Regeling vervallen per 02-12-2022

Nadere regel Subsidie collectieve aanpak energiemaatregelen gemeente Utrecht

Geldend van 01-01-2021 t/m 01-12-2022

Intitulé

Nadere regel Subsidie collectieve aanpak energiemaatregelen gemeente Utrecht

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

- gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Utrecht;

- mede namens het verzoek van de raad om woningeigenaren te ondersteunen in de energietransitie,

Besluit vast te stellen de nadere regel subsidie collectieve aanpak energiemaatregelen gemeente Utrecht.

Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)

In deze nadere regel wordt verstaan onder:

a. Collectief initiatief: een initiatief van of voor woningeigenaren van bestaande woningen om gezamenlijk energiemaatregelen te treffen. Het gaat daarbij om energiemaatregelen bij vijf of meer bestaande, particuliere woningen.

b. Trajectbegeleiding: Begeleiding van het collectieve initiatief door een energieadviseur uit de vaste ‘pool’ van de gemeente.

c. Commissiebasis: een vergoeding/fee ontvangen voor de geleverde dienst of uit te voeren maatregel.

Artikel 2 Beleidsdoelstelling

De gemeente wil met de Nadere regel ‘Subsidie collectieve aanpak energiemaatregelen’, collectieve initiatieven van en voor woningeigenaren ondersteunen in hun aanpak om meerdere particuliere woningen tegelijk te verduurzamen. Het gaat om ondersteuning in de vorm van een bijdrage in de kosten voor trajectbegeleiding (A), de diensten van het energieloket (B), de huur van een ruimte (C) en communicatiemateriaal (D). Het collectief initiatief kan, mits goed verantwoord, van één of meerdere van deze vormen van ondersteuning gebruik maken (A en/of B en/of C en/of D).

Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie

De subsidie kan voor het gehele collectief worden aangevraagd door een natuurlijke of rechtspersoon, die fungeert als trekker en/of contactpersoon van het collectief. De aanvrager werkt niet op commissiebasis. Als er sprake is van een voorliggende Rijksvoorziening waar subsidie kan worden aangevraagd, zoals bij VvE’s, dan is dat collectief uitgesloten van deze nadere regel.

Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond

Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.

Er is voor 2021 en 2022 een bedrag van € 75.000 per jaar beschikbaar.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

In het kader van de ‘Subsidie collectieve aanpak energiemaatregelen’ subsidieert de gemeente Utrecht het volgende:

A. Trajectbegeleiding door een energieadviseur

Het inschakelen van een energieadviseur uit de vaste ‘pool’ van de gemeente voor begeleiding van het initiatief om gezamenlijk energiemaatregelen te treffen. Het betreft begeleiding in de vorm van:

- Het opstellen van een plan van aanpak, met daarin een analyse en verantwoording van de collectief gewenste en/of aanbevolen energiemaatregel(-en), op basis van de woningtypes.

- Het opstellen van de uitvraag naar aanbieders van de energiemaatregel.

- Het zoeken en selecteren van aanbieders.

- Het beoordelen van offertes.

- Bewoners voorlichten over de te nemen maatregelen tijdens (een) bijeenkomst(-en), eventueel ook in het kader van werving van extra woningeigenaren voor het collectief.

- Begeleiding bij de uitvoering van energetische maatregelen aan de woningen.

De energieadviseur, uit de ‘pool’ van door de gemeente en een onafhankelijke commissie geselecteerde trajectbegeleiders, is te vinden op: www.jouwhuisslimmer.nl. De bijdrage in kosten voor trajectbegeleiding bedraagt € 140 per deelnemende woningeigenaar, conform de subsidie voor individuele trajectbegeleiding.

B. Ondersteuning door het energieloket

De kosten voor ondersteuning van het energieloket Jouwhuisslimmer. Na aanmelding als initiatief op de pagina van Jouwhuisslimmer.nl ontvangt het initiatief een menukaart met mogelijke ondersteuning vanuit het loket. Tegen betaling kan het initiatief kiezen uit diverse diensten.

C. Huur van een ruimte

Het huren van een ruimte voor bijeenkomsten. Het betreft een ruimte in een buurthuis/-centrum, te reserveren via de afdeling vastgoed, van de gemeente. De bijdrage in deze organisatiekosten betreffen de volledige kosten van de huur voor de bijeenkomst(-en).

D. Communicatiemateriaal

Het laten maken en produceren van communicatiematerialen, advertenties en/of een campagne ter promotie van het collectieve initiatief.

A t/m D komen alleen in aanmerking voor subsidie als ze bijdragen aan het proces om te komen tot (een van) de volgende maatregelen bij het collectief:

- Isolerende maatregelen: dak, spouw, vloer, glas, kierdichting en ventilatie.

