Regeling vervallen per 12-11-2020

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent uitbreiding van de bestaande terrassen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug)

Geldend van 10-06-2020 t/m 11-11-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2020

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent uitbreiding van de bestaande terrassen (Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug)

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug

Gelet op artikel 2.1e Noodverordening COVID-19 Veiligheidsregio Utrecht 28 mei 2020 en artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019;

Besluit vast te stellen:

Beleidsregels Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug

Aanleiding

Het Rijk heeft aangekondigd dat horecagelegenheden per 1 juni 2020 weer open mogen, mits de beperkende maatregelen in acht worden genomen. Doordat er binnen maximaal 30 gasten mogen verblijven en zowel binnen als buiten de maatregel van 1,5 meter afstand houden geldt, kunnen horecaondernemers niet terug naar de verdiensten van voor de uitbraak van het coronavirus. De Koninklijke Horeca Nederland heeft de gemeente gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor tijdelijke uitbreiding van bestaande terrasruimte vanaf 1 juni 2020. Door tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen kunnen horecabedrijven hun omzet vergroten binnen de beperkende maatregelen.

De gemeente wil de horecaondernemers zoveel als mogelijk ondersteunen en faciliteren om weer goed te kunnen draaien. Tijdelijke uitbreiding van bestaande terrassen wordt dan ook mogelijk gemaakt. In een korte periode zijn beleidsregels opgesteld waarbij de tijdelijke uitbreiding van een bestaand terras met inachtneming van de beperkende voorwaarden is toegestaan.

Juridisch kader

De noodverordening, zoals deze door de voorzitter van de Veiligheidsregio (VRU) op grond van artikel 39 van de Wet op de veiligheidsregio’s is vastgesteld, is leidend.

Het exploiteren van een terras is verboden zonder vergunning van de burgemeester op grond van artikel 2.28 Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug 2019 (APV). Voor het uitbreiden van een terras zou normaal gesproken een wijziging van de bestaande vergunning of een nieuwe vergunning moeten worden verleend. Dit geldt ook voor de drank- en horecavergunning op grond van de Drank- en Horecawet (DHW). Omdat dit veel tijd in beslag neemt en sprake is van een tijdelijke situatie, is gekozen om te werken met een gedoogbesluit. In elk individueel geval kan aan de hand van de beperkende voorwaarden van deze beleidsregel in snelheid worden beoordeeld of tijdelijke uitbreiding van het terras mogelijk is.

Gedoogbesluit

Een dergelijk besluit heeft als karakter dat het tijdelijk is en voor een specifieke en uitzonderlijke situatie, zoals nu gaande is. Een gedoogbesluit betekent dat het bestaande beleid niet wordt aangepast. De voorwaarden waaronder gedoogd wordt staan in deze beleidsregel.

De gedoogsituatie houdt in dat overtredingen van regels die zijn opgenomen in het bestemmingsplan, de vergunningplicht uit de Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug en uit de Drank- en Horecawet voor zover deze betrekking hebben op de fysieke uitbreiding van het terrasoppervlak worden gedoogd, tenzij in een individueel geval een handhavingsverzoek wordt gedaan dat tot handhavend optreden noopt, dan wel de beperkende voorwaarden door een ondernemer niet worden nageleefd. Uiteraard kan handelen in strijd met de Noodverordening altijd aanleiding zijn om de gedoogsituatie (in individuele gevallen) te beëindigen.

Alle regels en voorwaarden van toepassing op de bestaande vergunde situatie blijven ook van kracht, tenzij hier in deze beleidsregel een uitzondering op is gemaakt.

De ontwikkelingen gaan snel. Ervaren moet worden welk effect de toepassing van de beleidsregels hebben. Als blijkt dat deze beleidsregels negatieve ervaringen opleveren voor de openbare ruimte, is tussentijdse wijziging van deze beleidsregel en aanpassing of intrekking van het gedoogbesluit mogelijk.

Beperkende voorwaarden

Aan de tijdelijke uitbreiding van terrassen en het gedogen daarvan worden onderstaande beperkende voorwaarden gesteld. Tijdelijke uitbreiding van het terras is niet mogelijk, als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan.

  • Er moet worden voldaan aan de landelijk geldende richtlijnen en de geldende Noodverordening.

  • De ondernemer is in het bezit van een geldige horeca exploitatievergunning.

  • Er zit minimaal 1,5 meter afstand tussen de klanten, minimaal 1,5 meter afstand tussen weggebruikers en klanten (het is niet de bedoeling dat voetgangers over de rijbaan moeten lopen om 1,5 meter afstand te houden) en er zit minimaal 1,5 meter afstand tussen de klanten en de toegangsdeur van omliggende panden.

  • Er moet sprake zijn van een voldoende veilige verkeerssituatie bij de uitbreiding, primair voor voetgangers en fietsers, met extra aandacht voor toegankelijkheid voor iedereen, zodat ook mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen. Het terras mag geen hinder veroorzaken voor weggebruikers.

  • (Nood)Uitgangen/toegangen van panden/woningen/AED/brandkranen dienen altijd toegankelijk te blijven in verband met de veiligheid.

  • Omwonenden moeten de ruimte hebben hun huis te kunnen verlaten en thuis te komen.

  • Muziekgeluid op de (vergunde en uitbreidingen) terrassen is niet toegestaan.

  • Op het terras mogen geen schermen, verankerde parasols, bloembakken e.d. geplaatst worden. Het gaat alleen om het plaatsen van tafels, stoelen en parasols.

