Regeling vervallen per 01-06-2019

Besluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)

Geldend van 18-01-2019 t/m 31-05-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Besluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)

Besluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)

De secretaris:

Gelet op artikel 17 van het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004;

De directeuren;

Gelet op artikel 4 van het Mandaatbesluit secretaris;

Besluiten:

Artikel 1

  • 1 De afdelingsmanagers, de teamleiders, de behandelend medewerkers en overige met functie genoemde medewerkers hebben de in de bij dit artikel behorende bijlage opgenomen bevoegdheden voor zover het hun afdeling, team, programma, project of functie betreft. Verder ondermandaat wordt niet verleend.

  • 2 Bij eventuele tegenstrijdigheid tussen de bij dit artikel behorende bijlage onderdelen A en B, prevaleert het bepaalde in onderdeel B.

  • 3 vervalt.

Artikel 2

Indien een functionaris als bedoeld in de bij artikel 1 behorende bijlage niet beschikbaar is, wordt hij of zij bij de uitoefening van het desbetreffende mandaat als volgt vervangen:

  • a.

    Een behandelend medewerker wordt vervangen door:

    • -

      een andere behandelend medewerker,

    • -

      door de teamleider, of

    • -

      door de afdelingsmanager.

  • b.

    Een teamleider wordt vervangen door:

    • -

      door een andere teamleider van dezelfde afdeling, of

    • -

      door de afdelingsmanager

  • c.

    Een afdelingsmanager wordt vervangen door:

    • -

      een teamleider binnen de afdeling, of

    • -

      de door hem aangewezen andere afdelingsmanager, of

    • -

      de directeur.

  • d.

    de directeur wordt vervangen door

    • -

      de secretaris.

  • e.

    Een projectleider wordt vervangen door

    • -

      de opdrachtgever.

  • f.

    Een programmamanager wordt vervangen door:

    • -

      de opdrachtgever.

  • g.

    Een opdrachtgever wordt vervangen door

    • -

      de directeur.

Artikel 3

Alle besluiten van de secretaris en de directeuren waarbij (onder)mandaten zijn verleend op of na 1 juli 2007 vervallen.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2008

Artikel 5

Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit directeuren.

Ondertekening

drs. H.H. Sietsma
secretaris (algemeen directeur)
 drs. E. Wagener
directeur
drs. K. Wisotzky
directeur
 mr. drs. C. de Boer
directeur 
Utrecht, 9 juli 2008  

Bijlagen als bedoeld in artikel 1 bij het Ondermandaatbesluit directeuren

De hieronder vermelde bevoegdheid wordt namens gedeputeerde staten dan wel de commissaris van de Koningin uitgeoefend door:

Bijlage A.  ALGEMEEN (PROVINCIEBREED) OVERIG VERKEER (aanvullend op Algemeen informatieverkeer in bijlage 1 behorende bij artikel 2 van het Mandaatbesluit secretaris)

Het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1 van de Awb

Behandelend medewerker

Het voorbereiden en organiseren van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten

Behandelend medewerker

Het verzenden van uitnodigingen en bijbehorende agendastukken voor het bijwonen van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten

Behandelend medewerker

Het schriftelijke beantwoorden van vragen en reageren op reacties naar aanleiding van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten

Teamleider

Het voeren van correspondentie met Rijk, gemeenten, waterschappen, andere provincies, burgers, bedrijven en instellingen (o.a. in het kader van te nemen of genomen besluiten of vastgesteld en bekdengemaakt beleid)

Teamleider

Het informeel afdoen, evenals het registreren van eenvoudige klachten, niet zijnde klachten asl bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb

Behandelend medewerker

PUBLICATIE IN PROVINCIAAL BLAD

Het volgens de voorgeschreven procedure doen plaatsen van besluiten (verordening, beleidsregels e.a.) in het provinciaal blad

Behandeldend medewerker

BESLUITEN / BESCHIKKINGEN

De bevoegdheid tot het vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (artikel 4:4 Awb)

Teamleider

Het doorsturen van aanvragen aan een ander bevoegd gezag (art. 2:3 Awb)

