Regeling vervallen per 31-12-2016

Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 8 december 2015, nr. 8170E033, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Tijdelijke uitvoeringsverordening Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit provincie Utrecht)

Geldend van 13-01-2016 t/m 30-12-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 8 december 2015, nr. 8170E033, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Tijdelijke uitvoeringsverordening Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit provincie Utrecht)

Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 8 december 2015, nr. 8170E033, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (Tijdelijke uitvoeringsverordening Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit provincie Utrecht)

Gedeputeerde staten van Utrecht;

Gelet op de artikelen 37, onder e, 4 en 6 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;

Overwegende dat:

Besluiten de volgende uitvoeringsverordening vast te stellen

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze uitvoeringsverordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV:

    Algemene subsidieverordening provincie Utrecht

  • b.

    Beter Benutten Vervolg Midden Nederland:

    programma waarin Rijk, Regio en bedrijfsleven samenwerken, als vervolg op Beter Benutten Midden Nederland;

  • c.

    Bedrijfsspecifieke dienst:

    een service of software die specifiek voor het bedrijfsproces van de subsidieaanvrager wordt ontwikkeld of aangepast, waarmee het reisgedrag van een gebruiker van de dienst wordt beïnvloed;

  • d.

    Bezoeker:

    iemand die geen medewerker van de subsidieontvanger is, maar een vestiging van de subsidieontvanger bezoekt;

  • e.

    De-minimisverklaring:

    de verklaring van de aanvrager dat de aanvrager in de afgelopen drie belastingjaren minder dan € 200.000 aan subsidies of andere voordelen van overheden heeft ontvangen, zoals bepaald in de Verordening (EG) nr. 1407/2013, Pb EU2013, L352/1, betreffende de-minimissteun;

  • f.

    Duurzame spitsmijding:

    een spitsmijding die ten minste een jaar lang op alle werkdagen wordt gerealiseerd. Een duurzame spitsmijding bestaat uit 200 dagelijkse spitsmijdingen. Een structurele spitsmijding kan samengesteld worden door meerdere deelnemers.

  • g.

    EBU

    : Economic Board Utrecht dat is opgezet als samenwerkingsverband van vertegenwoordigers uit het Utrechtse bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden, waaronder de provincie Utrecht, die zich op persoonlijke titel inzetten om een economische, duurzame ontwikkeling in de regio Utrecht te stimuleren zoals beschreven op www.economicboardutrecht.nl;

  • h.

    Economische kerngebieden:

    de gebieden die als zodanig zijn aangegeven op kaarten in bijlage 1 (overzichtskaart) en 1A t/m 1H (detailkaarten) bij deze uitvoeringsverordening, zijnde:

    • 1.

      Amersfoort Noord: (een deel van) de wijken Nieuwland, Calveen, De Hoef, Vathorst en Hooglanderveen, in het noorden van de gemeente Amersfoort, aanliggend aan de A1 en A28. Zie kaart 1A;

    • 2.

      Nieuwegein Centrum en Het Klooster: (een deel van) de wijken Plettenburg-West, PlettenburgZuid, Het Klooster en het centrum van Nieuwegein (Wijkersloot en Doorslag) in de gemeente Nieuwegein. Zie kaart 1B;

    • 3.

      Utrecht Centrum: (een deel van) de wijken in de gemeente Utrecht die worden omsloten door de

    • binnenring (Waterlinieweg, Kardinaal de Jongweg, Cartesiusweg, Beneluxlaan). Zie kaart 1C;

    • 4.

      Utrecht Sciencepark en Rijnsweerd: de wijken de Uithof en Rijnsweerd in het oosten van de gemeente Utrecht, net ten zuiden van De Bilt, ten noorden van Bunnik en ten westen van Zeist. Zie kaart 1D;

    • 5.

      Amersfoort Centrum: (een deel van) de wijken De Isselt, Eemplein, Stadskern en Conickstraat in de gemeente Amersfoort, omsloten door de Eem, de Amsterdamseweg en de Stadsring. Zie kaart 1E;

    • 6.

      Utrecht Lage Weide: industriegebied Lage Weide in de gemeente Utrecht begrensd door de A2, de N230 en het Amsterdam-Rijnkanaal. Zie kaart 1F;

    • 7.

      Utrecht Leidsche Rijn Centrum: een zone ten westen van de A2, bestaande uit (een deel van) de wijken De Wetering en Leidsche Rijn-Parkwijk in de gemeente Utrecht. Zie kaart 1G;

    • 8.

      Utrecht A12 zone: de zone langs de A2 en A12 nabij knooppunt Oudenrijn in de gemeente Utrecht bestaande uit (een deel van) de wijken Strijkviertel, Papendorp en Rijnenburg. Zie kaart 1H;

  • i.

    Individuele spitsmijding:

    een spitsmijding die eenmalig wordt gerealiseerd;

  • j.

