Reglement klachtencommissie woonruimteverdeling

Geldend van 01-07-2013 t/m heden

Intitulé

Reglement klachtencommissie woonruimteverdeling

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

 

overwegende dat:

het gewenst is het op 19 juni 2007 vastgestelde Reglement klachtencommissie Woonruimteverdeling WERV 2007 te actualiseren;

gelet op: 

hoofdstuk 2 van de Huisvestingsverordening Veenendaal

Besluit:  

vast te stellen Reglement klachtencommissie woonruimteverdeling

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

1.college

het college van burgemeester en wethouders van Veenendaal;

2.commissie:

de klachtencommissie woonruimteverdeling WERV;

3.corporaties:

de toegelaten instellingen als bedoeld in artikel 70 Woningwet, waarmee de gemeente een samenwerkingsovereenkomst heeft afgesloten.

4.WERV:

de gemeenten Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal;

5.klager:

een belanghebbende die een schriftelijke klacht indient bij de commissie.

6.samenwerkingsovereenkomst:

een overeenkomst als bedoeld in artikel 19 van de Huisvestingsverordening Veenendaal, gesloten tussen de gemeente en een corporatie;

7.verweerder:

instelling of orgaan waartegen een klacht is ingediend.

Artikel 2 Instelling klachtencommissie woonruimteverdeling WERV

Er is een klachtencommissie woonruimteverdeling WERV, die als taak heeft uitspraken te doen over klachten van belanghebbenden die door de uitvoering van hoofdstuk 2 van de Huisvestingsverordening Veenendaal rechtstreeks in hun belang worden getroffen, tenzij op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar kan worden gemaakt bij het college.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit (minimaal) drie leden met een sociale, medische of juridische achtergrond, waarvan een de functie van voorzitter heeft.

  • 2. De voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de WERV of van instellingen die zich bezighouden met woonruimteverdeling. Evenmin mogen zij zich als zelfstandige bezighouden met woonruimteverdeling.

  • 3. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 4. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 5. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een termijn van twee jaar. Het is mogelijk maximaal twee keer herbenoemd te worden.

  • 6. De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 7. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 4 Vergoeding

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde vergadering een vergoeding conform de laatst vastgestelde Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde vergadering een reiskostenvergoeding conform de laatst vastgestelde Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden.

Artikel 5 Secretaris

  • 1. De commissie wordt ondersteund door een door het college aangewezen secretaris.

  • 2. Het college wijst tevens een of meerdere plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 6 Vergaderfrequentie

De commissie vergadert zo vaak als nodig is voor een tijdige behandeling van ingediende klachten maar in ieder geval één keer per jaar.

Artikel 7 Klachtenprocedure

  • 1. Een klacht wordt ingediend bij de secretaris van de commissie.

  • 2. De klacht moet binnen zes weken na verzending van het betreffende besluit, zijn ingediend.

  • 3. In de schriftelijke, ondertekende klacht staat in ieder geval:

    • a.

      de naam en het adres van de klager;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van het besluit waartegen de klacht is gericht;

    • d.

      de motivering van de klacht.

  • 4. De secretaris zendt na ontvangst van een klacht een ontvangstbevestiging aan de klager. De klacht en de daarbij overgelegde stukken worden zo spoedig mogelijk aan de commissie gezonden. Op de klacht wordt de datum van ontvangst aangetekend. Bij het bericht van ontvangst wordt vermeld dat de commissie een bindende uitspraak voor partijen doet en wordt tevens de termijn van afhandeling genoemd. De commissie vraagt verweerder zo spoedig mogelijk na ontvangst van de klacht, maar uiterlijk binnen 14 dagen, schriftelijk op de klacht te reageren.

  • 5. De secretaris bepaalt in overleg met de commissie de plaats en het tijdstip van de vergadering.

  • 6. De commissie kan klager en verweerder uitnodigen voor de vergadering om daar de klacht nader toe te lichten en door de commissie te worden gehoord.

  • 7. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 8 Uitspraak

  • 1. De voorzitter en de leden nemen geen deel aan de behandeling van een klacht, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

  • 2. Voor het kunnen doen van een uitspraak, is vereist dat naast de voorzitter, minstens twee leden aanwezig zijn en hun stem kunnen uitbrengen. Bij het ontbreken van het quorum, vindt besluitvorming plaats in een volgende vergadering.

  • 3. De commissie beoordeelt of verweerder de afspraken welke zijn neergelegd in de samenwerkingsovereenkomst, juist heeft uitgevoerd.

  • 4. De commissie doet zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen acht weken na de datum van ontvangst van de klacht, schriftelijk uitspraak.

  • 5. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 6. De uitspraak bevat de gronden waarop de commissie de klacht oordeelt, het oordeel van de commissie alsmede op welke wijze de uitspraak van de commissie door partijen dient te worden opgevolgd.

  • 7. De uitspraak wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend en wordt aan klager, verweerder en de gemeente toegestuurd.

Artikel 9 Bindend advies

De door de commissie uitgebrachte uitspraak is voor partijen bindend.

Artikel 10 Waarborgen privacy

  • 1. Alle stukken die de commissie bij de behandeling van klachten betrekt zijn vertrouwelijk, met uitzondering van de algemeen geldende regels.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie overleggen na de vergadering alle vertrouwelijke stukken aan de secretaris, die zorgdraagt voor vernietiging.

  • 3. De voorzitter en de leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens.

Artikel 11 Verslag van werkzaamheden

  • 1. De commissie maakt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden. Het verslag bevat ten minste een overzicht van behandelde klachten, de aard van de klachten en de wijze van afhandeling.

  • 2. De commissie biedt dit verslag voor 1 juli na het jaar waarop het verslag betrekking heeft, aan het college aan.

Artikel 12 Overgangsregeling

Klachten ontvangen voor de inwerkingtreding van dit reglement worden afgehandeld volgens de regels van het oude reglement.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement klachtencommissie woonruimteverdeling.

  • 2. Het reglement treedt in werking op 1 juli 2013.

  • 3. Op het moment van inwerkingtreding wordt het Reglement Klachtencommissie Woonruimteverdeling WERV 2007, vastgesteld op 19 juni 2007, ingetrokken.

    Vastgesteld op 12 maart 2013,

    Burgemeester en wethouders van Veenendaal,

    mevrouw drs. A.P.W. van de Klift - secretaris

    de heer mr. A.W. Kolff - burgemeester