Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening betreffende het instellen en instandhouden van een gezamenlijke lokale rekenkamercommissie voor de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren

Geldend van 01-10-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening betreffende het instellen en instandhouden van een gezamenlijke lokale rekenkamercommissie voor de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren

Nummer: Griffie

De raden van de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren;

Gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;

Gelet op het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr.)

B e s l u i t e n:

ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft vast te stellen de volgende:

Verordening betreffende het instellen en instandhouden van een gezamenlijke lokale rekenkamercommissie voor de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren

luidende als volgt:

HOOFDSTUK 1- ALGEMEEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gemeenteraad: dit betreft de gemeenteraad van de gemeente Hoogezand-Sappemeer, de gemeenteraad van de gemeente Veendam en de gemeenteraad van de gemeente Slochteren;

  • b.

    Rekenkamercommissie: de organisatie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, evenals de doelmatige voorbereiding en uitvoering ervan in de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren;

  • c.

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.

  • d.

    Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.

  • e.

    Gemeentelijk bestuursorgaan: de gemeenteraden van Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren, de colleges van burgemeester en wethouders van Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren, de burgemeesters van Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren (tenzij handelend in zijn hoedanigheid van hoofd van de politie), evenals gemeentelijke commissies waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad of van burgemeester en wethouders zijn gedelegeerd;

  • f.

    Onderdeel: een gemeentelijke afdeling, kostenplaats of fonds;

  • g.

    Gesubsidieerde instelling: organisatie met rechtspersoonlijkheid naar burgerlijk recht, die een geldelijke bijdrage van meer dan € 50.000,-- van de gemeente ontvangt. Onder gemeente worden ook de in de artikelen 82 en 83 van de Gemeentewet genoemde commissies begrepen.

  • h.

    Ambtenaar: een ieder die in dienst van een de deelnemende gemeenten werkzaam is.

HOOFDSTUK 2 - TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENTELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE 

Artikel 2 Taak van de gemeentelijke rekenkamercommissie

  • a. Er is een gemeentelijke rekenkamercommissie.

  • b. De gemeentelijke rekenkamercommissie doet onderzoek naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid alsmede naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

  • c. De gemeentelijke rekenkamercommissie stelt elk jaar voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

Artikel 3 Benoeming en samenstelling gemeentelijke rekenkamercommissie

De gemeentelijke rekenkamercommissie bestaat uit:

  • a.

    1 onafhankelijk voorzitter en 2 onafhankelijke leden die door de gemeenteraad van Hoogezand-Sappemeer, door de gemeenteraad van Veendam en door de gemeenteraad van Slochteren worden benoemd;

  • b.

    de onder a bedoelde personen vormen samen de rekenkamercommissie van de gemeente Hoogezand-Sappemeer;

  • c.

    de onder a bedoelde personen vormen samen de rekenkamercommissie van de gemeente Veendam.

  • d.

    de onder a bedoelde personen vormen samen de rekenkamercommissie van de gemeente Slochteren.

  • e.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.

  • f.

    Voorafgaand aan de benoemingen, bedoeld in het eerste lid onder a. pleegt de gemeenteraad overleg met de gemeentelijke rekenkamercommissie.

  • g.

    De voorzitter en de onafhankelijke leden worden benoemd voor een periode van vier jaren.

  • h.

    (Oud)-bestuurders van deelnemende gemeenten of ambtenaren in dienst van deelnemende gemeenten kunnen niet worden benoemd als lid of voorzitter.

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

  • 1. De gemeenteraad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit overeenkomstig hetgeen daarover in lid 2 van dit artikel is bepaald.

  • 2. Het lidmaatschap van lid / voorzitter eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek;

    • b.

      Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap / voorzitterschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      Wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      Indien het bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld,

    • e.

      Wanneer het lid / de voorzitter in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • f.

      Door tijdsverloop van vier jaar, behoudens herbenoeming.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden

  • 1. De voorzitter en de externe leden van de rekenkamercommissie genieten een vaste maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten. Deze kosten komen ten laste van het in artikel 8 genoemde budget.

  • 2. Het “Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden” vormt de basis voor de berekening van de in het eerste lid genoemde maandelijkse vergoeding en tegemoetkoming in de kosten.