    Medewerker:

    iemand die een (tijdelijk) dienstverband of stage overeenkomst heeft bij de subsidieontvanger of via een detacherings- of uitzendbureau voor subsidieaanvrager werkt. Het uitlenende bedrijf komt dan niet in aanmerking voor subsidie voor een spitsmijding door betreffende medewerker;

  • k.

    Mobiliteit:

    verplaatsingen van medewerkers of bezoekers over de weg of met het openbaar vervoer;

  • l.

    Mobiliteitsdata:

    (actuele) verkeersgegevens die door serviceproviders, zoals het NDW-loket, worden verstrekt of informatie uit een routeplanner of (actuele) informatie over de uitvoering van de dienstregeling van het openbaar vervoer, De mobiliteitsdata heeft betrekking op de te reizen route van de medewerker of bezoeker;

  • m.

    Prioritaire corridors:

    de (autosnel)wegen die belangrijk zijn voor de bereikbaarheid van de economische kerngebieden en die zijn aangegeven op de kaart in bijlage 2 bij deze uitvoeringsverordening, zijnde:

Kaart zie ook bijlage 2 prioritaire corridors

Autosnelweg (nr.) incl. aansluitingen

Van (aansluiting)

Naar (aansluiting)

Cijfer op de kaart in bijlage 2

A1

11 Baarn

14 hoevelaken

1

A2

6 N230

9 Nieuwegein

2

A12

N421

14a Harmelen

3

A27

32 Bilthoven

29 Houten

4

A28

3 Den Dolder

Knooppunt Rijnsweerd

5

Straatnaam en/of nummer

Gemeente

Van

Naar

Letter op de kaart in bijlage 2

Ringweg Amersfoort (Ringweg Kruiskamp en Ringweg Koppel)

Amersfoort

Hogeweg

Amsterdamseweg

A

N199 (Bunschoterstraat)

Amersfoort

A1

Maatweg

B

Hogeweg

Amersfoort

A28

Ringweg Kruiskamp

C

Outputweg (Rondweg Oost en Output weg)

Amersfoort

A1

Hogeweg

D

Vogelweg (incl. Floraweg)

Utrecht

N230

Safariweg

E

Noordelijke Ring Utrecht (N230 en Utrecht Haarrijnse Rading) (vice versa)

Utrecht

Vleutensebaan

Franciscusdreef

F

Plettenburgerbaan (vice versa)

Nieuwegein

Laagravenseweg (N408)

Zuidstedeweg

G

Laagravenseweg (N408) (vice versa)

Nieuwegein

A12

Plettenburgerbaan

H

Weg van de binnenvaart (Graaf Florisweg, Ambachtsweg, Weg van de binnenvaart, Waterliniedok) (vice versa)

Nieuwegein

A27

‘s Gravenhoutseweg

I

C.H. Letschertweg (N198)

Utrecht

Meerndijk

A2

J

Waterlinieweg (incl. Sartreweg) (vice versa)

Utrecht

A12

Biltse Rading

K

Europalaan

Utrecht

A12

Kon. Wilhelminalaan

L

Weerdsingel (Westzijde)

Utrecht

Daalse tunnel

Bemuurde Weerd Westzijde

M

Maarten Luther Kinglaan (incl. Weg Utrecht der Verenigde Naties, Graadt van Roggenweg)

Utrecht

A2

Weerdsingel

N

 

  • n.

    Spitsmijding:

    Het door een afnemer van een mobiliteitsdienst geen gebruik maken van diens auto tijdens de spits, waar deze dat zonder mobiliteitsdienst wel deed. Omdat er zowel een ochtend- en een avondspits is, kan één reiziger op één werkdag 2 spitsmijdingen vertegenwoordigen.

Artikel 2 Criteria

  • 1 Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten als bedoeld in artikel 37 van de ASV die gericht zijn op Beter Benutten;

  • 2 Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt slechts verstrekt als is voldaan aan de volgende criteria:

    • a.

      De subsidie wordt door de subsidieaanvrager gebruikt om voor de eigen organisatie een bedrijfsspecifieke dienst te (laten) ontwikkelen of aan te schaffen;

    • b.

      De te ontwikkelen dienst maakt gebruik van mobiliteitsdata;

    • c.

      De te ontwikkelen dienst wordt geïntegreerd in het bedrijfsproces;

    • d.

      De te ontwikkelen dienst leidt in de periode tot en met 31 december 2017 aantoonbaar tot spitsmijdingen door medewerkers of bezoekers van de organisatie op de prioritaire corridors in de provincie Utrecht of de medewerkers en bezoekers hebben een herkomst of bestemming in één van de economische kerngebieden;

    • e.

      Er is sprake van cofinanciering: de subsidie is maximaal 50% van de kosten (excl. BTW) van de ontwikkelings- of aanschafkosten en de implementatiekosten van de dienst.

