaardigen

3813,0

1

244

graveerinrichting

3900,0

1

245

edelsmederij

3910,0

1

246

diamantslijperij

3911,0

1

247

ontwikkelcentrale

3931,0

1

248

speelgoed, vervaardigen

3941,0

1

249

compostbedrijf, gesloten

3999,1

1

250

compostbedrijf, open

3999,1

1

251

energie, opwekken m.b.v. kernenergie

4011,0

1

252

energie, opwekken t.b.v. de electriciteitsproduktie en/of stadsverwarming met een thermisch vermogen < 75 MW

4011,0

1

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

253

energie, opwekken t.b.v. de electriciteitsproduktie en/of stadsverwarming met een thermisch vermogen >= 75 MW

4011,0

1

254

transformatorstation (1) met een vermogen < 10MW

4012,0

1

255

transformatorstation (2) met een vermogen –10MW – 100 MW

4012,0

1

256

transformatorstation (3) met een vermogen – 100MW – 200 MW

4012,0

1

257

transformatorstation (4) met een vermogen – 200MW – 1000 MW

4012,0

1

258

transformatorstation (5) met een vermogen > 1000 MW

4012,0

1

259

drinkwater, bereiden uit grondwater

4031,0

1

260

drinkwater, bereiden uit oppervlaktewater

4031,0

1

261

bouwbedrijf

5100,0

1

262

bouwinstallatiebedrijf

5200,0

1

263

lood, loodgietersbedrijf voor het bouwbedrijf en onderhoudswerken

5211,0

1

264

groothandel landbouwproducten

6111,0

1

265

groothandel ruwe tropische producten

6139,0

1

266

ertsen, laden, lossen en de opslag, met een oppervlakte voor de bewaring < 2.000 m2

6141,0

1

267

ertsen, laden, lossen en de opslag, met een oppervlakte voor de bewaring >= 2.000 m2

6141,0

1

268

op- en overslagbedrijf (losgestort materiaal)

6141,0

1

269

chemicaliën, groothandel met inbegrip van het verpakken in het klein en de opslag van gerede produkten

6151,0

1

270

bestrijdingsmiddelen, opslag (1) tot een maximale hoeveelheid van 500 kg

6152,0

1

271

bestrijdingsmiddelen, opslag (2) tot een maximale hoeveelheid van 1 t

6152,0

1

272

bestrijdingsmiddelen, opslag (3) tot een maximale hoeveelheid van 10 t

6152,0

1

273

bestrijdingsmiddelen, opslag (4) tot een maximale hoeveelheid van 100 t

6152,0

1

274

bestrijdingsmiddelen, opslag (5) > 100 t

6152,0

1

275

groothandel zand en grind

6166,0

1

276

bouwmaterialen, opslag en handel

6169,0

1

277

groothandel handelsprodukten

6170,0

1

278

groothandel in dierlijke voedingsmiddelen

6250,0

1

279

groothandel in schroot en oude materialen

6291,0

1

280

sloperij, automobielen, waarbij de werkzaamheden plaatsvinden in en gesloten gebouw

6291,0

1

281

afval, bewaren, bewerken en verwerken van oud papier, lompen en/of oude metalen in een gesloten gebouw

6294,0

1

282

afval, bewaren, bewerken en verwerken van oud papier, lompen en/of oude metalen in een gesloten gebouw tot een maximale hoeveelheid van 15.000 kg

6294,0

1

283

sloperij, automobielen, inclusief verschrotten

6296,0

1

284

sloperij, automobielen, onderdelenhandel

6296,0

1

285

afval, opslaan en verwerken van oude autobanden

6299,0

1

286

groothandel puin, glas en hout

6299,0

1

287

autobanden, servicebedrijf

6620,0

1

288

ontplofbare stoffen, bewaren van vuurwerk van 500 t/m 1.000 kg

6689,0

1

289

ontplofbare stoffen, bewaren van vuurwerk meer dan 1.000 kg

6689,0

1

290

schoenen, ambachtelijk vervaardigen, herstellen

6810,0

1

291

automobielen, herstellen en onderhoud plegen aan personenauto’s zonder plaatwerkerij

6821,0

1

292

automobielen, herstellen en onderhoud plegen aan personenauto’s zonder plaatwerkerij met een maximum bedrijfsoppervlak < 200m2

6821,0

1

293

6821,0

1

omschrijving

SBI-

code

cat 1

cat 2

cat 3:

40m

cat 4:

100m

cat 4a:

300m

cat 5:

500m

cat 6:

1500m

294

automobielen, herstellen met plaatwerkerij, zonder spuiterij

6822,0

1

autospuitinrichting met opp. spuitruimte < 35 m2

6823,0

1

295

autobeklederij

6824,0

1

296

automobielen, servicestation voor de electrische installatie

6829,0

1

297

tectyleerinrichting

6829,0

1

298

tectyleerinrichting, behorende bij en uitsluitend bedoeld voor een garagebedrijf ter plaatse

6829,0

1

299

fietsenreparatiebedrijf

6830,0

1

300

motorrijwielherstelinrichting < 200 m2

6830,0

1

301

uurwerkreparatiebedrijf

6840,0

1

edelsmederij

6850,0

1

302

reparatie-inrichting voor electrische gebruiksgoederen

6860,0

1

303

muziekinstrumentenreparatiebedrijf

6870,0

1

304

reparatiebedrijf gebruiksgoederen

6890,0

1

305

taxibedrijf

7221,0

1

306

transportbedrijf

7230,0

1

307

fietsenstallingsbedrijf

7242,0

1

308

automobielen, keuringsstation voor personenauto’s

7621,0

1

309

automobielen, keuringsstation voor vrachtauto’s

7621,0

1

310

postdistrictsdistributie

7701,0

1

311

veiling (groente, fruit, bloemen)

8497,0

1

312

veiling, goederen

8497,0

1

313

autoverhuurbedrijf

8510,0

1

314

afval, stortplaats, het in de bodem brengen van afval

9811,2

1

315

afval, overslaan van huishoudelijk, afvalscheiden

9811,3

1

316

afval, inzamelen, voorbewerken en bewaren van chemisch afval met een capaciteit < 500 t/j

9811,4

1

317

afval, inzamelen, voorbewerken en bewaren van chemisch afval met een capaciteit >=500 t/j

9811,4

1

318

afval, verbranden van besmet afval uit ziekenhuizen

9813,0

1

319

bagger en slib, bewaren, bewerken, verwerken

9813,0

1

320

bagger en slib, verbranden van slib

9813,0

1

321

pompinstallatie, t.b.v. de beheersing van het peil van het oppervlaktewater

9815,0

1

322

schoonmaakbedrijven

9821,0

1

323

automobielen, mechanisch wassen in de open lucht

9823,0

1

324

automobielen, mechanisch wassen in een gesloten gebouw

9823,0

1

325

wasserij

9831,0

1

326

chemische wasserij

9832,0

1

327

tapijtreinigingsbedrijf

9836,0

1