- Duurzame energieopwekking: zoals de aanschaf van zonnepanelen of andere vormen van duurzame energieopwekking.

- Maatregelen voor een duurzamere warmtevoorziening: zoals een (hybride) warmtepomp of een aansluiting op een collectief warmtenet.

Het betreffen energiemaatregelen aan woningen, die bij woningen afzonderlijk kunnen worden toegepast. Maatregelen voor collectieve energiesystemen (zoals een collectieve WKO-installatie) en de collectieve energie-infrastructuur (zoals een warmtenet) zelf vallen buiten deze regeling.

Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag

Aan de subsidieaanvraag worden een aantal eisen gesteld. De subsidieaanvraag bestaat uit:

a. Een begroting van de kosten incl. offertes.

b. Een schriftelijke motivering van de noodzaak voor vergoeding van de kosten voor:

A. Trajectbegeleiding door een energieadviseur en/of B. Ondersteuning door het energieloket en/of C. Huur van een ruimte en/of D. Communicatiemateriaal.

c. Na gebruikmaking van A. Trajectbegeleiding door een energieadviseur en/of B. Ondersteuning door het energieloket en/of C. Huur van een ruimte en/of D. Communicatiemateriaal, dienen deze te worden verantwoord met facturen en dient schriftelijk te worden aangeleverd welke maatregelen zijn uitgevoerd en bij welke woningen (adressen).

Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag

1. De subsidieaanvraag kan ingediend worden vanaf de inwerkingtreding van deze regeling, tot uiterlijk 31 december 2022. Alle aanvragen moeten worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders, gebruikmakend van het daarvoor bestemde digitale aanvraagformulier. Dit formulier is te vinden op www.utrecht.nl/subsidie. Aanvragen die op een andere wijze worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

2. Het aanvraagformulier dient volledig te zijn ingevuld en alle gevraagde documenten dienen te zijn bijgevoegd.

3. De aanvrager kan voor iedere subsidiabele activiteit (A t/m D) een aanvraagformulier indienen, voorafgaand aan de activiteit. De aanvrager kan ook in één keer voor alle subsidiabele activiteiten een aanvraagformulier indienen.

Artikel 8 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager

Het maximaal aan te vragen subsidiebedrag per activiteit is:

A. Trajectbegeleiding door een energieadviseur: € 1.400

B. Ondersteuning door het energieloket Jouwhuisslimmer: € 1.850

C. Huur van een ruimte: € 726

D. Communicatiemateriaal: € 250 bij 5-30 deelnemers, € 3.500 bij meer dan 30 deelnemers (campagnematige aanpak).

Binnen bovenstaande activiteiten (A t/m D) worden enkele dezelfde sub-activiteiten gesubsidieerd. Er mag niet gestapeld worden met subsidie voor dezelfde sub-activiteiten. Zo wordt bijv. het selecteren van aanbieders gesubsidieerd via trajectbegeleiding (A) alsook via het energieloket (B). Hiervoor wordt maar eenmaal (via A of B) subsidie beschikbaar gesteld.

Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag

1. Bij het indienen van de aanvraag wordt deze beoordeeld op basis van de begroting, inclusief offertes, en op basis van de schriftelijke motivering.

2. De subsidie wordt na de beoordeling, voorafgaand aan de activiteiten, verleend en voor 50% uitbetaald.

Artikel 10 Besluitvorming

Bij de besluitvorming wordt de volgende procedure gehanteerd:

a. De besluitvorming vindt plaats op volgorde van binnenkomst van de complete aanvraag.

b. Het college beslist binnen dertien weken na de datum van indiening van een complete aanvraag.

Artikel 11 Verantwoording van subsidie

1. Na uitvoering van de activiteiten verantwoord de aanvrager de subsidie met facturen en een beschrijving van het resultaat (adressen deelgenomen woningen en soort uitgevoerde maatregelen).

2. Op basis van de verantwoording wordt de subsidie vastgesteld.

3. Het eventueel resterende bedrag wordt uitbetaald.

Artikel 12 Evaluatie

Deze nadere regel geldt tot en met 31 december 2022. De nadere regel wordt medio 2022 geëvalueerd. De evaluatie kan leiden tot voortzetting (evt. in aangepaste vorm) van deze nadere regel.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze nadere regel treedt in werking op 1 januari 2021. Er kan naar deze nadere regel worden verwezen als Nadere regel ‘Subsidie collectieve aanpak energiemaatregelen’.

Ondertekening

Aldus is vastgesteld door burgemeesters en wethouders van Utrecht in hun vergadering van 27 oktober 2020.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. G.G.H.M. Haanen P.E.J. den Oudsten