Artikel 3 Subsidieontvangers

  • 1 Subsidie kan worden verstrekt aan:

    • a.

      Privaatrechtelijke en publiekrechtelijke organisaties met een vestiging in één of meer economische kerngebieden in de provincie Utrecht, waarbij de subsidie ten goede moet komen aan de medewerkers of bezoekers die reizen naar het betreffende economische kerngebied;

    • b.

      Privaatrechtelijke en publiekrechtelijke organisaties in de provincie Utrecht waarvan meer dan75% van de werknemers of bezoekers welke de spits mijden door de in het kader van de subsidie ontwikkelde dienst gebruik maken van één of meerdere van de prioritaire corridors zoals beschreven in artikel 1, lid m.

  • 2 Een organisatie kan maximaal 1 aanvraag indienen. De dienst kan wel voor meerdere vestigingen of dochterbedrijven worden ontwikkeld. Als binnen een holding meerdere bedrijven een dienst willen ontwikkelen, dient de holding de aanvraag in te dienen.

Artikel 4 Aanvraag (Doorlopend)

  • 1 Aanvragen kunnen in de periode 1 januari 2016 tot en met 31 december 2016 doorlopend worden ingediend;

  • 2 Onverminderd artikel 7 van de ASV overlegt de aanvrager bij de aanvraag gegevens waaruit blijkt:

    • a.

      hoe de bedrijfsspecifieke dienst waarvoor de subsidie wordt gevraagd, in de periode tot 31 december 2024 aantoonbaar leidt tot spitsmijdingen door medewerkers of bezoekers van de organisatie op de prioritaire corridors in de provincie Utrecht; en;

    • b.

      op welke wijze deze het reisgedrag van werknemers of bezoekers verandert ten opzichte van de situatie voor de implementatie van de dienst.

  • 3 Indien van toepassing wordt tevens een de-minimisverklaring overgelegd.

Artikel 5 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 10 van de Asv , gelden de volgende weigeringsgronden:

  • 1.

    Subsidie wordt geweigerd indien:

    • a.

      minder dan €50.000 zou worden verstrekt;

    • b.

      de aanvrager in financiële moeilijkheden verkeert of er een bevel uitstaat voor terugvordering van de subsidie wegens staatssteun.

  • 2.

    Subsidie kan worden geweigerd indien:

    • a.

      niet aan de criteria uit artikel 2 wordt voldaan;

    • b.

      de activiteit naar het oordeel van het college niet of onvoldoende bijdraagt aan de (beleids) doelen zoals geformuleerd in het Beter Benutten Vervolg-voorstel ‘ MNL.BBV.505 Project Stimulering Dienstenontwikkeling’ dat als bijlage 2 bij deze uitvoeringsverordening is gevoegd;

    • c.

      de vergoeding van het Rijk aan de provincie vervalt;

    • d.

      voor de activiteit geen financiële bijdrage van minimaal 50% wordt geleverd door de subsidieaanvrager;

    • e.

      een positief advies van de door de EBU in te stellen adviescommissie ten behoeve van deze verordening ontbreekt.

Artikel 6 Subsidieplafond

  • 1 Het subsidieplafond bedraagt €1.000.000, - voor de periode van 1 januari 2016 tot en met 31 december 2016.

  • 2 Prioritering van de aanvragen op datum van ontvangst van de subsidieaanvraag door de provincie Utrecht.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

  • 1 De subsidie bedraagt ten hoogste € 100.000, -.

  • 2 De subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de kosten van de activiteit waarvoor de subsidie wordt gevraagd.

  • 3 De subsidie wordt verstrekt in de vorm van een vast bedrag dat als volgt wordt bepaald:

    • a.

      aantal individuele spitsmijdingen tot 31 december 2024 * €10, - excl. BTW

    • b.

      aantal duurzame spitsmijdingen tot 31 december 2024 * €1.000, - excl. BTW

  • 4 Tot de subsidiabele kosten behoren de eenmalige kosten voor het ontwerpen, ontwikkelen of aanschaffen en implementeren van een nieuwe bedrijfsspecifieke dienst.

  • 5 Onverminderd artikel 12, derde lid, van de ASV behoren tot de subsidiabele kosten in ieder geval niet:

    • a.

      de kosten van bestaande bedrijfsspecifieke diensten;

    • b.

      de kosten van onderdelen van nieuwe bedrijfsspecifieke diensten die niet direct tot spitmijdingen leiden;

    • c.

      de structurele kosten van de nieuw te ontwikkelen bedrijfsspecifieke dienst;

    • d.

      administratieve kosten.

Artikel 8 Verplichtingen subsidieontvanger

De subsidieontvanger dient:

  • a.

    mee te werken aan evaluatie van de maatregel in het vierde kwartaal van 2017;

  • b.

    de te ontwikkelen dienst moet gedurende minimaal 1 jaar actief worden opgenomen in het bedrijfsproces.