Behandelend medewerker

Besluiten aanvragers gelegenheid te geven tot aanvulling van de aanvraag binnen een nader gestelde termijn (art. 4:5 Awb)

Behandelend medewerker

Besluiten de aanvraag niet te behandleen (art. 4:5 Awb)

Teamleider

Uitnodigingen doen uitgaan in verband met het naar voren brengen van zienswijzen (artikelen 4:7 en 4:8 Awb)

Behandelend medewerker

Opschorten en verdagen beslistermijn op grond van een wettelijk voorschrift

Behandelend medewerker

Het verzenden van een voortgangsbericht / kennisgeving indien een beschikking niet binnen de bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn of de termijn bedoeld in de artikelen 4:13, 4:14 en 3:18 Awb kan worden gegeven

Behandelend medewerker

Het verzenden van een kennisgeving bij besluiten van rechtswege wegens overschrijding van de beslistermijn (bijvoorbeeld kennisgeving van een van rechtswege verleende vergunning wegens termijnoverschrijding)

Behandelend medewerker

Het vragen van advies (art. 3:5 Awb)

Behandelend medewerker

Het aangeven binnen welke termijn advies wordt verwacht indien aan de adviseur niet reeds bij wettelijk voorschrift een termijn is gesteld (art. 3:6 Awb)

Behandelend medewerker

Het ter beschikking stellen van gegevens aan de adviseur die nodig zijn voor een goede vervulling van de taak van adviseur belast met het adviseren inzake door een bestuursorgaan te nemen besluiten (art. 3:7 Awb)

Behandelend medewerker

Het waarmerken van stukken in het kader van besluitvorming

Behandelend medewerker

Het bekendmaken van besluiten

Behandelend medewerker

Zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van andere bestuursorganen:

 

Het indienen van een zienswijze, bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht, tegen een ontwerp van een te nemen besluit van een bestuursorgaan dat geen deel uitmaakt van de publiekrechtelijke rechtspersoon provincie Utrecht

Afdelingsmanager, na afstemming met de betrokken bestuurder. NB Voor deze bevoegdheid geldt een bestuurlijk mandaat (artikel 2, derde lid, Organisatiebesluit). Als de bestuurder daar gebruik van wenst te maken, prevaleert het bestuurlijke mandaat

Wet publiekrechtelijke beperkingen juncto artikel 11b van de Kadasterwet

 

Aanbieden (elektronisch en schriftelijk) van daarvoor bestemde stukken ter inschrijving in het Openbaar register aan het Kadaster en daartoe alle benodigde handelingen te verrichten (waaronder het stellen van de in artikel 11b Kadasterwet bedoelde verklaring) in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

Afdelingsmanager

PROCESHANDELINGEN

Oproepen voor en publiceren van hoorzittingen in het kader van administratief beroep, Awb-voorbereidingsprocedures of bezwaarproecedure

Behandelend medewerker

Het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de Koningin

Teamleider

Het schriftelijk indienen van (aanvullende) beroepsgronden en het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Teamleider

Het schriftelijk machtigen om gedeputeerde staten en de commissaris van de Koningin te vertegenwoordigen tijdens (hoor)zittingen (beroep & hoger beroep & verzoek om voorlopige voorziening & kort geding)

teamleider Inkoop, juridische zaken en subsidies 1 van de afdeling Bedrijfsvoering

Het toezenden van stukken aan (hoger) beroepsinstanties in het kader van (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de Koningin

Behandelend medewerker

Het toezenden van stukken aan bezwaarinstanties en (hoger) beroepsinstanties in het kader van bezwaarprocedures en (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Behandelend medewerker

TOEZICHT

Het op grond van 4:59 van de Awb aanwijzen van toezichthouders

 Afdelingsmanager

Het voeren van correspondentie in het kader van het toezicht op grond van artikel 4:59 van de Awb

Behandelend medewerker

LEGES / HEFFING

Beantwoording van vragen over leges, heffingen en bankgaranties

teamleider Financiën 1 van de afdeling Bedrijfsvoering

Bijlage B. SPECIFIEK (PER AFDELING/TEAM) STAFAFDELING BESTUURS- en DIRECTIEONDERSTEUNING

Het toekennen van een standplaatstoelage aan medewerkers met een standplaats buiten Nederland

