Regeling vervallen per 01-10-2016

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad

Geldend van 13-05-2013 t/m 30-09-2016

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad

De raad van de gemeente Veenendaal;

gelezen het voorstel van de raadsgriffier en de voorzitter van de raad van 14 mei 2013, nummer 2013.00075;

gelet op Het bepaalde in de Gemeentewet;

BESLUIT:vast te stellen de tweede herziening vanhet Reglementvanorde voordevergaderingenenandere werkzaamhedenvandegemeenteraad

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel I Begripsomschrijvinqen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger;

  • b.

    amendement: schriftelijk voorstel tot wijziging van een aanhangige ontwerp­verordening of ontwerp-beslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;

c.motie: korte en gemotiveerde schriftelijke verkiaring over een

geagendeerd onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;

d.motie vreemd aan de betreft een schriftelijke motie terzake van een onderwerp dat orde van de dag: niet is geagendeerd en behandeling daarvan geen uitstel kan

leiden;

e.interpellatie: mondeling verzoek, met verlof van de raad, in de raad aan het

college of de burgemeester om informatie over een onderwerp dat niet is geagendeerd;

  • f.

    voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;

  • g.

    initiatiefvoorstel: schriftelijk voorstel voor een verordening of een ander voorstelvan een raadslid;

h.burgerinitiatief: een uitgewerkt schriftelijk voorstel van een initiatiefgerechtigdeof een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een concreet omschreven onderwerp op de agenda van de vergadering van de

raad te plaatsen.

Artikel 2 De voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • a.

    het leiden van de vergadering;

  • b.

    het handhaven van de orde;

  • c.

    het doen naleven van het reglement van orde;

  • d.

    hetgeen de Gemeentewet of dit reglement hem verder opdraagt.

    Artikel 3 De griffier

    • 1.

      De griflier is in elke vergadering van de raad aanwezig.

    • 2.

      Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een door de raad benoemde pta3lewangendtgriffi

    • 3.

      De griffier kan, indien daartoe door de raad uitgenodigd, aan de beraadslagingen bedoeld in dit reglement deelnemen.

Artikel 4 De secretaris

De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.

Artikel 5 De aqendacommissie

1. De raad heeft een agendacommissie die de voorlopige agenda’s met tijdsindeling van de beeldvormende avond, de raadscommissie- en de raadsvergaderingen vaststelt.

  • 2.

    De beeldvormende avond en de raadscommissievergadering worden voorgezeten door een lid van de agendacommissie.

  • 3.

    De agendacommissie bestaat uit vier raadsleden en de voorzitter van de raad. De griffier is in elke vergadering van de agendacommissie als adviseur aanwezig.

  • 4.

    De raad benoemt de leden van de agendacommissie, twee uit de collegedragende fracties en twee uit de niet collegedragende fracties, voor een periode die gelijk is aan de duur van de zittingsperiode van de raad. Verder benoemt de raad twee plaatsvervangende leden, een uit de collegedragende fractie en een uit de niet collegedragende fractie.

  • 5.

    Elk lid heeft 1 stem in de agendacommissie. Indien in een voltallige vergadering van de agendacommissie tot een besluit gekomen moet worden en de sternmen staken, dan heeftde voorzitter van de raad de doorslaggevende stem.

  • 6.

    De voorzitter van de raad is voorzitter van de agendacommissie. De agendacommissie kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 7.

    De agendacommissie stelt een huishoudelijk reglement voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

  • 8.

    De agendacommissie heeft naast de in dit reglement opgenomen taken, als taak aanbevelingen te doen inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad, deraadscommissie en de beeldvormende avond.

Artikel 5a De Dialooqcommissie

  • 1.

    De raad heeft een Dialoogcommissie.

  • 2.

    De Dialoogcommissie bestaat uit maximaal vijf raadsleden.

  • 3.

    De leden van de Dialoogcommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd.

  • 5.

    De Dialoogcommissie stelt een huishoudelijk reglement voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

  • 6.

    De Dialoogcommissie heeft tot taak om de dialoog tussen gemeenteraad en inwoners te organiseren, de zogeheten dialoogavonden,in het stadium van de beeldvorming (dialoogavonden) en selecteert daartoe onderwerpen.