Artikel 9 Europese regelgeving

Voor zover de activiteiten leiden tot voordeel voor een onderneming, wordt de subsidie verstrekt met inachtneming van de Verordening (EG) nr. 1407/2013, Pb EU2013, L352/1, betreffende de-minimissteun of met inachtneming van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (EG) nr. 651/2014, Pb EU2014, L187.

Paragraaf 2 Slotbepalingen

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1 Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016.

  • 2 Dit besluit komt te vervallen op 1 januari 2017.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Tijdelijke uitvoeringsverordening Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit provincie Utrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Utrecht van 8 december 2015.
Voorzitter
Secretaris

Bijlage 1 Overzicht economische kerngebieden

Zie kaart 1

In bovenstaande kaart zijn de economische kerngebieden als donkergroene vlakken afgebeeld. Op de volgende pagina’s staat per economisch kerngebied een uitsnede afgebeeld. In deze kaarten geven de blauwe lijnen de grenzen van het betreffende economische kerngebied aan. Bijlage 1A Overzicht economisch kerngebied Amersfoort Noord

Zie kaart 1A Bijlage 1B Overzicht economisch kerngebied Nieuwegein Centrum en Het Klooster

Zie kaart 1B Bijlage 1C Overzicht economisch kerngebied Utrecht Centrum

Zie kaart 1C Bijlage 1D Overzicht economisch kerngebied Utrecht Sciencepark (De Uithof) en Rijnsweerd

Zie kaart 1D Bijlage 1E Overzicht economisch kerngebied Amersfoort Centrum

Zie kaart 1E Bijlage 1F Overzicht economisch kerngebied Utrecht Lage Weide

Zie kaart 1F Bijlage 1G Overzicht economisch kerngebied Utrecht Leidsche Rijn Centrum

Zie kaart 1G Bijlage 1H Overzicht economisch kerngebied Utrecht A12 zone

Zie kaart 1H

Bijlage 2 Overzicht prioritaire corridors:

Zie kaart

Toelichting

Algemeen De bereikbaarheid van de economische kerngebieden in de provincie Utrecht staat onder druk. Werkgevers en  organisaties spelen een belangrijke rol in het mobiliteitsgedrag dat medewerkers en bezoekers vertonen. Door mobiliteitsdata te integreren in bedrijfsprocessen kunnen zij dit gedrag beïnvloeden en daarnaast de efficiëntie van de bedrijfsvoering verhogen. Als er minder mensen tijdens de spitsperioden de weg opgaan, leidt dat tot minder files. Daardoor zal de bereikbaarheid in Utrecht verbeteren. Het beoogde doel van de regeling is dat deze bovengenoemde organisaties stimuleert nieuwe diensten voor hun bedrijfsvoering te ontwikkelen die leiden tot spitsmijdingen door medewerkers of bezoekers. Voorwaarde is dat deze diensten gebruik maken van mobiliteitsdata en dat de aanvrager minimaal 50% van de kosten van de ontwikkeling van de dienst zelf draagt. Er wordt een vast bedrag per incidentele of duurzame spitsmijding uitgekeerd.

Artikelgewijs

Artikel 1 Begripsbepalingen Definities

Artikel 2 Criteria

  • 2. a.

    Adviesbureaus of bedrijven die mobiliteitsdiensten aanbieden zijn uitgesloten als subsidieaanvrager, tenzij de dienst uitsluitend voor eigen medewerkers of bezoekers van de organisatie wordt ontwikkeld. Aanvrager mag wel gebruik maken van diensten van bovengenoemde bedrijven om de bedrijfsspecifieke dienst te realiseren. Deze kosten zijn, voor zover aan de overige subsidievoorwaarden wordt voldaan subsidiabel.

Artikel 4 Aanvraag Voor de aanvraag dient u gebruik te maken van het aanvraagformulier ‘Subsidieaanvraagformulier Stimulering dienstenontwikkeling ter bevordering van de mobiliteit’. Dit formulier kunt u downloaden van www.provincie-utrecht.nl Houd rekening met de beslistermijn van 8 weken en dat de spitsmijdingen uiterlijk in 2024 moeten worden gerealiseerd.

Artikel 6 Weigeringsgronden In dit artikel zijn weigeringsgronden opgenomen in aanvulling op de weigeringsgronden in de wet (artikel 4:35 Algemene wet bestuursrecht), Europese regelgeving (artikelen 87 ev. EG-verdrag) en artikel 10 van de Asv.

  • 6. e.

    Aanvrager hoeft zelf geen adviesaanvraag bij de EBU in te dienen. De provincie stuurt de ingediende aanvraag naar de EBU adviescommissie en zal de aanvrager informeren over het advies van de commissie.