Afdelingsmanager, mits wordt gehandeld conform het advies van de afdelingsmanager Bedrijfsvoering

ARCHIEFWET 1995

Verlenen en verlengen van een machtiging tot opschorting van de overbrenging van archiefbescheiden ouder dan 20 jaar (art. 13 Archiefwet 1995)

Afdelingsmanager

Beslissen omtrent beperkingen aan de openbaarheid van archiefbescheiden ouder dan 75 jaar

Afdelingsmanager

(art. 15 Archiefwet 1995)

BESLUIT INFORMATIEBEHEER PROVINCIE UTRECHT 2014

Goedkeuren lijst met vernietigbare bescheiden, geldend als machtiging tot vernietiging

Provinciearchivaris

(artikel 28 Besluit Informatiebeheer provincie Utrecht 2014)

AFDELING BEDRIJFSVOERING

Het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, derde en vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Secretaris Adviescommissie bezwaarschriften GS

WET GELUIDHINDER

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan) in het kader van de Wet geluidhinder (onder uitvoering is tevens begrepen de aanbieding van het onherroepelijke besluit aan het Kadaster ter opname in de openbare registers)

Teamleider

TEAM VERGUNNINGVERLENING NATUUR EN LANDSCHAP

Advisering op basis van wettelijke verplichtingen aan andere bevoegde gezagen, nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) en afhandelen van een melding op grond van:

Teamleider 

- Wet natuurbescherming

- Natuurschoonwet 1928

- Verordening natuur en landschap provincie Utrecht 2017

- Scheepvaartverkeerswet

- Waterverordening provincie Utrecht 2009, voor zover niet gemandateerd aan de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht bij Mandaatbesluit RUD Utrecht provincie Utrecht

-Wegenverkeerswet 1994

- Wegenverordening provincie Utrecht 2010

- Scheepvaartverkeerswet;

- Waterverordening provincie Utrecht 2009, voor zover niet gemandateerd aan de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht bij Mandaatbesluit RUD Utrecht provincie Utrecht;

- Wegenverkeerswet 1994;

- Wegenverordening provincie Utrecht 2010;

- Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

Ten aanzien van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht:

Teamleider

 

- afgeven van verklaringen van geen bedenkingen

- het bevoegd gezag verzoeken een handhavingsbeschikking te nemen

Ten aanzien van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht:

Behandelend medewerker 

- voeren van correspondentie in het kader van deze wet

 

TEAM CULTUUR

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

 

het afgeven van adviezen

Teamleider

TEAM CULTUUR

Regelingen studiebijdragen: a. afspraken maken betreffende terugbetaling studiebijdragen conform de regeling; b. kennisgeving van de beschikking van GS betreffende kwijtschelding terugbetaling respectievelijk oninbaarverklaring vordering.

Teamleider

Erfgoedwet:

Teamleider

– advisering ex artikel 9.1, eerste lid, onder a (voormalig hoofdstuk II, paragraaf 2, artikel 16, tweede lid, en artikel 17 Monumentenwet 1988);

– advisering bij aanwijzing tot rijksbeschermd monument ex hoofdstuk 3,paragraaf 3.1, artikel 3.1, derde lid

– advisering bij aanwijzing tot beschermd stads- of dorpsgezicht ex artikel 9.1, eerste lid, onder a (voormalig hoofdstuk IV, artikel 35, tweede lid, Monumentenwet 1988)

– vaststellen van algemene aanleveringseisen voor het provinciaal depot

– vaststellen van algemene richtlijnen voor archeologisch (bureau)onderzoek

Erfgoedwet:

Behandelend medewerker

– geven van selectieadvies voor terreinen of archeologische vindplaatsen

– goedkeuren van Plan van aanpak en Programma van eisen voor archeologisch onderzoek

– goedkeuren concept-rapporten van archeologisch onderzoek

Erfgoedwet:

Depotbeheerder

– besluiten over in ontvangst nemen van vondsten en documentatie voor provinciaal depot