  • 3. De deelnemende gemeenten leggen in de samenwerkingsovereenkomst de hoogte van de vaste maandelijkse vergoeding en de tegemoetkoming in de kosten vast. De samenwerkingsovereenkomst behoeft voorafgaande goedkeuring van de deelnemende gemeenteraden.

Artikel 7 Openbaarheid/geheimhouding

  • 1. De rekenkamercommissie kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent de inhoud van stukken die aan haar worden overgelegd, geheimhouding opleggen.

  • 2. De geheimhouding wordt door allen die van deze stukken kennis dragen in acht genomen totdat de rekenkamercommissie haar opheft.

Artikel 8 Budget rekenkamercommissie

  • 1. De gemeenteraad stelt jaarlijks, na overleg met de rekenkamercommissie, de nodige middelen ter beschikking van de commissie voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de externe leden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      interne onderzoeksmedewerkers;

    • d.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • e.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

  • 4. De vaste kosten van de rekenkamercommissie worden naar rato van het aantal inwoners verdeeld over de deelnemende gemeenten.

  • 5. Indien er een positief saldo is aan het einde van het kalenderjaar van de middelen die beschikbaar zijn gesteld, kan een reserve worden gevormd. De raad van de deelnemende gemeenten kan hiervoor ten aanzien van de bijdrage van die gemeente een plafond instellen.

Artikel 9 Reglement van orde en plaatsvervangend voorzitter

  • 1. De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

  • 2. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

  • 3. De commissie benoemt één van de twee onafhankelijke leden tot plaatsvervangend voorzitter van de commissie.

Artikel 10 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden

  • 1.

    De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het beleid van het gemeentebestuur van Hoogezand-Sappemeer, van Veendam en van Slochteren.

  • 2.

    Het werkprogramma van de rekenkamercommissie wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad en voorziet in een evenwichtige verdeling van te plegen onderzoeken in de deelnemende gemeenten.

  • 3.

    De rekenkamercommissie doet tenminste jaarlijks een voorstel welke onderwerpen voor het komende jaar in aanmerking komen voor een onderzoek. Dat voorstel wordt ter kennis gebracht van de raad.

  • 4.

    De rekenkamercommissie beslist welke onderwerpen worden onderzocht.

  • 5.

    De rekenkamercommissie kan zogenaamde quick scans uitvoeren welke betrekking hebben op een beperkter terrein of gepaard gaan met kleinere acties dan de onderzoeken welke normaliter worden uitgevoerd.

  • 6.

    De rekenkamercommissie kan de gemeenteraad mede gebaseerd op de uitkomsten van de in het vorige lid genoemde quick scans, gevraagd en ongevraagd adviseren.

  • 7.

    De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De secretaris van de rekenkamercommissie kan de rekenkamercommissie daarbij vertegenwoordigen.

  • 8.

    De leden van het gemeentelijke bestuursorgaan en de ambtenaren van de gemeente verstrekken desgevraagd alle inlichtingen die de rekenkamercommissie ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 9.

    De rekenkamercommissie is bevoegd bij de besturen en of directies van de hierna genoemde organisaties de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek, het betreft:

    • a.

      openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet Gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt;

    • b.

      instellingen die een subsidie, lening of garantie van de gemeente ontvangen;

    • c.

      naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen waarvan de gemeente tenminste 50% van het aandelenkapitaal houdt;

    • d.

      rechtspersonen die een bij of krachtens de wet geregelde taak uitoefenen en daartoe geheel of gedeeltelijk worden bekostigd uit de opbrengst van bij of krachtens de wet ingestelde heffingen;

  • 10.

    De rekenkamercommissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.

  • 11.

    Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen deskundigen.

HOOFDSTUK 3- WERKWIJZE VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE 

Artikel 11 Vergaderfrequentie

  • 1. De rekenkamercommissie vergadert op de door haar te bepalen dagen en uren.

  • 2. In bijzondere gevallen belegt de voorzitter in afwijking van die regel een vergadering. Hij gaat daartoe in elk geval over wanneer ten minste twee leden hem dat onder opgaaf van de redenen hebben gevraagd.

