Regeling vervallen per 01-07-2012

Subsidieregeling Stimuleringsfonds jongerenhuisvesting

Geldend van 06-08-2009 t/m 30-06-2012

Intitulé

Subsidieregeling Stimuleringsfonds jongerenhuisvesting

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

 

overwegende dat:

  • 1.

    de raad in zijn vergadering van 14 juli 2008 het amendement A12 met als onderwerp “Kadernota 2009, Programma 10 Bouwen en Wonen, stimuleringsfonds jongerenhuisvesting” heeft aangenomen;

  • 2.

    voor het ondersteunen en stimuleren van volkshuisvestelijke activiteiten en woonproducten ten behoeve van de realisatie van jongerenhuisvesting in de gemeente Veenendaal daartoe een bedrag beschikbaar is gesteld van € 2.270.000 uit het niet benodigde deel van het gereserveerde bedrag voor startersleningen.

 

gelet op:

artikel 3, 6 en 8 van de Algemene subsidieverordening Veenendaal (ASV);

 

Besluit: 

vast te stellen de Subsidieregeling Stimuleringsfonds jongerenhuisvesting (Stimuleringsfonds jongerenhuisvesting).

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

a.college:

college van burgemeester en wethouders;

b.aanvrager:

zowel natuurlijke personen als rechtspersonen;

c.jongerenhuisvesting:

betaalbare en zelfstandige huisvesting voor inwoners van Veenendaal tot en met een leeftijd van 35 jaar

Artikel 2 Subsidie

Het college kan een subsidie verstrekken voor volkshuisvestelijke activiteiten en woonproducten ten behoeve van de realisatie van jongerenhuisvesting in de gemeente Veenendaal.

Artikel 3 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor de uitvoering van deze regeling bedraagt € 2.270.000,-.

  • 2. Aanvragen voor subsidieverlening worden behandeld op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag voor subsidieverlening bij de gemeente Veenendaal.

Artikel 4 Rechtspersoonlijkheid

Zowel rechtspersonen ex artikel 6 lid 1 ASV als rechtspersonen zonder volledige rechtsbevoegdheid en natuurlijke personen ex artikel 6 lid 2 ASV komen in aanmerking voor subsidieverlening.

Hoofdstuk 2 Subsidieaanvraag, –verlening en -vaststelling

Artikel 5 Aanvraag en besluit subsidieverlening

Op de aanvraag van een subsidie is Hoofdstuk 6 van de ASV van toepassing waarbij de aanvrager zijn subsidie aanvraagt met behulp van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

Artikel 6 Verlening subsidie voor jongerenhuisvesting

  • 1. Subsidie kan worden verleend voor allerhande activiteiten en/of woonproducten ten behoeve van de realisatie van jongerenhuisvesting in Veenendaal, zoals onder meer opgenomen in de bijlage.

  • 2. Afhankelijk van de inhoud van de aanvraag van een subsidie besluit het college of het subsidie verstrekt, en zo ja of het gevraagde bedrag geheel of gedeeltelijk wordt gesubsidieerd.

  • 3. Aan de verlening van de subsidie kunnen door het college voorschriften worden gesteld.

  • 4. In het besluit tot subsidieverlening wordt opgenomen binnen welke termijn:

    • a.

      de activiteiten of woonproducten worden uitgevoerd dan wel gerealiseerd;

    • b.

      de aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt ingediend na uitvoering dan wel realisatie van het gestelde onder sub a.

Artikel 7 Uitvoering activiteit of woonproduct

Na ontvangst van het besluit tot subsidieverlening worden de activiteiten of de woonproducten binnen de door het college gestelde termijn uitgevoerd dan wel gerealiseerd.

Artikel 8 Aanvraag en besluit tot subsidievaststelling

  • 1. In afwijking van het gestelde in artikel 35 lid 1 van de ASV dient de aanvrager binnen de gestelde termijn ex artikel 6 lid 3 sub b een aanvraag in tot het vaststellen van de subsidie met behulp van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. Het college stelt in afwijking van het gestelde in artikel 36 van de ASV de subsidie vast binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling en keert deze vervolgens binnen twee maanden uit.

Artikel 9 Verplichtingen subsidieontvanger

De subsidieontvanger is gehouden aan de bepalingen van de artikelen 38, 39 en 40 van de ASV en de voorschriften die zijn verbonden aan de subsidieverlening.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 10 Toezichthouders

Met het toezicht als bedoeld in artikel 8 van de ASV is de door de gemeente Veenendaal aangewezen toezichthouder Wonen en milieu belast.

Artikel 11 Evaluatie

Deze regeling wordt jaarlijks geëvalueerd te starten één jaar na de inwerkingtreding. De resultaten kunnen gebruikt worden voor het aanpassen van de regeling.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als: Stimuleringsfonds jongerenhuisvesting.

  • 2. De regeling treedt in werking met ingang van ………

  • 3. De regeling vervalt zodra het subsidieplafond is bereikt.

    Vastgesteld in de vergadering van 21 juli 2009,

    de heer J.T. Langelaar - secretaris

    de heer mr. T. Elzenga - burgemeester

Bijlage

Reglement Stimuleringsfonds Jongerenhuisvesting gemeente Veenendaal

Omschrijving

Subsidieverlening voor volkshuisvestelijke activiteiten en woonproducten ten behoeve van het realiseren van jongerenhuisvesting, zowel binnen de bestaande gebouwenvoorraad als met nieuwbouwinitiatieven.