– opstellen en aangaan van bruikleenovereenkomsten

AANDACHTSGEBIED FINANCIËN

ALGEMEEN

Stopzetting uitbetaling reiskostenvergoeding woonwerkverkeer na 6 weken ziekte

teamleider Financiën 1

Terugvordering van ten onrechte gedane (salaris)betalingen

teamleider Financiën 1

Vaststelling economische huurwaarde provinciale woningen

teamleider Financiën 1

Administratieve uitvoering sociale wetgeving pensioenwetgeving

Behandelend medewerker van de afdeling Bedrijfsvoering

Afhandeling inlichtingenformulieren van derden (bijvoorbeeld USZO, CBS, GAK, gemeenten)

Behandelend medewerker

Inning premie collectieve ongevallenverzekering medewerkers en gepensioneerden

Behandelend medewerker van de afdeling Bedrijfsvoering

Behandelen afdrachten aan belastingdienst, bedrijfsvereniging, ABP en ziektekostenverzekering

teamleider Financiën 1

Het voeren van correspondentie met makelaars/assuradeuren en claimanten over aansprakelijkstelling van producten bij geleden schade

Behandelend medewerker van de afdeling Bedrijfsvoering

Rappelleren debiteuren (toezenden eerste en tweede herinnering)

Behandelend medewerker van de afdeling Bedrijfsvoering

Aanvragen accountantsverklaring bij de jaarrekening

afdelingsmanager Bedrijfsvoering

Tekeningsbevoegdheid tot het doen van betaalbaarstelling en tot het aanwijzen van vervangers

afdelingsmanagers Bedrijfsvoering

Het ter incasso aanbieden van openstaande vorderingen aan het incassobureau met instemming van de eigenaar van de debiteur

teamleider Financiën 1

FINANCIEEL TOEZICHT

A. GOEDKEUREN VAN:

(niet goedkeuren geschiedt niet krachtens mandaat)

Begroting lokale overheden onder preventief toezicht

Afdelingsmanager

Begrotingswijzigingen en (ingeval van Wet algemene regels herindeling) andere aangewezen financiële besluiten van lokale overheden onder preventief toezicht

Behandelend medewerker

Besluiten inzake artikel 15 Gemeentewet/ artikel 3:43, lid 3 Burgerlijk Wetboek (verboden handelingen)

Afdelingsmanager

Opclassificatie van gemeenten, verhoging van tijdsbestedingsnorm ingevolg de rechtspositiebesluiten raads- en commissieleden, wethouders en burgemeesters

Afdelingsmanager

B. VOOR KENNISGEVING AANNEMEN

Begroting lokale overheden onder repressief toezicht

Behandelend medewerker

Begrotingswijzigingen lokale overheden onder repressief toezich

Behandelend medewerker

Rekening lokale overheden

Behandelend medewerker

Verordeningen op grond van artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet of afzonderlijk vastgestelde treasurystatuten c.q. (beleids)nota's/ notities benoemd in deze verordeningen

Behandelend medewerker

C. OVERIGE

Toezicht status preventief toezicht

Afdelingsmanager

Adviseren omtrent financieel economische uitvoerbaarheid bestemmingsplannen/exploitatie-opzetten

Behandelend medewerker

Ontheffingen tot het aangaan van verplichtingen bij (nog) niet goedgekeurde begroting

teamleider Bestuurlijke ontwikkeling, interbestuurlijk toezicht en Europa

Melding bij overschrijding kaslimiet/renterisiconorm Wet financiering decentrale overheden (wet fido)

Behandelend medewerker

Aanwijzing/toestemming/bepaling maximum bij overschrijding kasgeldlimiet/renterisiconorm Wet fido

Afdelingsmanager

Ontheffing kasgeldlimiet (art. 4, lid 5, Wet fido) renterisiconorm Wet fido (art.6, lid 5, Wet fido)

teamleider Bestuurlijke ontwikkeling, interbestuurlijk toezicht en Europa

Verdaging van de onder 'Goedkeuring' genoemde besluiten

Teamleider

Waarschuwing/aanwijzing Iv3 (informatie voor derden)