Artikel 12 Agenda

  • 1. De voorzitter roept de leden schriftelijk in vergadering bijeen, onder opgaaf van de punten die behandeld zullen worden.

  • 2. Hij zorgt dat stukken die op de agenda betrekking hebben tijdig aan de leden worden toegezonden of tijdig voor hen ter inzage worden gelegd.

  • 3. De rekenkamercommissie stelt bij aanvang van de vergadering de agenda vast.

  • 4. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van het bepaalde in de vorige leden afwijken.

Artikel 13 Vergaderquorum, stemmingsquorum

  • 1. De rekenkamercommissie vergadert niet als behalve de voorzitter niet de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2. Bij onvoltalligheid van de vergadering als bedoeld in het eerste lid op het tijdstip waarvoor deze is uitgeschreven, wordt de aanvang van de vergadering vijf minuten uitgesteld. Wanneer na die vijf minuten het vereiste aantal leden niet is opgekomen, wordt de vergadering gehouden ongeacht het aantal aanwezige leden; daarin worden geen punten behandeld die niet in de oproep voor de vergadering staan vermeld.

  • 3. De rekenkamercommissie beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter. Een stemming is slechts geldig als daaraan tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden, de voorzitter daarbij niet inbegrepen, heeft deelgenomen.

Artikel 14 Initiatief met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek

  • 1. Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaan door:

    • a.

      de gemeenteraad van Hoogezand-Sappemeer, van Veendam en van Slochteren, zowel gezamenlijk als afzonderlijk;

    • b.

      commissies als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

    • c.

      de colleges van burgemeester en wethouders van Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren, zowel gezamenlijk als afzonderlijk;

  • 2. Inwoners van en organisaties in de deelnemende gemeenten kunnen de rekenkamercommissie gemotiveerd attenderen op onderzoeksonderwerpen.

  • 3. Indieners van een gemotiveerd verzoek tot het verrichten van een onderzoek krijgen schriftelijk bericht over wat er met het verzoek wordt gedaan. Indien de commissie niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 4. De rekenkamercommissie doet geen onderzoek dat krachtens lid 2 is aangemeld indien:

    • a.

      het een klacht betreft in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van een bestuursorgaan;

    • b.

      het een bezwaar betreft in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van een bestuursorgaan, of

    • c.

      het een vraag betreft over het gemeentelijk beleid en/of de uitvoering daarvan.

Artikel 15 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie kan de verzoeker tot het verrichten van een onderzoek tussentijds informeren over de voortgang van een onderzoek.

  • 3.

    De vergaderingen van de rekenkamercommissie worden als regel in het openbaar gehouden.

  • 4.

    Indien de voorzitter van de rekenkamercommissie of één van de aanwezige leden dat nodig oordeelt, wordt de vergadering voor het publiek gesloten.

  • 5.

    De rekenkamercommissie besluit vervolgens of in besloten vergadering zal worden beraadslaagd.

  • 6.

    Over de punten, in besloten vergadering behandeld, kunnen besluiten worden genomen.

  • 7.

    De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 8.

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen aan de betrokken gemeenteraden aangeboden.

  • 9.

    De gemeenteraad stelt in openbaarheid de onderzoeksresultaten, de conclusies en aanbevelingen vast. Hieraan gaat vooraf een behandeling in de betreffende raadscommissie.

HOOFDSTUK 4 - ONDERSTEUNING VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE 

Artikel 16 Secretaris

  • 1.

    De gemeenteraad benoemt op voordracht van de rekenkamercommissie de ambtelijk secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

  • 5.

    In goed overleg kan de ambtelijk secretaris een ambtelijke aanstelling krijgen bij één van de deelnemende gemeenten en zullen vervolgens de in die gemeente geldende arbeidsvoorwaarden van toepassing worden verklaard op zijn rechtspositie.

  • 6.

    De secretaris kan zich laten ondersteunen door secretarieel medewerkers behorende bij de raadsgriffie van de deelnemende gemeenten.

HOOFDSTUK 5 - SLOTBEPALINGEN 

Artikel 17 Voorziening en verdere uitwerking

  • 1. In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist de rekenkamercommissie de gemeenteraad gehoord.

  • 2. Ter verdere uitwerking van afspraken ten aanzien van de gezamenlijke rekenkamer commissie wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2010.