Doel

Het realiseren van betaalbare en zelfstandige huisvesting voor jongeren op zowel de huur- als de koopwoningmarkt in de gemeente Veenendaal.

Doelgroep

Intern: het opzetten van nieuwe woonproducten of activiteiten ten behoeve van jongerenhuisvesting en het in stand houden van reeds lopende activiteiten en producten.

Extern: marktpartijen, woningcorporaties, maatschappelijke instellingen, verenigingen van eigenaars (VvE’s) en particulieren die betaalbare jongerenwoningen willen realiseren of woonproducten ten behoeve van jongerenhuisvesting willen inzetten.

Uitvoering

De aanvragende partij dient een uitgebreid voorstel met (financiële) onderbouwing in bij de gemeente welke ter beoordeling aan B&W word voorgelegd. Het college beslist over het toewijzen van een subsidiebedrag en de hoogte hiervan. Tevens kan het college per individuele aanvraag nadere voorwaarden aan de subsidieverlening stellen.

Activiteiten en woonproducten

1. Activiteiten:

Financiële bijdrage voor het creëren van woonruimte voor jongeren door middel van gebouwenaanpassing en/of woningbouw, zoals bijvoorbeeld:

- verbouwing van een reeds bestaand (woon)gebouw

Om het tekort aan woonruimte voor diverse doelgroepen in Nederland terug te dringen word er steeds vaker gebruik gemaakt van bestaande complexen welke voorheen nog geen woonfunctie vervulde, zoals scholen, kerken, kantoren en bedrijven. De doelgroep jongeren is vaak bereid om gebruik te maken van de leegstand van dit soort complexen om zo een start op de woningmarkt te maken. Het geschikt maken voor bewoning van deze gebouwen brengt kosten met zich mee. Hier zou het Stimuleringsfonds uitstekend voor geschikt zijn.

- een aanbouw bij bestaande (woon)ruimten

Door bij of op reeds bestaande gebouwen een woonfunctie creëren word maximaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte op de desbetreffende locatie. Dat dit tot een succesvolle huisvesting van jongeren kan leiden blijkt uit de drie aangebouwde woontorens welke Patrimonium woonstichting gerealiseerd heeft aan De Grote Pekken. Indien zich een vergelijkbare mogelijkheid voor doet op andere locaties in Veenendaal dient het Stimuleringsfonds hiervoor ingezet te kunnen worden.

- vergoeding verhuiskosten

Bij de herstructurering of sloop van een complex, straat of een buurt kan het nodig zijn om de huidige bewoners te helpen met het vinden van nieuwe woonruimte. De kosten die gemoeid zijn met de verhuizing en/of het inrichten van de nieuwe woning kunnen vanuit het fonds geheel of gedeeltelijk worden vergoed. Indien er een doelgroepwisseling plaatsvindt in een wooncomplex kan ook hiervoor aanspraak gemaakt worden op het fonds.

2. Woonprodukten:

Financiële bijdrage in het opzetten en/of inzetten van woonproducten ten behoeve van het realiseren of betaalbaar maken van woonruimte voor jongeren, zoals bijvoorbeeld:

-Koopgarant:

In september 2008 is door het college besloten dat alle nieuw te bouwen sociale koopwoningen in Veenendaal via de Koopgarantregeling verkocht dienen te worden. Deze verkoop dient daarom via een toegelaten instelling (woningcorporatie) te worden uitgevoerd.

De Veenendaalse woningcorporaties hebben aangegeven hieraan te willen meewerken. Zij dienen hiervoor lid te worden van de Stichting OpMaat te Amersfoort waar Koopgarant onder valt.

In onderling overleg is bepaald dat de kosten met betrekking tot het uitvoeren van de Koopgarantregeling tussen gemeente en corporatie gedeeld zullen worden. Het gemeentelijk deel kan vanuit de Stimuleringsregeling Jongerenhuisvesting gefinancierd worden.

De kosten voor de toetreding tot de Koopgarantregeling zullen in 2009 voor de gemeente ca. € 30.000,- bedragen en vervolgens jaarlijks ca. € 1650,- .

-Startersleningen:

De jaarlijkse onkosten voor de Veenendaalse startersleningen kunnen uit het fonds worden bekostigd. Deze kosten zijn voor de eerste drie jaar (t/m 2010) reeds gedekt. Normaal gesproken worden de kosten onttrokken uit onze lopende rekening bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn), welke de Startersregeling voor ons uitvoert. Door de kosten vanuit het fonds Jongerenhuisvesting te betalen is er meer geld beschikbaar om jongeren in Veenendaal te voorzien van een starterslening.

De eventueel in te voeren provinciale Startersregeling brengt overigens geen verdere kosten met zich mee: deze komen volledig voor rekening van de provincie Utrecht.

- Overige woonprodukten:

Bij de toekomstige inzet van een ander woonproduct ten behoeve van jongerenhuisvesting kan ook deze in aanmerking komen voor een bijdrage vanuit het Stimuleringsfonds.

Monitoring

Jaarlijks word de Raad via een memo op de hoogte gebracht over de stand van zaken. Hierin is opgenomen een overzicht van de gerealiseerde projecten met de bijbehorende aantallen woonruimte. Daarnaast is per project/aanvraag een overzicht van de totaalkosten en het toegekende subsidiebedrag vanuit het Stimuleringsfonds aanwezig. Ook een overzicht van nog lopende projecten en ingediende aanvragen word aan de Raad aangeboden.