Regeling vervallen per 09-10-2021

Beleidsregel afwijking Terrassenreglement voor een tijdelijke exploitatievergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht

Geldend van 17-02-2021 t/m 08-10-2021

Intitulé

Beleidsregel afwijking Terrassenreglement voor een tijdelijke exploitatievergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht

De burgemeester van Utrecht,

Gelet op artikel 4 van de Drank- en Horecawet en artikel 5 van het Terrassenreglement gemeente Utrecht 2018;

Overwegende dat

  • Sinds het uitbreken van het COVID-19 in de gemeente Utrecht tijdelijke terrassen zijn toegestaan door middel van een gedoogconstructie;

  • Tijdelijke terrassen extra terrasruimtes zijn die met ingang van 1 juni 2020 zijn aangevraagd en goedgekeurd (gedoogd). Het gaat hierbij expliciet niet om de reguliere en vergunde terrassen.

  • In het ‘uitwerkingsbesluit tijdelijke terrassen’ van 20 mei 2020 is bepaald onder welke voorwaarden de gemeente meewerkt aan tijdelijk toestaan van extra terrasruimte.

  • Veel ondernemers extra terrasruimte direct bij of naast hun eigen horecabedrijf toegewezen hebben gekregen.

  • Uit een evaluatie van de tijdelijke terrassen is gebleken dat er onder de inwoners en ondernemers een groot draagvlak is om de tijdelijke terrassen langer mogelijk te maken;

  • Het college van burgemeester en wethouders voor zover het zijn bevoegdheden betreft heeft besloten om de voor terrassen bestaande gedoogsituatie te continueren tot 1 april 2021, maar voor de periode na 1 april 2021 de wens heeft om dit middels vergunningen te doen;

  • Uitgangspunt hierbij is dat de al toegestane gedoogde terrassen tijdelijk kunnen worden vergund;

  • Een exploitatievergunning getoetst wordt aan de Horecaverordening;

  • Een terras tevens moet voldoen aan het Terrassenreglement Utrecht 2018 als het gaat om de locatie en het gebruik van het terras;

  • Artikel 5 van de Terrassenreglement Utrecht 2018 de burgemeester de bevoegdheid geeft om af te wijken van de artikelen 3 (locatie) en 4 (gebruik) van het Terrassenreglement;

  • Gelet op hetgeen hiervoor is overwogen tijdelijke afwijking van het Terrassenreglement in verband met de COVID-19-crisis gerechtvaardigd is

  • Middels dit beoordelingskader invulling wordt gegeven over de invulling van de afwijking van het Terrassenreglement als het gaat om de genoemde tijdelijke terrassen;

Besluit:

De volgende beleidsregel vast te stellen als het gaat om het beoordelen van afwijkingen van het terrassenreglement voor tijdelijk terrassen ten behoeve van bestaande horecabedrijven tijdens de COVID-19 pandemie.

Artikel 1 Algemene uitgangspunten

Als algemene uitgangspunten, los van de mogelijkheden van het afwijken van het geldende Terrassenreglement, geldt dat;

  • Er moet worden voldaan aan de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 met bijbehorende Ministeriële regeling(en) en het gemeentelijke ‘Afwegingskader initiatieven en maatregelen inrichting en gebruik openbare ruimte in de anderhalve meter samenleving’ alsmede eventuele andere hogere (nood)wet- en regelgeving.

  • Inwoners van Utrecht veilig over straat moeten kunnen en 1.5 meter afstand kunnen houden van elkaar.

  • Er sprake moet zijn van een veilige verkeerssituatie, primair voor voetgangers en fietsers, met extra aandacht voor toegankelijkheid voor iedereen, zodat ook mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen.

  • Ondernemers in hun vergunningaanvraag rekening moeten houden met het vrijhouden van publiek toegankelijke ruimte die niet gebruikt wordt voor terras. Er moet verblijfsruimte en verplaatsingsruimte blijven voor personen die niet op een terras willen neerstrijken.

  • De regels uit het bestaande Terrassenreglement blijven bestaan voor tijdelijke terrassen, tenzij dit besluit anders bepaalt.

  • Vergunde rechten aan andere ondernemers, zoals standplaatsen, of gebruikers van de openbare ruimte moeten worden gerespecteerd dan wel worden meegenomen in de vergunningaanvraag.

  • Bij een te grote druk op de openbare ruimte, waardoor niet meer voldaan wordt aan de beperkende voorwaarden, kan worden besloten om de vergunning voor het tijdelijke terras aan te passen.

  • Bij meerdere aanvragen voor één locatie wordt voorrang gegeven aan horecaondernemers in Utrecht die nu geen terras of een terras hebben met slechts enkele tafels/stoelen.

  • Als door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijkt dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrecht zich het recht voor deze instructies toe te passen in een aangepaste tijdelijke vergunning.

  • De vergunning beperkt in tijd is. Zodra er geen verplichting meer geldt voor het houden vaneen veilige afstand, zoals bedoeld in artikel 58f van de Wet publieke gezondheid, vervalt na 14 dagen de afwijking van het Terrassenreglement middels de vergunning van rechtswege en daarmee het tijdelijke terras. Dit laatste uiterlijk 1 november 2021

  • Ontwikkelingen in de bestrijding van het COVID-19 virus, zoals sneltesten of een vaccin, ertoe kunnen bijdragen dat dit kader of de vergunning wordt aangepast.