Artikel 19 Slotartikel / evaluatie

  • 1.

    Voor het einde van de samenwerkingsovereenkomst zal het functioneren van de gezamenlijke rekenkamercommissie door de gemeenteraad worden geëvalueerd.

  • 2.

    Bij de in lid 1 bedoelde evaluatie kan door de gemeenteraad worden besloten de samenwerking te beëindigen.

  • 3.

    Beëindiging vindt niet eerder plaats nadat lopende onderzoeken zijn afgerond.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Veendam in zijn openbare vergadering van 13 december 2010 ;

De griffier, De voorzitter,

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Hoogezand-Sappemeer in zijn openbare vergadering van 6 december 2010;

De griffier, De voorzitter,

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Slochteren in zijn openbare vergadering van 30 september 2010;

De griffier, De voorzitter,

Toelichting op de "Verordening betreffende het instellen en het instandhouden van een gezamenlijke lokale rekenkamercommissie voor de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Veendam en Slochteren 

Artikel 1

Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.

Artikel 2

Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81o van de Gemeentewet regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie.

Artikel 3

Uitgegaan wordt van een rekenkamercommissie met uitsluitend externe leden.

Verder worden er voorwaarden gesteld aan de te benoemen leden. Dit om onafhankelijkheid van de leden zoveel mogelijk te garanderen.

Artikel 4

De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. Deze bepaling wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie.

Artikel 5

Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.

Artikel 6

In dit artikel is vastgelegd dat de externe leden en de voorzitter voor hun werkzaamheden een vergoeding per maand ontvangen. Dit artikel is na de eerste evaluatie gewijzigd in 2009 en ging met terugwerkende kracht in per 1 januari 2008. De indeling in de klasse is aangepast aan het Koninklijk Besluit van 16 december 2009, waarbij de indeling is aangepast. Financieel heeft dit voor de deelnemende gemeenten geen gevolg, omdat het bedrag dat nu bij klasse 4 hoort ongewijzigd is.

Artikel 7

De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.

Artikel 8

De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat beschikbaar is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht. Per 2010 is de jaarbijdrage vastgesteld op 1,50 per inwoner.

Het is mogelijk dat de raad van een deelnemende gemeente voor de reserve een plafond in te stelt.

In de gemeenten Hoogezand-Sappemeer en Slochteren wordt van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Dat houdt in dat de reserve die de rekenkamer aanhoudt ten aanzien van Hoogezand-Sappemeer en Slochteren gemaximaliseerd wordt tot de jaarbijdrage van het voorafgaande jaar.

Artikel 9

Artikel 81i van de Gemeentewet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamercommissie. In het reglement van orde moeten/kunnen zaken als de verhouding secretaris-voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts geregeld.

Artikel 10

De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. Het in handen van de commissie leggen van de uitwerking van de vraagstelling en de vaststelling van de onderzoeksopzet bevordert de onafhankelijkheid. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Zie toelichting bij artikel 14.

Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek voor het vormen van objectieve oordelen over voldoende en relevante gegevens kan beschikken, is het van belang over zo ruim mogelijke bevoegdheden tot het inwinnen van informatie te beschikken. Daarom is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van alle ambtenaren van beide gemeenten.

De in lid 5 genoemde quick scans kunnen een vervolg krijgen door het geven van commentaar op ontwikkelingsprocessen die binnen een gemeente lopen. Dit commentaar kan dan in de vorm van een brief naar de betreffende gemeenteraad.

Artikel 11, 12 en 13

Deze artikelen behoeven geen toelichting.

Artikel 14

Zie ook toelichting bij artikel 10. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de Gemeentewet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren.

Artikel 15

Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamer verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamer een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.

Ook kan de rekenkamer variatie aanbrengen in de manier waarop de uitkomsten van onderzoek naar buiten worden gebracht. Naast rapporten kan worden gedacht aan het organiseren van conferenties en workshops of zelfs het publiceren van handreikingen. Vanzelfsprekend zal hieraan een rapportage ten grondslag liggen.

Artikel 16

De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris.

De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren en in het derde lid is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamercommissie.

Artikel 17 tot en met 19

Deze artikelen behoeven geen toelichting