Afdelingsmanager

Beslissingen met betrekking tot gemeenschappelijke regelingen:

 

- besluiten inzke uitreedsommen

Afdelingsmanager

- goedkeringen op basis van het statuut van een gemeenschappelijke regeling

Afdelingsmanager

Correspondentie met lokale overheden inzake de onder A, B en C genoemde onderwerpen

Genoemde mandaathouder

AFDELING MOBILITEIT

TEAM MOBILITEIT

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) op het werkterrein van Mobiliteit (concessies Openbaar Vervoer: gedeputeerde staten)

Teamleider

WEGEN

Het beslissen op verzoeken om schadevergoeding of nadeelcompensatie indien het toe te kennen bedrag maximaal € 50.000,- bedraagt.

Afdelingsmanager

Het vaststellen (inclusief wijzigen) van de grenzen van de bebouwde kom(men) van gemeenten (art. 27, tweede lid, Wegenwet)

Teamleider

Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een verkeersbesluit

Teamleider

OPENBAAR VERVOER

Het verlenen van vergunningen voor het uitvoeren van werkzaamheden of het plaatsen van zaken op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweg (artikel 12, eerste lid, Wet lokaal spoor)

Hoofd Programma beheer trambedrijf

Het vaststellen van het ruimtelijk profiel (artikel 12, zesde lid, Wet lokaal spoor)

Hoofd Programma beheer trambedrijf

Handhaving voor zover dat betreft een vergunning op basis van artikel 12 eerste lid, Wet lokaal spoor (artikel 43 t/m 48 van de Wet lokaal spoor)

Safetymanager Programma beheer trambedrijf

ToelichtingProvinciaal blad 2015, 1584

Het is gewenst om een gecombineerd besluit af te geven als een aanvrager verzoekt om ontheffing van het stortverbod van zowel de Wet milieubeheer als de Landschapsverordening.

Reden voor het gecombineerd besluiten is de samenhang tussen beide ontheffingen. In één besluit berichten over beide ontheffingen geeft duidelijke communicatie naar de aanvrager (pas groen licht als beide ontheffingen zijn verkregen).

Tot de komst van de RUD was hierin voorzien door samenwerking binnen de afdeling Vergunningverlening en Handhaving van de provincie.

Nu de RUD er is, is de ontheffing Wet milieubeheer daar ondergebracht en ligt de ontheffing Landschapsverordening bij het team Vergunningverlening Natuur en Landschap van de provincie (VVN).

In de praktijk blijkt het verdelen over twee organisaties niet goed werkbaar.

Daarom voorziet dit besluit in de mogelijkheid het gecombineerde besluiten voort te zetten en dit wat betreft de ondertekening bij het team VVN te beleggen. Inhoudelijk zal de RUD uiteraard zijn input op deze besluiten blijven leveren. Bij zowel de RUD als de provincie is hiervoor draagvlak.

Het mandaatbesluit RUD blijft in stand. Als uitsluitend sprake is van een aanvraag voor een ontheffing van de Wet milieubeheer, kan deze daar worden afgedaan.  

Provinciaal blad 2013, 33Toelichting De Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden (Whvbz) en het bijbehorende besluit schrijven voor aan welke kwaliteits- en veiligheidseisen zwembaden en zwemplaatsen in oppervlaktewater moeten voldoen. Op grond van artikel 5 van de Whvbz kunnen GS daarvan in bijzondere gevallen ontheffing verlenen. Momenteel zijn deze en andere ontheffing- en vergunningverlenende bevoegdheden van de Whvbz (inclusief het voeren van correspondentie daaromtrent) in de mandaatregeling niet specifiek benoemd. Daardoor vallen zij binnen het algemene mandaat van de directeur (artikel 1 van het Mandaatbesluit secretaris). Met dit besluit worden deze bevoegdheden binnen de afdeling Vergunningverlening en Handhaving belegd, bij de teamleider van het team Bedrijven en Veiligheid en het team Bodem, Water en Natuur. Daarmee wordt aangesloten bij de praktijk dat bedoelde concept-besluiten nu reeds feitelijk worden opgesteld door de toezichthouders binnen deze teams. De besluiten komen maar zeer sporadisch voor en de vereiste kennis is bij die toezichthouders aanwezig. De toekenning aan beide teams correspondeert met ander mandaat aan Handhaving.  