Artikel 2 Locatie

Ten aanzien van het afwijken van de locatie (artikel 3) gelden de volgende kaders;

  • Indien het terras op andere plekken voorgesteld wordt dan direct aangrenzend aan het horecabedrijf is dat mogelijk, maar dit kan alleen als de veiligheid niet in het geding is en er voldoende toezicht is op het terras. Hieromtrent kunnen nadere voorschriften worden gesteld.

  • Voor terrassen in parken en groenstroken geldt dat moet worden aangetoond dat de flora en fauna hierdoor niet (onherstelbaar) in het geding komt én de ondernemer bij de aanvraag aangeeft op welke wijze hij schade aan het park of groenstrook zoveel mogelijk voorkomt en herstelt (denk aan gebruik van terras en routes voor bezoekers op verharde delen). Eventuele schade moet voor rekening en risico van de initiatiefnemers worden hersteld.

  • Terrassen op of bij bijzondere locaties zoals parken, in de buurt van historisch erfgoed, bij locaties waar de woonfunctie dominant is of in de buurt van recreatieve voorzieningen worden op wenselijkheid integraal getoetst in samenspraak met de gemeentelijke gebiedsteams.

  • Voor woonlocaties geldt dat er voldoende draagvlak moet worden georganiseerd onder omwonenden. Voldoende draagvlak voor het initiatief kan blijken uit de wijze waarop contact is geweest met omwonenden, wat de uitkomsten zijn van deze contacten en welke beheersmaatregelen worden getroffen voor het behoud van leefbaarheid. Hierbij valt te denken aan specifieke afspraken en voorwaarden die zijn overeengekomen (denk aan sluitingstijden). De ondernemer zal duidelijk moeten maken op welke wijze hij hinder voor de directe omgeving zoveel mogelijk wil voorkomen. Dit alles moet de ondernemer schriftelijk vastleggen en insturen bij zijn aanvraag voor de exploitatievergunning voor het tijdelijke terras. Daarnaast kan voldoende draagvlak blijken door het ontbreken van klachten tijdens de gedoogperiode. Pas na een afweging van de belangen volgt een beslissing op het al dan niet meewerken aan de vergunning.

Artikel 3 Gebruik

Ten aanzien van het afwijken van het gebruik (artikel 4) gelden de volgende kaders;

  • De terrasinrichting moet flexibel geplaatst worden en wanneer het terras niet gebruikt wordt (ook bij regen en harde wind) moeten inrichtingselementen zoals parasols, windschotten en terrasschuttingen verwijderd worden zodat er meer ruimte ontstaat voor bezoekers en passanten.

  • Op de tijdelijke terrassen zijn uitsluitend parasols, windschotten en terrasschuttingen toegestaan.

  • Met betrekking tot tijdelijke terrassen op de pleinen kan, om de (verkeers)veiligheid van terrasgebruikers en personeel zoveel mogelijk te garanderen, een tijdelijke uitgiftebalie (bar) worden toegestaan.

  • Op de tijdelijke eiland- en satellietterrassen wordt enkel duurzame terrasverwarming toegestaan, en bijvoorbeeld dus géén verwarming met aardgas of biogas. Er zijn verschillende alternatieven beschikbaar voor de traditionele terrasverwarmers zoals (fleece)dekens, elektrische dekens en warmtekussens, verwarmde zitplekken of tafels of infraroodverwarming met elektrische panelen. Dit is slechts anders bij de tijdelijke terrassen grenzend aan vergunde terrassen langs de gevels van horeca. Hiervoor gelden de bestaande regels.

  • Op terrassen mag alleen zittend aan een tafel worden plaatsgenomen

  • Eiland- en satellietterrassen dienen uiterlijk om 22:00 uur gesloten te zijn (en 23 uur opgeruimd) en in het weekend om 23:00 uur (en 24.00 uur opgeruimd), of zoveel eerder indien dit is overeengekomen met omwonenden (maatwerk) dan wel dit op basis van bestaande regelgeving al verplicht is en eventueel afhankelijk van nationale maatregelen i.v.m. Covid-19.

  • Gebruik van het tijdelijke terras dient, wanneer het gesloten is, onmogelijk te zijn zodat overlast wordt voorkomen.

  • Met betrekking tot zogenaamde satellietterrassen is het toegestaan om per terras een tijdelijk uitgiftepunt te gebruiken dat voldoet aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van milieu, gezondheid en veiligheid. Hieronder verstaan we ook foodtrucks, zeecontainers, e.d. Ook mogen hier sanitaire units worden geplaatst.

Artikel 4 Beoordeling en afhandeling

De Terrassencommissie krijgt opdracht om binnen dit kader de afwijking van het Terrassenreglement Utrecht 2018 (artikel 5) te beoordelen en af te handelen als het gaat om de tijdelijke terrassen.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag van bekendmaking en zal worden ingetrokken per 1 november 2021.

Artikel 6 Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als Beleidsregel afwijking Terrassenreglement voor een tijdelijke exploitatievergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht.

Ondertekening

Aldus besloten op 16 februari 2021.

de burgemeester,

Sharon A.M. Dijksma