  • De terrasinrichting moet flexibel geplaatst worden. Wanneer het terras niet gebruikt wordt (ook bij regen en harde wind) moeten tafels, stoelen en parasols verwijderd worden.

  • Op het terras mag alleen aan een tafel worden plaatsgenomen.

  • De geldende sluitingstijden dienen altijd te worden nageleefd. Te weten:

    Zomerseizoen: in de periode van 15 maart tot 16 oktober mag het terras dagelijks tot 24.00 uur geopend zijn.

  • Vergunde rechten aan andere ondernemers, zoals standplaatsen, moeten worden gerespecteerd dan wel worden meegenomen in een verzoek.

  • De situering van het terras gaat bij voorkeur niet ten koste van o.a. voetgangersgebied, parkeerplaatsen, fietspaden en rijbanen.

  • Buiten het terras moet een doorgang zijn gewaarborgd van tenminste 3,5 meter voor hulpdiensten.

  • De uitbreiding moet bij voorkeur aansluitend zijn aan het al vergunde terras.

Het betreft nadrukkelijk alleen de uitbreiding van bestaande (legale) terrassen en geen nieuwe terrassen bij bestaande horecabedrijven door de gemeente.

Indien na akkoord wordt geconstateerd dat de ondernemer zich niet aan één of meerdere voorwaarden houdt, dan wordt handhavend opgetreden. Dit kan inhouden dat het gedoogbesluit wordt ingetrokken.

Kanttekeningen

  • We roepen ondernemers, organisaties en bewoners op om in hun plannen goed te kijken naar toegankelijkheid voor iedereen, en belangenbehartigers op dit gebied te betrekken. Ook de gemeente zal dit op hoofdlijnen doen.

  • Een binnen de landelijke en gemeentelijke voorwaarden opererend succesvol terrasseizoen staat of valt bij solidariteit, gezamenlijkheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Er moet gedurende de exploitatieperiode ruimte zijn voor aanpassingen wanneer nodig, en de omgeving (omwonenden en bedrijven) moet de uitbreidingen kunnen blijven accepteren. Wij zien een rol voor Koninklijke Horeca Nederland in de naleving en het overleg over eventuele aanpassingen.

  • Er is nog geen goed beeld van de eindtijd. Met de stap voor stap-versoepelingen, waarbij de Rijksoverheid zoveel mogelijk een routekaart volgt en indien mogelijk of nodig tussentijds tot andere besluitvorming kan komen, zal ook de gemeente Utrechtse Heuvelrug rekening moeten houden met de dynamiek van wijzigingen, nieuwe besluitvorming, onverwachte ontwikkelingen, leren van lokale initiatieven en handelen bij ongewenste drukte. Er ligt geen blauwdruk voor de te volgen route; het is een adaptief proces.

  • Bij een te grote druk op de openbare ruimte, waardoor niet meer voldaan wordt aan de beperkende voorwaarden, kan worden besloten om het gedoogde terras geheel, gedeeltelijk of voor bepaalde tijdvakken te sluiten. Verblijven mag niet ten kosten gaan van verplaatsen.

  • Mocht door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijken dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrechtse Heuvelrug zich het recht deze instructies toe te passen.

Procedure

De beoordeling van verzoeken voor bestaande terraslocaties geschiedt primair door de afdeling APV van de gemeente. Uitgangspunt bij handhavend optreden is de geldende handhavingsstrategie, waarbij rekening zal worden gehouden met de overwegingen in en gevolgen van deze gedoogbeschikking. We vertrouwen erop dat iedereen, mens en bedrijf, zijn verantwoordelijkheid neemt. Alleen dan kunnen we de schaarse ruimte succesvol verdelen.

De ondernemer dient een verzoek in voor de gewenste uitbreiding. Het verzoek bevat het volgende:

  • Een omschrijving van de gewenste situatie;

  • Een situatietekening, met maten en indeling van de vergunde en gevraagde extra terrasruimte;

  • Voor zover nodig de toestemming van de zakelijk gerechtigde van het pand waarvoor het terras wordt geplaatst;

  • Voor zover nodig in verband met belendende woonbestemmingen inzicht in overleg met en instemming van de directe omgeving;

  • Specifieke maatregelen die de ondernemer neemt om (geluids)overlast te voorkomen;

  • Specifieke maatregelen die zijn genomen om te voldoen aan de Noodverordening en om verspreiding van het Covid-19 virus op de locatie te voorkomen (bijvoorbeeld afstand houden, afschermingen, wachtrijen, toiletbezoek etc.).

De ingediende verzoeken worden getoetst aan de genoemde voorwaarden.

De toezichthouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug toetsen de maten in de praktijk.

De gewenste uitbreiding mag niet eerder worden uitgevoerd dan nadat akkoord is gekregen op dit verzoek. Als bij dit akkoord opmerkingen worden gemaakt dan wel aanpassingen aan het verzoek worden gemaakt, is de uitbreiding alleen toegestaan met inachtneming van die opmerkingen of gevraagde aanpassingen.

Het is aan de ondernemer om overlast zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij excessen zal de goedkeuring aan het verzoek worden ingetrokken. Dit ter beoordeling van de gemeente.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking op 1 juni 2020 tot 16 oktober 2020.

Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Tijdelijke uitbreiding bestaande terrassen gemeente Utrechtse Heuvelrug’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 29-05-2020,

Voor zover ieder zijn bevoegdheid,

De burgemeester,

G.F. Naafs

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

drs. M.J.T.H. Havekes

de burgemeester,

G.F. Naafs