Toelichting

Provinciaal blad, 2013, 28

Bijgaand besluit houdt in dat de bevoegdheid tot het nemen van verkeerbesluiten wordt overgeheveld van de afdeling Mobiliteit, Economie en Cultuur naar de afdeling Wegen.

Het gaat om een uitvoerende bevoegdheid die bij de afdeling Wegen thuishoort.

De bevoegdheid komt bij de teamleider van het team Projectbeheer te liggen.

Dit volgt uit artikel 1 van het Ondermandaatbesluit directeuren (mandaat aan de teamleider van het inhoudelijk betrokken team).

Toelichting

Provinciaal blad, 2012, 48

In verband met de reorganisatie per 1 juli 2012 worden er diverse wijzigingen doorgevoerd in de ambtelijke organisatie. Dit heeft ook consequenties voor de bevoegdheidsverdeling en daarmee voor de mandaatbesluiten. Doordat de afdelingsmanagers er, naast hun verantwoordelijkheid voor de afdelingen, de verantwoordelijkheid voor het concernbeleid bijkrijgen, verschuiven diverse bevoegdheden naar de teamleiders. Dit komt tot uitdrukking in zowel de besluiten over personeelszaken alsmede de besluiten over het aangaan van financiële verplichtingen. Ook de grensbedragen zijn hierop aangepast. Zo mochten teamleiders tot nu toe verplichtingen aangaan tot € 10.000,-, straks is het grensbedrag € 125.000,- (daarboven tot € 200.000,- de afdelingsmanager en daarboven de directeur). Tevens is ervoor gekozen de vervanging van functionarissen te verruimen door meer onderlinge (horizontale) vervanging mogelijk te maken. Tot op heden was de vervanging hoofdzakelijk verticaal ingericht. Naast de wijzigingen die verband houden met de reorganisatie is tevens de gelegenheid aangegrepen om te actualiseren. Zo is het onderdeel Personele, rechtspositionele & organisatorische besluiten in bijlage 1 bij het Mandaatbesluit secretaris aangepast en uitgebreid. Verder wordt het ontbreken van een mandaat voor de Programma’s gerepareerd. Daarvoor is aangesloten bij de systematiek die al enkele jaren geldt voor de Projecten. Zie onderdeel I en bijlage 1 bij het Mandaatbesluit secretaris.

Toelichting Provinciaal blad, 2011, 74

Vervangingsregeling Binnen de afdeling SEI bestaan sinds enige tijd twee teams, voorheen slechts een. Voor het nemen van de besluiten in het kader van het subsidieproces, wordt de afdelingsmanager SEI vervangen door de teamleider van het team Subsidies. Via een tijdelijk mandaat van de betrokken directeur was dit al geregeld, nu wordt het opgenomen in het Mandaatbesluit secretaris.

Treasury Aanleiding voor deze wijziging is de wijziging per 15 december 2010 in het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004, waarbij de bevoegdheden van de secretaris inzake treasury (op grond van het algemene mandaat) werden beperkt tot transacties tot en met € 10 miljoen (onderdeel i van artikel 15 eerste lid)).

De wijziging van het Organisatiebesluit werd doorgevoerd als gevolg van de door gedeputeerde staten uitgesproken wens om naar aanleiding van de financiële crisis de mandaten met betrekking tot treasury hoger in de organisatie neer te leggen.

Strikt genomen vloeit daaruit geen noodzaak voort om ook het Mandaatbesluit secretaris aan te passen, echter met dit voorstel wordt nog eens invulling gegeven aan het uitgangspunt dat de mandaten hoger in de organisatie komen te liggen, zonder dat de praktische uitvoering in de weg wordt gestaan.

Tevens is van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de omschrijvingen van de verschillende transacties en activiteiten zodanig aan te passen dat deze eenduidiger worden en beter aansluiten bij de huidige tijd.